2020-12-02, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Men har han någonsin nåtts av informationen att han har några rättigheter?

Precis!! Hur skulle han veta om sina rättigheter om han har varit inlåst i 28 år...
Citera
2020-12-02, 15:02
Medlem
Acid-Brains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
Det har framkommit att han hade svårt i skolan, hade svårt att plugga och göra läxor. Dessutom var mobbad och ingen ville vara med honom. Sen sa en förälder att han var den snällaste nallebjörnen vilket är omskrivning för svagbegåvad. Det kanske var därför han blev hemmasittare i sjuan. Och morsan orkade inte tjata (som föräldrar till många hemmasittare inte orkar ens idag). Pappan dog i samma veva. Mobbad, utesluten och klarar inte av pluggandet.

Må vara att han hade svårt i skolan, men han borde ju ändå kunna föra någon form av dialog, om än på en mycket simpel nivå. Jag uppfattar det som om det enda han kan uttrycka är korta och osammanhängande ord. Det verkar som om hans mor inte ens pratade med honom om det nu är så att han inte ens kan uttala hela meningar. Hans dåliga tillstånd förvärrar ju situationen, men det är ju konstigt om den faktiskt hindrar honom från att ens kunna prata.
Citera
2020-12-02, 15:04
Medlem
Man kan leka med tanken att mamman blivit så sjuk att hon avled i lägenheten, Frågan är om sonen då sökt hjälp.
Det har kunnat blivit som en riktig skräckfilm om inte mamman hade varit tvungen att söka sjukhushjälp.

Journalisten som intervjuade läraren om sitt minne av pojken kan även berätta vem som var aktuell rektor men där tar AB journalistens ork och intresse slut.
Och alla dessa grannar som nu vill figurera i media och villigt berätta om vad de vet, äcklar mig!
Ni skulle ha slagit larm istället men i dagens samhälle finns ingen omsorg och oro för sina grannar.

Men att figurera i media och få sina 15 min i spotlighten....det är mysigt!
Citera
2020-12-02, 15:05
Medlem
Det enda som kommer ur sådana här smaskiga fall är att pöbelsvensken får känna sig lite bättre medan de inte ens agerar när de hör grannen spöa på eller till och med våldta sina barn, eller så vågar de inte vittna vid skjutningar eller bombningar eller så vågar de inte... Men när det står i Aftonbladet, jaaa då jävlar ska det snuskas runt. Då är man dessutom EXPERT!

Ja herregud. Arma jävla svensk. Gå skjut er eller nåt om ni verkligen vill få till ett bättre samhälle för just nu gör ni INGEN som helst nytta.
Citera
2020-12-02, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackskonto
Mmm förstår problemet men jag tror INGEN väljer självmant att vara helt utan tänder och vara undernärd.
Han akutopererades. Tror ingen väljer det, om man har något val.
Får se om man får höra andras åsikter i släkten, än bara ifrån just den ena systern.

Annars ser jag inte det som konstigt, om hans psykiskt labila mamma har misshandlat honom psykiskt i alla år och gjort honom så svag o beroende av henne, som han verkar.

Jag förstår vad du menar, och det är klart att jag inte önskar tandlöshet eller undernäring på någon. Men vems ansvar är det att mata en 40-åring?

Vi vet ju noll! Han kanske hade läkarskräck och gillade chips, nog för att det låter extremt men inte mer så än att han levt som Gollum på korkmattan...
Citera
2020-12-02, 15:06
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mightybitch
Då menar du att normala hjärnor inte är så smarta antar jag eftersom att det är jävligt blåst att döma ngn utan att ha tagit reda på fakta.

Och din hjärna är hjärncellsbefriad!

Varför tror du sjukvården polisanmälde att mannen var i ett sånt dåligt skick?
Du kanske behöver ta reda på fakta själv om du nu har en enda hjärncell, vilket jag betvivlar?
Citera
2020-12-02, 15:07
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Problemet här är att vi inte vet. Och vanvård, vad är det? Är man T.ex som 70-årig mor tvungen att tvinga sin 40-åriga son till tandläkaren?

Uppgifterna om makrill och en skål med chips kommer ju även den från systern, vi vet ju ingenting om vem som köpte chipsen och huruvida det var det enda han hade att äta. En syster i chock ser en chipsskål? Vad betyder det?

Jag förstår att det ligger nära till hands att tänka att han levt som slav, men någonstans här har han ju som vuxen även rättigheten att leva precis som han vill.
Grejen är troligtvis att misskötsel och psykisk misshandel började när han föddes, pappan hade kanske sett till att det inte går i överstyr, men sen blev det vilda västern. Killen är säkert utvecklingsstörd, har låg kognitiv förmåga och på alla sätt och vis utlämnad till mamman. Man kan inte förvänta sig att han har fri vilja och att han borde reagerat och flyttat "om det passade inte"
Citera
2020-12-02, 15:08
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Det vet vi inte. Men betyder det då automatiskt att svaret är nej?

Nej det gör det inte, men man kan inte argumentera att han är vuxen och bara kunde ha gått ut eller sökt hjälp för allt sådant förutsätter att man fått de grundläggande verktygen för att navigera i samhället som en normal vuxen har. Det är ju samma, fast ärligt talat inte lika illa, med traffickingoffer som får höra en massa skit om vad myndigheterna här kommer att göra med dem och därför inte vågar söka hjälp.
Citera
2020-12-02, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka
Grejen är troligtvis att misskötsel och psykisk misshandel började när han föddes, pappan hade kanske sett till att det inte går i överstyr, men sen blev det vilda västern. Killen är säkert utvecklingsstörd, har låg kognitiv förmåga och på alla sätt och vis utlämnad till mamman. Man kan inte förvänta sig att han har fri vilja och att han borde reagerat och flyttat "om det passade inte"

Inga diagnoser enligt svt. Det betyder visserligen inte att han inte har några, men hade han varit ”utvecklingsstörd” så hade vi nog vetat det i och med systern/läraren.
Citera
2020-12-02, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Jag tror inte ens hon kommer dömas. Utredningen lär läggas ned.
Läste på DN:
https://www.dn.se/sthlm/experten-det-ar-en-form-av-barnmisshandel/
Citera
2020-12-02, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gold94
Exakt vad jag också tycker!
Och hur fan visste systern att mamman var på sjukhus helt plötsligt? Och varför ringa sjukvårdsupplysningen? Själv hade jag ringt 112 efter ambulans direkt. Någonting är så jävla skumt här! Systern kanske blev rädd för att bli medansvarig i broderns misär när hon insåg att han måste till sjukhus för att han var döende. Tror mer på att systern har dukat upp en snyfthistoria för polis och media. Fyfan och så jävla vidrigt om det stämmer...

Bra gjort av systern att orka agera!
Du får nog tyvärr räkna med att även systrarna är skadade av sin uppväxt, om än lindrigare än brodern. Denna aktuella syster säger ju också att hon slagit larm, till både soc och andra, men ingen har trott på henne. Klart hon inte orkar mer och ger upp.
Det brukar tyvärr vara så, att soc hänvisar dessa fall till psykiatrin (mobila teamet) som i sin tur, säger sig vara hindrade av lagar. De kan inget göra, säger de, om personen inte själv vill ha hjälp, eller är livsfarlig för sig själv eller andra.
Jag försvarar inte systemet, utan förklarar hur det är just nu, med gällande lagstiftning. Som den TOLKAS idag!

Varför tror du självmordstatistiken är så hög i Sverige? Hur kommer det sig, tror du, att så många är hemlösa i Sverige idag? Både pensionärer, psykiskt sjuka, fattiga och unga människor?
Socialtjänsten idag är mest till för att föra statistik över sina ärenden, där de i hög grad, avslår ansökan om hjälp. Det kan förvisso se olika ut, i olika stadsdelsnämnder och kommuner.

Bra gjort av systern att nu agera! Hoppas det blir bra för alla nu!
Det återstår att se, vem och vilka som felat!
Citera
2020-12-02, 15:14
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GjergjFishta
En rimlig gissning kommer här.

Modern blir inlagd på sjukhus, uppger antingen frivilligt att närmast anhöriga dom kan kontakta är dottern alternativt att det är uppgivet någon annanstans i något register och därför blir dottern kontaktad om att din anhöriga ligger inlagd.
Japp mest troligt?
Dessutom hade inte sonen ens en mobil, så han gick det inte ringa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in