2020-11-29, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Temujin56
Aha det är förklaring till att det är så hos mig med. Jag använder ju ditt script för RSI + MFI. Trodde 20-80 passade för MFI.

Funderar på att sätta mig in bitcoins när jag får tid. Fördelen tycker jag är att handeln är öppen dygnet runt. Då kan jag sluta smygtrada på jobbet och istället handla med BTC på nätter och helger.
Har börjat tjäna nästan lika mycket på att handla med futures som jag tjänar på att gå till jobbet så det är svårt att inte konstant titta på graferna.

Krowns crypto cave har du rekommenderat tidigare. Har sparat hans kanal. Har sett lite av hans innehåll och ska kolla lite mer när det finns tid. Han är lite svårare att hänga med än tex tobbe analyserar.

Edit/Ontopic: blev nyfiken på BTC för att jag såg att den har dippat efter en ganska kraftig uppgång och det skulle kunna vara ett potentiellt köpläge

Han inte med edit2

Hur ser era tankar ut kring guld nu? Är det köpläge eller kommer det fortsätta ner?
Priset är under SMA200 på dagaliga nu. Undrar om det studsar eller åker ner längre.
Citera
2020-11-29, 15:44
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Aha det är förklaring till att det är så hos mig med. Jag använder ju ditt script för RSI + MFI. Trodde 20-80 passade för MFI.

Funderar på att sätta mig in bitcoins när jag får tid. Fördelen tycker jag är att handeln är öppen dygnet runt. Då kan jag sluta smygtrada på jobbet och istället handla med BTC på nätter och helger.
Har börjat tjäna nästan lika mycket på att handla med futures som jag tjänar på att gå till jobbet så det är svårt att inte konstant titta på graferna.

Krowns crypto cave har du rekommenderat tidigare. Har sparat hans kanal. Har sett lite av hans innehåll och ska kolla lite mer när det finns tid. Han är lite svårare att hänga med än tex tobbe analyserar.

Edit/Ontopic: blev nyfiken på BTC för att jag såg att den har dippat efter en ganska kraftig uppgång och det skulle kunna vara ett potentiellt köpläge

Ja, för MFI är 80/20 normalt, för RSI 70/30.

Ja, handeln är öppen dygnet runt för BTC men precis som med indexterminer är det skillnad på terminen och handeln vid öppettiderna. Bitcoin och andra cryptos är också väldigt mycket mer volatila än de traditionella marknaderna. Dvs det är ganska enkelt att fort förlora pengar, detta särskilt om rycket nedåt kommer när du ligger och sover...

Vanligt för Bitcoin är annars att ha pullbacks på runt -30% vid de längre uppgångarna, någon sådan har inte kommit trots att det dippat något.

Tänk också på att handeln över helgerna kan vara dyrare och handlar du inte på ISK så 30% skatt ...
Citera
2020-11-30, 09:32
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
text

Jag hoppas att du inte missade köpläget i DAX.

Kursen har klöst sig tillbaka till föregående support nu vilket gör att om man köpte när RSI:n på 5 min i runt 15 minuter stod pendlade mellan 20-25 så.... Terminen bröt också den väldigt aggressiva trendlinje som skapades precis innan öppning.
Citera
2020-11-30, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Jag hoppas att du inte missade köpläget i DAX.

Kursen har klöst sig tillbaka till föregående support nu vilket gör att om man köpte när RSI:n på 5 min i runt 15 minuter stod pendlade mellan 20-25 så.... Terminen bröt också den väldigt aggressiva trendlinje som skapades precis innan öppning.

Vaknade så sent idag men jag han med att köpa hyffsat tidigt. Utan att göra någon analys.

09.18 gick jag in

Edit: köpte även omx bullx15 som verkar lite tröttare

Edit2: nu är även positionen på omx plus

Har väntat på en sån här dag ganska länge, borde ha vaknat tidigare
Senast redigerad av Temujin56 2020-11-30 kl. 10:03.
Citera
2020-11-30, 10:18
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Vaknade så sent idag men jag han med att köpa hyffsat tidigt. Utan att göra någon analys.

09.18 gick jag in

Edit: köpte även omx bullx15 som verkar lite tröttare

Edit2: nu är även positionen på omx plus

Har väntat på en sån här dag ganska länge, borde ha vaknat tidigare

Men 09:18 så träffade du ju botten, har två av köpen kring absoluta botten också. Ett djävla drag från tjurarna efter det kan man säga. :)

Det jag såg och som gjorde att jag tog väldigt många positioner på botten var i alla fall det här:
1. DAX och EU-index är i en tydligt positiv trend och under fredagen bröts nya nivåer uppåt (väldigt bullish)
2. Raset i indexterminen för DAX landar alltså under en av trendlinjerna som finns på 1h vilket i sig är en extrem. Något exceptionellt som inträffat? Nej....
3. RSI på 5 min pendlar mellan 20-25 vilket i sig åtminstone väldigt kortsiktigt är ett köpläge (kortsiktigt = tänk 30 min)
4. Det kommer att skapas en väldigt stor övre gap
5. Indexterminen har gjort så att DAX vid öppning kommer ligga under hela två supportnivåer som kursen kämpat sig igenom tidigare, det är något extremt. Antingen ser vi alla moders fall vid öppning eller så gör vi inte det

Sedan vi öppning blir det bara konsolidering på 5 min, dvs inget ytterligare ras kommer (dvs björnarna verkar ovilliga att ta positioner och få säljer av).

Viktigast är dock att trendlinjerna väldigt tydligt är positiva på 30 min, 1h, 4h osv.
Rentav är det så att DAX brutit sig över tydligt motstånd uppåt tidigare vecka, något den enklare linjegrafen visar tydligt:
https://i.imgur.com/GQ9D7kY.png
DAX @ dagliga, linjegraf

Intressant framåt är om den övre gap som man kan se på ovan skärmdump och som funnits sedan i februari/mars fylls.
Senast redigerad av sinewave 2020-11-30 kl. 11:13.
Citera
2020-11-30, 10:21
Medlem
sinewaves avatar
Såld position,

BULL DAX x20
Köp 1: kl. 08:4x
Köp 2: 08:05x
Köp 3: 09:0x
Köp 4: 09:1x
Köp 5: 09:1x
Sälj: kl. 10:1x
Vinst: +19.57%

Kursen står väldigt lågt innan öppning och RSI:n på 5 min har varit och doppat tårna i nivåerna runt 20 vilket är en extrem och därav på kort sikt innebär att köp inte är helt orimliga trots att trenden är skit (för indexterminen...). Utöver det har en väldigt stor gap öppnats uppåt samtidigt som tyska DAX och resten av EU-index var tydligt mer tjur än björn under fredagen och hade brutit sig ur tidigare nivåer mm.

Vid gapfill står positionen på +13% men björnarna har hela tiden nekats vinst och alla små dippar har snabbt köpts av tjurarna på 5 min varpå ytterligare test uppåt kan bli explosiva då marknaden givetvis uppfattar att det finns svagt motstånd uppåt. Så blir det också kan man säga....

Kliver av efter en jättegrön candle som börjar nå en övre trendlinje på 30 min samtidigt om RSI står nära tidigare nivåer där björnarna vaknat till liv (på 5 min-grafen). Utöver det är allt över +15% redan något mycket att riskera att bli av med vid ev. fall.

Väntar nu på pullbacks och var/hur dessa landar för att kunna ta nya positioner. Ser gärna t ex en baktest av den gap fill som uppstod eller liknande, något som är väldigt on-topic är att något sådant utgör ett fint läge att kliva in med en position (använd DCA, dvs snitta in... gå inte 'all-in' .............).
Citera
2020-11-30, 11:36
Medlem
Luftgevars avatar
Jag har under de senaste veckorna genomfört stora förvärv inom aktierna:

Indutrade - 40 tusen
Investor - 20 tusen
Prosus - 68 tusen
Embracer - 50 tusen
Castellum - 21 tusen
totalt 199.000

Känner mig som Maths O. Sundqvist 2007
Citera
2020-11-30, 12:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
Jag har under de senaste veckorna genomfört stora förvärv inom aktierna:

Indutrade - 40 tusen
Investor - 20 tusen
Prosus - 68 tusen
Embracer - 50 tusen
Castellum - 21 tusen
totalt 199.000

Känner mig som Maths O. Sundqvist 2007

Vad är logiken i att skriva "tusen" efter siffror när det är färre siffror än bokstäver? Bara nyfiken.
Citera
2020-11-30, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doxycyklin87
Vad är logiken i att skriva "tusen" efter siffror när det är färre siffror än bokstäver? Bara nyfiken.

Undrar också det. "k" skulle se snyggast ut enligt mig. Typ 40k
Citera
2020-11-30, 12:30
Medlem
sinewaves avatar
⚠ Dubbelbotten för guld noterad på 5 min, 30 min, 1h och möjligtvis på 4h (stänger om ca 2 timmar). Utöver det råder bullish divergence (30 min) mellan RSI och de lägsta lägsta samt MACD och de lägsta lägsta. Dvs t ex RSI skapar högre lägsta medan priset skapar lägre lägsta eller går ned till samma nivå.

Divergence cheat sheet:
https://www.100-eyes.com/static/img_lib/divergence_cheatsheet.606ca1cf7a45.jpeg

Det betyder inte att det går upp till månen, men tillgången guld är i en väldigt tydligt negativ trend och i det avseendet är en dubbelbotten att betrakta som något av ett ljus i mörkret och något som potentiellt leder till att trenden ändras.

Samtidigt börjar också guldet nå positivt kryss för MACD under 0 samtidigt som RSI kommer från en extrem.

För de som önskar gå kort guld kan man också se nuvarande dubbelbotten som en bra entry, dvs om det kommer ett brott av denna.

Skärmdump, dubbelbotten för guld (XAUUSD):
https://i.imgur.com/XOSdoYS.png

Noterbart i sammanhanget är också att DXY (dollarindex) har en väldigt tydlig negativ trend.

En tydlig bekräftelse för vändning av trend i guld kommer först när de negativa trendlinjerna defakto bryts och gärna också baktestas. Något sådant kan dröja ett tag.
Senast redigerad av sinewave 2020-11-30 kl. 12:55.
Citera
2020-11-30, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
⚠ Dubbelbotten för guld noterad på 5 min, 30 min, 1h och möjligtvis på 4h (stänger om ca 2 timmar). Utöver det råder bullish divergence (30 min) mellan RSI och de lägsta lägsta samt MACD och de lägsta lägsta. Dvs t ex RSI skapar högre lägsta medan priset skapar lägre lägsta eller går ned till samma nivå.

Divergence cheat sheet:
https://www.100-eyes.com/static/img_lib/divergence_cheatsheet.606ca1cf7a45.jpeg

Det betyder inte att det går upp till månen, men tillgången guld är i en väldigt tydligt negativ trend och i det avseendet är en dubbelbotten att betrakta som något av ett ljus i mörkret och något som potentiellt leder till att trenden ändras.

Samtidigt börjar också guldet nå positivt kryss för MACD under 0 samtidigt som RSI kommer från en extrem.

För de som önskar gå kort guld kan man också se nuvarande dubbelbotten som en bra entry, dvs om det kommer ett brott av denna.

Skärmdump, dubbelbotten för guld (XAUUSD):
https://i.imgur.com/XOSdoYS.png

Noterbart i sammanhanget är också att DXY (dollarindex) har en väldigt tydlig negativ trend.

En tydlig bekräftelse för vändning av trend i guld kommer först när de negativa trendlinjerna defakto bryts och gärna också baktestas. Något sådant kan dröja ett tag.

Snyggt observerat, ser ut att gå upp något nu. Han inte köpa guld den här gången

Skulle va kul att pricka botten på guldet
Senast redigerad av Temujin56 2020-11-30 kl. 13:40.
Citera
2020-11-30, 14:07
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Snyggt observerat, ser ut att gå upp något nu. Han inte köpa guld den här gången

Skulle va kul att pricka botten på guldet

Du hade precis möjlighet när guld stängde 30 min med en högre lägsta.... vanligtvis går det upp *OCH* ned.

Skärmdump, högre lägsta på 30 min för guld när priset går ned och testar de lägre nivåerna:
https://i.imgur.com/wADvT1x.png

Den röda linjan ovan... stängning under så bär det nog förmodligen av till nedre support. Som det ser ut just precis nu på 30 min håller dock guld på att etablera något av en botten. Om det håller (dvs den röda linjen bryts ej) återstår att se.

Samtidigt råder bearish divergence för DAX på 1h. Både högsta högsta (wick) och stängning har skapat en högre högsta men sett till den föregående högsta är både RSI och MACD-histogrammet lägre. Allt annat är dock positivt, dessa 'divergences' spelar inte alltid ut sig, särskilt om man inte också har andra saker med sig.

Intressant med tysken är att priset inte är långt från den gap som skapades i februari/mars vid den stora Corona-dippen. Intressant är givetvis också att S&P står lågt, ska den dra sig mot +/-0 så lär de ge lite extra boost åt tjurarna för alla EU-index.
Senast redigerad av sinewave 2020-11-30 kl. 14:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in