2020-12-02, 12:25
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Där är den jackan nog som jag skymtat på nån annan bild som jag diskuterade med Notknapparen häromdan.

Sökte lite i tråden om han kan ha gjort en Breivik annars med dykardräkt (tunn under kläderna).

På tal om beslag. Är det konstaterat att han använt de stolpskor som inhandlades under vintern för bygget på tomten?
Eller kan han ha fått nån idé då?
Exempel:
https://www.biltema.se/bygg/byggbeslag/stolpskor/stolpsko-2000017267?gclid=EAIaIQobChMI4uWA05Cv7QIVSOmyCh0tY gC9EAQYByABEgIIT_D_BwE

En cowboy dödar med pistol - en kontrollansvarig har väl verktyg och byggmaterial närmast i tanken...

Spot On på dina tankar där. Kanske blir "träff" på besudlingar på stolparna om tekniker tar sig till SD:s utbyggnad för SPA-badet (som betalades i januari -18, men inte kom på plats och installerades förrän hösten -18 med bärhjälp av IT-forensikern PW).

Såg jag rätt tidigare i tråden att det hade hittats varselkläder i soptunnorna? De finns väl inte kvar i beslag, men det kanske finns lite "mumma" i NFC:s frys nr det gäller *Lenas kläder. Jag har svårt att tro att hon låg och tog emot slag utan kamp. Sannolikt har hon vevat med armarna och då rispat till hans ben med ringen man fann hans DNA på. Gissningsvis återkom SD till mordplatsen utrustad med UV-lampa för efterkontroller. Hans mobil kopplade ju upp till hemnätverket flera gånger så man får en bild av att han gick ut och in i huset efter registreringen kl 02.49 så sannolikt befinner han sig utomhus från och till. Mobilen ansluter till hemnätverket kl 20.49, 02.49, 03.51, 05.39, 05.44 och 05.49. De fetmarkerade tiderna sticker ut för hade han varit hemma i huset eller på tomten borde mobilen hängt kvar i hemmets nätverk och hade han varit hemma när mordet skedde borde mobilen registrerats kl 23.49 (enligt de sessioner man ser kl 20.49, kl 2.49 och kl 5.49).

*

Ps Filen SD höll på med innan han lämnade kontoret verkar vara en Mall för utlåtande. Var det den han skulle använt vid trappinspektionen hos JG? Ds

----

Länk till ett tidigare inlägg fyllt med länkar om fallet
www.flashback.org/sp73572601
Senast redigerad av Honan6 2020-12-02 kl. 12:58. Anledning: Tillägg om mobilens anslutningar till nätverket på Betesv. 14 B
Citera
2020-12-02, 12:34
Medlem
Citat:
Inte läst förhören med HD än. Bara det första och sen lyssnat på tingsrättsförhöret. Hon är hyfsat anti mot åklagarna där. Röstläget ändras markant när försvaret tar över förhöret. Tre teorier har jag.
1. Hon är pissed över att ha varit häktad.
2. Hon är lojal i allmänhet sedan 1996 mot SD. Myste ända fram till mordet och mer efter. De slöt leden helt enkelt.
3. Omedvetet eller manipulerad kan hon ha gjort något som främjat eller dolt brottet/skyddat brottsling.
Ja eller en variant av allt kombinerat.

Jag behåller för mig själv hur skruvade jag tycker SD, LW (och HD) är egentligen.

Det är ju nåt skumt med att INGEN vill uttala sig om när eller hur det fick redas på att SD och LW:s relation hade pågått hela tiden. Här måste åklagarna lägga lite krut. Ingen minns. Ingen vet. Kanske det största avslöjandet i deras liv och detta minns man inte?! Det är ju en BOMB som briserar. Det är ett 9/11 i deras relation. Nog att misstankar fanns men det måste ha avslöjats under hejdundrande former. Genererat hundratals mejl, sms och prat med gråt och upprördhet.

Men som sagt 20 års relation ska man inte underskatta i detta sammanhang.

Om "Bakhållet" är helt uppdiktat så är det intressant varför han befinner sig på ungefär samma ställe där LW:s mobil sist har mastuppkoppling och en trolig flyktväg hem bara dagar före mordet.

Han kan ha tagit samma runda via Vivallaskogen/Mikaels Församling/Rättarevägen till mordplatsen. Då gömt tillhygge, kläder m.m. i skogen för att sen kunna skylla på "ungdomarna" om sakerna hittas.

Snurrandet uppe vid Vivallaskogen måste ha nåt med mordet att göra. Förvisso var de väl där ett par gånger i veckan annars aktiva som de var.

Men en annan teori har jag. Var det så att han några dagar innan mordet ville framställa sig som en mönstermedborgare som ringer in till polisen när lite myskopersoner rör sig i kvarteren? Alltså en sån redig medborgare kan ju inte mörda någon? Finns ju inspelat samtal och polisrapport och allt på hur härlig han är. Själv lite hotad och omringad där.
Märkligt att han inte ville krama de poliser som var på plats precis som han ville krama kvinnliga polisen hej då efter första förhöret. De var ju på samma "sida" i detta han och rättsväsendet...

Så här säger hon själv i förhör om vart hon gick:

Citat:
Sida 71 A 149

HD: "Eh.. jag eh.. ja vilket håll gick jag åt.. jag bara tänker nu.. jag avsluta uppe vid skogen..
eh.. ah det är ju lätt för er o veta när jag säger avslutar vid skogen.. bakom hus.. bakom ah..
uppe mot Betesvägen där för det går ett spår där.. men vilken väg jag gick först..
gick jag över.. ja.. ofta när jag har varit ute o sprunge så brukar jag gå över motorvägen
o sen gå vid.. insidan där längs motorvägen, vid Nikolaikyrkan å sen över motorvägen tillbaka
in mot där vid Baronbackarna.. så man kommer till skogen.. det är dett skogsområde där.. å där
brukar jag gå in eller springa där o så springer man vidare upp mot Vivalla-kullarna bortåt.."

F: "Du säger brukade, var det så vid det här tillfället?"

HD: "Näe men det är ju det jag inte vet. Ja jag vet inte säkert men jag vet att jag avsluta i
spåret där uppe det är därför jag tänker att jag.. hade nog gått den vägen.. men.. ah jag kan inte säga säkert för jag vet att jag kommer från spåret för jag avsluta.. åt för då kommer man ner
på den där gatan där Stefans.. eller våra.. fortfarande vårat hus men.. där Stefan bor o sen bor K*arin
längre ner på den gatan.. eh så det är därför jag vet att jag kommer därifrån för jag gick
in till K*arin då."

(Men hon nämner inte mötet med grannen i skogen och grannen säger att hon slank in på SD's tomt. Men ja, hon kanske var ute på TVÅ skogsrundor..)

Tillägg: Att han ringde in om de tre mållgorna beror nog enbart på att han vill att polisen ska lägga i hop ett plus ett när LW hittas död och hennes mobil är försvunnen. Han påpekar att de såg ut att vara ute efter mobiler. Så han vill att de ska tro att det är ett rån som ballat ur och blivit ett rånmord. Han uppger ju dessutom inte rätt personnummer.
Senast redigerad av uncommon-name 2020-12-02 kl. 12:41.
Citera
2020-12-02, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Spot On på dina tankar där. Kanske blir "träff" på besudlingar på stolparna om tekniker tar sig till SD:s utbyggnad för SPA-badet (som betalades i januari -18, men inte kom på plats och installerades förrän hösten -18 med bärhjälp av IT-forensikern PW).

Såg jag rätt tidigare i tråden att det hade hittats varselkläder i soptunnorna? De finns väl inte kvar i beslag, men det kanske finns lite "mumma" i NFC:s frys nr det gäller *Lenas kläder. Jag har svårt att tro att hon låg och tog emot slag utan kamp. Sannolikt har hon vevat med armarna och då rispat till hans ben med ringen man fann hans DNA på. Gissningsvis återkom SD till mordplatsen utrustad med UV-lampa för efterkontroller. Hans mobil kopplade ju upp till hemnätverket flera gånger så man får en bild av att han gick ut och in i huset efter registreringen kl 02.49 så sannolikt befinner han sig utomhus från och till.

*

----

Länk till ett tidigare inlägg fyllt med länkar om fallet
www.flashback.org/sp73572601

En stilla tanke bara. Ska man som it-forensiker under en utredning, där SD fortfarande är huvudmisstänkt, ägna sig åt sådant hemma hos den personen? Nog att man är kompisar och han är ute i det fria men...

Bättre de lägger lite krut på sina arbetsuppgifter.

Bara tanken på spat för mig att igen tänka på de puckar med "Aktivt syre" som man rengör spa efter bad med. Samma medel som utraderar DNA bättre än Klorin.

Hörni om ni blir mördade - bli det inte i Örebro...
Citera
2020-12-02, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Men han cyklade väl dit tillsammans med en kollega?

Kommer inte ihåg om det framkommit att de cyklat till arbetsplatsen (kommer ej ihåg vilken AP det gällde heller). Hur som haver... hoppas utredarna frågat arbetskamraten om han hade någon ryggsäck på sig (om de cyklat).
Citera
2020-12-02, 12:45
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
En Haglöfs orange jacka med dragkedja och LUVA ses på SD i april och juni -18. Kanske den borde tagits i beslag likväl som den missade blåa skaljackan SD nämner i sitt brev till rätten?
Länk till bild i april -18 https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/67d4fda1-c655-4516-8955-aa425035043b_l.jpg
Länk till bild i juni -18 https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/45f564b8-8a4e-4e8d-86c8-12b45e5086be_l.jpg

Tack!!

Nu undrar jag var denna jacka tagit vägen. Den borde ju vara ett viktigt plagg, med tanke på färgen.

Nu rasslar det på i tråden.
Är jätteglad att ni djupdyker i det IT- tekniska och att tråden kommit i ett läge där varje deltagare försöker vara en del av en lösning, snarare än att sänka tråden med smutskastning av offret. Så många duktiga tråddeltagare!

Det här är Lena värd!

Jag har ju svårt att hänga med i era tankebanor och kan inte bidra på det planet, men hejar på er för fulla muggar! 🙏
Citera
2020-12-02, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Så här säger hon själv i förhör om vart hon gick:

Citat:
Sida 71 A 149

HD: "Eh.. jag eh.. ja vilket håll gick jag åt.. jag bara tänker nu.. jag avsluta uppe vid skogen..
eh.. ah det är ju lätt för er o veta när jag säger avslutar vid skogen.. bakom hus.. bakom ah..
uppe mot Betesvägen där för det går ett spår där.. men vilken väg jag gick först..
gick jag över.. ja.. ofta när jag har varit ute o sprunge så brukar jag gå över motorvägen
o sen gå vid.. insidan där längs motorvägen, vid Nikolaikyrkan å sen över motorvägen tillbaka
in mot där vid Baronbackarna.. så man kommer till skogen.. det är dett skogsområde där.. å där
brukar jag gå in eller springa där o så springer man vidare upp mot Vivalla-kullarna bortåt..
"

F: "Du säger brukade, var det så vid det här tillfället?"

HD: "Näe men det är ju det jag inte vet. Ja jag vet inte säkert men jag vet att jag avsluta i
spåret där uppe det är därför jag tänker att jag.. hade nog gått den vägen.. men.. ah jag kan inte säga säkert för jag vet att jag kommer från spåret för jag avsluta.. åt för då kommer man ner
på den där gatan där Stefans.. eller våra.. fortfarande vårat hus men.. där Stefan bor
o sen bor K*arin
längre ner på den gatan.. eh så det är därför jag vet att jag kommer därifrån för jag gick
in till K*arin då."

(Men hon nämner inte mötet med grannen i skogen och grannen säger att hon slank in på SD's tomt. Men ja, hon kanske var ute på TVÅ skogsrundor..)

Tillägg: Att han ringde in om de tre mållgorna beror nog enbart på att han vill att polisen ska lägga i hop ett plus ett när LW hittas död och hennes mobil är försvunnen. Han påpekar att de såg ut att vara ute efter mobiler. Så han vill att de ska tro att det är ett rån som ballat ur och blivit ett rånmord. Han uppger ju dessutom inte rätt personnummer.

Hon gick i princip den runda (eller rundorna) man kan misstänka SD tog efter mordet och "slank" sen in på SD:s tomt.
Häri kan hennes dåliga minne och lojalitet ha sin grund i detta fallet.
Citera
2020-12-02, 12:48
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
SD valde att jobba dagen efter mordet... trots att han hade semester (enl chefen som blev förvånad att han var på plats). Han åkte ut till en arbetsplats som nog hade en container för div sopor, ingen hann nog kolla vad som fanns där! Där kan det ha kastats ett och annat...

Ja, kan ha varit ett av SDs "smarta" drag som ingick i planen.
Citera
2020-12-02, 12:50
Medlem
Citat:
Jadå. Full fart från morgonen. Det var slutsamråd på G. En rätt stor grej vid bygge. Inplanerat sen länge? Alls ett riktigt slutsamråd? SD var ju lojal. Hade bråttom till jobbet i samband med polisförhör osv.

https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/byggprocessen/slutsamrad/

Akt 158/3.

Samtalet är inspelat på SD:S mobiltelefon, beslagsnummer: BG 508 83-1
Datum: 2018-05-15
Tid: 08:40:17
SD = S***** D********
MR = Manlig röst (B)
SO: Shit, vad varmt det var här. .. ja ... snyggt målat
MR: Ja, B?
SO: Tjenare B, det här var S***** på Thyrens
MR: Hallå S*****
SO: Tja. Logatan ...
MR: Ja?
SO: Eem slutsamråd om 20 minuter
MR: Okej
SO: Eem, men det är inget folk här. Vi kommer inte riktigt in i lägenheterna
MR: Okej, jag eem, ringer l här
SO: Ja
MR: Han som har haft det projektet
SO: Ja, suveränt. Du kan ge han mitt nummer om han vill prata
MR: Ja
SO: Toppen, tack hej
MR: Ja, tack hej

Sen blev det några samtal till för att styra upp det där. Exempel:

Samtalet är inspelat på S mobiltelefon, beslagsnummer: B0508 83-1
Datum: 2018-05-15
Tid: 08:44:1 7
SD = S D
MR = Manlig röst
SD: x
MR: Tja, tja
SD: Tja, jag har, jag hade, jag har redan svaret på min fråga
MR: Aha, härligt
SD: Ja, jag såg inga större skillnader på gamla och nya ritningen men ... nu har jag tittat en
liten stund så hittade jag ( ohörbart)
MR: ( ohörbart)
SD: Ja precis, precis.
MR:Ja
SD:Eem
MR: Ja, ja. Var, var det nåt ( ohörbart) så där eller?
SD: Nej jag tror att det kommer gå jättebra
MR:Ja
SD: Eem
MR: Ja det blev bra, det blev bättre lägenhet så det, ja
AD: Jaa
MR: ( ohörbart)
SD: Ja men du, det blir det, det blir det, Jag,jag trodde,jag svarade om brand i natt så jag
trodde det var nånting med fönstret på baksidan där man hade gjoti om nånting

MR: Ja, ja, ja nej för fan, nej men det en extra utgång också så att
SD: Ja precis
MR: Det borde ju vara positivt
SD: Ja,ja. Nej men (ohörbart) bli bra
MR: Tycker jag, ja
SD: Eem

( ohörbart, pratar i mun på varandra)
SO: Vi har slutsamråd där vid nio, men du kommer inte gissar jag
MR: Aha, nää
SO: Nää
MR: Nej det gör jag inte
SO: Nää (småskrattar lite)
MR: Slutsamråd, vad fan, är det färdigt eller?
SO: Njaa,jag vet inte,
vi kommer inte in i lägenheten så (ohörbart) lägenheterna, så jag tror
inte det
MR:Nej
SO: Men det närmar sig
MR: Aja, okej
SD: Jag tror att det är mest dokumentation som saknas
MR: Aha okej
SO: Och ...
MR: Men kom, kommer det nån från Örebro Bygg då eller?
SO: Ja,jag hoppas det. Dom hade inte riktigt koll så jag pratade med B precis som skulle
skicka, vad heter han? I eller I eller vad han heter eem
MR: (ohörbart) eller? Nej?
SO: Nej, nej. Dom har sålt jobbet till nån annan
MR:Aha
SD: Eem som jag har förstått det
MR: Hade jag ingen aning om, nähe okej, aja. Ja, vi får se då
SO: Ja, men det ska nog ordna sig
MR: Ja bra, bra
SO: Skitbra, kör hårt, hej

Vadå... svarat om brand i natt? Det finns väl inget kvar på hans dator om det?

Polisförhör blev han kallad till senare på dagen, typ eftermiddag så inget han visste om på morgonen.

Semester hade han beviljad och var det någon större besiktning så visste han om det tidigare och borde ha lämnat över till en arbetskamrat.
Citera
2020-12-02, 12:55
Medlem
Citat:
Hon gick i princip den runda (eller rundorna) man kan misstänka SD tog efter mordet och "slank" sen in på SD:s tomt.

Om jag inte kommer ihåg fel så var det någon granne som såg HD och uttryckte sig att hon i princip försökte gömma sig bakom något träd.
Citera
2020-12-02, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anetor
Man undrar hur många "misstag" som har begåtts i utredningen, allt ifrån sökandet efter LW fram till rättegången i TR. StudebakerHog666 gjorde en sammanfattning på en rad olika misstag (2020-09-29 kl 20.29) som begåtts. Därtill kan bli a läggas att hundsöket efter LW avbröts då ett "mer prioriterat uppdrag" behövde sökhundarna. (Vad var det?).

Det är inte säkert att SDs IT-kunskaper räcker för att radera hej vilt som han gjort. Jag håller inte för otroligt att han fått hjälp av någon med större IT-kunskap och som har insyn i utredningen. Det är bra att bl a Avel kommit in i tråden som motvikt till Barnaby.

Han kan ha haft rätt bra koll tyvärr både på mjuk- och hårdvara samt nätverk och annat. Han hade en nätverkshårddisk(NAS) hemma och jonglerade med moln och diverse appar och program här och där. Lite fokus på hans kunskaper i hovrätten blir bra.

Inte alla som med gott självförtroende öppnar en laptop och fixar. Om det nu var han som fixade och inte bara fotade:

https://www.bildtagg.se/bild/49gdxpghs88aq1tizzuyf5t
Citera
2020-12-02, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Vadå... svarat om brand i natt? Det finns väl inget kvar på hans dator om det?

Polisförhör blev han kallad till senare på dagen, typ eftermiddag så inget han visste om på morgonen.

Semester hade han beviljad och var det någon större besiktning så visste han om det tidigare och borde ha lämnat över till en arbetskamrat.

Ja därför jag markerade det där om svara angående brand natten innan. Det får vi kika på.

EDIT: Jo mejlet på natten gäller nåt om brand. 23:00 i tidslinjen.
Senast redigerad av Avel 2020-12-02 kl. 13:01.
Citera
2020-12-02, 13:12
Medlem
Citat:

HD uppger att SD och hon har kontakt 15e när*han slutar jobbet runt 16-16:30.
Han ska komma hem till dom och äta glass. Det tar ca 15 minuter för honom att cykla dit från jobbet.
Hon gissar att han var där ca halv fem. Ovisst hur länge pga att HD inte minns.
Han kommer dit och är där ett tag. Åker sedan hem. Hinner vara hemma i ca 20 minuter innan han hör av sig till HD igen och berättar att han ska in på förhör.*Och då ska han cykla ner till stationen.
HD ska då gå ut på promenad och går förbi K*arin. Hon går hem runt 20:00.
Dock såg ju grannen henne slinka in på SD's tomt och inte in till K'arin och detta var mellan klockan 16-17.
Hon säger själv att hon var ute på promenad i skogen EFTER att Stefan åkt in på sitt andra förhör vilket ju då inte stämmer med vittnet.

Slutsats: 2 promenader och hon berättar inte om promenad nummer ett?
HD slutar jobbet runt 15 och då ska hon lösa mysten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in