Flashback bygger pepparkakshus!
  • 8
  • 9
2020-11-20, 13:14
Avstängd
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Worauf wollen Sie hinaus?

Vad har deras yrken med saken att göra? Har man skrivit en text med sönderknullad satsbyggnad och långa jävla meningar som aldrig kommer fram till punkt - spelar det ingen roll huruvida man använder svåra eller enkla ord - texten kommer vara oläslig oavsett.

Vad sägs om att de rimligtvis hade bra språkkänsla? Särskilt Schopenhauer är välkänd för det. Sedan stoppade han in citat på alla främmande språk han kunde i texten, aber sein Deutsch war ziemlich einfach.
Citera
2020-11-20, 13:25
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Vad sägs om att de rimligtvis hade bra språkkänsla? Särskilt Schopenhauer är välkänd för det. Sedan stoppade han in citat på alla främmande språk han kunde i texten, aber sein Deutsch war ziemlich einfach.

Min poäng var att om skribenten inte kan skriva spelar det inte någon roll huruvida han använder enkla eller svåra ord. Det är egalt. En "enkel" text är i sammanhanget en text som är skriven med gemene mans ordparlör. Folk anser att en "svår" text är pretentiös (använder många ord som inte är i bruk bland gemene man. De måste slå i ordbok för att förstå).

Om man har bra språkkänsla och använder vanliga ord är man en god skribent. Min lista finns nämligen i tråden. Enligt denna hamnar Schopenhauer på plats 1. Vet inte vad du gnäller över.
Citera
2020-11-27, 22:36
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XrayCharles
Fake it until you make it!

Även min första tanke!

Hellre dessa unga farbröder än de horder av illa klädda eviga tonåringar i medelåldern som det väller över av på gator och torg!
Citera
2020-11-30, 23:57
Medlem
Mjälls avatar
Jag känner mig retroaktivt träffad rent psykologiskt, även om jag alltid varit mycket bättre på det än personerna i dina exempel.

Din beskrivning är träffande. Jag kan inte förklara bättre än att det har att göra med osäkerhet i identiteten, som vanligt när människor gör såna där dumma grejer.
Citera
2020-12-01, 00:09
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
I mina öron låter dom du beskriver mer som akademiker som gått upp så mycket i den rollen att dom slår knut på sig själva.

Det där ändras nog. Dessa herrar vill studera humaniora men humaniora är bara vänsterbullshit i Sverige. Redan på min tid började det märkas och jag kan tänka mig att många unga herrar av idag har enorma allmän-intellektuella ambitioner utan att vilja engagera sig akademiskt.
Citera
2020-12-01, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Det där ändras nog. Dessa herrar vill studera humaniora men humaniora är bara vänsterbullshit i Sverige. Redan på min tid började det märkas och jag kan tänka mig att många unga herrar av idag har enorma allmän-intellektuella ambitioner utan att vilja engagera sig akademiskt.

Jag tänker nästan att det är tvärtom att många har engagerat sig akademiskt mot sin vilja och helt mot vad dom är ämnade och egentligen brinner för av dagens unga.

Hur som helst ser jag inget problem i att göra det bästa av vad man har och anstränga sig även på det planet.

Motsatsen att lägga sig till med tjaba, viba, skriva oxå i stället för också osv är i alla fall värre.
Citera
2020-12-01, 01:01
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Jag tänker nästan att det är tvärtom att många har engagerat sig akademiskt mot sin vilja och helt mot vad dom är ämnade och egentligen brinner för av dagens unga.

Hur som helst ser jag inget problem i att göra det bästa av vad man har och anstränga sig även på det planet.

Motsatsen att lägga sig till med tjaba, viba, skriva oxå i stället för också osv är i alla fall värre.

Så som du beskriver var det för mig. Jag tänker mig att det fortfarande händer, men att det alltmer går över i att man inte ens försöker delta i det akademiska livet. Detta eftersom universitetens vänstervridning har tilltagit. Jag ser inte dessa trender som motsatser utan som en konsekvens av samma sak - givet att vi håller oss till trådens ämne som rör unga intellektuellt ambitiösa högermänniskor.
Citera
2020-12-02, 19:45
Medlem
Annacondas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Du tror inte mer att det handlar om glädjen i att ha ett ord som dom alltid stavar och läser rätt?

Själv tror jag att man ska tala till präster på latin och med bönder på bönders vis.
Eftersom jag nyligen slog upp det... http://runeberg.org/fridvisa/2_1_17.html
Men här dansar Fridolin!
Sen er son, han är stark, han är fin,
och han talar med bönder på böndernas sätt
men med lärde män på latin
.

Citat:
Den image av Flashback som Admin vill saluföra är att den "typiske" medlemmen här är en rebell/undergroundmänniska. I verkligheten är det kanske 10-20% som är det. 10% ligger sannolikt närmare sanningen. Det är förmodligen t.o.m. något mindre.

Den typiske skribenten i Politik och Samhälle är en ressentimentsfylld gnällig jävla förlorare, som skyller sina tillkortakommanden på andra och försöker framstå som enormt mycket bättre än han egentligen är. Det spelar ingen roll att invandringspolitiken är hjärndöd, för det beror inte (främst) på invandringspolitiken att dessa typer sitter här och gnäller. De gnäller främst av ressentiment och inget annat. Det är vanligen dessa personer som skriver dessa löjliga pekoralinlägg där de tror att de håller en hög stil, samtidigt som de gör de mest banala språkfel.
Precis.
Och jag lärde mig ett nytt ord: ressentiment (= det engelska ordet resentment ).
SAOL:
Citat:
känsla av att vara för*orättad; kvar*dröjande agg
SO:
Citat:
fiendskap som präglas av avund*sjuka ngt högt.; mindre brukl.
SAOB:
Citat:
(känsla av) förtrytelse l. harm l. ovilja l. bitterhet; agg, groll; bitter hågkomst; särsk. om känsla att vara förorättad o. härav härflytande groll
Gillar härflytande!

Jo jag har noterat det här, speciellt i ABoK (läser iofs sällan i Politik och Samhälle). Ett av de "roligaste" orden som ofta används där är lavett. Jag tror att de som använder det tycker att det låter mer bildat än örfil eller smäll på käften, men i själva verket är det ett slangord .

För övrigt tror jag att det är ganska vanligt bland vissa ungdomar i tidiga tonåren att använda lite högtravande ord ibland - fast då har det i min erfarenhet varit på skoj och ofta som internskämt.
Jag minns t.ex. att i ungdomsböckerna om Dante & Tvärsan (ni äldre kanske minns?) så pratade de sådär på kul och även i Svenska MAD gjorde de det ibland också.
Citera
2020-12-02, 19:59
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Den image av Flashback som Admin vill saluföra är att den "typiske" medlemmen här är en rebell/undergroundmänniska. I verkligheten är det kanske 10-20% som är det. 10% ligger sannolikt närmare sanningen. Det är förmodligen t.o.m. något mindre.

Den typiske skribenten i Politik och Samhälle är en ressentimentsfylld gnällig jävla förlorare, som skyller sina tillkortakommanden på andra och försöker framstå som enormt mycket bättre än han egentligen är. Det spelar ingen roll att invandringspolitiken är hjärndöd, för det beror inte (främst) på invandringspolitiken att dessa typer sitter här och gnäller. De gnäller främst av ressentiment och inget annat. Det är vanligen dessa personer som skriver dessa löjliga pekoralinlägg där de tror att de håller en hög stil, samtidigt som de gör de mest banala språkfel.
Det är nog snarare vissa av medlemmarna själva som vill odla den bilden. admin brukar annars vara duktig på att påpeka att han vill att alla ska få möjlighet att diskutera vad det nu är vad dom vill. Sen är ju forumet rena dinosaurien på internet och internet var en helt annan plats när forumet av ungt.

Några andra som gärna vill kleta en undergroundstämpel på oss är ju media.
Citera
2020-12-07, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbsurdExistens
Intressant nog är andra meningen kortare.

Nja, det jag skrev motsvarade bara den allra första meningen.
Citera
2020-12-07, 15:51
Medlem
AbsurdExistenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kortnamn
Nja, det jag skrev motsvarade bara den allra första meningen.
Ja.
Citera
2020-12-07, 20:18
Medlem
Den som gillar att garva åt folk som försöker sig på ett språkbruk de inte behärskar bör läsa trådarna i "Aktuella brott och kriminalfall där folk av nån alnledning verkar känna sig tvungna till det. Själv tappar jag tron på livet men jag är ju så intresserad av brott och straff så jag kan inte hålla mig borta. (intressant nog borde man kanske snarare tappa tron på livet av det man läser där...)
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in