2020-11-28, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clyo
I ett tidigare inlägg, se nedan, har jag visat att Skatteverkets värderar Esbjörns fastigheter till över 5 miljoner. Detta i 2019 års prisnivå.

Fastighetsköpen som ligger till grund för denna värdering finns att hämta på Skatteverkets hemsida.
https://www1.skatteverket.se/fa/fa_vo/secure/start.do?votyp=smahus&taxeringsar=2021
Men detta är en värdering DU gjort - och inte skatteverket...
Enligt DINA beräkningar. Men inte enligt skatteverkets. Skatteverket har såldes inte ett skit med detta att göra.
Senast redigerad av martinator 2020-11-28 kl. 15:39.
2020-11-28, 15:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Jag ställer en motfråga - VEM har värderat den högre... Inte heller här figurera några namn, bara fantasimäklare.

Vem som har värderat den högre är väl inte relevant, det är ju bara värderingar utifrån vilka många säkert gjort bland alla mäklare i Uppsala med omnejd, dessa har väl ingen anledning att blanda sej in i denna soppa, eller rättare sagt detta bedrägeriförsök från EBT!

Däremot iom att EBT haft en mäklare som värderat fastighetem och därefter har hon köpt fastigheten efter mäklarens värdering, den mäklaren måste ju vara officiell, annars luktar detta än mer illa än det redan gör!
Men det finns säkert ingen annan mäklare än "Sjönärakompisen" som värderat, men han vill inte ha något med detta att göra, tro varför??

Du kan inte ha alla hästar hemma i ditt stall!
2020-11-28, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Men detta är en värdering DU gjort - och inte skatteverket...
Enligt DINA beräkningar. Men inte enligt skatteverkets. Skatteverket har såldes inte ett skit med detta att göra.
Visst är det jag som gjort beräkningen.

Värdet har jag beräknat utifrån Skatteverkets riktvärdeangivelser vid den allmänna fastighetstaxeringen 2021, gällande för värdeområde 380409.

Dessa är för markvärdets bestämmande.
-Normaltomtens storlek i kvm: 3 500
-Korrigeringsbelopp i kr/kvm: 120
-Normaltomtens riktvärde i tkr: 1 100
-Belägenhetsfaktor, klass 1, - 75 m med egen strand: 3,0
-Va-klass för normaltomten: 3
-Korrigeringsbelkopp i tkr/va-klass: 24

och för byggnadsvärdets bestämmande.
-S-nivåfaktor: 20,0
-Åldersinverkan: 85

Markvärdet har beräknats enligt följande formel:
RV = { [RN + m × (AV – AN)] × B + V × (KN – KV)} × F
där RV = riktvärdet för värderingsenheten,
RN = värdet för normaltomten,
M = korrektionsbelopp för avvikande storlek i kronor per
kvadratmeter,
AV = värderingsenhetens storlek, dock lägst 0,5 × AN och högst
2 × AN,
AN = normaltomtens storlek,
B = belägenhetsfaktorn för den belägenhetsklass, som värderingsenheten
tillhör,
V = korrektionsbelopp i kronor för en avvikande VA-klass
KN = normaltomtens VA-klass,
KV = värderingsenhetens VA-klass och
F = nedräkningsfaktorn för den klass av fastighetsrättsliga förhållanden
som värderingsenheten tillhör.

Byggnadsvärdet har beräknats utifrån följande formel:
R = V × S × Å × N
där R = riktvärdet,
V = relativa värdet enligt tillämplig SV-tabell vid värderingsenhetens
storlek och standard,
S = S-nivåfaktor för värdeområdet,
Å = åldersfaktorn enligt tillämplig SO-tabell S … vid värderingsenhetens
ålder och standard och
N = omräkningsfaktorn enligt FV-tabell S … vid värderingsenhetens
fastighetsrättsliga förhållanden och värdeordning.
Senast redigerad av Clyo 2020-11-28 kl. 16:56.
2020-11-28, 16:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Haddoque2
Kärringen är tokig och gör vad som helst för att få sin vilja fram. Jag kan garantera att hon är rökt nästa gång dom väljer partiledare. Kristen, girig och skillsmässa må vara vanligt men attraherar knappast den småländska frikyrkliga väljarbasen.

Hon är omogen, icke allmänbildad, inte direkt vassaste kniven i lådan!

Min fundering är hur i helvete kunde hon som 28-åring bli vald till Partiledare, om hon hade varit extremt intelligent så kunde jag förstått.
2020-11-28, 18:18
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magicstrip
Du skulle veta hur en äldre person kan bli orolig och totalt freaka ur när nåt sånt här händer i vardagen....bättre den fina tjejen bygger ett eget slott.....det har hon råd med och inte trakassera en äldre man på det här viset!!!

Får man fråga vad en äldre man ska ha en sommarfastighet till där vattnet inte är tjänligt och inget avlopp.
Ni som tycker att han behöver fastigheten så väl.
Han har förutom sommarfastigheten även en lägenhet i Västerås, men bor inte där utan där standarden och servicen liknar ett bättre pensionat.
Esb har ju gjort sitt val, han varken underhåller eller bor i huset.
I min värd skulle jag gråta var gång jag kom dit och upptäcka ännu en bräda som borde spickats fast för flera år sen och målnas om
Ingen hjälp får han av sina arvingar, dom väntar troget på att hans sista andetag ska tas så gamarna kan roffa åt sig.
När nu det inte blev så så är alla sååå bejälpliga plötsligt, ack vad det är genomskinligt.
Jag har sett och varit med om flera sådana smörhjälpare.
Den största vinsten drar Esb oavset hur det går.
Detta har varit hans ögonöppnare.
Nä pengar på banken lgh i spannien och tillbringa dagarna som är kvar med att leva som en kung.
Mitt motto är dö fattig då slipper du såna här bekymmer.
2020-11-28, 18:31
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clyo
I ett tidigare inlägg, se nedan, har jag visat att Skatteverkets värderar Esbjörns fastigheter till över 5 miljoner. Detta i 2019 års prisnivå.

Fastighetsköpen som ligger till grund för denna värdering finns att hämta på Skatteverkets hemsida.
https://www1.skatteverket.se/fa/fa_vo/secure/start.do?votyp=smahus&taxeringsar=2021

Nu är det ju inte Skatteverket som har värderat utan du! Men det vidste du ju redan.
I din värdering är det med vatten och avlopp, redan där är det fel så kom inte med att det var Skatteverkets värdering
2020-11-28, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av couguar
Jag googlade och kom in på en debattartikel, skriven av Gustaf Lantz (s), där han bl a skriver följande:

Jag googlade därför vidare på Catharina Drougge, tidigare kommunpolitisk sekreterare åt kristdemokraternas tidigare kommunalråd i Uppsala, Ola Leife. Och Catharina Drougges blogginlägg "Sagan om Ebba Busch Thor" från den 4 dec 2018 är synnerligen intressant läsning:
https://catharina-drougge.blogspot.com/2018/12/sagan-om-ebba-busch-thor.html

Catharina Drougges blogginlägg från den 11 okt 2020: "Ringer Ebba Busch på dörren, öppna inte!"
https://catharina-drougge.blogspot.com/2020/10/ringer-ebba-busch-pa-dorren-oppna-inte.html

Kopplingen mellan Livets Ord och KD-falangen i Uppsala, som Ebba Busch tillhör, känns verkligen inte bra!

Bra länkar, det är intressant att höra hur totalstyrt kd är av livets ord.
Det var nyheter för mig och förklarar varför Ebba inte är sparkad.
2020-11-28, 19:17
Medlem
couguars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Bra länkar, det är intressant att höra hur totalstyrt kd är av livets ord.
Det var nyheter för mig och förklarar varför Ebba inte är sparkad.

Precis! Innan jag hade läst dessa länkar hade jag ingen aning om att KD var så styrt av Livets Ord - och det gör mig mörkrädd. Jag ser idag på KD med helt andra ögon än vad jag gjorde tidigare.
2020-11-28, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av couguar
Precis! Innan jag hade läst dessa länkar hade jag ingen aning om att KD var så styrt av Livets Ord - och det gör mig mörkrädd. Jag ser idag på KD med helt andra ögon än vad jag gjorde tidigare.

Sektbeteendet blind lydnad ledarkult
2020-11-28, 19:26
Medlem
rogerks avatar
Dagens eko idag. Antar att viss fastighetsaffär inte gör allt bättre.

Citat:
Inte sedan månaden före senaste riksdagsvalet, augusti 2018, har stödet för Kristdemokraterna varit så lågt som nu i november.
Det visar Svensk väljaropinion, en sammanvägning av flera opinionsmätningar som Kantar Sifo gör för Ekot, och där Kristdemokraterna landar på 5,5 procent.
Kristdemokraternas partisekreterare Peter Kullgren ser en coronaeffekt i siffrorna:

– Allt annat överskuggande är att bekämpa den pandemi som vi är mitt i, mitt i en andra våg av. Det har gjort att sakpolitiken hamnat i skymundan. Och, helt naturligt, får regeringspartierna ett större utrymme, säger han.

Stödet för Ebba Busch parti ligger nu en bra bit under valresultatet från 2018, då Kristdemokraterna fick stöd av 6,3 procent av väljarna. Partiet har backat i varje mätning sedan i somras.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7611935
2020-11-28, 19:28
Medlem
partiledare eller ej. har man ett avtal så ska det hållas!
2020-11-28, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Nu är det ju inte Skatteverket som har värderat utan du! Men det vidste du ju redan.
I din värdering är det med vatten och avlopp, redan där är det fel så kom inte med att det var Skatteverkets värdering
1) Som jag tidigare nämnt har beräkningen av det nya taxeringsvärdet skett med ledning av de värdefaktorer som användes vid 2018 års taxering och dessa har jag hämtat från Lantmäteriets Allmänna fastighetsinformation. (Värdefaktorerna är för markvärdets bestämmande: Tomtareal 3 870 kvm, Strand högst 75 m och egen strand, Kommunalt/Enskilt sommarvatten, Enskilt avlopp, Självständig fastighet. Vad gäller byggnadens värdefaktorer är dessa: Friliggande, Självständig fastighet, Bostadsyta och värdeya 120 kvm, Standardpoäng 20 p, Värdeår 1929).

2) Vidare är taxeringsvärdet beräknat utifrån Skatteverkets riktvärdeangivelser vid den allmänna fastighetstaxeringen 2021, gällande för värdeområde 380409.

Dessa är för markvärdets bestämmande.
-Normaltomtens storlek i kvm: 3 500
-Korrigeringsbelopp i kr/kvm: 120
-Normaltomtens riktvärde i tkr: 1 100
-Belägenhetsfaktor, klass 1, - 75 m med egen strand: 3,0
-Va-klass för normaltomten: 3
-Korrigeringsbelkopp i tkr/va-klass: 24

och för byggnadsvärdets bestämmande.
-S-nivåfaktor: 20,0
-Åldersinverkan: 85

Markvärdet har beräknats enligt följande formel:
RV = { [RN + m × (AV – AN)] × B + V × (KN – KV)} × F
där RV = riktvärdet för värderingsenheten,
RN = värdet för normaltomten,
M = korrektionsbelopp för avvikande storlek i kronor per
kvadratmeter,
AV = värderingsenhetens storlek, dock lägst 0,5 × AN och högst
2 × AN,
AN = normaltomtens storlek,
B = belägenhetsfaktorn för den belägenhetsklass, som värderingsenheten
tillhör,
V = korrektionsbelopp i kronor för en avvikande VA-klass
KN = normaltomtens VA-klass,
KV = värderingsenhetens VA-klass och
F = nedräkningsfaktorn för den klass av fastighetsrättsliga förhållanden
som värderingsenheten tillhör.

Byggnadsvärdet har beräknats utifrån följande formel:
R = V × S × Å × N
där R = riktvärdet,
V = relativa värdet enligt tillämplig SV-tabell vid värderingsenhetens
storlek och standard,
S = S-nivåfaktor för värdeområdet,
Å = åldersfaktorn enligt tillämplig SO-tabell S … vid värderingsenhetens
ålder och standard och
N = omräkningsfaktorn enligt FV-tabell S … vid värderingsenhetens
fastighetsrättsliga förhållanden och värdeordning.

3) Vad gäller värdefaktorerna vatten och avlopp har Esbjörn vid förra fastighetstaxeringen redovisat dessa som Enskilt sommarvatten respektive Enskilt avlopp som enligt Skatteverkets regler innebär VA-klass 5. Om vi nu antar att Esbjörns fastigheter helt saknar Vatten och WC-avlopp blir VA-klassen 6, vilket skulle innebära att markvärdet blir 72 000 kr ((6-5) x 24 000 kr x 3,0) lägre än vad jag tidigare redovisat.

4) Skatteverket har en tjänst där man enkelt kan beräkna en fastighets taxeringsvärde. Denna funktion för småhustaxeringen 2021 kommer i drift senare i år. Till dess får man göra beräkningen manuellt som jag gjort.

https://www.skatteverket.se/privat/etjansterochblanketter/allaetjanster/tjanster/beraknataxeringsvarde.4.18e1b10334ebe8bc80002075.h tml

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in