Citat:
Ursprungligen postat av
Blot-Sven
I går spekulerade jag allmänt i varför man vägrar gå Trump-kampanjens krav/önskemål till mötes på någon endaste punkt, någonstans. Eller, vi har fått två svindyra omräkningar på identiska premisser som första gången. Det är onekligen högst oklart varför det inte blir mer.
Rör det sig om att beskyllningarna är så svepande att de inte går att bemöta? Knappast. Det finns ett otal konkreta anklagelser som är möjliga att ta sig an praktiskt taget i punktform. Är de så absurda att man väljer att ignorera dem? Kanske, men det är knappast upp till rätten att avgöra det i ett initialt skede när de anklagelser om brott som framförs är så pass allvarliga som de aktuella. Är det för att man ser detta som ett marginellt fenomen? Tjena. Miljoner amerikaner tror på det Trump säger.
Så — varför avslå, skjuta ifrån sig och lägga ned utan åtgärd när det är så enkelt att lägga den tid som krävs på att få det hela utrett en gång för alla? Kan det vara den här tidsplanen som måste följas rent slaviskt efter varje val som flåsar och har sig? Inga bra förutsättningar inför den kommande mandatperioden att ha fajten om valresultatet oavslutad.
En möjlighet är ju att administrationen (statens administration) som sköter valet har ett visst förtroende för sin procedur. Då följer man sitt protokoll, till exempel att man kontrollräknar automatiskt då skillnaderna är små.
Det man inte är särskilt sugen på är då att få rena filibusteräskanden för att fördröja processen, och en del ljusa förslag i tråden går ju alls icke, till exempel att kontrollera valkuverten, när man inte har någon aning vilken röst som legat i dem. Här litar man givetvis till att systemet är robust, och att verifieringen (giltig röstare? och giltig röst?) har fungerat.
Det borde dessutom vara litet kontraproduktivt att börja (långt innan valet) att förklara att "
om jag förlorar är det garanterat fusk", sedan "
Sluta räkna för nu leder jag, alla andra röster måste vara fejk" och i tredje steget "
det stora beviset för valfusk är att jag inte vann, och här är en massa sätt det kan ha hänt på, men det har jag inga bevis för, eftersom de falska fuskarna inte vill erkänna.
Det är, bäst att förklara, inte direkt enkelt att göra alla de undersökningar som skulle behövas för att bevisa att valet fungerat väl. Sådana revisioner gör man visserligen mellan valen, i syfte att göra processen bättre, men det är en beprövad och god princip att den som påstår något (till exempel valfusk) har bevisbördan.
I framtiden kanske Trump blir ansatt för sin skatteplanering. Hur fan skulle det se ut om åklagaren ber honom "inställa sig i rätten för att bevisa sin oskuld, och det är lika bra att du tar med pyjamas och tandborste när du kommer"...