Citat:
Ursprungligen postat av
uncommon-name
Har du läst förhören med HD? Går det att matcha hennes lilla skogstur på em efter mordet med alternativa flyktvägen genom skogen? Hon skrev till SD att hon försökte lösa Janis Myst. Vet vi vart mysten låg?
Att han gömt/glömt en cykel skulle inte förvåna mig. Han har ju sagt i förhör att han har flertalet stulna cyklar. Ringde han inte tom till snuten och berättade att en av hans stulna cyklar stod på cykelbanan innan mordet? Obs!! Jag minns inte riktigt hur det låg till med den saken, men vet iaf att han hade stulna cyklar.
Vet också att han ritade en karta på vart cykeln stod.
Detta skulle absolut kunna vara en av hans helgarderingar utifall att nån sett hans cykel gömd eller placerad på cykelbanan den kvällen/natten.
Inte läst förhören med HD än. Bara det första och sen lyssnat på tingsrättsförhöret. Hon är hyfsat anti mot åklagarna där. Röstläget ändras markant när försvaret tar över förhöret. Tre teorier har jag.
1. Hon är pissed över att ha varit häktad.
2. Hon är lojal i allmänhet sedan 1996 mot SD. Myste ända fram till mordet och mer efter. De slöt leden helt enkelt.
3. Omedvetet eller manipulerad kan hon ha gjort något som främjat eller dolt brottet/skyddat brottsling.
Ja eller en variant av allt kombinerat.
Jag behåller för mig själv hur skruvade jag tycker SD, LW (och HD) är egentligen.
Det är ju nåt skumt med att INGEN vill uttala sig om när eller hur det fick redas på att SD och LW:s relation hade pågått hela tiden. Här måste åklagarna lägga lite krut. Ingen minns. Ingen vet. Kanske det största avslöjandet i deras liv och detta minns man inte?! Det är ju en BOMB som briserar. Det är ett 9/11 i deras relation. Nog att misstankar fanns men det måste ha avslöjats under hejdundrande former. Genererat hundratals mejl, sms och prat med gråt och upprördhet.
Men som sagt 20 års relation ska man inte underskatta i detta sammanhang.
Om "Bakhållet" är helt uppdiktat så är det intressant varför han befinner sig på ungefär samma ställe där LW:s mobil sist har mastuppkoppling och en trolig flyktväg hem bara dagar före mordet.
Han kan ha tagit samma runda via Vivallaskogen/Mikaels Församling/Rättarevägen till mordplatsen. Då gömt tillhygge, kläder m.m. i skogen för att sen kunna skylla på "ungdomarna" om sakerna hittas.
Snurrandet uppe vid Vivallaskogen måste ha nåt med mordet att göra. Förvisso var de väl där ett par gånger i veckan annars aktiva som de var.
Men en annan teori har jag. Var det så att han några dagar innan mordet ville framställa sig som en mönstermedborgare som ringer in till polisen när lite myskopersoner rör sig i kvarteren? Alltså en sån redig medborgare kan ju inte mörda någon? Finns ju inspelat samtal och polisrapport och allt på hur härlig han är. Själv lite hotad och omringad där.
Märkligt att han inte ville krama de poliser som var på plats precis som han ville krama kvinnliga polisen hej då efter första förhöret. De var ju på samma "sida" i detta han och rättsväsendet...