2020-11-30, 21:40
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Äldreomsorgen har inget med sjukhusen att göra.

Däremot är det tragiskt och ett stort misslyckanden att äldre sjuka/svaga inte fick bättre hjälp
Skitsnack. Det var på grund utav att dom inte var välkomna på sjukhusen som dom avlivades på ålderdomshemmen. Det sambandet kan du inte prata bort hur mycket du än försöker.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Så rustade var de verkligen inte, det var brist på folk, brist på resurser och man införde stenhårt triage i våras. Förhoppningsvis är de bättre rustade nu, det återstår att se, allt annat vore tragik.

Det du skriver stämmer inte överhuvudtaget. Man prioriterade om, kraftsamlade och skalade upp.

Däremot kan annan vård blivit lidande, uppskjutna höftoperationer o s v
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det är helt enkelt inte sant. Risken att dö eller få komplikationer av Covid är en faktor 100större är att få komplikationer av de vacciner som är i pipelinen nu. Som exempel har 22000männskor i samtliga åldrar fått vaccin av Pfizers och INGEN har uppvisat allvarliga biverkningar. Jag repeterar INGEN har fått det. Jag kan garantera att risken är större än 1:22000 att du kommer att dö av Covid. Sen är risken betydligt större att få allvarliga skador av Covid. Och tar man alla fall där man ligger en vecka i 40 grader feber så är det storleksorningen 1000gånger fler än biverkningar av vaccinen.

Eventuella allvarliga biverkningar av nyutveckalde vacciner brukar börja synas ett par veckor efter distribution. Har inget hänt under de 7 månader som det har testats så sjunker riskerna dramatiskt. Dom nya mRNA vaccinerna är nog en av de största vetenskapliga triumferna detta århundrade.

Förutom då att båda bolagen har stoppat och återkallat vaccinationerna då folk har blivit plötsligt sjuka vid testtillfällena. Sedan brukar man screena bort folk med korniska inflammationer från dessa tester, det för att inflammationerna i sig inte skall vara bifaktorer för eventuella biverkningar.

Så jo, risken att ens få men eller allvarlig lunginflammation av covid 19 är nu knappt 1 promille, Risken att få respiratoriska problem pga astma, KOL etc. är betydligt högre än så.
Citera
2020-11-30, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Om viruset hade dämpats till de nivåer som är i på Nya Zeeland hade Vaccinet möjligtvis orsakat ett antal extra dagar av feber och ont i armen. Så visst om man lever i en drömvärld där viruset kan elimineras med stenhårda restriktioner så hade det hänt. Men det är en icke existerande drömvärld.

Om inte vaccin existerar så hade vi till slut fått flockimmunitet av sjukdom i stället och det hade tagit 3-4 år som vi måste leva med restriktioner. Du kommer till slut att få sjukdom vare sig du vill det eller ej.

Jag ska varken bli infekterad av viruset eller besprutad med vaccinet, klarade mig i förra pandemin.

Skaffar fram hazmat och skyddsmask A4 om det blir skarpare läge.
Citera
2020-11-30, 21:49
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Förutom då att båda bolagen har stoppat och återkallat vaccinationerna då folk har blivit plötsligt sjuka vid testtillfällena. Sedan brukar man screena bort folk med korniska inflammationer från dessa tester, det för att inflammationerna i sig inte skall vara bifaktorer för eventuella biverkningar.

Så jo, risken att ens få men eller allvarlig lunginflammation av covid 19 är nu knappt 1 promille, Risken att få respiratoriska problem pga astma, KOL etc. är betydligt högre än så.

Det är helt enkelt inte sant.

Du får välja 1) en dusch av Sars-cov2 virus som du får andas in, eller 2) en injektion av Vaccin. Jag tekar inte en millisekund vad jag skulle välja som frisk . Hade jag haft Kol Diabetes högt blodtrykc eller annan kronisk sjukdom skulle jag i än högre grad välja vaccin. Väljer man en dusch av viruset i stället så har man mental förstoppning.
Citera
2020-11-30, 21:50
Medlem
Ja visst var det personalbrist i våras men tyvärr så ser det ut som personalbristen är ännu större nu än då. Redan nu så är många som går sista året på sjuksköterskalinjen samt de som går de två sista åren på läkarlinjen inkallade till bla karolinska och sös här i Stockholm.
Citera
2020-11-30, 21:53
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Jag ska varken bli infekterad av viruset eller besprutad med vaccinet, klarade mig i förra pandemin.

Skaffar fram hazmat och skyddsmask A4 om det blir skarpare läge.
Lycka till med den planen. Det kommer att finnas jättemycket skyddsmasker och hazmat-dräkter i ett skarpare läge. Det är precis så tillgång och efterfrågan fungerar!
Citera
2020-11-30, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Lycka till med den planen. Det kommer att finnas jättemycket skyddsmasker och hazmat-dräkter i ett skarpare läge. Det är precis så tillgång och efterfrågan fungerar!

Ok om alla kommer springa rundor med det så behöver inte jag det.
Citera
2020-11-30, 22:01
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Ok om alla kommer springa rundor med det så behöver inte jag det.
Bra plan B. Om det inte finns skyddsutrustning att tillgå i det skarpa läget så hoppas du vara ensam om att misslyckas.
Jag ser inte hur någon av planerna kan misslyckas...
Citera
2020-11-30, 22:04
Medlem
qwerty-66s avatar
Vad säger vi om måndagssiffran på 8748 jämfört med förra måndagen 8212?

Är Sverige på väg att "platta till kurvan" som Tegnell så gärna vill. Dvs att hålla smittspridningen precis under smärtgränsen för vården tills flockimmunitet inträffar.

Restriktioner har vi haft ett tag nu o de verkar lagom för att hålla R strax över 1.
Citera
2020-11-30, 22:07
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imber
Ja visst var det personalbrist i våras men tyvärr så ser det ut som personalbristen är ännu större nu än då. Redan nu så är många som går sista året på sjuksköterskalinjen samt de som går de två sista åren på läkarlinjen inkallade till bla karolinska och sös här i Stockholm.

Hur många sjuksköterskor har bytat jobb för att slippa 12 timmars skift hela vintern?
Citera
2020-11-30, 22:08
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Vad säger vi om måndagssiffran på 8748 jämfört med förra måndagen 8212?

Är Sverige på väg att "platta till kurvan" som Tegnell så gärna vill. Dvs att hålla smittspridningen precis under smärtgränsen för vården tills flockimmunitet inträffar.

Restriktioner har vi haft ett tag nu o de verkar lagom för att hålla R strax över 1.
Det kan lika gärna röra sig om en statistisk anomali eller ändrad prioritering av vilka som testas. T ex så kanske man testar sjukhuspersonal mycket oftare just nu.

När inläggningar på sjukhus planar ut och det inte beror på att kapacitetstaket där är nått så kan man anta att smittan började plana två veckor tidigare. Dvs du får vänta två veckor till för att veta om det var det du såg nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in