2020-11-30, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Lite går att hitta. Finns en del att kika på vad som i SD:s tidslinje kallas ”pdf dokument öppnas” 2018-05-15 00:00:00.

Typ av källa är en s k .LNK fil.
Dessa filer är hårdvaluta inom IT-forensiken.

Slarvigt kan man säga att det är en genväg till en fil/dokument. Skapas första gången man öppnar en fil eller om man skapar en genväg själv till t.ex en pdf på skrivbordet. Som man sen då klickar på för att öppna dokumentet via genvägen.

SD:s fil verkar ligga på hårddisken D. D och E brukar vara externa hårddiskar eller avdelade hårddiskar. C heter normalt den vanliga.

LNK filer innehåller en massa metadata, alltså tidsstämplar och sådant. Denna metadata är det intressanta för forensikerna. Finns speciell programvara bara för att analysera såna här filer.

LNK filer går också att redigera (alltså manipulera om man vill) men då ska man ha bra jäkla koll på vad man gör.

Jag har tillgång till huvudprotokollet Akt bil 145 nu äntligen så jag har lite bättre koll på t.ex tidslinjen och IT-relaterat där men skulle vara intressant om det framgår något mer kring händelsen 00:00:00 i SD:s IT-protokoll.

Metadata för en LNK fil kan se ut så här om nån vill hålla utkik i protokollet efter nåt liknande:

Om någon hittar i IT-protokollet någon analys av detta så skicka gärna till mig tack! Men helst hela IT-protokollet såklart.

Kan även tillföra att det är möjligt att göra följande manövrar för att öppna ett sånt här dokument.

Man kan sätta en inställning att datorn ska starta en viss tid från avstängd. I samband med det kan man sätta en inställning att ett visst dokument ska öppnas i datorn när den startar. Detta använder man t.ex om man alltid jobbar i ett och samma Office-dokument om dagarna.

Alltså kan öppnandet av pdf vara pga en sån manöver.

Annars kan datorn ställas in att starta om en viss dag och tid. Det kan också skapa en aktivitet enligt ovan.

Det går också att schemalägga aktiviteter, alltså på förhand göra inställningar, så att t.ex dokument öppnas.

Vore intressant att veta hur djupt de analyserat händelserna i hans tidslinje.

Allt som heter ”Okänd typ av kommunikation med Google Drive” är rent nonsens. Framgår det av it-protokollet vad filerna heter i cachen så går det att identifiera vad det är. Den infon bör finnas i IT-protokollet och vore intressant att kika på.

Sen så vill jag förtydliga vad jag menade igår att jag kunde skicka en position från Varbergagatan där SD hojade till Gustavsvik trots att jag inte ens befinner mig i Örebro.

Den position SD skickade kan ha varit där han befann sig eller så kan man enligt med Telegram skicka vilken position man vill i världen på samma sätt som han gjorde. Nu tror ju jag att han skickade den plats han var på men man ska ha i bakhuvudet att jag kunde skicka samma position trots att jag inte var där. Jag skickade även en position i Telegram från hans hemmaadress. Och även där var jag garanterat inte på plats.

Sen är det ju intressant att han inte kopplar upp på hemmanätverket där på kvällen. Hans mobil pratar med mobilmaster men vore intressant att veta hur datorn kopplar upp mit internet. Kan ju vara delning från mobil men det ska inte vara alternstiv ett normalt ju då hemmanätverket/wifi kopplar upp automatiskt på både dator och mobil.
Skulle man kika historiskt så skulle man nog se att SD:s dator och mobil kopplar upp de flesta gångerna han kommer hem. Nu sker det först mellan 02-03 på natten.

Min tolkning är att han inte är så mycket hemma denna tiden. Han rör sig ute/inne med avstängt wifi och endast mobilt internet hemma. Kanske med en burnermobil/simkort delat internet till datorn.

Verkar finnas mycket material i rapporterna men inte många vettiga analyser. Verkar som det är åklagarna som ska göra de analyserna och då ställa rätt frågor i rätten. Det gick ju så där i tingsrätten...

En liten reflektion om avsaknaden av "vettiga analyser" är att dessa nog ofta inte publiceras i offentliga förundersökningsprotokoll. Dels vill man kanske inte att den fullständiga arbetsmetodiken kommer ut och ger blivande brottslingar några uppslag, dels vill man inte sprida detaljer som efter kontroll visade sig vara ovidkommande eller rentav vilseledande för läsaren (eller parterna i målet). Däremot är det givetvis åklagarens roll att presentera utredningen på ett rättvisande sätt.

En annan reflektion med tanke på användningen av Telegram är att någon eller några av de inblandade personerna också kan ha länkat Telegram till andra tjänster som Gmail, Instagram, Twitter, Facebook, Google Drive, Google Home eller andra IoT objekt med hjälp av IFTTT (If This Than That, se ifttt.com för mer beskrivningar). För en person med ett antal Gmail konton att bevaka och ett antal speciella händelser som kan behöva hanteras (nya cacher, GeoTouren mm) så kan det ha varit ett lämpligt verktyg att använda, både för att ta in information och för att göra schemalagda eller automatiska åtgärder.

Nu är det tyvärr svårt att få en överblick över den här typen av möjliga kopplingar genom att läsa FUP, utredarna är också av naturliga skäl mer intresserade av att hitta och presentera enskilda meddelanden av betydelse än att kartlägga alla möjliga kommunikationsvägar.
Citera
2020-11-30, 15:26
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tack för påminnelsen.

Det torkade blodet på benen känns otäckt, det eftersom att blod som ligger mellan två ytor som ben inte torkar på bara några minuter.

Mobilen flyttades från fickan i direkta anslutning till mordet.

Kanske gick gm tillbaka till mordplatsen för att ta ringen? Det i samband med att 05.23 inloggningen skedde?

Jag var otydlig med hur blodet på skorna syntes. Det var blodstänk (ej rinnande blod) och blodet är på yttersidan av skon, men på den mediala sidan. Det är alltså inte inne i själva skon som blodet topsades.

Så min tanke är att stänken kommit till när Lena legat med benen utfällda.

Otäckt allt, känns väldigt obehagligt att det finns möjligheter att Lena kan ha levt ända upp till en timme efter mordet, även om skadorna tyder på att hon förmodligen inte var vid medvetande då (förhoppningsvis). Kan det ha varit någon slags ofrivillig spasm/ryckning?

Svårt att spekulera när man inte har obduktionsprotokollet.

Tänk om L*ena var vid liv men mycket skadad och försökte ropa på hjälp där bakom planket ,och att det varje gång hon ropade ångestladdat för att nå någon mänsklig varelse för att hittas ,så tog det fruktansvärt mycket på de sista krafter hon hade kvar .....?

Så otroligt sorgligt att Daalans inte fann henne ,för OM ,så hade hon åtminstone sluppit förlora livet där bakom ,alldeles ENSAM och ÖVERGIVEN !!

Hade verkligen önskat att de lyckats finna henne ,men det är inte lätt att finna någon bakom ett plank ,särskilt inte på en andra sida utav en stor väg ...att leta på ett så stort område för att hinna rädda en sönderslagen person är nog helt omöjligt rent ut sagt ...
Men hon var värd att få ha någon som höll om henne där i den sista stunden ...

Någon som höll henne i handen och brydde sig om hennes person,hon var en fin mamma anser jag ...<3

Blir så ledsen när jag tänker på hur hon måste ha befunnit sig där som på e öde ö...utan en chans att lyckas få hjälp utifrån sin situation; sönderslagen och utan minsta möjlighet (antar jag ...) att ta sig fram krypandes fram mot civilisationen...inte säkert någon lyckats se henne ändå , eftersom det är rätt så ödsligt där förutom hundpromenaderna som görs ...
Det är liksom som en slags återvändsgata ,så det är knappt man cyklar där alls ...

Det här är så sanslöst så man mår illa ....
Senast redigerad av landbandy 2020-11-30 kl. 15:31.
Citera
2020-11-30, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trie
En liten reflektion om avsaknaden av "vettiga analyser" är att dessa nog ofta inte publiceras i offentliga förundersökningsprotokoll. Dels vill man kanske inte att den fullständiga arbetsmetodiken kommer ut och ger blivande brottslingar några uppslag, dels vill man inte sprida detaljer som efter kontroll visade sig vara ovidkommande eller rentav vilseledande för läsaren (eller parterna i målet). Däremot är det givetvis åklagarens roll att presentera utredningen på ett rättvisande sätt.

En annan reflektion med tanke på användningen av Telegram är att någon eller några av de inblandade personerna också kan ha länkat Telegram till andra tjänster som Gmail, Instagram, Twitter, Facebook, Google Drive, Google Home eller andra IoT objekt med hjälp av IFTTT (If This Than That, se ifttt.com för mer beskrivningar). För en person med ett antal Gmail konton att bevaka och ett antal speciella händelser som kan behöva hanteras (nya cacher, GeoTouren mm) så kan det ha varit ett lämpligt verktyg att använda, både för att ta in information och för att göra schemalagda eller automatiska åtgärder.

Nu är det tyvärr svårt att få en överblick över den här typen av möjliga kopplingar genom att läsa FUP, utredarna är också av naturliga skäl mer intresserade av att hitta och presentera enskilda meddelanden av betydelse än att kartlägga alla möjliga kommunikationsvägar.

Tyvärr är det ”flashiga” amerikanska program polisen använder och det är stor konkurrens mellan utvecklarna.

De har bloggar och publicerar hela tiden senaste rönen och hur deras produkter, både hårdvara och mjukvara, uppdateras. Nu fick man lite problem med senaste Samsungmobilen men det kommer en uppdatering osv.

Alla gangsters kan köpa en egen leksak. Varför inte testa polisens egen utrustning.
Här presenteras den av utvecklaren.

https://www.cellebrite.com/en/ufed/

Programmet som använts för SD:s mobil:

https://www.cellebrite.com/en/physical-analyzer/

Men men klart de ska behålla mite trix för sig själva men presenteras allt med att åklagaren ska dra ur dem hur Google Drive funkar osv så vete tusan om vissa domare och nämndemän hänger med alltid.

I rapporterna är de inte så fantasifulla:

Sen ska ju materialet presenteras på lika villkor för både tilltalad och målsäganden.
Men det är lite rörigt i tingsrätten när IT kommer på tal i detta fallet. Ingen skugga över forensikerna men teorierna kom nog fram mer i kafferummet än i tingsrättsalen.

De har bättre koll i protokollen än att retoriskt kunna lägga fram vad som kan ha hänt. Och som jag skrev tidigare. Ett test angående 23:34 gjordes helgen innan förhör i förhandlingen hemma hos en av forensikerna. Behöver inte vara nåt fel på det men det är ju några år senare.

Sen är ju vissa rapporter just gällande data och mobiler gjorda typ ett år efter mordet. Finns såkart både vettiga och ovettiga anledningar till det.

Kan skriva en avhandling här varför det inte är så bra att det tog lite för lång tid.

Ja ifttt (.com) kanske flyger över huvudet på SD men lite avsaknaden hur alla apparater kommunicerat saknar jag öndp i rapporterna. Men inte läst allt än. Snart ikapp.

Har polisen haft tillgång till SD:s Google Docs så hade de kunnat installera detta och sen suttit i timmar och kikat i gamla versioner av hans Googe Docs dokument för att se om han raderat något i hans flera hundra dokument.

En Chrome extension som spelar upp hur texten är skriven i ett Google Docs dokument:

http://draftback.com/

Testa. Rätt coolt.

Nu kan polisen inte vara hur kreativa så jag fattar att de får släppa ibland. Med risk för att gärningsmannen varit desto kreativare.
Citera
2020-11-30, 16:21
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Tyvärr är det ”flashiga” amerikanska program polisen använder och det är stor konkurrens mellan utvecklarna.

De har bloggar och publicerar hela tiden senaste rönen och hur deras produkter, både hårdvara och mjukvara, uppdateras. Nu fick man lite problem med senaste Samsungmobilen men det kommer en uppdatering osv.

Alla gangsters kan köpa en egen leksak. Varför inte testa polisens egen utrustning.
Här presenteras den av utvecklaren.

https://www.cellebrite.com/en/ufed/

Programmet som använts för SD:s mobil:

https://www.cellebrite.com/en/physical-analyzer/

Men men klart de ska behålla mite trix för sig själva men presenteras allt med att åklagaren ska dra ur dem hur Google Drive funkar osv så vete tusan om vissa domare och nämndemän hänger med alltid.

I rapporterna är de inte så fantasifulla:

Sen ska ju materialet presenteras på lika villkor för både tilltalad och målsäganden.
Men det är lite rörigt i tingsrätten när IT kommer på tal i detta fallet. Ingen skugga över forensikerna men teorierna kom nog fram mer i kafferummet än i tingsrättsalen.

De har bättre koll i protokollen än att retoriskt kunna lägga fram vad som kan ha hänt. Och som jag skrev tidigare. Ett test angående 23:34 gjordes helgen innan förhör i förhandlingen hemma hos en av forensikerna. Behöver inte vara nåt fel på det men det är ju några år senare.

Sen är ju vissa rapporter just gällande data och mobiler gjorda typ ett år efter mordet. Finns såkart både vettiga och ovettiga anledningar till det.

Kan skriva en avhandling här varför det inte är så bra att det tog lite för lång tid.

Ja ifttt (.com) kanske flyger över huvudet på SD men lite avsaknaden hur alla apparater kommunicerat saknar jag öndp i rapporterna. Men inte läst allt än. Snart ikapp.

Har polisen haft tillgång till SD:s Google Docs så hade de kunnat installera detta och sen suttit i timmar och kikat i gamla versioner av hans Googe Docs dokument för att se om han raderat något i hans flera hundra dokument.

En Chrome extension som spelar upp hur texten är skriven i ett Google Docs dokument:

http://draftback.com/

Testa. Rätt coolt.

Nu kan polisen inte vara hur kreativa så jag fattar att de får släppa ibland. Med risk för att gärningsmannen varit desto kreativare.
Programmet som använts för till exempel 23.34-händelsen är AXIOM, det är ett kanadensiskt företag som utvecklat den. Först använde jag mig av ett gratisverktyg, senare AXIOM via en utvärderingslicens. Ingen skillnad i analysen av testerna även om resultaten presenteras på lite olika sätt.

Runt 23.34-händelsen finns det nog inga tekniska oklarheter, frågan är bara var datorn befann sig när den (locket) öppnades. Tingsrätten tror att den var hemma åtminstone 00.00, på grund av att det här dokumentet öppnades då.

D:\Relationshandlingar 2017-032\4 Kontrollhandlingar, CE intyg\Kontr.intyg SS-EN 1090-2, 2017-2.pdf

23.34-händelsen tycks de inte riktigt ha förstått vad det var för något.

Jag vet inte om dokumentet har en direkt koppling till ett ärende som avhandlats i mejlväxlingen tidigare men skulle absolut kunna vara en anledning för SD att öppna datorn, till exempel på grund av det inkommande mejlet 23.32.
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-11-30 kl. 16:58.
Citera
2020-11-30, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Programmet som använts för till exempel 23.34-händelsen är AXIOM, det är ett kanadensiskt företag som utvecklat den. Först använde jag mig av ett gratisverktyg, senare AXIOM via en utvärderingslicens. Ingen skillnad i analysen av testerna även om resultaten presenteras på lite olika sätt.

Runt 23.34-händelsen finns det nog inga tekniska oklarheter, frågan är bara var datorn befann sig när den (locket) öppnades. Tingsrätten tror att den var hemma åtminstone 00.00, på grund av att det här dokumentet öppnades då.

D:\Relationshandlingar 2017-032\4 Kontrollhandlingar, CE intyg\Kontr.intyg SS-EN 1090-2, 2017-2.pdf

23.34-händelsen tycks de inte riktigt ha förstått vad det var för något.

Jag vet inte om dokumentet har en direkt koppling till ett ärende som avhandlats i mejlväxlingen tidigare men skulle absolut kunna vara en anledning för SD att öppna datorn, till exempel på grund av det inkommande mejlet 23.32.

Ja det är lustigt det här att en laptop bör vara hemma nör det lr vad man i folkmun brukar kalla en bärbar dator.

En laptop som är hemma brukar vara kopplad till husets wifi. Hur har det sett ut tidigare kvällar frågar man sig retoriskt?

Med tanke på alla trix som finns så talar mest för att datorn var på vift. Man kan lika väl ha varit hemma.
En sak är iaf säker, en pdf behöver man inte öppna hemma. Den behövs inte ens öppnas med handpåläggning. Blir åklagarnas jobb igen att få över tyngden på sin sida här.
Nån rykande pistol står svår att finna just nu.

Även mejlen 05:23 ser faktiskt ut att ha öppnats i LW:s ”köksdator”.
Jag får samma filer som polisen och i hennes dator. Har inte Onemail så jag kan dock inte se filerna hela vägen ”in” i inkorgen. En lyckad inloggning alltså att jämföra med.
Har inte löst den delen i protokollet än men dubbelkollar allt när så långt.

SD gillar ju att brute:a geocachelösningar så det har nog varit lite brute här också.

Viktiga är att det beror på hur mycket hacker SD är som gör att det skulle kunna luta över på att den fjärröppnats.

Grejen är att det finns en inställning som gör att man loggar in i även i Chrome när man loggar in i Gmail. Detta går att ändra i inställningar så man bara kommer in i Gmail.

Sen hade jag velat kika på inställningarna för synkroniseringen på LW:s Gmailkonto(n). Där kan man nämligen se från datorn villa flikar som var öppna i den kopplade enheten. Flikarna flyger inte upp i realtid i synken. Som nya adressfält i den öppna webläsaren . Tvärtom så ligger de lite undangömda i Historik och där får man kika efter vilka tabbar/flikar som är öppna eller har varit öppna på andra enheten.
Frågan är om man kollat efter den vägen om LW:a andra enhet syns där.
Allt kan vara raderat och de kan ha kikat i historiken för sync i Historik polisen såklart.

Jaså de är kanadensare. Ja som sagt alla kan ladda ner och leka IT-forensiker i dessa dagar.

Det som ska nämnas är ju att vilka vilda teorier som polis och åklagare lägger fram så ska de gå att bevisa hela vägen fram till bortom orimligt tvivel. Ser svårt ut i detta nu. För hoppas på deras munläder i rätten.
Senast redigerad av Avel 2020-11-30 kl. 17:31.
Citera
2020-11-30, 18:34
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
AB 146
Tack, så rätt: F: "Okej. Vad har mamma på sig då när du lyfter huvet och tittar på mamma?
A: Eh nej då äre väl inte att jag tittar utan då äre mer att jag lyssnar, så. "
Citera
2020-11-30, 21:32
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Tack, så rätt: F: "Okej. Vad har mamma på sig då när du lyfter huvet och tittar på mamma?
A: Eh nej då äre väl inte att jag tittar utan då äre mer att jag lyssnar, så. "

Nu blir det dig jag citerar, trots att det varken handlar om fleecen eller det är till mig du svarar.

Jag fastnade lite i As vittnesmål där, och tänkte återigen på låset och dess ljud.

A 146/51

"F: Förklara det, vad det är du hör
A: Nä jag hörde det låsas. För det va ett ljud när man låser upp det inifrån, ett ljud när man
låser det eh från båda hållen, sen äre va heter ett ... Eh men jag hörde aldrig när det öppnas
eller stängas så jag antog att eftersom jag hörde henne innan då hon eh rörde ( ohörbart) så
antog jag att det måste va inifrån eftersom ja då skulle jag ha hört hon när hon stängde.
"

Här visar Lena att hon låser trots att hon själv är hemma. A är inte ensam, ändå låser hon.

Jag funderar över att eftersom hon nu låser, kan det vara något hon alltid gör på kvällen, oavsett om hon ska ut eller träffa SD. Eller är det en ritual hon har när hon kvällar sig, borstar tänderna och låser inför läggning, även om det blir senare?

Det skulle kunna vara en grej hon gör för att A ska känna sig trygg. Han hör att hon låser och det är tryggt och lugnt hemma.

Jag får en känsla av att hon inte skulle lämna dörren öppen med lill- killen ensam hemma. Tänk om han skulle vakna och gå ner, se dörren stå på glänt. Inte heller känns det då troligt att hon skulle låta dörren stå olåst eftersom hon låser dörren även när hon själv är hemma med honom?
Citera
2020-11-30, 21:38
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Just den 13:e har vi inte exakt tidslinje för. Det finns samtal med JJ, men jag är osäker på om man får klarhet där när hon var ute. Ett samtal är mellan 19:27:50 och 14 minuter framåt (A 158/248), kanske man kan luska ut där hur hon gjorde, för att få fram ett slags "mönster" hur hon kunde göra. Lena kan ju ha varit ute en sen vända för att göra något med cacherna. Hon var ju t ex aktiv med sina cacher ända i det sista, just de opublicerade. Hon hämtade ju loggremsan också den 13:e maj.

Det var ju väldigt varma dagar där i maj- 18. Jag läste någonstans att Lena klagade till någon (JJ?) att det var så varmt inne, typ 1000 grader. Men på kvällarna kan det blivit något kyligare förstås.
Borde man kunna få fram, ja. Vad som ställer till det är att L är väldigt impulsiv och nästan besatt av sin hobby; hon får nya idéer hela tiden. Ändå kan en viss ordning urskiljas i kaoset, hon får saker och ting gjorda; hennes mentala kapacitet är beundransvärd.
Citat:
Några små pusselbitar nedan här om söndagen 13 maj.
På förhör med AW sept-18:
Tack, ja enligt A hade hon varit ute en sväng till efter hemkomsten. "Och så hade hon sina va heter solglasögon med sig och så på eftermiddagen."
Telegrambild till S kl 15:00: mor och son med cyklar. Kl 16:30: telegram till S med bild på sallad. A nämner inget om att de skulle ha ätit middag innan hon drog iväg för att jaga burkar. Då får man anta att hon satt en stund vid datorn efter hemkomst, någon gång mellan 15:00-16:00. Byxor, fleecejacka, gympadojor åkte därefter på, tillsammans med solglasögonen; något kyligare i luften men fortfarande sol. - Burkar som hann införas i statistiken?
Citat:
Vid slutet av det här samtalet verkar hon hemma. Då är klockan ca 20 minuter i åtta. Kan hon ha gått ut fler gånger på kvällen?
A168/248
Samtal Lena JJ 13 maj kl 19:27:50, varar 14 min

"L W: Mm .. Jepp ... eh jag är hemma, jag sitter utanför. .. jag ska gå in .. "
Mycket möjligt. T.o.m troligt, i och med att hon var fullt engagerad i flertalet påbörjade cacher innan resan.
Citat:
Här klär Lena på sig inför att gå ut till skogen, då dagen innan:

A 158/190
Samtal Lena och JJ 12 maj
20:54:51- 22:39:02

"L W: Nej det tror jag inte han kommer nog sen men eh .. nu ... så då tänkte jag att jag ska ta
och gå en tur till min gömma det var lite dåligt ljus igår när jag gick .. jag ska gå och titta till
den .. den sitter lite .. dom har röjt i skogen men jag måste byta om lite.
"

Om jag får gissa, tror jag inte att Lena gick omkring med sin fleece (eller skor) inne, utan det kan ha varit stunder så hon just kommit hem (är lite kylslagen), eller är på väg ut.[
Absolut. Å andra sidan finns en telegrambild den 13e där hon befinner sig i badrummet, iklädd den relativt tunna fleecen.
Tidigare under kvällen den 14e har hon lämnat hemmet kl 21:32 (efter att A gått upp) för att vara tillbaka kl 22:00. Här skulle hon ha kunnat behålla jacka och skor på. Som du tidigare har nämnt kan det ligga något i "hoppas vara klar inom en timme", skulle betyda att hon och S har pratat ihop sig om att besöka den nya planerade "Home Soft home." Dela kaka blev inte av, då borstar hon tänderna innan utgång, samma tid som föregående kväll. Man får hålla i åtanke att L försökte få till maximalt med kortisar tillsammans med S; först gemensam kakstund, sedan ut till planket. Av bilder att döma var det becksvart där bakom - pannlampa eller ficklampa? Eller både och.

As sista minnesbilder av L är ett låsljud (L öppnar dörren?), ljudet av en tandborste och L som klappar på honom innan hon går ner igen. A är säker på att hon går upp till honom direkt efter tandborstningen.
Citera
2020-11-30, 22:36
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Nu blir det dig jag citerar, trots att det varken handlar om fleecen eller det är till mig du svarar.

Jag fastnade lite i As vittnesmål där, och tänkte återigen på låset och dess ljud.

A 146/51

"F: Förklara det, vad det är du hör
A: Nä jag hörde det låsas. För det va ett ljud när man låser upp det inifrån, ett ljud när man
låser det eh från båda hållen, sen äre va heter ett ... Eh men jag hörde aldrig när det öppnas
eller stängas så jag antog att eftersom jag hörde henne innan då hon eh rörde ( ohörbart) så
antog jag att det måste va inifrån eftersom ja då skulle jag ha hört hon när hon stängde.
"

Här visar Lena att hon låser trots att hon själv är hemma. A är inte ensam, ändå låser hon.

Jag funderar över att eftersom hon nu låser, kan det vara något hon alltid gör på kvällen, oavsett om hon ska ut eller träffa SD. Eller är det en ritual hon har när hon kvällar sig, borstar tänderna och låser inför läggning, även om det blir senare?

Det skulle kunna vara en grej hon gör för att A ska känna sig trygg. Han hör att hon låser och det är tryggt och lugnt hemma.
Svårt veta, för samtidigt säger han inget om låsljud när hon lämnar bostaden kl 21:32. Ej heller när hon kommer tillbaka en halvtimme senare. Kan vara så enkelt som att han borstar sina tänder med eltandborsten däruppe vid utgång och kollar i mobilen vid hemkomst.
Han säger å andra sidan att "det va ett ljud när man låser upp det inifrån" så det är något oklart vad han menar. "...jag antog att eftersom jag hörde henne innan då hon eh rörde ( ohörbart)..." Han hörde låsljudet innan hon kom upp och rörde vid honom.
Citat:
Jag får en känsla av att hon inte skulle lämna dörren öppen med lill- killen ensam hemma. Tänk om han skulle vakna och gå ner, se dörren stå på glänt. Inte heller känns det då troligt att hon skulle låta dörren stå olåst eftersom hon låser dörren även när hon själv är hemma med honom?
Tänker tvärtom här; hon har för avsikt att vara hemifrån en kortare stund och lägger igen dörren för att slippa störa A som har somnat däruppe. Hör han ljudet av att hon lämnar bostaden, kan han däremot bli orolig. Att hon skulle ha lämnat den på glänt håller jag för osannolikt, troligare är att dörren har glidit upp allteftersom under natten.
Citera
2020-11-30, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Snälla postare:
Har inte varit inne här på ett halvår, vet inte om något nytt har hänt. Omöjligt att kunna läsa ikapp.

Vill veta om fallet är överklagat till HR.

Det är överklagat till HR.

Finns lite ny och spännande bevisning ...

Personliga favoriter är:
Mailkorrespondens mellan S*hlén och HD som ska visa på SDs kontrollerande beteende samt styrka att det inte är främmande för honom att logga in på andras konton.

Bilder som ska visa att Lena Wesström handdiskat den 11 maj för att inte SD ska kunna påstå att DNA-spåren på ringen kommer från tidigare datum.

Bevis för att Lena Wesström - under många år - hade samma eller väldigt liknande lösenord (SD påstod i tingsrätten att han inte kunnat "chansa" sig till Lenas lösenord).

Favorit bland nya förhör:
S*hlén ska höras angående mail han lämnat in EFTER tingsrättsförhandlingen som visar på att SD varit mkt kontrollerande gentemot HD.

Jag tror att dessa delar kan bli tungan på vågen ... fällande dom känns någorlunda realistiskt såvida HR är lite mjukare i sin bedömning när det kommer till indiciekedjan.
Citera
2020-11-30, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Svårt veta, för samtidigt säger han inget om låsljud när hon lämnar bostaden kl 21:32. Ej heller när hon kommer tillbaka en halvtimme senare. Kan vara så enkelt som att han borstar sina tänder med eltandborsten däruppe vid utgång och kollar i mobilen vid hemkomst.
Han säger å andra sidan att "det va ett ljud när man låser upp det inifrån" så det är något oklart vad han menar. "...jag antog att eftersom jag hörde henne innan då hon eh rörde ( ohörbart)..." Han hörde låsljudet innan hon kom upp och rörde vid honom.

Tänker tvärtom här; hon har för avsikt att vara hemifrån en kortare stund och lägger igen dörren för att slippa störa A som har somnat däruppe. Hör han ljudet av att hon lämnar bostaden, kan han däremot bli orolig. Att hon skulle ha lämnat den på glänt håller jag för osannolikt, troligare är att dörren har glidit upp allteftersom under natten.

Jag har haft ett sånt här Yale Doormanlås och installerat det själv. Det störiga med det var att det inte bara var rätt fult det var det där ljudet som störde rätt mycket.
Man kunde välja ljud av, låg volym eller hög volym.
Vet inte vilken generation av lås LW hade dock.

Men det jag tänkte främst här var låshusets funktion med hur fallkolven respektive regeln funkar ihop.

Det går att trycka in/råka komma åt fallkolven så att hakregeln hamnar i låst läge.

Se 7 min in i den här videon hur jag menar. Trycker man där på fallkolven så går inte dörren igen om någon förutsättning är ”fel?”

Nu så talar säkert undersökningen av LW:s dörr emot detta, inte sett i protokollet, men ville visa hur det kan bli om man har lite bråttom ut ELLER vill ställa dörren nästan låst, alltså med minimal glipa.

https://youtu.be/5lGogeANrPM
Senast redigerad av Avel 2020-11-30 kl. 23:13.
Citera
2020-11-30, 23:12
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Tack för påminnelsen.

Det torkade blodet på benen känns otäckt, det eftersom att blod som ligger mellan två ytor som ben inte torkar på bara några minuter.
Tolkar beskrivningen som att det endast rör sig om tunna strimmor av torkat blod på låren. Utifrån strimmornas utseende har kunnat bedömas att låren har legat ihop under tiden och i samma position en längre stund? Hon kan instinktivt ha krupit ihop för att skydda framsidan.
Citat:
Mobilen flyttades från fickan i direkta anslutning till mordet.
Ja, av allt att döma har hon dragits bort från hönsnätet och lagts på höger sida.
Citat:
Kanske gick gm tillbaka till mordplatsen för att ta ringen? Det i samband med att 05.23 inloggningen skedde?
Ingen omöjlighet alls att gm återvände till brottsplatsen senare under natten.
Citat:
Jag var otydlig med hur blodet på skorna syntes. Det var blodstänk (ej rinnande blod) och blodet är på yttersidan av skon, men på den mediala sidan. Det är alltså inte inne i själva skon som blodet topsades.

Så min tanke är att stänken kommit till när Lena legat med benen utfällda.
Ser man till platsen så verkar en fight ha utspelats med brutna grenar kors och tvärs.
Citat:
Otäckt allt, känns väldigt obehagligt att det finns möjligheter att Lena kan ha levt ända upp till en timme efter mordet, även om skadorna tyder på att hon förmodligen inte var vid medvetande då (förhoppningsvis). Kan det ha varit någon slags ofrivillig spasm/ryckning?

Svårt att spekulera när man inte har obduktionsprotokollet.
Hon kan ha drabbats av kramper ja i samband med medvetandeförlusten.
Ett fullständigt vansinnesdåd. Och var gm dessutom opåverkad av stimulantia så talar det förstås för en personlighetsstörning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in