2020-11-30, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Ja, precis. Även om det på sätt och vis varit en kontrast mot andra tårtor i arrangemang så har det varit så i nästan alla senaste åren, så det är bra

Kände så förra året. Tyvärr var min Asgaard defekt och rören på Afroditen såg bedrövliga ut (sköt som den skulle dock). Vi får väl se vad dom landar på. Men den där Spartacus har 76 skott på 20-25-30mm, dvs samma antal skott och kalibrar som Valhall. Så den känns som att man tagit samma CE-godkännande på och sen bara bytt ut effekterna till något mer enhälligt. Så den lär väl ligga på ungefär samma pris +/- någon hundralapp. Svårt att veta med Sveas prishöjningar dock..

Den andra har färre antal skott och ligger på 20-25mm, så den lär väl ligga lite under i pris. Athena kostade väl 499 för 49 skott på 25mm, så rent logiskt borde denna vara billigare än det iallafall. Samtidigt är där vinkelsegment.. Så man vet aldrig..

Du kan inte byta ut effekter och samtidigt ha kvar samma CE, absolut ingenting får ändras!
Citera
2020-11-30, 15:57
Medlem
Är det någon gullig själ som sitter på några nyheter från hanssons/fyrverkerimästarna?
Citera
2020-11-30, 18:39
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farfalle
Du kan inte byta ut effekter och samtidigt ha kvar samma CE, absolut ingenting får ändras!

Får du godkänt på en pjäs får du naturligtvis ändra i viss mån. Har flera stjärnrör hemma med samma godkännandenummer som i himlen är samma pjäs, men med olika färger. Går att kalla dessa 1,2,3... efter såklart har jag sett på vissa, men det har inte alla. Det ska dock vara likvärdigt. Det duger inte att du byter ut alla skott till salutskott. Men när du betalar för godkännandet, exempelvis då Valhall, så kan du modifiera den något. Exakt hur detta går till rent regelmässigt är jag inte så insatt i och du får inte ändra exakt hur du vill, men fenomenet gör en hel del leverantörer från år till år. Det hade blivit väldigt dyrt för dom att ansöka nytt CE för varje nyhet när uppbyggnaden är densamma
Citera
2020-11-30, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harryb
Skit i Oden, en riktigt överprisad skittårta enligt mig. Satsa på Mustang ifrån Extreme fireworks istället.

hmm ok, det var intressant att höra.
Eller skulle ni tro att ett bättre alternativ är att köpa sveas "Dark twin" som är ett multibatteri? Istället för 2 lådor som sammanlagt blir 3000kr. Den dark twin ser ju klart väldigt intressant ut.

Min närmsta återförsäljare här ute säljer just Sveas produkter så dom kommer tyvärr i första hand, men kan kolla när det närmar sig om man kan ta sig en bit längre om man ska köpa av nån annan, som typ extreme fireworks.
Citera
2020-11-30, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Får du godkänt på en pjäs får du naturligtvis ändra i viss mån. Har flera stjärnrör hemma med samma godkännandenummer som i himlen är samma pjäs, men med olika färger. Går att kalla dessa 1,2,3... efter såklart har jag sett på vissa, men det har inte alla. Det ska dock vara likvärdigt. Det duger inte att du byter ut alla skott till salutskott. Men när du betalar för godkännandet, exempelvis då Valhall, så kan du modifiera den något. Exakt hur detta går till rent regelmässigt är jag inte så insatt i och du får inte ändra exakt hur du vill, men fenomenet gör en hel del leverantörer från år till år. Det hade blivit väldigt dyrt för dom att ansöka nytt CE för varje nyhet när uppbyggnaden är densamma
Du kan ha flera produkter i en familj, däremot så kostar varje familjemedlem också! Ungefär 30% av vad ett CE kostar. De skall också genomgå samma test. Du kan Inte ändra en färg eller annat utan en ny ansökan med tillkommande kostnad. Att det görs av vissa är ingen nyhet, men den produkten skall tas bort ifrån marknaden om det upptäcks!
Citera
2020-12-01, 12:15
Medlem
Fyrverkerioutlet har släppt sitt blad för 2020

http://www.fyrverkerioutlet.se/erbjudande
Citera
2020-12-01, 13:58
Medlem
Lundbondens avatar
https://www.hd.se/2020-11-11/fyrverkerier-tillats-i-tre-timmar-per-ar

"Hundägare lär jubla samtidigt som fyrverkerifantaster kommer, om uttrycket tillåts, explodera. Kommunstyrelsen i Laholm har beslutat att inskränka användningen av smällare och raketer till enbart tre timmar på nyårsafton. Alla partier ställde sig bakom beslutet."
Citera
2020-12-01, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lundbonden
https://www.hd.se/2020-11-11/fyrverkerier-tillats-i-tre-timmar-per-ar

"Hundägare lär jubla samtidigt som fyrverkerifantaster kommer, om uttrycket tillåts, explodera. Kommunstyrelsen i Laholm har beslutat att inskränka användningen av smällare och raketer till enbart tre timmar på nyårsafton. Alla partier ställde sig bakom beslutet."

Det är överklagat så ingenting är bestämt idag som jag förstått det.
Citera
2020-12-01, 16:34
Medlem
Nu har Svea uppdaterat sin hemsida en aning.
Electra 399 kr
Spartacus 599 kr
Colosseum 999 kr
Citera
2020-12-01, 17:31
Medlem
VemSaDets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yesw
Nu har Svea uppdaterat sin hemsida en aning.
Electra 399 kr
Spartacus 599 kr
Colosseum 999 kr
Besviken på Svea denna år!
+Att de tagit bort Valhall
Citera
2020-12-01, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemSaDet
Besviken på Svea denna år!
+Att de tagit bort Valhall
Mjo, hoppas det kommer fler nyheter.
Söker man på Valhall verkar den finnas kvar, dock 100 kr dyrare.
https://www.sveafireworks.se/fyrverkerier.php?namn=valhall

Annars är ju Spartacus och Valhall väldigt lika. Kan tänka mig att det är ersättaren till Valhall, om den nu inte kommer finnas kvar.
Citera
2020-12-01, 19:01
Medlem
Hmm, 29 spänn för ett 8-pack airbombs hos svea? Hoppas inte det stämmer, kommer bli ett jävla okynnesskjutande vilket leder till fler förbud!
Senast redigerad av 50bomb 2020-12-01 kl. 19:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in