2020-11-29, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Jag pratar om nettotiden. Se tex https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.04.05.20053355v2 som skattar nettotiden till 15 dygn för näsprover. Sedan kan man testas under mer dygn än så, så bruttotiden är längre. FHMs PCR-studier har antagligen ganska hög sensitivitet då tre olika typer av prover togs. FHMs analysenhet räknar med en nettotid på 10 dygn, vilket jag tror är för lågt, men ligger inom det intervall som jag angav. Även med en så låg nettotid som 10 dygn kan man inte få fram mer än kanske 7 procent smittade i Sverige under våren. 7 procent skulle också innebära att fler har smittats i Sverige än i Belgien, Spanien och England - väldigt osannolikt. Finns ingen som helst empirisk evidens för Brittons antagande av 15 procent med antikroppar i Sverige idag - han är helt ute och cyklar, igen.
Läsvärd studie. Var stod det där om femton dagar?

Rätta mig om jag har fel, men i Sverige har vi använt orala test, inte nasala.

En brist med hela upplägget (som även studien belyser på sida 11) är att de som ingår i studien har börjat med ett positivt PCR-test som baseline för att de har covid. Det finns alltså en risk för att man har ett positivt urval av personer med hög viral load. De som ingår är även symptomatiska, varför man nog kan utgå ifrån att de har högre viral load, även om inget är bevisat vad jag vet.
Citera
2020-11-29, 23:44
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Vet inte riktigt var jag ska börja...Smittan fanns inte i Sverige 2019, finns inget som tyder på det. Tror du det har du blivit lurad av Kinesiska agenter. Har bara ett tips till dig och det är att inte tro på allt du läser....
Jaså? Borde inte Läkartidningen anses som en rätt tillförlitlig källa?

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2020/06/viruset-kan-ha-funnits-i-dalarna-redan-i-december/#:~:text=Den%2031%20januari%20fick%20Sverige,vid%2 0Sv%C3%A4rdsj%C3%B6%20v%C3%A5rdcentral%20utanf%C3% B6r%20Falun.

Coronaviruset kan ha funnits i Dalarna redan i december
Coronaviruset fanns i troligtvis i Dalarna redan i december. Det säger regionens smittskyddsläkare Anders Lindblom till Svenska Dagbladet.

2020-06-24

Den 31 januari fick Sverige sitt första bekräftade fall av covid-19. Men nu säger smittskyddsläkaren i Region Dalarna, Anders Lindblom, att viruset troligtvis fanns i Sverige redan i december. Flera personer sökte då vård för luftvägssymtom vid Svärdsjö vårdcentral utanför Falun. Samtliga hade haft kontakt med en person som kom från Wuhan – men det fanns vid den tidpunkten ingen möjlighet att testa personerna för sars-cov-2.

Nu har det dock visat sig att flera av personerna fått positiva resultat på antikroppstester, samtidigt som de uppgett att de inte haft covid-19-liknande symtom sedan de sökte vård i december. Enligt Anders Lindblom är det därmed sannolikt att de bar på viruset redan då.

– Där fick vi en tidig spridning, men det spreds inte därifrån utan det stannade i Svärdsjö, säger han till Svenska Dagbladet.

Med facit i hand tycker Anders Lindholm att Sverige haft ett onödigt stort fokus på sportlovsresorna och skidresenärerna som besökte Italien i februari.

– Det kom nog tidigare än vad vi trodde. Det visade också Folkhälsomyndighetens undersökning av helgenomsekvensering, att vi har ett inflöde inte bara från Italien, som vi trodde från början. Det har nog kommit in från andra ställen tidigare också, men det var då det satte fart, säger Anders Lindblom till Svenska Dagbladet.
Senast redigerad av outoftheblue 2020-11-29 kl. 23:55.
Citera
2020-11-29, 23:51
Medlem
Tocadiscos avatar
I Danmark har man nyligen haft massprotester emot en ny pandemilag som bl.a. skulle ge regeringen rätten att vaccinera vissa grupper med tvång. Protesterna blev lyckad och man fick förslaget tillbakadraget.
Min vän som hänvisade mig länk säger att något liknande förslag är på g i Sverige. Har ingen koll alls själv, men tänkte ändå sprida ordet smått. Måste säga att jag inte är någon antivaxxer/förnekare och vill inte tillägga något egentligen mer än att det inte går att hitta något av detta i NÅGON ms media, vilket jag finner VÄLDIGT underligt.

https://www.youtube.com/watch?v=zadErfQ2pMY&ab_channel=HugoTalks
Citera
2020-11-29, 23:52
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Läkare kräver munskydd i affärer: ”Kan sluta illa”
Efter rapporterna om trängsel i helgens julhandel måste nu smittskyddsreglerna i butikerna skärpas, anser Andreas Fischer, ordförande för Sjukhusläkarna i Stockholm.

Till SvD säger han att det dels finns ett personligt ansvar men att det framför allt är myndigheterna som måste agera hårdare.

– Det kan sluta väldigt illa, vi börjar redan få problem med vårdplatser och intensivvård, säger han.

Rent konkret vill han att munskydd delas ut och används i alla varuhus och att antalet kunder som samtidigt är i en butik begränsas.

Fischer: ”Måste vara möjligt att bestämma och organisera det utan att man behöver skriva om några lagar” (betallänk)
https://omni.se/

Skulle vara möjligt att organisera tycker jag. Faktum är att Disney store på Mall of Scandinavia redan infört obligatoriskt munskyddskrav + begränsat antal i butiken. Det sistnämnda är de inte ensamma om.
Citera
2020-11-29, 23:52
Medlem
Quipus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2020/06/viruset-kan-ha-funnits-i-dalarna-redan-i-december/#:~:text=Den%2031%20januari%20fick%20Sverige,vid%2 0Sv%C3%A4rdsj%C3%B6%20v%C3%A5rdcentral%20utanf%C3% B6r%20Falun.

Den 31 januari fick Sverige sitt första bekräftade fall av covid-19. Men nu säger smittskyddsläkaren i Region Dalarna, Anders Lindblom, att viruset troligtvis fanns i Sverige redan i december. Flera personer sökte då vård för luftvägssymtom vid Svärdsjö vårdcentral utanför Falun. Samtliga hade haft kontakt med en person som kom från Wuhan – men det fanns vid den tidpunkten ingen möjlighet att testa personerna för sars-cov-2.

Nu har det dock visat sig att flera av personerna fått positiva resultat på antikroppstester, samtidigt som de uppgett att de inte haft covid-19-liknande symtom sedan de sökte vård i december. Enligt Anders Lindblom är det därmed sannolikt att de bar på viruset redan då.

– Där fick vi en tidig spridning, men det spreds inte därifrån utan det stannade i Svärdsjö, säger han till Svenska Dagbladet.

Med facit i hand tycker Anders Lindholm att Sverige haft ett onödigt stort fokus på sportlovsresorna och skidresenärerna som besökte Italien i februari.

– Det kom nog tidigare än vad vi trodde. Det visade också Folkhälsomyndighetens undersökning av helgenomsekvensering, att vi har ett inflöde inte bara från Italien, som vi trodde från början. Det har nog kommit in från andra ställen tidigare också, men det var då det satte fart, säger Anders Lindblom till
Svenska Dagbladet.

Som vilken influensa som helst, marginellt argare bara. Men Tegnell insåg tidigt att vi alla blir drabbade förr eller senare.. idioter förespråkar lockdowns
Citera
2020-11-29, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue

2020-06-24

– Det kom nog tidigare än vad vi trodde. Det visade också Folkhälsomyndighetens undersökning av helgenomsekvensering, att vi har ett inflöde inte bara från Italien, som vi trodde från början. Det har nog kommit in från andra ställen tidigare också, men det var då det satte fart, säger Anders Lindblom till Svenska Dagbladet.

Litar definitivt på Läkartidningen jämfört med många andra.
Citera
2020-11-29, 23:55
Medlem
så sverige kommer bli vaccinerad redan i januari?

vaccinet för covid är inte säker.
alla tester har utförts på unga människor och man vet inte alls hur det kommer se ut hos de äldre.
dessutom är vaccinet endast 60% effektiv har jag läst.

med tanken på att tidigare vaccin har orsakat allvarliga biverkningar så undrar man hur många av svenskarna som är villig att ta vaccinet.

jag kommer inte ta det.
Citera
2020-11-30, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
så sverige kommer bli vaccinerad redan i januari?

vaccinet för covid är inte säker.
alla tester har utförts på unga människor och man vet inte alls hur det kommer se ut hos de äldre.
dessutom är vaccinet endast 60% effektiv har jag läst.

med tanken på att tidigare vaccin har orsakat allvarliga biverkningar så undrar man hur många av svenskarna som är villig att ta vaccinet.

jag kommer inte ta det.

Det har väl rapporterats att man sett kraftig antikroppsrespons även hos äldre? Hur kan man veta det om man inte testar på äldre?
Citera
2020-11-30, 00:18
Medlem
Sitkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Även om merparten i tråden inte gillar positiva nyheter, speciellt när svenska forskare varit med.

Hoppfullt!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/oAK0Wj/vanliga-medicinen-kan-blockera-covid
Nu är du alltför positiv. Har du tagit på dig masken och hållit 1.5 m avstånd? Viruset kommer vi aldrig bli av med och vi kommer aldrig övergå till det normala. Vänj er vid inställda evenemang, flygresor och fängslade i era hem till 2022!
Citera
2020-11-30, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Läsvärd studie. Var stod det där om femton dagar?

Rätta mig om jag har fel, men i Sverige har vi använt orala test, inte nasala.

En brist med hela upplägget (som även studien belyser på sida 11) är att de som ingår i studien har börjat med ett positivt PCR-test som baseline för att de har covid. Det finns alltså en risk för att man har ett positivt urval av personer med hög viral load. De som ingår är även symptomatiska, varför man nog kan utgå ifrån att de har högre viral load, även om inget är bevisat vad jag vet.

Man kan skatta det ungefär från Fig. 1. Bra poäng med positivt urval, men tveksamt om väldigt stor effekt av det. Finns studier som visar att asymptotiska kan testas positivt längre. Skulle gärna se någon bättre studie, kanske Slovakien kan vara intressant då man testade hela befolkningen och omtestade den veckan därpå. Får vi bättre studier så kan vi faktiskt göra bättre skattningar av hur många som haft covid-19 i Sverige under våren.

Så här stod det i FHMs studie (https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/fb47e03453554372ba75ca3d3a6ba1e7/forekomstren-covid-19-sverige-21-24-april-25-28-maj-2020_2.pdf):

"Deltagarna ombads använda ena provtagningspinnen för att ta svalgprov (genom att skrapa längst bak i halsen i 10–20 sekunder) och sedan slamma runt pinnen i buffert varefter pinnen slängdes. Därefter användes en andra provtagningspinne till att ta prov på insidan av båda näsborrarna en bit
ovanför näsvingen för att sedan röra runt även detta i samma buffert varefter pinnen slängdes. I april-undersökningen ombads deltagarna att lämna ett separat salivprov genom att spotta 3–4 gånger i uppsamlingsburken, medan de i maj-undersökningen rörde runt med en tredje provtagningspinne i saliven och sedan i bufferten."

Så jag tolkar det som ganska hög sensitivitet med tre olika typer av prover.
Citera
2020-11-30, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sitkin
Nu är du alltför positiv. Har du tagit på dig masken och hållit 1.5 m avstånd? Viruset kommer vi aldrig bli av med och vi kommer aldrig övergå till det normala. Vänj er vid inställda evenemang, flygresor och fängslade i era hem till 2022!

Jag kommer förmodligen få Modernas vaccin inom en månad. >95% effektivt från vad jag hört. Eftersom jag också är relativt ung och frisk borde jag väl kunna leva normalt igen om ca 2 månader? Kanske bära mask på flygresor och i mataffären tills tredje världen och Swedistan blivit vaccinerade också men i övrigt ser jag inte varför livet inte skulle bli normalt igen?
Citera
2020-11-30, 00:39
Medlem
Adeptuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Jag kommer förmodligen få Modernas vaccin inom en månad. >95% effektivt från vad jag hört. Eftersom jag också är relativt ung och frisk borde jag väl kunna leva normalt igen om ca 2 månader? Kanske bära mask på flygresor och i mataffären tills tredje världen och Swedistan blivit vaccinerade också men i övrigt ser jag inte varför livet inte skulle bli normalt igen?

"Kommer ett vaccin att stoppa covid-19-pandemin?
Om och när vi får ett vaccin som är godkänt för användning i Sverige, kan det vara ett av flera sätt att skydda sig mot covid-19. Men ett vaccin kommer inte att vara den enda lösningen. Även om ett vaccin blir tillgängligt för oss, kommer vi behöva tänka på att skydda varandra från smitta genom att fortsätta stanna hemma vid symtom, hålla avstånd, ha en god handhygien och arbeta hemifrån när det är möjligt"

- Folkhälsomyndigheten

Att 2 meters regeln kommer bli permanent är min gissning, samt mask (som läkare och WHO pushar på sverige för tillfället). Fördelen är ju att vi får mindre förkylningar och annan sjukdom för att uppoffra lite av våran frihet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in