2020-12-02, 14:34
Medlem
Gold94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrflink
Vad är det för jävla reatard till syrra. Det måste vara något allvarligt fel på hela släkten. Ingen kontakt med sin bror på 20år. Systern försökte påskina problem för 20år sedan till släkten, men inget hände. Då nöjer hon sig med det i 20år. Vilken jävla sopa till syster. Spärra in henne för medhjälp till allt.
Fy fan vilket jävla äckel.
Exakt vad jag också tycker!
Och hur fan visste systern att mamman var på sjukhus helt plötsligt? Och varför ringa sjukvårdsupplysningen? Själv hade jag ringt 112 efter ambulans direkt. Någonting är så jävla skumt här! Systern kanske blev rädd för att bli medansvarig i broderns misär när hon insåg att han måste till sjukhus för att han var döende. Tror mer på att systern har dukat upp en snyfthistoria för polis och media. Fyfan och så jävla vidrigt om det stämmer...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackskonto
Jag undrar vad sonen själv säger, om han får frågan om hur han kan beskriva sin uppväxt och sitt liv i den lägenheten.

Enligt polisen har han inte uttryckt att han har varit inspärrad i lägenheten mot sin vilja. Vi har egentligen bara uppgifter från ett enda håll just nu, och det är från systern som inte träffat honom på 20 år.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Säkert. I Sverige har uppsåtet stor betydelse. Inget uppsåt - inget brott.

Ja på ett ungefär så är det väl så. Givetvis kan man bli dömd för oaktsamhet, vållande etc utan något direkt uppsåt.
Men i detta fall avgörs det nog (?) utav vad modern/sonen själva uppger: om modern erkänner ont uppsåt och bilden bekräftas av sonen så lär det bli någon form av straff. Annars nog inte.
Citera
2020-12-02, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Enligt polisen har han inte uttryckt att han har varit inspärrad i lägenheten mot sin vilja. Vi har egentligen bara uppgifter från ett enda håll just nu, och det är från systern som inte träffat honom på 20 år.

Ok. Så kanske inte inspärrad, men definitivt vanvårdad... 😱
Citera
2020-12-02, 14:39
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Säkert. I Sverige har uppsåtet stor betydelse. Inget uppsåt - inget brott.
För att dömas för vållande till kroppsskada, ett av de brott modern är misstänkt för, behövs inget uppsåt. Det är snarare "tvärtom"; det krävs att uppsåt saknas.
Citera
2020-12-02, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Gravsättning eller kremering av kropp ska enligt lag ske inom en månad. Sedan kan man vänta i upp till ett år efter kremeringen innan man gravsätter askan. Detta är dock ovanligt då kommunerna brukar gå in och betala om det finns ekonomiska svårigheter inom de tre månader som finns för en dödsboanmälan. Längre väntan kan uppstå vid svårigheter att hitta anhöriga. Förövrigt så är kyrkogårdsförvaltning och kyrkan olika saker och aska sprids inte i minneslund, den grävs ner.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/begravningslag-19901144_sfs-1990-1144

Precis som jag sa alltså!

Och du: "
Kyrkogårdsförvaltningen

Svenska kyrkan är huvudman för den största delen av begravningsverksamheten i Sverige. Det innebär att se till att det finns begravningsplatser och lokaler vid begravning för alla invånare."

Det vill säga att Svenska Kyrkan är huvudman för de olika kyrkogårdsförvaltningarna. Ok!

Sedan har vi ju det lilla problemet med tjälen.... då går det inte att gräva alls och ett flertal kyrkogårdar gravsätter inte alls under vintermånaderna för det går helt enkelt inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
I det aktuella fallet tror jag att det var svårigheter att hitta anhöriga som gjorde att det drog ut på tiden. Det är ju morfadern vi talar om här?

Vad skulle det vara för svårt att hitta dem??? Han hade ju tre barn som alla var i livet 2005
Citera
2020-12-02, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gold94
Exakt vad jag också tycker!
Och hur fan visste systern att mamman var på sjukhus helt plötsligt? Och varför ringa sjukvårdsupplysningen? Själv hade jag ringt 112 efter ambulans direkt. Någonting är så jävla skumt här! Systern kanske blev rädd för att bli medansvarig i broderns misär när hon insåg att han måste till sjukhus för att han var döende. Tror mer på att systern har dukat upp en snyfthistoria för polis och media. Fyfan och så jävla vidrigt om det stämmer...

Det är vad jag tror också. Hon visste att mamman skulle vara en tid på sjukhus och tänkte att nu svälter antingen brorsan ihjäl eller så går han ut och ber om hjälp. Båda dessa alternativ var värre för familjen än att systern åkte dit och ”hittade” honom.

Riktigt dåligt av familjen. Om mamman var psyksjuk och svår att hantera får man väl göra en orosanmälan på både mamman och sonen. Skolan, socialen, psykologer, vad som helst. Inte kan man bara glömma sin bror i 28 år.
Citera
2020-12-02, 14:43
Medlem
Machiavellys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka
1.Han är 41
2.Han hade FÅ tänder
3.Mångårig undernäring /C-vitaminbrist leder till skörbjugg, som ger blödande och inflammerande tandkött, lätt får blåmärken, försämrad sårläkning och känslig för infektioner.

Sinnessjukt.
Men vad var det med hans sår? Varför hade han öppna sår överallt? Jag menar, även om C-vitaminbrist leder till försämrad sårläkning osv så måste ju något föranled att man får sår från första början..
Citera
2020-12-02, 14:44
Medlem
Svennis7254s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymaalko
Nej. Systern, visselblåsaren har gjort sitt och lägenheten ägs av fastighetsbolaget/brf som tar hand om rengöring och slitage.

Nu tar byråkratin över och där byråkraterna kommer att göra allt för att få till en mild kritik av av deras ansvarstagande för att sedan lägga locket på.

Jag skulle tro att den som bott i lägenheten får bekosta saneringen,
Citera
2020-12-02, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackskonto
Ok. Så kanske inte inspärrad, men definitivt vanvårdad... 😱

Problemet här är att vi inte vet. Och vanvård, vad är det? Är man T.ex som 70-årig mor tvungen att tvinga sin 40-åriga son till tandläkaren?

Uppgifterna om makrill och en skål med chips kommer ju även den från systern, vi vet ju ingenting om vem som köpte chipsen och huruvida det var det enda han hade att äta. En syster i chock ser en chipsskål? Vad betyder det?

Jag förstår att det ligger nära till hands att tänka att han levt som slav, men någonstans här har han ju som vuxen även rättigheten att leva precis som han vill.
Citera
2020-12-02, 14:47
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Problemet här är att vi inte vet. Och vanvård, vad är det? Är man T.ex som 70-årig mor tvungen att tvinga sin 40-åriga son till tandläkaren?

Uppgifterna om makrill och en skål med chips kommer ju även den från systern, vi vet ju ingenting om vem som köpte chipsen och huruvida det var det enda han hade att äta. En syster i chock ser en chipsskål? Vad betyder det?

Jag förstår att det ligger nära till hands att tänka att han levt som slav, men någonstans här har han ju som vuxen även rättigheten att leva precis som han vill.

Men har han någonsin nåtts av informationen att han har några rättigheter?
Citera
2020-12-02, 14:47
Medlem
Svennis7254s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GjergjFishta
En rimlig gissning kommer här.

Modern blir inlagd på sjukhus, uppger antingen frivilligt att närmast anhöriga dom kan kontakta är dottern alternativt att det är uppgivet någon annanstans i något register och därför blir dottern kontaktad om att din anhöriga ligger inlagd.

Det är mer troligt enligt mig att dottern kan ha hört det på ICA exempelvis, någon som har frågat hur tanten mår??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in