2020-12-01, 22:09
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen
Haha den pajasen.som hittar på nya siffror när han blir motbevisad.
Är mina siffror fel?

Du får väl göra matten själv. Om du orkar: https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa
Citera
2020-12-01, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Palliativvård med morfin, utan vätska, näring och mediciner slutar inte i att man repar sig.

Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Det finns hur många såna historier som helst. Det är dokumenterad svart på vitt att vården av de äldre i våras var katastrofalt enligt senaste rapporten av IVO.

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=3448410548552432&id=137441419 649378&fs=60&focus_composer=0&m_entstream_source=v ideo_home&player_suborigin=entry_point&player_form at=permalink
Det är alltid tråkigt när dåliga bedömningar görs, men äldrevården är inte bättre än så här i Sverige, och har inte varit det på många år. Det är lätt att skylla på andra när skiten slår i fläkten, men äldrevården har hamnat väldigt långt ner på väljarnas lista i många decennier nu.
Citera
2020-12-01, 22:10
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Haha, klarade du verkligen inte av att ta in det jag skrev (pga av uteblivna radbrytningar)??? 😂😂😂 Du framstår verkligen som mer och mer svagbegåvad ju mer du skriver. Du ska nog hålla dig till statistik med en datapunkt samt texter med en max två meningar. Det verkar vara gränsen för vad din tankeverksamhet klarar av.
Ps. tack för att du kastar in handduken Ds.
Det räcker ofta med ett fall för att motbevisa en dålig teori.

Du får trolla vidare med någon annan.
Citera
2020-12-01, 22:14
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är alltid tråkigt när dåliga bedömningar görs, men äldrevården är inte bättre än så här i Sverige, och har inte varit det på många år. Det är lätt att skylla på andra när skiten slår i fläkten, men äldrevården har hamnat väldigt långt ner på väljarnas lista i många decennier nu.
Men nu handlade det inte om dåliga bedömningar utan om systematiskt felaktiga och till och med uteblivna bedömningar.

Det uppenbara och enkla skälet var att det saknades vårdkapacitet. Du kan som sagt försöka bortförklara det hur mycket du vill men jag tvivlar på att någon utanför sekten blir omvänd utav det.
Citera
2020-12-01, 22:15
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Man begränsade sig dock till att undersöka fall med bekräftad Covid-19.

Alla som fick summarisk palliativvård hade inte sådan diagnos.

Det gör att jag inte alls är övertygad om att siffran som helhet nödvändigtvis skulle vara lägre.

I vilket fall som helst så ger det inte stöd för det troligen påhittade påståendet om att 80% fick rätt bedömning enligt IVO.
IVO säger själva på presskonferensen att man valt ut SÄBO:n där man fått indikation om brister.
Detta är ju inte den första undersökningen man gör med anledning av Covid-19.

Om inte siffran för landets alla SÄBO:n är lägre än i granskningen så betyder det att det öht inte existerar några SÄBO:n i Sverige vars sjukvård fungerar enligt regelverket. Vad har du för belägg för att det är så?

Jag har öht inte uttalat mig om läkarna gjort rätt bedömning eller inte.
Citera
2020-12-01, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det köper jag INTE. Äldrevården är visst fungerande om man inte låter en allmänfarlig sjukdom sprida sig fritt i samhället som man gjorde i våras.
Det kan inte vara väljarna som var ansvariga för det !
Citera
2020-12-01, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Är mina siffror fel?

Du får väl göra matten själv. Om du orkar: https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa
Jag litar på experterna.
Citera
2020-12-01, 22:31
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen
Jag litar på experterna.
Siffrorna är vad dom är, helt oberoende av experterna. Det du säger är alltså att du inte är förmögen att tyda siffrorna på egen hand. Det är helt ok, inte alla kan göra det
Citera
2020-12-01, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Nåja, det är nog inte alltför långsökt att en åldring vars blodförtunnande medicin sätts ut och ersätts med hög dos morfin till följd av ett palliativvårds-beslut antagligen inte skulle "repat sig" från en sjukdom som förutom andningssvårigheter är ökänd för att också orsaka blodproppar.

IVOs kritik mot hur regionerna hanterat behandlingen av äldre som diagnostiserats med covid-19 tycker jag talar ett ganska tydligt språk.
Nej, det är klart. Men att ta bort någons blodförtunnande eller diabetesmedicin för att de har covid är vanvård, inte Sveriges coronastratrategi.

Varken Socialstyrelsen eller Folkhälsomyndigheten har ju kommunicerat att äldreboenden ska "ge upp" och avsluta livsnödvändiga behandlingar för en människa för att den får covid.

Det här är ju fråga om enskilda personer som gjort dåliga bedömningar, under den extrema press som rådde på äldreboendena under våren. Någonstans måste man försöka ha förståelse för dessa människor också. Det är inte lätt att ta beslut när din arbetsplats ser ut som en scen ur "Contagion", och människor runt dig dör som flugor, av ett virus som när som helst kan drabba dig. Sen gör tidningen ett snyftreportage om nån anhörig soffhjälte som ringt till boendet och skällt ut personalen för att just deras anhöriga inte fått högsta prioritet. Otacksamt.
Citera
2020-12-01, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Siffrorna är vad dom är, helt oberoende av experterna. Det du säger är alltså att du inte är förmögen att tyda siffrorna på egen hand. Det är helt ok, inte alla kan göra det
Jag litar på experterna när de säger att detta är en farlig pandemi .
Citera
2020-12-01, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Det köper jag INTE. Äldrevården är visst fungerande om man inte låter en allmänfarlig sjukdom sprida sig fritt i samhället som man gjorde i våras.
Det kan inte vara väljarna som var ansvariga för det !

Med insyn i några stycken så håller jag inte med. Kompetensen hos många som anställs är alltför låg. Annat är det i Norge där det är många fler sjuksköterskor som kan styra upp verksamheten.

"Väljarna" är däremot ansvariga rörande att följa råden. Så "ansvariga" är alla som inte gör det.
Citera
2020-12-01, 22:39
Medlem
Citat:
Men nu handlade det inte om dåliga bedömningar utan om systematiskt felaktiga och till och med uteblivna bedömningar.

Det uppenbara och enkla skälet var att det saknades vårdkapacitet. Du kan som sagt försöka bortförklara det hur mycket du vill men jag tvivlar på att någon utanför sekten blir omvänd utav det.
Om personerna hade tagits till en sjukhussäng så hade de säkert fått bättre vård, eftersom den som jobbar på sjukhus är bättre på att fatta svåra beslut under press.

Men det är meningen att ett SÄBO ska kunna uppfylla de boendes vårdbehov när något sånt här uppstår. Nu hade inte SÄBO tillräcklig medicinsk beredskap för en sån här händelse. Det är lika mycket vårt fel som deras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in