Citat:
Ursprungligen postat av
Temujin56
Vaknade så sent idag men jag han med att köpa hyffsat tidigt. Utan att göra någon analys.
09.18 gick jag in
Edit: köpte även omx bullx15 som verkar lite tröttare
Edit2: nu är även positionen på omx plus
Har väntat på en sån här dag ganska länge, borde ha vaknat tidigare
Men 09:18 så träffade du ju botten, har två av köpen kring absoluta botten också. Ett djävla drag från tjurarna efter det kan man säga. :)
Det jag såg och som gjorde att jag tog väldigt många positioner på botten var i alla fall det här:
1. DAX och EU-index är i en tydligt positiv trend och under fredagen bröts nya nivåer uppåt (väldigt bullish)
2. Raset i indexterminen för DAX landar alltså under en av trendlinjerna som finns på 1h vilket i sig är en extrem. Något exceptionellt som inträffat? Nej....
3. RSI på 5 min pendlar mellan 20-25 vilket i sig åtminstone väldigt kortsiktigt är ett köpläge (kortsiktigt = tänk 30 min)
4. Det kommer att skapas en väldigt stor övre gap
5. Indexterminen har gjort så att DAX vid öppning kommer ligga under hela två supportnivåer som kursen kämpat sig igenom tidigare, det är något extremt. Antingen ser vi alla moders fall vid öppning eller så gör vi inte det
Sedan vi öppning blir det bara konsolidering på 5 min, dvs inget ytterligare ras kommer (dvs björnarna verkar ovilliga att ta positioner och få säljer av).
Viktigast är dock att trendlinjerna väldigt tydligt är positiva på 30 min, 1h, 4h osv.
Rentav är det så att DAX brutit sig över tydligt motstånd uppåt tidigare vecka, något den enklare linjegrafen visar tydligt:
https://i.imgur.com/GQ9D7kY.png
DAX @ dagliga, linjegraf
Intressant framåt är om den övre gap som man kan se på ovan skärmdump och som funnits sedan i februari/mars fylls.