2020-11-30, 06:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Vaket. Klart man kan gå runt med fleece inomhus. Även skor.

En vaken förhörsledare hade frågat barnen mfl om hon brukade gå runt i fleece inomhus. Men det kanske frågades?

Förhörsledaren var vaken. Hon hade den inte på sig.

...// när hon kommer hem tar hon oftast av sig sin fleecetröja//...

...// den här dagen tog hon av sig sin fleecetröja//...

...//inomhus hade hon alltid de rosa foppatofflorna//...
Citera
2020-11-30, 06:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Nej, tyvärr. Förvånande nog.

AB 146
Citera
2020-11-30, 06:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Det rasslar i låset när man låser eller låser upp, inte när man stänger eller
öppnar dörren.

Har du glömt att L hade ett mekaniskt kodlås som spelade trudilutter vid öppning och stängning? Det är uppenbart att dörren inte stängdes helt för att inte den lättväckta sonen skulle höra när dörren passerades.
Citera
2020-11-30, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Har du glömt att L hade ett mekaniskt kodlås som spelade trudilutter vid öppning och stängning? Det är uppenbart att dörren inte stängdes helt för att inte den lättväckta sonen skulle höra när dörren passerades.

Jag har inte glömt, den truddiluttade bara vid låsning och upplåsning, dörren låstes inte
automatiskt vid stängning.
Det finns en inställning som gör att dörren låses vid stängning men den
va inte aktiverad.
Citera
2020-11-30, 07:13
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Vaket. Klart man kan gå runt med fleece inomhus. Även skor.

En vaken förhörsledare hade frågat barnen mfl om hon brukade gå runt i fleece inomhus. Men det kanske frågades?

Citat:
Ursprungligen postat av piastrone

På hennes minnessida på Fonus finns bild där hon har den gröna fleecetröjan på sig. Inomhus.
Citera
2020-11-30, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
På hennes minnessida på Fonus finns bild där hon har den gröna fleecetröjan på sig. Inomhus.

Det normala brukar vara att klä på sig inomhus, säger bilden något om att hon var frusen och brukade gå omkring med en fleece på sig inomhus?
Citera
2020-11-30, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Va det verkligen ett levande ljus?

L blev upprörd som fn och hennes dotter har skrivit om att S ställt levande ljus i hennes säng. Bara S vet. Vi andra får gissa.

Nu pågår intressanta gräv i IT-delarna av Avel och DET är mer spännande än de gamla använda korten som du, Draifos o Jokern drar fram.
Citera
2020-11-30, 08:18
Medlem
Vid det aktuella tillfället, det vill säga under Måndagskvällen den 14 Maj 2018 rörde sig LW:s mobila enhet strax utanför brottsplatsen klockan 23:38:43, 28 minuter och 17 sekunder senare [därefter], ( Tisdagen 15/5 2018 ) befann sig LW:s mobila enhet vid Hjalm*r Bergm*ns väg 54.

LW:s mobila enhet stängdes slutligen av vid Hjalm*r Bergm*ns väg klockan 01:41:37, antingen, genom att någon stängde av enheten med sina fingrar, eller att batteriet tagit slut.

Från Bet*svägen 14 Bertil, och till Hjalm*r Bergm*ns väg 54 ,cyklar man på cirka 5 upp till 6 minuter.

Jag tycker att Hjalm*r Bergm*ns väg är mycket intressant i detta fallet. Kring detta finns några egendomligheter som man oftast inte tänker på.
Citera
2020-11-30, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone

Tack! Det var väl lite ovanligt varmt den här tiden för att vara i maj också. SD klagade över 28,5 grad inomhus nånstans osv. Låt vara att kvällar och nätter var svalare.
Citera
2020-11-30, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
L blev upprörd som fn och hennes dotter har skrivit om att S ställt levande ljus i hennes säng. Bara S vet. Vi andra får gissa.

Nu pågår intressanta gräv i IT-delarna av Avel och DET är mer spännande än de gamla använda korten som du, Draifos o Jokern drar fram.

Lite går att hitta. Finns en del att kika på vad som i SD:s tidslinje kallas ”pdf dokument öppnas” 2018-05-15 00:00:00.

Typ av källa är en s k .LNK fil.
Dessa filer är hårdvaluta inom IT-forensiken.

Slarvigt kan man säga att det är en genväg till en fil/dokument. Skapas första gången man öppnar en fil eller om man skapar en genväg själv till t.ex en pdf på skrivbordet. Som man sen då klickar på för att öppna dokumentet via genvägen.

SD:s fil verkar ligga på hårddisken D. D och E brukar vara externa hårddiskar eller avdelade hårddiskar. C heter normalt den vanliga.

LNK filer innehåller en massa metadata, alltså tidsstämplar och sådant. Denna metadata är det intressanta för forensikerna. Finns speciell programvara bara för att analysera såna här filer.

LNK filer går också att redigera (alltså manipulera om man vill) men då ska man ha bra jäkla koll på vad man gör.

Jag har tillgång till huvudprotokollet Akt bil 145 nu äntligen så jag har lite bättre koll på t.ex tidslinjen och IT-relaterat där men skulle vara intressant om det framgår något mer kring händelsen 00:00:00 i SD:s IT-protokoll.

Metadata för en LNK fil kan se ut så här om nån vill hålla utkik i protokollet efter nåt liknande:

Om någon hittar i IT-protokollet någon analys av detta så skicka gärna till mig tack! Men helst hela IT-protokollet såklart.

Kan även tillföra att det är möjligt att göra följande manövrar för att öppna ett sånt här dokument.

Man kan sätta en inställning att datorn ska starta en viss tid från avstängd. I samband med det kan man sätta en inställning att ett visst dokument ska öppnas i datorn när den startar. Detta använder man t.ex om man alltid jobbar i ett och samma Office-dokument om dagarna.

Alltså kan öppnandet av pdf vara pga en sån manöver.

Annars kan datorn ställas in att starta om en viss dag och tid. Det kan också skapa en aktivitet enligt ovan.

Det går också att schemalägga aktiviteter, alltså på förhand göra inställningar, så att t.ex dokument öppnas.

Vore intressant att veta hur djupt de analyserat händelserna i hans tidslinje.

Allt som heter ”Okänd typ av kommunikation med Google Drive” är rent nonsens. Framgår det av it-protokollet vad filerna heter i cachen så går det att identifiera vad det är. Den infon bör finnas i IT-protokollet och vore intressant att kika på.

Sen så vill jag förtydliga vad jag menade igår att jag kunde skicka en position från Varbergagatan där SD hojade till Gustavsvik trots att jag inte ens befinner mig i Örebro.

Den position SD skickade kan ha varit där han befann sig eller så kan man enligt med Telegram skicka vilken position man vill i världen på samma sätt som han gjorde. Nu tror ju jag att han skickade den plats han var på men man ska ha i bakhuvudet att jag kunde skicka samma position trots att jag inte var där. Jag skickade även en position i Telegram från hans hemmaadress. Och även där var jag garanterat inte på plats.

Sen är det ju intressant att han inte kopplar upp på hemmanätverket där på kvällen. Hans mobil pratar med mobilmaster men vore intressant att veta hur datorn kopplar upp mit internet. Kan ju vara delning från mobil men det ska inte vara alternstiv ett normalt ju då hemmanätverket/wifi kopplar upp automatiskt på både dator och mobil.
Skulle man kika historiskt så skulle man nog se att SD:s dator och mobil kopplar upp de flesta gångerna han kommer hem. Nu sker det först mellan 02-03 på natten.

Min tolkning är att han inte är så mycket hemma denna tiden. Han rör sig ute/inne med avstängt wifi och endast mobilt internet hemma. Kanske med en burnermobil/simkort delat internet till datorn.

Verkar finnas mycket material i rapporterna men inte många vettiga analyser. Verkar som det är åklagarna som ska göra de analyserna och då ställa rätt frågor i rätten. Det gick ju så där i tingsrätten...
Senast redigerad av Avel 2020-11-30 kl. 09:18.
Citera
2020-11-30, 09:20
Medlem
Citat:
Tack! Det var väl lite ovanligt varmt den här tiden för att vara i maj också. SD klagade över 28,5 grad inomhus nånstans osv. Låt vara att kvällar och nätter var svalare.

Det var oliiidligt varmt denna vecka dagtid, alltså ingen tid för någon jacka/tröja inomhus!

Just den 15:e (tisdag) har jag noterat i min dagbok att jag gick upp 04... + 12 grader.

Värmen höll även i sig resten av veckan (även delar av nästkommande vecka)... alltså även dagarna fram till LW hittades den 19:e.
Citera
2020-11-30, 11:43
Medlem
Honan6s avatar
Datorhändelse kl 23.34
www.bildtagg.se/bild/adpzcssmcp9akx3iamqz8l6

Kl 00.00.00
www.bildtagg.se/bild/3mj27x274h00gq9o59sixu8n

kl 00.14
www.bildtagg.se/bild/c8weqrct01us4b280nih9q

15 maj
SD dockar ett USB minne i datorn kl 16.17 efter första förhöret och kl 23.31 efter andra förhöret, men eftersom datorn precis hade beslagtagits måste dockningen skett i en annan synkad dator.
www.bildtagg.se/bild/dx8t9xi853cyi0u1ezkyzz9y

Jag saknar aktbilaga 163 Del A

Aktbilaga 163 SD Del B
https://docdro.id/WBKRyQI

Aktbilaga 164 LW Del A
https://docdro.id/HHZ1YB2

Aktbilaga 164 LW Del B
https://docdro.id/WnzyS8h

Aktbilaga 164 LW Del C
https://docdro.id/2NKdwTH

Aktbilaga 167 Förhör SD samt diverse IT bl a
https://docdro.id/QCL4Kjs
-----

Remote Control SD
På en bild av den mobil SD hade vid anhållandet i augusti -19 ses att han använde appen Google Home.
" Konfigurera, hantera och styr Google Home-, Google Nest- och Chromecast-enheter samt tusentals produkter för det uppkopplade hemmet, som lampor, kameror, termostater och annat – direkt i Google Home-appen. "

www.bildtagg.se/bild/4dozmopqsf5i8f6hcu1smq

Under Google Home ikonen ses Tello som är appen för hans drönare. Har någon sett den i beslagslistan?

Bild SD:s beslagtagna mobil 15 maj -18
www.bildtagg.se/bild/y0pesnmhbfe5ui92fe7gibl2

-------

Står det i FUP för vilken/vilka mobilnr SD använder nättjänster från Vimla som använder Telenors nät?
www.bildtagg.se/bild/n8el1teluro6exaix6qtdm
www.vimla.se/

SD var i Örebro 19 maj när han påstod att han var på landet och saknade mobil medan SOA skjutsade HD till förhör. SD fick överta en mobil från BA redan på tisdagskvällen, vilket innebär att han inte var utan mobil. Hur kommer det sig att varken SD, HD eller SOA kan ge en trovärdig förklaring till hur de kunde veta att LW hittats och var bekräftat död? SD chattade med Jan* Oikar*inen och förbjöd honom säga någonting om att SD berättat att LW hittats...
SD som enligt sina uppgifter var i Folketorp köpte en mobil på ElGiganten i Marieberg som betalades kl 15.55.
www.bildtagg.se/bild/9vcwsude3doeixmd127ug33p

-----

Länk till ett tidigare inlägg fyllt med länkar om fallet
www.flashback.org/sp73572601
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här