2020-12-02, 10:11
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mosquitoseven
Nu blev det väldigt fel anledningen till att svarta män är bäst på 100 meter grundar sig på en genetisk fördel med fler explosiva muskelfibrer.
De slavar som togs till USA från västra Afrika men vars ättlingar även bor på Jamaica är anledning till alla de duktiga sprinters som kommer från USA och Jamaica. Somliga nationer i Afrika har ju istället en genetisk fördel för maraton pågrund av en mycket mindre andel explosiva fibrer till fördel för uthålliga fibrer plus ett lätt skelett kombinerat med stor träningsmängd som barn. Kenya och Etiopien hör till dessa länder. Det finns både studier och dokumentärfilmer om detta. Denna genetiska fördel som sprinters har kan även ses i NBA den amerikanska basketligan där spänst det vill säga förmågan att hoppa vertikalt och allmänt atletisk förmåga är viktigt. Att sporten är tillgänglig för svarta gör också skillnad så klart. Basket innehåller ju även moment som bollkänsla, teknik, taktik och förmågan att spela i ett lag så det blir inte riktigt lika utslagsgivande som i sprint.
Har du inte rätt grundförutsättningar i sprint så kan du inte hävda dig bland de bästa eftersom det inte finns någonting att kompensera med som i t.ex. fotboll där man kan vara bra på annat än att vara snabbast, det vill säga en mer komplex sport än 100 meter löpning.
Att det är billigare och möjligt att träna löpning överallt gör ju att rika länder inte får en automatiskt fördel med dyra anläggningar som behövs i t.ex. ishockey.
Simning, särskilt på korta distanser som 50m, kräver också explosiva muskelfibrer, så man tycker att jamaicaner och övriga av västafrikanskt ursprung borde dominera i världstoppen där. För övrigt är det nästan enbart vita utövare i cykelsporter. Flest andel östasiater och vita i skridskosporten short track speed skating (kort spåråkning), skidsprinters från ”skidåkande nationer” (Norge m fl) har i stort sett endast vita utövare.

Så det är inte enbart genetik (”snabbhetsgenen” ACTN3 och liknande) som avgör hur snabbt en sprinter kan löpa. Lika viktiga faktorer är motivation, stöd från familj och tränare, ens socioekonomi, tillgången på resurser för träning. Men visst är genetiken en viktig komponent för att lyckas inom löpning. Ett optimalt samspel mellan arv och miljö kan göra en till världens snabbaste individ.

Det stämmer att majoriteten av dagens bästa maratonlöparna är kenyaner och etiopier. Det är inte enbart genetiskt, utan det är även deras sätt att leva som gör dem så framgångsrika på långa distanser. En större del av de östafrikanska långdistanslöparna brukar springa till skolan och tillbaka hem efter skoldagens slut. Flera mil varje dag. Till och med barfota. De hade inte råd att åka buss. Inte köpa skor heller.

I början av 1900-talet fanns inga framgångsrika långdistanslöpare från Östafrika. På den tiden var det svenskar och finnar som var dominerande i världstoppen.

Fortsatt diskussion om ”ras”skillnader inom diverse sporter får du ta i rasforskningsforumet. Där satte jag alla inskränkta rasister på plats efter att jag presenterat blytunga vetenskapliga bevis som mosade deras skeva världsbild.
Citera
2020-12-02, 10:41
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Tydligen, enligt majoriteten av männen i denna tråd.

Är du av en annan åsikt? Att det räcker med träningsnivåer som inte påverkar fertiliteten för att kvinnor ska kunna mäta sig mot elittränade män?
Citera
2020-12-02, 11:04
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Är du av en annan åsikt? Att det räcker med träningsnivåer som inte påverkar fertiliteten för att kvinnor ska kunna mäta sig mot elittränade män?

Jag anser inte att kvinnor ska kunna mäta sig mot elittränande män överhuvudtaget. Det finns ingen rimlighet i att kvinnor och män ska tävla mot varandra i fysiska sporter på samma villkor eftersom de biologiska skillnaderna är så pass stora.
Citera
2020-12-02, 11:11
Citat:
Jag anser inte att kvinnor ska kunna mäta sig mot elittränande män överhuvudtaget. Det finns ingen rimlighet i att kvinnor och män ska tävla mot varandra i fysiska sporter på samma villkor eftersom de biologiska skillnaderna är så pass stora.

Jag tror du har fel. Men det behövs nya sporter där kvinnans fysik blir en fördel.

Tänk dig t.ex. att man löper på tuvor i tjärr. Då är det viktigt att ha en lätt kropp för att inte behöva ta omvägar på de stadigaste tuvorna.

I en sådan tävling skulle kvinnor kunna vinna mot män pga sina fysiska fördelar.
Citera
2020-12-02, 11:13
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mosquitoseven
Nja det finns ju en uppsjö av mediokra män och kvinnor i riksdagen, hade de mediokra kvinnorna byts ut till män så hade det knappast blivit sämre. Du glömde Fi som är långt under 4%-spärren, de behövs inte heller i politiken.

Kvinnor dominerar inte i konståkning.
De dominerar inte heller i simning i kallt vatten.
De är duktiga i ultralöpning men dominerar inte där heller men är mycket bättre än i andra sporter.
Att kunna hävda sig är inte att dominera.
I övriga sporter kan kvinnor inte hävda sig. I många är det ljusårs skillnad.
Och nej för femte gången kvinnor anses inte vara
mindre värda för det, du hittar på saker i ditt eget huvud och argumenterar mot det.
Så kallad halmgubbe-retorik.
Du och din sidekick använder er av flera av den här typen av ohederlig argumentationsteknik.

Hade de mediokra männen bytts ut till kvinnor hade det knappast blivit sämre heller.
Det finns väldigt många människor som befinner sig i politiken som inte behövs där, oavsett kön.
Eller är du av åsikten att Stefan Löfven, Jonas Sjöstedt och nissen från Miljöpartiet behövs?
Citera
2020-12-02, 12:15
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Undra vad som händer med jämförelsen mellan män och kvinnor i sporter om man exkluderar alla rekord satta av kvinnor som slutat fungera som kvinnor?

Dvs de som tränat så hårt att de slutat få mens.

Frågan är högst relevant om man diskuterar sport ur ett jämställdhetsperspektiv.

Måste kvinnor offra sin mest grundläggande kvinnlighet för att kunna tävla mot män?

Det skulle inte göra någon skillnad då heller, finns en massa bevis på detta. De sönderkurerade damerna i extrem fallen ligger även där ljusår efter männen. Dessutom så var det likadant i de länder som sysslade med systematisk dopning och där många kvinnor led utav androgena effekter och knappast liknade män.

Genetiken och anatomin talar för sig själv.
Citera
2020-12-02, 13:06
Medlem
procentarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac

50 år är alldeles för kort tid för att normer och värderingar ska hinna ändras. Det är ju bara 2-3 generationer. Men under den korta tid har andelen kvinnliga börs-VD:ar, ministrar, uppfinnare, STEM-forskare ökat. Bara under de senaste tre åren 2018-2020 har 8 kvinnor fått Nobelpriset:

2018: Donna Strickland (fysik), Frances Arnold (kemi), Olga Tokarczuk (litteratur)
2019: Esther Duflo (ekonomi)
2020: Andrea Ghez (fysik), Emmanuelle Charpentier och Jennifer Doudna (kemi), Louise Glück (litteratur)

För övrigt hänvisar jag till Moment22x22:s utmärkta och väl genomtänkta svar.

Donna Strickland delade fysikpriset med en fransman.

Citat:
Ena hälften av priset går till amerikanen Arthur Ashkin, medan den andra hälften delas mellan fransmannen Gérard Mourou och Donna Strickland.
https://www.nyteknik.se/innovation/d...-fysik-6933483

Självklart klarar inte en kvinna att på egen hand fixa nobelpris. Hon måste givetvis ha hjälp av en man! Två män till och med. Övriga nobelpris är till kvinnor är inkvoterade eller så har kvinnor horat till sig dem.

Kvinnor klarar ingenting på egen hand.

Däremot tror jag kvinnor kan bli bra på sporter där katter inkluderas.
Vad sägs om sporten: "vem kan ha flest katter i en lägenhet?"
https://www.youtube.com/watch?v=Q8ZD4_FL0ms
Men tanke på barnlösheten tror jag kvinnor kan slå rekord efter rekord i detta.
Citera
2020-12-02, 15:46
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Jag tror du har fel. Men det behövs nya sporter där kvinnans fysik blir en fördel.

Tänk dig t.ex. att man löper på tuvor i tjärr. Då är det viktigt att ha en lätt kropp för att inte behöva ta omvägar på de stadigaste tuvorna.

I en sådan tävling skulle kvinnor kunna vinna mot män pga sina fysiska fördelar.
Jo fast då blir det en fråga om att människor ska fastna för nya sporter, och det kommer bli svårt för dessa sporter att konkurrera med andra redan etablerade sporter, till exempel fotboll och hockey.

Vad är det jag har fel om?
Citera
2020-12-02, 20:11
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
... Själv bryr jag mig inte ett dugg om kön. Men om jag mot min egen vilja, som i trådar som denna, måste könsbestämma de personer jag beundrar och som roar eller imponerar på mig så är 95% män. Verkar vara så för alla andra också, med tanke på alla topplistor vi betat av i dessa trådar med 95% män.
Du är helt klart sexistisk med din ständiga könsbestämning innan du beslutar dig för att beundra, roas eller imponeras av mästerverk inom diverse områden.

Du har tydligen missat alla topplistor där kvinnor dominerar, antingen numerärt eller bland de fem bästa eller mest berömda. Inte heller bifogar du topplistor med någorlunda jämn könsfördelning.
Jag har skickat länkar till flera av dem för 1,5-2 år sedan. Du borde komma ihåg dem.

Javisst ja, du glömmer medvetet allt fenomenalt som kvinnor har åstadkommit och bara lyfter fram allt som är 100 % manligt.

Förresten så kom jag nu på att Pansarvecket nyligen hade skickat en lista över biofilmer som får dig att hoppa högt upp i taket av pur lycka.

Bänka dig nu i din privata biosalong och ta fram popcornen och iskall läsk. Sedan kan du njuta i fulla drag av alla manliga stordåd på bioduken.

Glöm nu bara inte att tacka Pansarvecket för att han var så bussig som tog fram en topplista som är helt i din och alla andra FB-androfilers förfinade smak.
Citera
2020-12-02, 21:35
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Skillnaderna i hormonhalter, hjärnstorlek m m mellan man och kvinna är precis lika omfattande som skillnaderna i muskelstyrka. Så den som accepterar fysiska skillnader bör rimligen även acceptera mentala skillnader. Inget konstigt alls, och då skulle den här tråden självdö. Det är självklart att män är snabbare, och för mig lika självklart att män är bättre på schack och att göra film.
Citera
2020-12-02, 21:37
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Hade de mediokra männen bytts ut till kvinnor hade det knappast blivit sämre heller.
Det finns väldigt många människor som befinner sig i politiken som inte behövs där, oavsett kön.
Eller är du av åsikten att Stefan Löfven, Jonas Sjöstedt och nissen från Miljöpartiet behövs?
Du är ofta ute och famlar i fel fråga. Tråden handlar om vinnare, inte om "vem som helst". Om du tar vem som helst från gatan man och kvinna så kan en kvinna vinna i schack eller matematik. Om du bara tar från eliten så vinner männen. Den här tråden handlar om eliten. Inte om Löfven och annat inkvoterat riffraff som inte behöver visa någon kompetens.
Citera
2020-12-03, 20:30
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av procentarn
Kvinnor passar inte i manliga sporter. De skämmer ut sig.

https://www.youtube.com/watch?v=_rSWvZAn5VE
Män ser coolare ut. Kvinnor är söta men inger ingen pondus.
Ge en definition på ”manliga sporter”. Är inte kampsporter något för kvinnor att utöva? De skämmer absolut inte ut sig om de försvarar sig mot en närgången buse.

Se den här tjejen som är både söt och cool i full action: https://youtu.be/fWmScEFhgbw
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in