2020-12-02, 11:14
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Jag håller på att läsa i kapp inläggen och du kanske redan har fått svar på varför man letade efter ett brandgult plagg: Berodde inte det pga att man hittade en fibertråd på LW's ben i den nyansen?

Jo, men som det verkar letade man efter ett speciellt plagg. Det får mig att tro att ärendet inte bara handlade om den orangefärgade tråden, utan att man sett bild eller vittne som berättat om detta plagg.

Förhöret med JG skedde 21 maj- 18 och undersökningen i SDs hus skedde 5 juni. Möjligt att det har med förhöret att göra, men jag reagerade just på beskrivningen av jackan: jacka med orange detaljer. JG beskrev den ju som orange.

Och ingen sådan jacka verkar ha hittats heller.
Så...var är den?

A 157/285

"Villan genomsöktes. Ingen röd fiber/snöre som överensstämde med den eftersökta
iakttogs. Inte heller någon cykelhjälm eller jacka med orange detaljer
"
Senast redigerad av notknapparen 2020-12-02 kl. 11:24.
Citera
2020-12-02, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jo, men som det verkar letade man efter ett speciellt plagg. Det får mig att tro att ärendet inte bara handlade om den orangefärgade tråden, utan att man sett bild eller vittne som berättat om detta plagg.

Kanske handlade

Jag tror att man letade efter alla typer av plagg med den färgen. Både de som förhörda personer nämnt och de som man kanske har haft teorier om vad det kan vara för plagg.
Hittade man på den som Avel sett skymta fram på bild, mån tro..?

Edit: Svarade på inlägget innan din redigering
Citera
2020-12-02, 11:31
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Efter att ha sett programmet om NFC och även läst (inte hela med större delen av) FUP, så undrar jag vad som inte undersökts. De kläder LW bar vid tillfället har man ju valt ut partier från - jfr att en bilratt som lämnas in till NFC för undersökning rutinmässigt topsas på två ställen, ”10 i 2”. Resten hoppar man.

Det är inte utan att man blir både brydd och förskräckt, jag trodde inte det var så illa.
Citera
2020-12-02, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Så, ursäkta om jag är seg (borde lagt mig att sova för länge sedan men läser ikapp i tråden av ren dumhet nu) men du menar att UW i all välvilja kontaktar polisen någon månad efter mordet, dvs i juni 2018, och de inte gör något förrän året därpå 2019? Och under all den tid som förflöt däremellan har SD haft möjlighet att göra det som UW befarade, nämligen logga in och röja undan där i oktober. Det låter onekligen mycket illa och rättsosäkert att inte säkra digitala eventuella bevis via kända kommunikationskalaner så snart som möjligt. FUP:en släpptes väl senare men man undrar hur mycket nytta SD kunnat ha av att lusläsa den för att veta om det finns något han glömt av som ska elimineras ytterligare för att sitta säkert. Något jag inte kunnat släppa helt är hur många tekniska missöden detta fall kantats av. Ibland så man nästan inbillar sig att någon inom utredningen med flit är lite extra trögtänkt och fumlig. Detta i kombination med att SD haft vänner/bekanta med teknikansvar för att tex tömma utrustning känns inte sådär jättebra, även om det antagligen är långsökt och foliehatten på osv. Det mest otäcka i detta fall nu i efterhand är att ju mer som kommer fram desto mer framträder den misstänkte SD som en person som planerat detta länge, roat sig med att skapa flerstegslösningar och kedjor av alibin baserade på teknisk utrustning och platsangivelser. Lite som den stora fanatismen kring att leta burkar som det kallas. Räcker det inte med att mörda LW utan har han som GM dessutom skapat en slags myst och en cache av allt för anhöriga, polis och allmänhet? Man undrar här även om HDs eventuella inblandning då hon var den som brukade få lösa mystar åt SD och JG av vad som framgått. Agerade de ihop? Eller var det bara tekniknörderi från SDs sida och i de banor han normalt tänker? Oavsett så verkar han som GM ha vidtagit många tekniska åtgärder för att klara sig och den kalla beräkningen gör fallet än mer sjukt isåfall. En destruktiv relation som spårade ur i dråp hade varit hemskt men ett planerat mord på en närstående människa med genomtänkta tekniska lösningar är helt, helt oförsvarbart hur deras relation än kan ha gestaltat sig. Huh!

Man undrar hur många "misstag" som har begåtts i utredningen, allt ifrån sökandet efter LW fram till rättegången i TR. StudebakerHog666 gjorde en sammanfattning på en rad olika misstag (2020-09-29 kl 20.29) som begåtts. Därtill kan bli a läggas att hundsöket efter LW avbröts då ett "mer prioriterat uppdrag" behövde sökhundarna. (Vad var det?).

Det är inte säkert att SDs IT-kunskaper räcker för att radera hej vilt som han gjort. Jag håller inte för otroligt att han fått hjälp av någon med större IT-kunskap och som har insyn i utredningen. Det är bra att bl a Avel kommit in i tråden som motvikt till Barnaby.
Citera
2020-12-02, 11:37
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Jag minns att JG berättade om detta:

A 150/235

"J*erry vet att Stefan brukar ha en blå Haglöfs jacka, han kan även ha en som är orangefärgad,
eller liknande.
"

I tekniska delen letar man efter en jacka med brandgula detaljer 5 juni- 18. Varför vet jag inte:

A 157/284

"Anmälan om mord. Betesvägen 14B, kompletterande och
begränsad undersökning.
Eftersökande av blod i badrum. Eftersökande av jeansshorts,
röd fiber/snöre, cykelhjälm, jacka med orange detaljer,
mobiltelefon Samsung 87, beslagtagande av datalagringsenhet
NAS samt undersökning av värmepannans
förbrännings utrymme.
"

En Haglöfs orange jacka med dragkedja och LUVA ses på SD i april och juni -18. Kanske den borde tagits i beslag likväl som den missade blåa skaljackan SD nämner i sitt brev till rätten?
Länk till bild i april -18 https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/67d4fda1-c655-4516-8955-aa425035043b_l.jpg
Länk till bild i juni -18 https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/45f564b8-8a4e-4e8d-86c8-12b45e5086be_l.jpg
Citera
2020-12-02, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Efter att ha sett programmet om NFC och även läst (inte hela med större delen av) FUP, så undrar jag vad som inte undersökts. De kläder LW bar vid tillfället har man ju valt ut partier från - jfr att en bilratt som lämnas in till NFC för undersökning rutinmässigt topsas på två ställen, ”10 i 2”. Resten hoppar man.

Det är inte utan att man blir både brydd och förskräckt, jag trodde inte det var så illa.

Ja, tyvärr är det så illa. Men än är det inte försent för åklagarna att vända på kuttingen. Jag är optimist och tror att de klarar det.
Citera
2020-12-02, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Har du läst förhören med HD? Går det att matcha hennes lilla skogstur på em efter mordet med alternativa flyktvägen genom skogen? Hon skrev till SD att hon försökte lösa Janis Myst. Vet vi vart mysten låg?

Att han gömt/glömt en cykel skulle inte förvåna mig. Han har ju sagt i förhör att han har flertalet stulna cyklar. Ringde han inte tom till snuten och berättade att en av hans stulna cyklar stod på cykelbanan innan mordet? Obs!! Jag minns inte riktigt hur det låg till med den saken, men vet iaf att han hade stulna cyklar.
Vet också att han ritade en karta på vart cykeln stod.
Detta skulle absolut kunna vara en av hans helgarderingar utifall att nån sett hans cykel gömd eller placerad på cykelbanan den kvällen/natten.

Inte läst förhören med HD än. Bara det första och sen lyssnat på tingsrättsförhöret. Hon är hyfsat anti mot åklagarna där. Röstläget ändras markant när försvaret tar över förhöret. Tre teorier har jag.
1. Hon är pissed över att ha varit häktad.
2. Hon är lojal i allmänhet sedan 1996 mot SD. Myste ända fram till mordet och mer efter. De slöt leden helt enkelt.
3. Omedvetet eller manipulerad kan hon ha gjort något som främjat eller dolt brottet/skyddat brottsling.
Ja eller en variant av allt kombinerat.

Jag behåller för mig själv hur skruvade jag tycker SD, LW (och HD) är egentligen.

Det är ju nåt skumt med att INGEN vill uttala sig om när eller hur det fick redas på att SD och LW:s relation hade pågått hela tiden. Här måste åklagarna lägga lite krut. Ingen minns. Ingen vet. Kanske det största avslöjandet i deras liv och detta minns man inte?! Det är ju en BOMB som briserar. Det är ett 9/11 i deras relation. Nog att misstankar fanns men det måste ha avslöjats under hejdundrande former. Genererat hundratals mejl, sms och prat med gråt och upprördhet.

Men som sagt 20 års relation ska man inte underskatta i detta sammanhang.

Om "Bakhållet" är helt uppdiktat så är det intressant varför han befinner sig på ungefär samma ställe där LW:s mobil sist har mastuppkoppling och en trolig flyktväg hem bara dagar före mordet.

Han kan ha tagit samma runda via Vivallaskogen/Mikaels Församling/Rättarevägen till mordplatsen. Då gömt tillhygge, kläder m.m. i skogen för att sen kunna skylla på "ungdomarna" om sakerna hittas.

Snurrandet uppe vid Vivallaskogen måste ha nåt med mordet att göra. Förvisso var de väl där ett par gånger i veckan annars aktiva som de var.

Men en annan teori har jag. Var det så att han några dagar innan mordet ville framställa sig som en mönstermedborgare som ringer in till polisen när lite myskopersoner rör sig i kvarteren? Alltså en sån redig medborgare kan ju inte mörda någon? Finns ju inspelat samtal och polisrapport och allt på hur härlig han är. Själv lite hotad och omringad där.
Märkligt att han inte ville krama de poliser som var på plats precis som han ville krama kvinnliga polisen hej då efter första förhöret. De var ju på samma "sida" i detta han och rättsväsendet...
Citera
2020-12-02, 11:49
Medlem
Citat:

Förhöret med JG skedde 21 maj- 18 och undersökningen i SDs hus skedde 5 juni. Möjligt att det har med förhöret att göra, men jag reagerade just på beskrivningen av jackan: jacka med orange detaljer. JG beskrev den ju som orange.

Så...var är den?

A 157/285

"

SD valde att jobba dagen efter mordet... trots att han hade semester (enl chefen som blev förvånad att han var på plats). Han åkte ut till en arbetsplats som nog hade en container för div sopor, ingen hann nog kolla vad som fanns där! Där kan det ha kastats ett och annat...
Citera
2020-12-02, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
En Haglöfs orange jacka med dragkedja och LUVA ses på SD i april och juni -18. Kanske den borde tagits i beslag likväl som den missade blåa skaljackan SD nämner i sitt brev till rätten?
Länk till bild i april -18 https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/67d4fda1-c655-4516-8955-aa425035043b_l.jpg
Länk till bild i juni -18 https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/45f564b8-8a4e-4e8d-86c8-12b45e5086be_l.jpg

Där är den jackan nog som jag skymtat på nån annan bild som jag diskuterade med Notknapparen häromdan.

Sökte lite i tråden om han kan ha gjort en Breivik annars med dykardräkt (tunn under kläderna).

På tal om beslag. Är det konstaterat att han använt de stolpskor som inhandlades under vintern för bygget på tomten?
Eller kan han ha fått nån idé då?
Exempel:
https://www.biltema.se/bygg/byggbeslag/stolpskor/stolpsko-2000017267?gclid=EAIaIQobChMI4uWA05Cv7QIVSOmyCh0tY gC9EAQYByABEgIIT_D_BwE

En cowboy dödar med pistol - en kontrollansvarig har väl verktyg och byggmaterial närmast i tanken...
Citera
2020-12-02, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
SD valde att jobba dagen efter mordet... trots att han hade semester (enl chefen som blev förvånad att han var på plats). Han åkte ut till en arbetsplats som nog hade en container för div sopor, ingen hann nog kolla vad som fanns där! Där kan det ha kastats ett och annat...

Men han cyklade väl dit tillsammans med en kollega?
Citera
2020-12-02, 12:15
Medlem
Citat:

Så...var är den?

A 157/285

"

SD hade orange träningsshorts också, kunde man läsa någonstans. Kanske de tillhörde beslaget och har blivit undersökta. Men hur var det i verkligheten: var fibertråden röd eller orange? Alla ser inte färger på samma vis. Orangeröd kanske?
Citera
2020-12-02, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt

Jadå. Full fart från morgonen. Det var slutsamråd på G. En rätt stor grej vid bygge. Inplanerat sen länge? Alls ett riktigt slutsamråd? SD var ju lojal. Hade bråttom till jobbet i samband med polisförhör osv.

https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/byggprocessen/slutsamrad/

Akt 158/3.

Samtalet är inspelat på SD:S mobiltelefon, beslagsnummer: BG 508 83-1
Datum: 2018-05-15
Tid: 08:40:17
SD = S***** D********
MR = Manlig röst (B)
SO: Shit, vad varmt det var här. .. ja ... snyggt målat
MR: Ja, B?
SO: Tjenare B, det här var S***** på Thyrens
MR: Hallå S*****
SO: Tja. Logatan ...
MR: Ja?
SO: Eem slutsamråd om 20 minuter
MR: Okej
SO: Eem, men det är inget folk här. Vi kommer inte riktigt in i lägenheterna
MR: Okej, jag eem, ringer l här
SO: Ja
MR: Han som har haft det projektet
SO: Ja, suveränt. Du kan ge han mitt nummer om han vill prata
MR: Ja
SO: Toppen, tack hej
MR: Ja, tack hej

Sen blev det några samtal till för att styra upp det där. Exempel:

Samtalet är inspelat på S mobiltelefon, beslagsnummer: B0508 83-1
Datum: 2018-05-15
Tid: 08:44:1 7
SD = S D
MR = Manlig röst
SD: x
MR: Tja, tja
SD: Tja, jag har, jag hade, jag har redan svaret på min fråga
MR: Aha, härligt
SD: Ja, jag såg inga större skillnader på gamla och nya ritningen men ... nu har jag tittat en
liten stund så hittade jag ( ohörbart)
MR: ( ohörbart)
SD: Ja precis, precis.
MR:Ja
SD:Eem
MR: Ja, ja. Var, var det nåt ( ohörbart) så där eller?
SD: Nej jag tror att det kommer gå jättebra
MR:Ja
SD: Eem
MR: Ja det blev bra, det blev bättre lägenhet så det, ja
AD: Jaa
MR: ( ohörbart)
SD: Ja men du, det blir det, det blir det, Jag,jag trodde,jag svarade om brand i natt så jag
trodde det var nånting med fönstret på baksidan där man hade gjoti om nånting

MR: Ja, ja, ja nej för fan, nej men det en extra utgång också så att
SD: Ja precis
MR: Det borde ju vara positivt
SD: Ja,ja. Nej men (ohörbart) bli bra
MR: Tycker jag, ja
SD: Eem

( ohörbart, pratar i mun på varandra)
SO: Vi har slutsamråd där vid nio, men du kommer inte gissar jag
MR: Aha, nää
SO: Nää
MR: Nej det gör jag inte
SO: Nää (småskrattar lite)
MR: Slutsamråd, vad fan, är det färdigt eller?
SO: Njaa,jag vet inte,
vi kommer inte in i lägenheten så (ohörbart) lägenheterna, så jag tror
inte det
MR:Nej
SO: Men det närmar sig
MR: Aja, okej
SD: Jag tror att det är mest dokumentation som saknas
MR: Aha okej
SO: Och ...
MR: Men kom, kommer det nån från Örebro Bygg då eller?
SO: Ja,jag hoppas det. Dom hade inte riktigt koll så jag pratade med B precis som skulle
skicka, vad heter han? I eller I eller vad han heter eem
MR: (ohörbart) eller? Nej?
SO: Nej, nej. Dom har sålt jobbet till nån annan
MR:Aha
SD: Eem som jag har förstått det
MR: Hade jag ingen aning om, nähe okej, aja. Ja, vi får se då
SO: Ja, men det ska nog ordna sig
MR: Ja bra, bra
SO: Skitbra, kör hårt, hej
Senast redigerad av Avel 2020-12-02 kl. 12:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in