1) Som jag tidigare nämnt har beräkningen av det nya taxeringsvärdet skett med ledning av de värdefaktorer som användes vid 2018 års taxering och dessa har jag hämtat från Lantmäteriets Allmänna fastighetsinformation. (Värdefaktorerna är för markvärdets bestämmande: Tomtareal 3 870 kvm, Strand högst 75 m och egen strand, Kommunalt/Enskilt sommarvatten, Enskilt avlopp, Självständig fastighet. Vad gäller byggnadens värdefaktorer är dessa: Friliggande, Självständig fastighet, Bostadsyta och värdeya 120 kvm, Standardpoäng 20 p, Värdeår 1929).
2) Vidare är taxeringsvärdet beräknat utifrån Skatteverkets riktvärdeangivelser vid den allmänna fastighetstaxeringen 2021, gällande för värdeområde 380409.
Dessa är för markvärdets bestämmande.
-Normaltomtens storlek i kvm: 3 500
-Korrigeringsbelopp i kr/kvm: 120
-Normaltomtens riktvärde i tkr: 1 100
-Belägenhetsfaktor, klass 1, - 75 m med egen strand: 3,0
-Va-klass för normaltomten: 3
-Korrigeringsbelkopp i tkr/va-klass: 24
och för byggnadsvärdets bestämmande.
-S-nivåfaktor: 20,0
-Åldersinverkan: 85
Markvärdet har beräknats enligt följande formel:
RV = { [RN + m × (AV – AN)] × B + V × (KN – KV)} × F
där RV = riktvärdet för värderingsenheten,
RN = värdet för normaltomten,
M = korrektionsbelopp för avvikande storlek i kronor per
kvadratmeter,
AV = värderingsenhetens storlek, dock lägst 0,5 × AN och högst
2 × AN,
AN = normaltomtens storlek,
B = belägenhetsfaktorn för den belägenhetsklass, som värderingsenheten
tillhör,
V = korrektionsbelopp i kronor för en avvikande VA-klass
KN = normaltomtens VA-klass,
KV = värderingsenhetens VA-klass och
F = nedräkningsfaktorn för den klass av fastighetsrättsliga förhållanden
som värderingsenheten tillhör.
Byggnadsvärdet har beräknats utifrån följande formel:
R = V × S × Å × N
där R = riktvärdet,
V = relativa värdet enligt tillämplig SV-tabell vid värderingsenhetens
storlek och standard,
S = S-nivåfaktor för värdeområdet,
Å = åldersfaktorn enligt tillämplig SO-tabell S … vid värderingsenhetens
ålder och standard och
N = omräkningsfaktorn enligt FV-tabell S … vid värderingsenhetens
fastighetsrättsliga förhållanden och värdeordning.
3) Vad gäller värdefaktorerna vatten och avlopp har Esbjörn vid förra fastighetstaxeringen redovisat dessa som Enskilt sommarvatten respektive Enskilt avlopp som enligt Skatteverkets regler innebär VA-klass 5. Om vi nu antar att Esbjörns fastigheter helt saknar Vatten och WC-avlopp blir VA-klassen 6, vilket skulle innebära att markvärdet blir 72 000 kr ((6-5) x 24 000 kr x 3,0) lägre än vad jag tidigare redovisat.
4) Skatteverket har en tjänst där man enkelt kan beräkna en fastighets taxeringsvärde. Denna funktion för småhustaxeringen 2021 kommer i drift senare i år. Till dess får man göra beräkningen manuellt som jag gjort.
https://www.skatteverket.se/privat/etjansterochblanketter/allaetjanster/tjanster/beraknataxeringsvarde.4.18e1b10334ebe8bc80002075.h tml