2020-12-01, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AussieRedMan
Tegnell har sagt att det är mer rättvist att jämföra med länder som Belgien Holland Frankrike Spanien Italien etc. De andra nordiska länderna har annorlunda demografi.

Demografi?

Sverige kan fint sammenlignes med Norge og Finland hvad angår mennesker pr. km2 - men ikke med Danmark:

https://www.eu.dk/da/fakta-og-tal/statistik/indbyggere-og-areal

I Norden har Finland flere i aldersgruppen 65 - 79 år:

https://ec.europa.eu/eurostat/tgm/refreshMapView.do?tab=map&plugin=1&init=1&toolbox= types&pcode=tps00010&language=en
Citera
2020-12-01, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Det köper jag INTE. Äldrevården är visst fungerande om man inte låter en allmänfarlig sjukdom sprida sig fritt i samhället som man gjorde i våras.
Det kan inte vara väljarna som var ansvariga för det !
Det är lite som att säga "det funkar att bygga ett hus i vattenbrynet om man inte släpper ut koldioxid".

Förr eller senare drabbas man av en pandemi.
Citera
2020-12-01, 22:47
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
IVO säger själva på presskonferensen att man valt ut SÄBO:n där man fått indikation om brister.
Detta är ju inte den första undersökningen man gör med anledning av Covid-19.

Om inte siffran för landets alla SÄBO:n är lägre än i granskningen så betyder det att det öht inte existerar några SÄBO:n i Sverige vars sjukvård fungerar enligt regelverket. Vad har du för belägg för att det är så?

Jag har öht inte uttalat mig om läkarna gjort rätt bedömning eller inte.
Det var i inlägget som jag svarade på som det påstods att 80% var rätt bedömda baserat på IVOs granskning.

Orsaken till att jag tror att palliativvården inte var begränsad till Covid-smittade är väldigt enkel.

Jag har en bekant som i våras fick besked att en närstående gått bort efter hastigt insjuknande under natten.

Senare visade det sig att det hade föregåtts utav några dagar palliativvård och att den hade beslutats via telefon, utan läkarbesök. Något Covid-test eller annan provtagning utfördes aldrig. Det räckte uppenbarligen att bli sjuk vid fel tidpunkt.

Självklart kan det ha varit en slump att den enda personen jag känner till, som dog i våras, råkade ut för lite olycklig felhantering i vården och att det även råkade drabba Covid-sjuka.

Mer troligt är dock att man systematiskt nekade vård till äldre, oavsett Covid-19 eller ej.

Något annat motiv än resursbrist kan jag inte föreställa mig.
Citera
2020-12-01, 22:53
Medlem
Rengens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AussieRedMan
Tegnell har sagt att det är mer rättvist att jämföra med länder som Belgien Holland Frankrike Spanien Italien etc. De andra nordiska länderna har annorlunda demografi.
Fungerar möjligen som ett dåligt stå-upp skämt med Magnus Bentner. I övrigt är undanflykten så dåligt underbyggd att bara media kan gå på detta.
Belgien 369 invånare per kvadratkilometer, Nederländerna 419 och Storbritannien 267. Sverige 23.
Citera
2020-12-01, 22:58
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Om personerna hade tagits till en sjukhussäng så hade de säkert fått bättre vård, eftersom den som jobbar på sjukhus är bättre på att fatta svåra beslut under press.

Men det är meningen att ett SÄBO ska kunna uppfylla de boendes vårdbehov när något sånt här uppstår. Nu hade inte SÄBO tillräcklig medicinsk beredskap för en sån här händelse. Det är lika mycket vårt fel som deras.
Eller så var dom få sjukhussängar som fanns tillgängliga reserverade för yngre patienter...
Citera
2020-12-01, 23:00
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Det var i inlägget som jag svarade på som det påstods att 80% var rätt bedömda baserat på IVOs granskning.

Orsaken till att jag tror att palliativvården inte var begränsad till Covid-smittade är väldigt enkel.

Jag har en bekant som i våras fick besked att en närstående gått bort efter hastigt insjuknande under natten.

Senare visade det sig att det hade föregåtts utav några dagar palliativvård och att den hade beslutats via telefon, utan läkarbesök. Något Covid-test eller annan provtagning utfördes aldrig. Det räckte uppenbarligen att bli sjuk vid fel tidpunkt.

Självklart kan det ha varit en slump att den enda personen jag känner till, som dog i våras, råkade ut för lite olycklig felhantering i vården och att det även råkade drabba Covid-sjuka.

Mer troligt är dock att man systematiskt nekade vård till äldre, oavsett Covid-19 eller ej.

Något annat motiv än resursbrist kan jag inte föreställa mig.
Visst är det så att det vi ser under pandemin inte är något nytt utan situationen på äldreboenden har varit bedrövlig länge. Det förvånar mig inte det minsta att covid-19 tagit så många liv just på äldreboenden.
Min förhoppning är att det t ex blir en lagändring så att boendena får anställa egna läkare och att det skjuts till mer resurser.

Men samtidigt har jag inte sett några belägg för att det inte finns några äldreboenden som sköts enligt lagar och regler och där de boende får den sjukvård de har rätt till. IVO:s granskning omfattar boenden som man redan visste inte fungerade. Det var bara det jag ville påpeka.
Citera
2020-12-01, 23:01
Medlem
Citat:
Palliativvård med morfin, utan vätska, näring och mediciner slutar inte i att man repar sig.
Det är kanske lite off topic men man tar inte bort näring och vätska vid palliativ vård. Däremot så sätter man in en del andra mediciner såsom morfin mot smärta, midazolam mot ångest samt en del andra preparat för att göra döden lite mer behaglig.

För att återgå till ämnet så är det fruktansvärt hur man har bedömt äldre och deras chans till överlevnad under pandemin. Det finns så många inlägg om det i tråden så jag ska inte gå in på detaljer men man undrar ju hur många äldre som hade fått ett par extra år om man gett syrgas istället för morfin som är andningshämmande i högre doser.

Syrgas är dock mig veterligen inget som tillhandahålls ute på boendena, åtminstone fanns det inte när jag jobbade inom demensvården utan det är mig veterligen något som endast tillhandahålls på sjukhus och dit lär ju de flesta av våra äldre aldrig komma utan de lär bli bortprioriterade allteftersom sjukhusens avdelningar börjar fyllas upp.

Förövrigt så kan man bara hoppas på att personalen numera tar det där med hygienrutiner på allvar. Det var något som man gick igenom lite snabbt eller ja knappt alls på USKA utbildningen men det tillämpades aldrig i praktiken. Tvätta händerna gjorde man när man var klar med sin hemtjänstrunda när man kom tillbaka till kontoret för att fika och det var mest för ens egen skull.

Det var ju inte direkt så att man hade med sig handsprit i en flaska i fickan och spritade händerna mellan varje besök. På samma sätt såg det ut inom demensvården, där fanns det inte ens handsprit på avdelningarna och man tvättade händerna som folk gör tex när man själv hade varit på toa eller blivit nersmetad med bajs av någon dement farbror eller tant.

Nu däremot så har jag fått höra av fd kollegor att de åtminstone spritar händerna mellan varje besök, åtminstone inom hemtjänsten. Däremot så har de inga masker
Citera
2020-12-01, 23:01
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Nej, det är klart. Men att ta bort någons blodförtunnande eller diabetesmedicin för att de har covid är vanvård, inte Sveriges coronastratrategi.

Varken Socialstyrelsen eller Folkhälsomyndigheten har ju kommunicerat att äldreboenden ska "ge upp" och avsluta livsnödvändiga behandlingar för en människa för att den får covid.

Det här är ju fråga om enskilda personer som gjort dåliga bedömningar, under den extrema press som rådde på äldreboendena under våren. Någonstans måste man försöka ha förståelse för dessa människor också. Det är inte lätt att ta beslut när din arbetsplats ser ut som en scen ur "Contagion", och människor runt dig dör som flugor, av ett virus som när som helst kan drabba dig. Sen gör tidningen ett snyftreportage om nån anhörig soffhjälte som ringt till boendet och skällt ut personalen för att just deras anhöriga inte fått högsta prioritet. Otacksamt.
Njae, det gick faktiskt ut direktiv om att läkarbesök i möjligaste mån skulle undvikas på särskilt boende, varför väldigt många i princip bedömdes på gruppnivå, sedan om det skall betraktas som en del av strategin eller inte är en annan fråga, men det handlade knappast om enskilda personers agerande.
Jag säger inte heller att frikostig administration av morfin är en dålig behandling om hoppet är ute, tvärt om, men detta kan bara bedömas efter anamnes och så har i många fall inte skett.
Citera
2020-12-01, 23:07
Medlem
Citat:
Eller så var dom få sjukhussängar som fanns tillgängliga reserverade för yngre patienter...
Ja, kanske det. Men det är meningen att man ska kunna få vård på SÄBO, så en sjukhussäng är egentligen reservlösningen.
Citera
2020-12-01, 23:08
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rengen
Fungerar möjligen som ett dåligt stå-upp skämt med Magnus Bentner. I övrigt är undanflykten så dåligt underbyggd att bara media kan gå på detta.
Belgien 369 invånare per kvadratkilometer, Nederländerna 419 och Storbritannien 267. Sverige 23.
87% av Sveriges befolkning bor i tätort. Minst hälften av dessa bor i lägenhet. Där är det inga kilometer till nästa person, snarare meter. Bara för att det är en massa skog mellan tätorterna betyder det inte att vi bor som eremiter jämnt utspridda.
Citera
2020-12-01, 23:10
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Visst är det så att det vi ser under pandemin inte är något nytt utan situationen på äldreboenden har varit bedrövlig länge. Det förvånar mig inte det minsta att covid-19 tagit så många liv just på äldreboenden.
Min förhoppning är att det t ex blir en lagändring så att boendena får anställa egna läkare och att det skjuts till mer resurser.

Men samtidigt har jag inte sett några belägg för att det inte finns några äldreboenden som sköts enligt lagar och regler och där de boende får den sjukvård de har rätt till. IVO:s granskning omfattar boenden som man redan visste inte fungerade. Det var bara det jag ville påpeka.
Jag ifrågasätter inte att det finns både läkare och äldreboenden som skött sig exemplariskt under hela året.

Under en period i våras så tror jag dock att det var mer undantag än regel, framför allt i Stockholm och närliggande områden.
Citera
2020-12-01, 23:11
Medlem
Hexen666s avatar
Stor tidsförskjutning mellan västeuropa och östeuropa:

Cumulative confirmed COVID-19 deaths per million people

Alla verkar få sitt förr eller senare, oavsett strategi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in