Citat:
Jag känner till att Islands beräknade IFR ligger ännu lägre, men jag tog CFR eftersom det är en lättkontrollerad siffra och jag tyckte att 0.5 procent var bra nog relativt de 1 procent som du hade beräknat.
Jag har inte studerat studien i detalj, men det låter konstigt att 0.3% skulle vara en siffra man kommit fram till för att man haft låg spridning bland äldre. Forskarna måste ju ha vägt siffrorna efter landets åldersstruktur. Annars har de ju helt fel IFR.
Jag tror inte heller att IFR skiljer så så mycket mellan Island och Sverige. Dina siffror skulle innebära att Sverige hade 66% högre IFR än Island. Det är inte omöjligt, men frågan är om det är troligt. IFR är mer eller mindre en naturkonstant, bortsett från demografiska skillnader och tillfälligheter.
Jag har inte studerat studien i detalj, men det låter konstigt att 0.3% skulle vara en siffra man kommit fram till för att man haft låg spridning bland äldre. Forskarna måste ju ha vägt siffrorna efter landets åldersstruktur. Annars har de ju helt fel IFR.
Jag tror inte heller att IFR skiljer så så mycket mellan Island och Sverige. Dina siffror skulle innebära att Sverige hade 66% högre IFR än Island. Det är inte omöjligt, men frågan är om det är troligt. IFR är mer eller mindre en naturkonstant, bortsett från demografiska skillnader och tillfälligheter.
0,3 procent är inte åldersjusterad IFR, utan beräknad IFR för Island där bara en procent av de smittade var över 80 år. Tittar du på materialet så finns också åldersrelaterad IFR (icke-konstaterade döda finns inte med, och det kan öka på siffrorna något till):
All 0.3% (0.2%, 0.6%)
0-70 0.1% (0.0%, 0.3%)
70-80 2.4% (0.6%, 6.2%)
>80 11.2% (3.6%, 24.0%)
Med samma ålders-IFR som på Island och om alla skulle bli infekterade i Sverige skulle vi ha 60000 döda för 80+, 24000 döda för 70-79, och 9000 döda för de under 70, dvs sammanlagt 93000. Lägg därtill på oregistrerade döda. Sedan bör vi räkna med att en högre andel av äldre som fått covid-19 i Sverige dog då de inte fick adekvat vård. När corona kom in på ett äldreboende på Island fick de insjuknade sjukhusvård (https://grapevine.is/news/2020/04/08/westfjords-nursing-home-fighting-covid-19-outbreak/), medan det i Sverige inte ens ansågs lönt att ge dem syrgas.