2020-12-02, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkpojken
det här är fakenews. mannen har inte velat gå ut helt enkelt och sedan har han inte tagit hand om sin hygien helt enkelt. Varför vill dem tvinga ut folk i samhället när det ser ut som det gör med så mycket brott som sker numera?. Han kanske är livrädd helt enkelt, om han velat gå ut så hade han gjort det. Detta är på riktigt en skräpnyhet och mamman är inte som fritzl eller castro utan hon har väll låtit han göra som han vill. löjligt hur stort detta blir i media

Vad då vill inte ?
Mamman bar ansvaret för sin son tills han fyllde 18. Det betyder att det var hennes förbannade plikt att se till att barnen skötte sin skolgång. Men också tandläkare och läkarbesök. Det var också hennes plikt att se till att pojken var ren och fin.

Som inneboende när han blev myndig, borde rimligen mamman låtit ringa nån myndighet för att ordna för mannens bästa. Den här kärringen har fullständigt skitit i allting och låtit sonen förfalla.
Det finns hjälp att söka.

Nu är det inte omöjligt att operationer som nu gjorts har att göra med mannens ben.
Kanske var dom i så dåligt skick att amputering var nödvändig ?
I så fall blir ju storyn än värre.
Citera
2020-12-02, 15:58
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svennis7254
På Ratsit står det bostadsrätt, men det kan ju vara fel
Ja det är ju en bostadsrätt.
Även om den hyrs av någon.
En vän till mig hyrde en bostadsrätt 1973, genom soc, då pappan var pensionär och mamman sjukpensionär.
Så var nog ganska vanligt på den tiden?
Dessutom vet jag en person som också hyrde en bostadsrätt via soc ( nutid), det stod inte på Ratsit att hon hyrde utan att hon bodde i en bostadsrätt.
Citera
2020-12-02, 15:59
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dapravda
Jodå alla är bostadsrätter. Bostadsrättsföreningen Loke. Vissa kan i och för sig vara uthyrda om de boende valt att inte köpa loss sin lägenhet.
Japp var det jag menade, valt att inte köpa loss.
Kan dessa varit hyresrätter tidigare?
Citera
2020-12-02, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yessyy
Fast om systern inte gått dit nu så hade ju detta aldrig uppdagats, så hon är ju "räddaren". Hur tänker du själv? Hon är ju den enda som GJORT något åt denna situation, men då är det fel av henne tydligen?

Ingen har sagt att hon upptäckte honom av en slump heller, hon har ju snarare vetat om situationen hela tiden och försökt varna men eftersom det inte är ett brott så har inget hänt. Helt otroligt att systern ska smutskastas när hon är den enda i hela släkten som har brytt sig på 20+ år.

Instämmer!
Visar det sig sen att systern varit ett svin, för att framhäva sig själv i bättre dager, då är det en annan sak. Men med det vi vet nu, så är hon den enda som faktiskt gjort något.
Han kom till sjukhuset och opererades.
Citera
2020-12-02, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bisoprolol
Vet du att systern inte försökt kolla upp hur han haft det? Vet du om det varit möjligt för systern att ha någon form av kontakt med mamman? Systern ska ju enligt uppgifter ha försökt larma tidigare. Är föräldern tillräckligt galen/sjuk/farlig etc måste ju systern till slut rädda sig själv och ge upp om det inte funkar. Jag gissar att det är vad som hänt här.

Jag skulle under inga omständigheter söka upp ett vuxet syskon om det bodde med någon av mina föräldrar. Det skulle vara för farligt. Det finns faktiskt familjer där inget fungerar som det ska, och dethär kan vara en sån. Det kan vara farligt för systern att söka upp sin bror om mamman är där. Får hon så veta att mamman inte är hemma är det inte konstigt om hon passar på att söka upp brorsan just då.

När sånthär händer kan man inte tolka det utifrån hur en vanlig familj fungerar.
Just så! Det kan ha varit farligt för systern att gå in i lägenheten medan modern var där. Proffsen brukar varna anhöriga för det. Kvar blir en önskan om polisiärt ingripande, vilket oftast inte är möjligt. Inte heller socialtjänst eller psykiatri säger sig kunna agera.
Citera
2020-12-02, 16:04
Medlem
yessyys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Japp var det jag menade, valt att inte köpa loss.
Kan dessa varit hyresrätter tidigare?
Denna diskussion har redan ältats många gånger. Använd sökfunktionen om ni är intresserade av vilken typ av bostad de levde i.

OnTopic. Citat från AB där en rektor uttalar sig:
Men om det är så att en elev avbryter sin skolgång – borde du inte komma ihåg det i så fall?
– Ja, det borde jag, och det borde också ha anmälts till socialtjänsten som jag hade ett väldigt nära samarbete med. Men det namn du säger, varken mannen eller hans mamma, det ringer ingen klocka hos mig. Jag är jätteledsen. Jag har ett rätt gott minne, så jag borde ha kommit ihåg det.
Citera
2020-12-02, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackskonto
Nej, dom skall inte umgås med varandra. Det har dom gjort tillräckligt i 41 år.
Han behöver komma bort ifrån sin mamma och börja om.

Nu tänkte jag närmast på barnen. Varför ska sonen förskjuta sin mamma? Att umgås på ett mer i samhället etablerat sätt ger ju mannen ett större umgänge.

Edit: Det kommer att ta år.
Citera
2020-12-02, 16:10
Medlem
yessyys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackskonto
Instämmer!
Visar det sig sen att systern varit ett svin, för att framhäva sig själv i bättre dager, då är det en annan sak. Men med det vi vet nu, så är hon den enda som faktiskt gjort något.
Han kom till sjukhuset och opererades.
Ja precis. Det kan ju finnas djupa familjekonflikter här. Svek och sårade känslor vilket gör fallet mer komplext. Men just nu är det ju systern som sett till att mannen fått vård.
Citera
Medlem
Skummar igenom tråden men hittar inte nåt om det jag funderar över i det här fallet;

Uppgifter jag läst säger att mamman hamnade på sjukhus och dottern/systern (hur?) fick veta detta. ÄTog då chansen att besöka och ta hand om sin bror. Men hur? Kom hon in i i lgh?

Och hur hamnade mamman på sjukhus? Var hon medvetslös? Mamman måste annars ha insett att sonen som hon skyddat alla år riskerade att dö när hon vet borta. Ifrån honom Inneliggande på sjil
Ramlade hon ihop ute och någon larmade ambulans? Kan inte ha hämtats från lgh då hade man hittat mannen som var instängd.

Det är en hel del i scenariot som uppgetts ffa enligt dottern/systern . som inte hänger ihop !

Ser fram emot Gomorron världen på SR P1.
Där har man ett återkommande inslag om nyhetsflöden som spridits, men sen visar sig ha andra förklaringar än det som först framkommitv Tror detta kan vara ett fall för en sådan granskning?.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Hon hade inte träffat brodern på 20 år, inte 30 som du skriver!

20 år är i och för sig en lång tid.
Kanske var modern en riktig ragata mot sina barn och kanske var det just därför som ingen fick eller ville besöka henne.
Det var ju först när modern hamnade på sjukan som den ena dottern passade på att gå till bostaden för att kolla hur brodern hade det. Vilket enligt henne var broderns skick värre än vad hon någonsin kunde ana.

Dock är det naturligtvis bra att såväl modern som brodern nu får vård.
Mamman tycks sök sig själv till vården, medan brodern kan tacka sin syster för att han nu får behövlig vård.
Undrar bara för vad han opererades ?
Citera
2020-12-02, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hibernalhatt
Lägenheterna var inte bostadsrätter på 1970-talet utan var vanliga hyresrätter förvaltade av Haninge Bostäder. Blev bostadsrätter på 90-talet. Och enligt uppgift så är den aktuella lägenheten en hyresrätt i bostadsrättsföreningen.

Picasso2 m fl
Här uppgiften jag hänvisar till i tråden, ang hyresrätt.
Citera
2020-12-02, 16:12
Medlem
Men det är ju ett jävla tjatande om olika bostadsformer härinne, trodde det lagt sig för länge sen.

Läs gärna här så kanske frågetecknen rätas ut:
Angående bostadsrätter: https://boende.stockholm/ombilda-till-bostadsratt/skillnad-hyresratt-bostadsratt/
Att vara hyresgäst i en bostadsrättsförening: https://boende.stockholm/ombilda-till-bostadsratt/att-vara-hyresgast-i-en-bostadsrattsforening/

Tyvärr inte på "lätt svenska" eller översatt till u-landsspråk, men jag tror alla kan tillgodogöra sig informationen hjälpligt...

Även detta lite halvt off topic men kanske intressant för någon:
För ett tag sedan såg jag denna dokumentär på norsk tv, NRK. Den heter "Mysteriet søsteren min" och handlar om en stackars kvinna som alldeles ensam, med en tilltagande psykisk sjukdom, kom att svälta ihjäl i sin lägenhet, mitt i ett i övrigt välordnat samhälle. Hennes bror, som inte haft kontakt med sin syster på länge, bestämde sig för att reda ut vad fan som hänt. Han konfronterar myndigheter och vårdinstanser. Mycket sorgligt men intressant och det finns en del gemensamma beröringspunkter med både vår aktuella mor och kanske vår aktuella son.

Mysteriet søsteren min, NRK, 44 min (går att se från Sverige rakt av utan VPN)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in