2020-12-01, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag känner till att Islands beräknade IFR ligger ännu lägre, men jag tog CFR eftersom det är en lättkontrollerad siffra och jag tyckte att 0.5 procent var bra nog relativt de 1 procent som du hade beräknat.

Jag har inte studerat studien i detalj, men det låter konstigt att 0.3% skulle vara en siffra man kommit fram till för att man haft låg spridning bland äldre. Forskarna måste ju ha vägt siffrorna efter landets åldersstruktur. Annars har de ju helt fel IFR.

Jag tror inte heller att IFR skiljer så så mycket mellan Island och Sverige. Dina siffror skulle innebära att Sverige hade 66% högre IFR än Island. Det är inte omöjligt, men frågan är om det är troligt. IFR är mer eller mindre en naturkonstant, bortsett från demografiska skillnader och tillfälligheter.

0,3 procent är inte åldersjusterad IFR, utan beräknad IFR för Island där bara en procent av de smittade var över 80 år. Tittar du på materialet så finns också åldersrelaterad IFR (icke-konstaterade döda finns inte med, och det kan öka på siffrorna något till):

All 0.3% (0.2%, 0.6%)
0-70 0.1% (0.0%, 0.3%)
70-80 2.4% (0.6%, 6.2%)
>80 11.2% (3.6%, 24.0%)

Med samma ålders-IFR som på Island och om alla skulle bli infekterade i Sverige skulle vi ha 60000 döda för 80+, 24000 döda för 70-79, och 9000 döda för de under 70, dvs sammanlagt 93000. Lägg därtill på oregistrerade döda. Sedan bör vi räkna med att en högre andel av äldre som fått covid-19 i Sverige dog då de inte fick adekvat vård. När corona kom in på ett äldreboende på Island fick de insjuknade sjukhusvård (https://grapevine.is/news/2020/04/08/westfjords-nursing-home-fighting-covid-19-outbreak/), medan det i Sverige inte ens ansågs lönt att ge dem syrgas.
Citera
2020-12-01, 18:33
Medlem
Överläkare gick till jobbet trots covidsymptom – 13 personer insjuknade
UPPDATERAD IDAG 17:29PUBLICERAD IDAG 14:10
Under två dagar i oktober arbetade överläkaren på sjukhuset, trots uppenbara symptom på covid-19. Hon påstod att hon hade antikroppar för sjukdomen, men hade aldrig testat sig för sådana eller för coronasmitta. Det här uppger läkarens chef i en Ivo-anmälan.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/overlakare-gick-till-jobbet-trots-covidsymptom-13-personer-insjuknade
Ja ,vem ska man kunna lita på härnäst?
Citera
2020-12-01, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Mycket viktigt.

Alla rapporterade siffror blir meningslösa att bekymra sig för om man inte bryter ner det på ålder och etnicitet.

Att som ung svensk vara orolig för att råka ut för den död som drabbar en överviktig invandrad överårig katmissbrukare är inte särskilt meningsfullt. Ännu mindre meningsfullt så länge vi inte kan konstatera vilka som avlidit av viruset utan bara med spår av viruset.

Man bör istället glädja sig åt att kurvorna alltmer talar för flockimmunitet och virus med säsongsinfluensabeteende.
Finns ingen trovärdig källa att vi när flockimmunitet. Till å med eran gud tom britton förnekar de.

Fake news!
Citera
2020-12-01, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Jag tycker tvärtom att det är märkligt att jämföra en fotbollsmatch med mätande av överdödlighet i en pandemi eftersom ett halvleksresultat inte är beroende av några andra variabler än just det som hänt i själva matchen. Om du däremot ska dra slutsatser angående överdödlighet så behöver du ta hänsyn till exempelvis hur restriktioner påverkar den procentuella överdödligheten, vilken tidsperiod du mäter etc. Jag noterar för övrigt att du i din tidigare uppställning även tagit med månader som pandemin inte var verksam vilket genererar ganska missvisande siffror. Summa summarum: mät gärna överdödlighet men det går inte att dra några definitiva slutsatser utifrån det.
Överdödlighet räknas alltid över längre perioder då man måste ta hänsyn till hur tidigare influensasäsonger sett ut, och det har konstaterats gång på gång att Sverige hade en ganska lång "grop" i kurvan, vilket innebär att ett stort antal främst multisjuka +80-åringar legat på sitt yttersta en längre tid och fått sin sista "puff" av coronaviruset. Motsvarande "grop" återfinns inte i bl a våra grannländer, vilket också kommenterats vid massor av tillfällen.
Citera
2020-12-01, 18:36
Medlem
Lost.Villains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Mycket viktigt.

Alla rapporterade siffror blir meningslösa att bekymra sig för om man inte bryter ner det på ålder och etnicitet.

Att som ung svensk vara orolig för att råka ut för den död som drabbar en överviktig invandrad överårig katmissbrukare är inte särskilt meningsfullt. Ännu mindre meningsfullt så länge vi inte kan konstatera vilka som avlidit av viruset utan bara med spår av viruset.

Man bör istället glädja sig åt att kurvorna alltmer talar för flockimmunitet och virus med säsongsinfluensabeteende.

Ja, det är mycket viktigt att veta hur många litauer som smittats i Borås. Det kan knäcka hela koden faktiskt.
Citera
2020-12-01, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Varför har inte FHM anpassat strategin efter hur situationen ser ut då? Tror dom verkligen att invandrarna i nogozonerna sitter och väntar spänt på nästa presskonferens så dom får veta vilka rekommendationer som gäller?
Och där i ligger också min kritik gentemot FHM. Att dem inte anpassade strategin utefter dagens Sverige tillräckligt väl. Det innebär dock inte att strategin i grunden är felaktig. Vi såg det kring förvåningen över att äldreomsorgen var bedrövlig. FHM anpassade hela sin strategi utefter att svenska medborgare följer rekommendationer. Något som delvis också sker men inte i samma omfattning som om Sverige hade samma demografi som typ 1975.
Folk i dessa utanförskapsområden ger blanka fan i rekommendationer. Det sker fortfarande släktkalas, bröllop och andra massammankomster. Jag har länge sagt att om den svenska strategin applicerades i Finland eller Norge under våren så hade utfallet varit identiskt med det vi ser idag i sagda länder.
Citera
2020-12-01, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Jag läste om eländet idag. Sverige är dysfunktionellt på hög nivå. Nu verkar Stockholm köra eget race och inför besöksförbud iaf. Uppfriskande att se nån sorts jävla civilkurage.

Jag tycker allt äldreboende borde säg, vi har besöksstopp för vi följer smittsskyddslagen. Om sedan polisen bussas på dessa äldreboenden då borde alla i området gå man ur huse och uppmana polisen att följa smittskyddslagen. Tror att det skulle kunna gå att övertyga polisen om det. Sedan skulle polisen också kunna säga att vi måste faktiskt prioritera att jag mördare och pedofiler framför att tvinga äldreboenden att ta in smittan till åldringar. Får äldreboendena böter, låt oss ha en stor insamling för att betala dessa böter. Så skulle man i alla fall göra i ett normalt land.
Citera
2020-12-01, 18:45
Medlem
kazangass avatar
Intressant, Wuhan var endast trea på listan över platser i Kina som drabbades hårt av Corona.
edition.cnn.com/2020/11/30/asia/wuhan-china-covid-intl/index.html
Citera
2020-12-01, 18:48
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Och där i ligger också min kritik gentemot FHM. Att dem inte anpassade strategin utefter dagens Sverige tillräckligt väl. Det innebär dock inte att strategin i grunden är felaktig. Vi såg det kring förvåningen över att äldreomsorgen var bedrövlig. FHM anpassade hela sin strategi utefter att svenska medborgare följer rekommendationer. Något som delvis också sker men inte i samma omfattning som om Sverige hade samma demografi som typ 1975.
Folk i dessa utanförskapsområden ger blanka fan i rekommendationer. Det sker fortfarande släktkalas, bröllop och andra massammankomster. Jag har länge sagt att om den svenska strategin applicerades i Finland eller Norge under våren så hade utfallet varit identiskt med det vi ser idag i sagda länder.
Varför skulle utfallet ha varit identiskt i Norge och Finland om strategin hade varit samma som Sverige? Du utgår ifrån att det inte är nån skillnad på strategi utan att allt är förutbestämt. Tyskland har om möjligt ännu större andel invandrare än Sverige, dom har valt en annan strategi.

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-09-01..latest&country=SWE~DEU&region=World&casesMetri c=true&interval=smoothed&perCapita=true&smoothing= 7&pickerMetric=total_deaths&pickerSort=desc
Citera
2020-12-01, 18:48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Överdödlighet räknas alltid över längre perioder då man måste ta hänsyn till hur tidigare influensasäsonger sett ut, och det har konstaterats gång på gång att Sverige hade en ganska lång "grop" i kurvan, vilket innebär att ett stort antal främst multisjuka +80-åringar legat på sitt yttersta en längre tid och fått sin sista "puff" av coronaviruset. Motsvarande "grop" återfinns inte i bl a våra grannländer, vilket också kommenterats vid massor av tillfällen.

Det faktum att överdödlighet räknas över längre perioder talar väl ännu mer för att det är för tidigt att mäta densamma. Tidigaste mätningen torde isåfall vara när ett år med pandemi har passerat för att ge ett rättvisande resultat. Dessutom blir överdödligheten svår att jämföra med tidigare influensaår eftersom det inte fanns några restriktioner tidigare år som hindrade framfarten av "normal" influensa.

Jag har för övrigt inte sett någon evidens som styrker att en grop i kurvan beror på multisjuka 80-plussare med ena foten i graven.
Citera
2020-12-01, 18:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Den bästa jämförelsen är nog snarare ett maratonlopp.....
Dom flesta har inte sprungit 42 km, jag har sprungit 4 marathon.

Jag skulle tro att vi kommit ungefär halvvägs, och det är nu det börjar..

Maratonlopp låter som en mer dynamisk sport än fotboll=)
Citera
2020-12-01, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Det måste väl smittspåras - ifall proven visar positivt, så borde ni nog också testas omgående.

Tack, hade det lite på känn
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in