2020-12-01, 17:53
Medlem
Lost.Villains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
50 000? Det förutsätter väl ett ganska högt IFR och att hela populationen är mottaglig och att det inte finns naturlig korsimmunitet? En vanlig influensa får väl ca 2 milj under en säsong om jag inte missminner mig. Om man nu drar till med att 2 milj har smittats sedan i våras så ligger IFR på lite drygt 0,3%. Själv tror jag att fler än så blivit exponerade. Egentligen så är det väl mest intressant att jämföra hur den här vintersäsongen kommer bli jämfört med tidigare. En influensasäsong räknas från v.40 - v.20 året efter.

Att man ens orkar jämföra med influensa fortfarande är mycket intressant. Trots att både smittsamhet och dödlighet vida överstiger säsongsinfluensan.
Citera
2020-12-01, 17:54
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen
Ja och blir med mer eller mindre iva platser per år om man ligger inne längre av en sjukdom?

Jo du hävdar att detta är en vanlig sjukdom som ej ska ha några restriktioner
Och som jag visat av grafen så verkar det inte längre vara lika långa vårdtider på IVA jämfört med i våras.

Ja jag hävdar att den är så pass mild att strikta restriktioner inte är motiverat eftersom det ändå inte verkar hjälpa.

Vi kommer lixom inte längre än såhär. Du kommer gasta fake news mot mig oavsett. Du kan hacka på någon annan som har en avvikande åsikt från dig. Det blir bara tröttsamt och hålla på fram och tillbaka.
Citera
2020-12-01, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Och som jag visat av grafen så verkar det inte längre vara lika långa vårdtider på IVA jämfört med i våras.

Ja jag hävdar att den är så pass mild att strikta restriktioner inte är motiverat eftersom det ändå inte verkar hjälpa.

Vi kommer lixom inte längre än såhär. Du kommer gasta fake news mot mig oavsett. Du kan hacka på någon annan som har en avvikande åsikt från dig. Det blir bara tröttsamt och hålla på fram och tillbaka.
*Ursprungligen postat av*Hexen666

50 000? Det förutsätter väl ett ganska högt IFR och att hela populationen är mottaglig och att det inte finns naturlig korsimmunitet? En vanlig influensa får väl ca 2 milj under en säsong om jag inte missminner mig. Om man nu drar till med att 2 milj har smittats sedan i våras så ligger IFR på lite drygt 0,3%. Själv tror jag att fler än så blivit exponerade. Egentligen så är det väl mest intressant att jämföra hur den här vintersäsongen kommer bli jämfört med tidigare. En influensasäsong räknas från v.40 - v.20 året efter.

Då måste du lägga t din beräkning om vi hade dessa rekommendationer under tidigare influensa säsonger?
Hade vi max 8 förra vintern?
Ingen publik?
1.5 m avstånd?
Stanna hemma vid minsta symptom?

Så om du svarar ja på dessa frågor kan du jämföra!

Du är slut i denna tråd.
Citera
2020-12-01, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lost.Villain
Att man ens orkar jämföra med influensa fortfarande är mycket intressant. Trots att både smittsamhet och dödlighet vida överstiger säsongsinfluensan.
Om man ska jämföra tidigare år ska man ta med.
Max8.
Ingen publik på arrangemang.
Stanna hemma vid minsta symptom.
Människor uppmanas att stanna hemma.
Vuxna uppmanas att stanna hemma med barn.

Hade vi dessa rekommendationer då?

Sprids virus bra med dessa rekommendationer?
Citera
2020-12-01, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
0.1 procent IFR för influensa är nåt sorts standardtal som t.ex. WHO och CDC har på sina hemsidor.

Och hur ser konfidensintervallet ut?
Citera
Medlem
Ber om ursäkt om jag missat svaret på denna fråga då den säkert har ställts tidigare men först nu kan den vara aktuell för mig vad som gäller.

En kollega till mig har varit sjuk sedan i onsdags och idag först fick han göra covid test då han enl. min chef hade blivit sämre i söndags.

Är min chef skyldig att meddela oss andra som jobbat nära honom om han visat positivt svar ?
Kan chefen begära test på oss andra eller bara om vi uppvisar symtom ?

Jag tänker att covid klassas väl som samhällssmitta och det då finns vissa skyldigheter som följas, inte bara chefens krav utan det är väl även enl. lag ?

Eller är det helt och hållet enbart vid smittspårning det gäller, denna plikt, och då vi är arbetskamrater med daglig kundkontakt så ligger det i oss kollegors intresse att få reda på vad som gäller.

Kan ju tillägga att min sjuka kollega är ensamstående, lätt att bli sjuk, och ytterligare en kollega blev hemma idag p.g.a. sjukdoms symtom.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Det är inte märkligare än att ta upp ställningen i en fotbollsmatch innan slutsignalen gått. Om man inte drar slutsatser under resans gång är det stor risk att man gör jättetabbar.

Jag tycker tvärtom att det är märkligt att jämföra en fotbollsmatch med mätande av överdödlighet i en pandemi eftersom ett halvleksresultat inte är beroende av några andra variabler än just det som hänt i själva matchen. Om du däremot ska dra slutsatser angående överdödlighet så behöver du ta hänsyn till exempelvis hur restriktioner påverkar den procentuella överdödligheten, vilken tidsperiod du mäter etc. Jag noterar för övrigt att du i din tidigare uppställning även tagit med månader som pandemin inte var verksam vilket genererar ganska missvisande siffror. Summa summarum: mät gärna överdödlighet men det går inte att dra några definitiva slutsatser utifrån det.
Citera
2020-12-01, 18:00
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Finland är mindre urbaniserat land än Sverige, Norrland har klarat sig bättre än Stockholm och Göteborg.
Det håller jag inte riktigt med om.

Stockholm med omnejd (metroarea) har en befolkningsmängd på 2,383 miljoner (370inv/km2). Det motsvarar 23% av Sveriges befolkning.

Helsingfors, 1,52miljoner (411,1inv/km2). Det motsvarar 27,6% av Finlands befolkning.
Citera
2020-12-01, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
På Island har IFR beräknats till ännu lägre, 0,3 procent under våren:

https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa2026116

Studerar man appendixet (https://www.nejm.org/doi/suppl/10.1056/NEJMoa2026116/suppl_file/nejmoa2026116_appendix_1.pdf) så förstår man skillnaden mot Sverige. Endast 38 av skattade 3177 smittade (23 av 1796 konstaterade smittade) var över 80 år, dvs endast en procent. Endast 4 av de 10 döda var därför över 80 år. Island var helt enkelt snabba med att stoppa smittan, och då fick man inte spridning bland äldre. Island har också en yngre befolkning än Sverige. IFR med samma åldersfördelning på döda som i Sverige skulle bli 0,8 procent. Det är också sannolikt att Sverige skulle få en högre åldersjusterad IFR om vi tänker på den höga smittspridningen, att äldre nekades syrgas, vård, etc.

Lågt IFR generellt beror nästan uteslutande på att väldigt få äldre får smittan. Andelen över 80 år i Sverige är kanske 10-20 gånger större än i fattiga länder. Hade man verkligen kunnat isolera alla 70+ i Sverige så hade IFR också varit väldigt lågt (typ 0,1 procent), det var väl det som FHM orealistiskt föreställde sig att man kunde göra. Omöjligt när smittspridningen blir väldigt omfattande.

Jag tror för övrigt att IFR har gått ned nu, pga bättre vård och rutiner att inte få in smittan i äldreomsorgen, och att den i Sverige kan ligga på strax över 0,5 procent.
Jag känner till att Islands beräknade IFR ligger ännu lägre, men jag tog CFR eftersom det är en lättkontrollerad siffra och jag tyckte att 0.5 procent var bra nog relativt de 1 procent som du hade beräknat.

Jag har inte studerat studien i detalj, men det låter konstigt att 0.3% skulle vara en siffra man kommit fram till för att man haft låg spridning bland äldre. Forskarna måste ju ha vägt siffrorna efter landets åldersstruktur. Annars har de ju helt fel IFR.

Jag tror inte heller att IFR skiljer så så mycket mellan Island och Sverige. Dina siffror skulle innebära att Sverige hade 66% högre IFR än Island. Det är inte omöjligt, men frågan är om det är troligt. IFR är mer eller mindre en naturkonstant, bortsett från demografiska skillnader och tillfälligheter.
Citera
2020-12-01, 18:01
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Vet att du inte har någon större koll. Men när jag jämförde dagens döda emot två länder senaste månaderna och Sverige har högre på en dag en flera månader så är det jobbigt för dig att jag inte nämner ett tredje land Hur du än letar så är det fakta jag lägger fram. Och jag kan ta med Danmark och säga hela norden har inte haft så många döda som Sverige hade de senast månaden totalt. Det borde väl tala för okunnig du är i frågan

Ta hela norden, Baltikum tillsammans så är de inte nära Sveriges dödstal. Blundar du för det också?

Du skrev om dödstal i jämförelse med ”våra nordiska länder”, vad det nu betyder?
Om man pratar om antal döda i jämförelse med totalen hos våra grannar, kan man för i helvete inte bara välja ut två av de nordiska länderna att jämföra med!? Inte om man pratar om Norden som jämförelse!

Som jag skrev, behövs inga överdrifter.
Men fortsätt du med det om du vill framstå som en ännu större pajas..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen
*Ursprungligen postat av*Hexen666

Då måste du lägga t din beräkning om vi hade dessa rekommendationer under tidigare influensa säsonger?
Hade vi max 8 förra vintern?
Ingen publik?
1.5 m avstånd?
Stanna hemma vid minsta symptom?

Så om du svarar ja på dessa frågor kan du jämföra!

Du är slut i denna tråd.

Var och varannan ute i samhället har nog redan smittats med viruset, de flesta blir inte sjuka och utvecklar inte antikroppar.
Citera
Medlem
Från Stockholms lägesrapport idag:
https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/12/1-december-lagesrapport-om-covid-19/

"Särskilda boenden för äldre (uppdateras tisdagar)
Under vecka 48 november var det 90 särskilda boenden för äldre som hade ett eller flera fall av covid-19, det var 16 fler än vecka 47.*
Totalt finns 313 särskilda boenden för äldre och 70 korttidsboenden i regionen."

Hur lyckas man egentligen med att få in smittan på vart fjärde boende förra veckan? Sedan försöker alltså domstol stoppa besöksstoppet som införts av Stockholms kommun? Tar man ens hänsyn till smittskyddslagen där det uttryckligen står "Var och en skall genom uppmärksamhet och rimliga försiktighetsåtgärder medverka till att förhindra spridning av smittsamma sjukdomar."? När ska äldreboendena och vården säga att nu bryter vi mot domstolars och FHMs beslut, för människoliv är viktigare och vi följer smittskyddslagen? Vad är det för fel på Sverige som land egentligen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in