2020-12-01, 18:02
Medlem
Lost.Villains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen
Om man ska jämföra tidigare år ska man ta med.
Max8.
Ingen publik på arrangemang.
Stanna hemma vid minsta symptom.
Människor uppmanas att stanna hemma.
Vuxna uppmanas att stanna hemma med barn.

Hade vi dessa rekommendationer då?

Sprids virus bra med dessa rekommendationer?

Man behöver inte ta med någonting. Det är helt uppenbart att Covid är mer smittsamt och mer dödligt än säsongsinfluensan. Oavsett vilket år man avser.

Nej, pandemier som svinis, asiaten, spanskan räknas inte.
Citera
2020-12-01, 18:03
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen
*Ursprungligen postat av*Hexen666

50 000? Det förutsätter väl ett ganska högt IFR och att hela populationen är mottaglig och att det inte finns naturlig korsimmunitet? En vanlig influensa får väl ca 2 milj under en säsong om jag inte missminner mig. Om man nu drar till med att 2 milj har smittats sedan i våras så ligger IFR på lite drygt 0,3%. Själv tror jag att fler än så blivit exponerade. Egentligen så är det väl mest intressant att jämföra hur den här vintersäsongen kommer bli jämfört med tidigare. En influensasäsong räknas från v.40 - v.20 året efter.

Då måste du lägga t din beräkning om vi hade dessa rekommendationer under tidigare influensa säsonger?
Hade vi max 8 förra vintern?
Ingen publik?
1.5 m avstånd?
Stanna hemma vid minsta symptom?

Så om du svarar ja på dessa frågor kan du jämföra!

Du är slut i denna tråd.
Den enda skillnaden är större folksamlingar till olika evenemang. Annars är det mer eller mindre som vanligt. Förutom en och annan som har munskydd och lite mindre rörlighet men det gör knappast till eller från i det stora hela.

När vintern är slut kan vi återkoppla.
Citera
2020-12-01, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Och hur ser konfidensintervallet ut?
Det är väl typ 0.01-1.0%. Man vet ju varken hur många som smittas av influensan, eller hur många som dör av det.

Det är i alla fall sextusen fler som dör på vinterhalvåret än på sommarhalvåret i Sverige. Det är en skillnad som, vad jag kunnat läsa mig till, enbart förklaras av alla de infektioner som cirkulerar då (dödsolyckor är fler på sommaren). Men det är ju inte bara influensa som har ihjäl de här sextusen personerna, utan en lång rad andra virus också. Och de flesta dör väl inte knall fall, utan de försvagas väl av alla de här virusen tills det inte går längre.
Citera
2020-12-01, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Den enda skillnaden är större folksamlingar till olika evenemang. Annars är det mer eller mindre som vanligt. Förutom en och annan som har munskydd och lite mindre rörlighet men det gör knappast till eller från i det stora hela.

När vintern är slut kan vi återkoppla.
Nej alla dessa punkter följs av mig och hundratusentals andra.
Glömde jag nämna beskökstopp på äldreboende och 70+stanna hemma.

Dina teser är körda.
Citera
2020-12-01, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lost.Villain
Man behöver inte ta med någonting. Det är helt uppenbart att Covid är mer smittsamt och mer dödligt än säsongsinfluensan. Oavsett vilket år man avser.

Nej, pandemier som svinis, asiaten, spanskan räknas inte.
Ja jag håller med men hexxen33 matar denna tråd med massa fake news dagligen.
Citera
2020-12-01, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Ber om ursäkt om jag missat svaret på denna fråga då den säkert har ställts tidigare men först nu kan den vara aktuell för mig vad som gäller.

En kollega till mig har varit sjuk sedan i onsdags och idag först fick han göra covid test då han enl. min chef hade blivit sämre i söndags.

Är min chef skyldig att meddela oss andra som jobbat nära honom om han visat positivt svar ?
Kan chefen begära test på oss andra eller bara om vi uppvisar symtom ?

Jag tänker att covid klassas väl som samhällssmitta och det då finns vissa skyldigheter som följas, inte bara chefens krav utan det är väl även enl. lag ?

Eller är det helt och hållet enbart vid smittspårning det gäller, denna plikt, och då vi är arbetskamrater med daglig kundkontakt så ligger det i oss kollegors intresse att få reda på vad som gäller.

Kan ju tillägga att min sjuka kollega är ensamstående, lätt att bli sjuk, och ytterligare en kollega blev hemma idag p.g.a. sjukdoms symtom.
Det måste väl smittspåras - ifall proven visar positivt, så borde ni nog också testas omgående.
Citera
2020-12-01, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Fake news.

Medelålder Finland
män 41,7år
kvinnor 44,5år

Medelålder Sverige
män 40,2år
kvinnor 42,2 år

Dessutom har Finland större andel över 65 år.
Över 65 Finland 22,3% av befolkningen.
Sverige, 19,78%.

https://www.tilastokeskus.fi/tup/suoluk/suoluk_vaesto_sv.html
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_demografi

Det borde dö mindre av covid i Sverige, inte tio gånger mer.
Berätta då också om alla de härliga utanförskapsområderna där människor i pararella samhällen bor tätbefolkat över generationsgränserna. Det är inte i närheten av samma läge som i Stockholm. 25% av dem som är smittade i Helsingfors talar likväl inte varken svenska,engelska eller finska. Det säger en del... Tror du det ser annorlunda ut i Stockholm, med en extremt mycket högre andel invandrare? Nej,, utomeuropieska invandrare driver denna smitta framåt. Vi har sett det i alla nordiska länder. Somalierna i Århus är också ett exempel. Grundnivån är dock högre i Sverige då smittspridning tillåts hända mellan familjen i större utsträckning då vi kort och gott har fler av dessa människor.
Citera
2020-12-01, 18:20
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Berätta då också om alla de härliga utanförskapsområderna där människor i pararella samhällen bor tätbefolkat över generationsgränserna. Det är inte i närheten av samma läge som i Stockholm. 25% av dem som är smittade i Helsingfors talar likväl inte varken svenska,engelska eller finska. Det säger en del... Tror du det ser annorlunda ut i Stockholm, med en extremt mycket högre andel invandrare? Nej,, utomeuropieska invandrare driver denna smitta framåt. Vi har sett det i alla nordiska länder. Somalierna i Århus är också ett exempel. Grundnivån är dock högre i Sverige då smittspridning tillåts hända mellan familjen i större utsträckning då vi kort och gott har fler av dessa människor.
Varför har inte FHM anpassat strategin efter hur situationen ser ut då? Tror dom verkligen att invandrarna i nogozonerna sitter och väntar spänt på nästa presskonferens så dom får veta vilka rekommendationer som gäller?
Citera
2020-12-01, 18:24
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
"Utlandsfödda är överrepresenterade bland dem som blivit smittade med covid-19 i Sverige. Det berättade statsepidemiolog Anders Tegnell vid den myndighetsgemensamma presskonferensen på Folkhälsomyndigheten på tisdagen."

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2020/04/utlandsfodda-ar-overrepresenterade-bland-de-smittade/
Mycket viktigt.

Alla rapporterade siffror blir meningslösa att bekymra sig för om man inte bryter ner det på ålder och etnicitet.

Att som ung svensk vara orolig för att råka ut för den död som drabbar en överviktig invandrad överårig katmissbrukare är inte särskilt meningsfullt. Ännu mindre meningsfullt så länge vi inte kan konstatera vilka som avlidit av viruset utan bara med spår av viruset.

Man bör istället glädja sig åt att kurvorna alltmer talar för flockimmunitet och virus med säsongsinfluensabeteende.
Citera
2020-12-01, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Från Stockholms lägesrapport idag:
https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/12/1-december-lagesrapport-om-covid-19/

"Särskilda boenden för äldre (uppdateras tisdagar)
Under vecka 48 november var det 90 särskilda boenden för äldre som hade ett eller flera fall av covid-19, det var 16 fler än vecka 47.*
Totalt finns 313 särskilda boenden för äldre och 70 korttidsboenden i regionen."

Hur lyckas man egentligen med att få in smittan på vart fjärde boende förra veckan? Sedan försöker alltså domstol stoppa besöksstoppet som införts av Stockholms kommun? Tar man ens hänsyn till smittskyddslagen där det uttryckligen står "Var och en skall genom uppmärksamhet och rimliga försiktighetsåtgärder medverka till att förhindra spridning av smittsamma sjukdomar."? När ska äldreboendena och vården säga att nu bryter vi mot domstolars och FHMs beslut, för människoliv är viktigare och vi följer smittskyddslagen? Vad är det för fel på Sverige som land egentligen?

Jag läste om eländet idag. Sverige är dysfunktionellt på hög nivå. Nu verkar Stockholm köra eget race och inför besöksförbud iaf. Uppfriskande att se nån sorts jävla civilkurage.
Citera
2020-12-01, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Fake news.

Medelålder Finland
män 41,7år
kvinnor 44,5år

Medelålder Sverige
män 40,2år
kvinnor 42,2 år

Dessutom har Finland större andel över 65 år.
Över 65 Finland 22,3% av befolkningen.
Sverige, 19,78%.

https://www.tilastokeskus.fi/tup/suoluk/suoluk_vaesto_sv.html
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_demografi

Det borde dö mindre av covid i Sverige, inte tio gånger mer.

Tack för den infon. Jag sa iof medellivslängd inte medelålder.
Citera
2020-12-01, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Jag tycker tvärtom att det är märkligt att jämföra en fotbollsmatch med mätande av överdödlighet i en pandemi eftersom ett halvleksresultat inte är beroende av några andra variabler än just det som hänt i själva matchen. Om du däremot ska dra slutsatser angående överdödlighet så behöver du ta hänsyn till exempelvis hur restriktioner påverkar den procentuella överdödligheten, vilken tidsperiod du mäter etc. Jag noterar för övrigt att du i din tidigare uppställning även tagit med månader som pandemin inte var verksam vilket genererar ganska missvisande siffror. Summa summarum: mät gärna överdödlighet men det går inte att dra några definitiva slutsatser utifrån det.

Den bästa jämförelsen är nog snarare ett maratonlopp.....
Dom flesta har inte sprungit 42 km, jag har sprungit 4 marathon.

Jag skulle tro att vi kommit ungefär halvvägs, och det är nu det börjar..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in