Citat:
Ursprungligen postat av
kortnamn
Många av de här unga killarna förstår inte att
enklast möjliga språkbruk är ett tecken på bildning. Om man kan banta, förenkla och använda vanligare ord ska man alltid göra det, om man inte skriver skönlitteratur eller något. Målet med att säga något är att bli förstådd.
"Något det yttersta flertalet av de här unga killarna ej har kommit underfund med är att en spartansk terminologi signalerar hög kompetensgrad vad anbelangar beläsenhet". Det där var pinsamt att ens skriva.

Intressant nog är andra meningen kortare. Frågan är också vem som inte förstår den? Det krävs finess att uttrycka sig på kortast möjliga vis.
Ser man det som ett rent optimeringsproblem är vi åtminstone ute och vandrar i NP-komplexitet beräkningsmässigt. Och kanske är det just därför ett sådant språkbruk inte används i tal, och att det oftast blir fel och då pinsamt om personen inte behärskar det. Jag vill hävda att om man besitter förmågan att uttrycka sig kortare och mer exakt än gemene man, speciellt i tal, då är det imponerande. Troligtvis har man tillämpat något ovanligt ord som beskriver kontexten perfekt. Ju mer redskap i form av större ordförråd vi har, desto mer genvägar till exakt och kärnfullt språkbruk har vi. Men det implikerar ju då också högre användningsgrad av svårare ord än vad som är normalt. Det som kan vara lite pinsamt är om man enkelt ser att personen har en simpel språkstruktur i grunden, men bara direktöversatt varje ord till mer komplicerade synonymer och på så vis bli onödigt omständig. Det vill säga man har kört alldaglig svenska till högtravande svenska genom google translate. Och jag tänker att det typiskt pinsamma vid just talspråket är att alltid använda de synonymerna som är finare i kanten än de andra, att på så vis signalera finess och klass trots att språkstrukturen är vanlig enkel svenska. Jag tycker inte att talspråk och skrivspråk måste vara detsamma, tvärtom ska man uttnyttja möjligheten av betänktetiden man får sig vid skrift.
När det kommer till skönlitteratur tycker jag också att det alltid bör uttryckas med det kortaste och mest exakta språkbruk som är möjligt om man vill använda språket som pensel för sin fantasivärld. Även om man vill måla upp något på ett diffust, tvetydigt sätt kan man göra det medvetet och precist.
Till de unga männens försvar kanske de tar varje tillfälle i akt till att öva deras skrivande, eller tal för den delen. Att bege sig ut på djupare vatten än man är bekväm med brukar vara ett bra sätt att få erfarenhet och till att förbättra sin förmåga.