2020-12-01, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Ja helst om man är nedsövd så frågar dom ju. Lägg ner dom tar kontakt utan att fråga också.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/KyrQ36/slaktingen-hittade-mannen-i-lagenheten-som-en-skrackfilm
Hur ofta kommer man in till sjukhuset nersövd? Eller missförstår jag dig? Blir man inlagd så får man frågan, det har jag själv fått de tre gånger jag blivit inlagd på sistone. Om man inte överlever så är det självklart att man tar kontakt med närmast anhörig om sådan är uppgiven.
Citera
2020-12-01, 16:13
Medlem
hängballens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Stort tack för denna mycket intressanta, och ruskiga, information. Det låter bisarrt, minst sagt, men betvivlar inte dina uppgifter.

Citat:
Ursprungligen postat av Raring76
Intressant info. Uppfinningsrikt av mamman. Någon information hur det kommer sig att inget av syskonen eller övrig släkt agerat tidigare?
Bullshit, en 13 åring tar inte nått sånt av morsan, han slår damen i fråga på käften och går ut om han är rätt navlad!
Citera
2020-12-01, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yeezytaughtme1
Till er som undrar hur skola och socialtjänsten inte agerat. Mamman har varit på möten med ”sonen” innan han blev myndig. Hon har tagit med sig ett annat barn från släkten som hon påstått varit sonen, och han har sluppit att gå i skolan då mamman påstått att sonen blivit apatisk efter faderns död och vägrade gå i skolan. Sonen var ovetandes om detta och fick inte gå ut förrän han fyllde 20, och har fått sådan grov psykisk ohälsa och blivit såpass hjärntvättad att han hållt sig inne. Mvh, vän till systern i fråga.
Så ondskefullt! Skrämmande!
Tack för infot! Men frågan kvarstår, varför tog inte skolan kontakt med BUP?
Citera
2020-12-01, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enklistra
Nja, jag tror att du är lite inne på Münchenhausen syndrom vilket betyder ungefär det du beskriver. Jag saxar detta från Wikipedia "Münchhausen by proxy innebär att personen i fråga inte själv utger sig för att vara sjuk, utan i stället spelar rollen som ombud och räddare för en annan person, som gjorts sjuk. Det är vanligen en förälder som använder ett eget barn som sjukdomsbärare och som ofta tillfogar barnet den skada som behövs för att det ska fortsätta att vara sjukt (och behöva räddas)". Det skulle kycmet väl kunna röra sig om detta.
Tack, men jag är bekant skillnaden.
Jag sa inte att man tillskansar sig själv skador. Både Münchhausen syndrom och Münchhausen by proxy handlar om att få uppmärksamhet. I Münchhausen syndroms fall kan man enkelt säga att man söker sympatier och omsyn. I by proxy handlar det om att visa sig duktig som kan ta hand om den sjuka.
All vanvård är inte Münchhausen/by proxy. Eftersom effektsökeriet verkar vara frånvarande framstår detta att handla om något annat.
Men det skulle kunna vara fallet.

PS. Det heter inte Münchenhausen.
Citera
2020-12-01, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yeezytaughtme1
Till er som undrar hur skola och socialtjänsten inte agerat. Mamman har varit på möten med ”sonen” innan han blev myndig. Hon har tagit med sig ett annat barn från släkten som hon påstått varit sonen, och han har sluppit att gå i skolan då mamman påstått att sonen blivit apatisk efter faderns död och vägrade gå i skolan. Sonen var ovetandes om detta och fick inte gå ut förrän han fyllde 20, och har fått sådan grov psykisk ohälsa och blivit såpass hjärntvättad att han hållt sig inne. Mvh, vän till systern i fråga.
Låter plausibelt. Utom det där med det lånade barnet. Men inget förvånar mig längre. Låter inte klokt, men varför skulle du fara med osanning? Finns många som går under radarn.
Citera
Medlem
Phantom042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeggyOlson
Var i media är det uppblåst?
Eller är det som vanligt att det är i betraktarens huvud det är uppblåst?

Som jag skrev i texten som du inte tog med i citeringen.
Media skriver att mamman hållit honom instängd i 28 år vilket enligt vittnen är falskt. Han har uppenbarligen inte varit instängd eller inlåst överhuvudtaget utan varit ute och rört på sig både ensam och med mamman.
Citera
Medlem
Senil-with-styles avatar
Undra hur grabben har fördrivit dagarna i 28 år?
Citera
2020-12-01, 16:18
Medlem
LenaPauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Eller så kan användaren helt enkelt berätta mer här 100% anonymt om den känner för det, men det är klart, då får ni inga reklamintäkter.
om det var jag skulle jag nog absolut inte berätta mer för nyfikna på flashback
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hängballen
Bullshit, en 13 åring tar inte nått sånt av morsan, han slår damen i fråga på käften och går ut om han är rätt navlad!
Men inte om han är navlad fel. Långsam, systematisk hjärntvätt kan i värsta fall normalisera en abnorm tillvaro. BO tänker då inte längre som du och jag.
Det här är mångårig psykisk misshandel. Fruktansvärt!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hängballen

Sonen var givetvis inte med på detta under den tiden, utan var literally instängd i lägenheten och levde under slavliknande förhållanden.
Citera
2020-12-01, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Låter som en plausibel förklaring.

För att sammanfatta:
Huset de bor i byggdes 1968. Ligger på Sleipnervägen, Haninge kommun nära Handen.
Kvinnan M, född 1950 i Järfälla, och(?) den tio år äldre ungerske maken flyttar in där 1974.
Hon bor idag i en 91kvm stor fyra på första våningen. Ska idag vara en bostadsrätt med marknadsvärde på ca 2 milj.
Första barnen, en son föds 29 december 1975, men avlider vid 2 1/2 års åldern 1/5 1978 (cancer?). Paret har då också två små döttrar födda 28 dec 1976 och 10 april 1978. Äldste sonen dör när yngsta flickan är tre veckor.

Året efter, 21 april 1979, får de en son till som döps till samma namn som den avlidne storebrodern.
1992 avlider maken/fadern vid 52 års ålder. Han är enl uppgift tidigare dömd för ett bankrån 1971.
För rånet 1971 dömdes fadern till 3 års internering, d v s (minst) 3 års fängelse utan chans till villkorlig frigivning.

Samma år som fadern dör, 1992, tas det yngsta barnen, sonen J, ur skolan, han är då 12-13 år och går i åk.7. Efter detta har inga uppgifter framkommit ang honom.
Modern M har setts i märkliga kläder, tunn och mager, med märklig frisyr i grannskapet och kallats ”häxetanten” enl tråden. Bilder från fönster som kanske är deras lägenhet visar att det hänger julpynt där i stor sett året om.

Enligt en kvinnlig släkting har modern dominerat och styrt över sonen J redan för många år sedan. Tydligen hotat med att världen utanför var farlig. Samma släkting har utan framgång försökt påtala för övrig släkt att undersöka hur det stod till med sonen.
I samband med att modern enligt uppgift tas in på sjukhus, går denna släkting in i lägenheten söndag kväll 29/11. Hon finner då sonen J utmärglad med stora variga sår, utan tänder och knappt talförmögen liggande på golvet på en filt. Lägenheten är i misär, sannolikt sedan flera år. Sonen tas till Nya Karolinska sjukhuset och läggs in.

(Rätta gärna om något är fel)

Fantastiskt bra sammanfattning.
Tillägg från moderns födelse
1950 i Kallhäll
S G A K*rlsson, 1921 i Bromma
E E K*rlsson, 1924 i Uppsala
M E K*rlsson, 1950 i Kallhäll

1960 i Kallhäll
B S K*rlsson, 1952 i Kallhäll
M I K*rlsson, 1953 i Kallhäll
(F Baranyai har två barn födda 1960 och 1962 med en annan kvinna)

1970 i Kallhäll
B S K*rlsson, 1952 i Kallhäll
M I K*rlsson, 1953 i Kallhäll

1975 i Handen
F B*ranyai, 1940 i Ungern

1978 i Handen
J C B*ranyai, 1975 i Österhaninge, avlider

1980 i Handen
J J K*rlsson, 1976 i Österhaninge
J D K*rlsson, 1978 i Österhaninge
J C K*rlsson, 1979 i Österhaninge

1985 i Handen
J J B*ranyai, 1976 i Österhaninge
J D B*ranyai, 1978 i Österhaninge
J C B*ranyai, 1979 i Österhaninge

1990 i Haninge
J F B*ranyai, 1940 i Ungern (annan adress än övriga)
J J B*ranyai, 1976 i Österhaninge
J D B*ranyai, 1978 i Österhaninge
J C B*ranyai, 1979 i Österhaninge

1992 i Haninge
J F B*ranyai, 1940 i Ungern, avlider
Citera
2020-12-01, 16:20
Medlem
tuffkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Senil-with-style
Undra hur grabben har fördrivit dagarna i 28 år?

Går inte ens att förställa sig vilket miserabelt liv den här människan levt.

Måste säga att jag är lite nyfiken på att se bilder från lägenheten, kommer det komma ut tror ni?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in