2020-11-28, 14:50
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Jag har lyssnat på it-forensikern AJ och halva ME:s förhör i tingsrätten. Redan efter halva förhöret med ME reagerar jag på något som är helt fel där.

(AJ är ju mest inne på spårningen av var LW:s mobil varit och hur Google med inloggningar och platser funkar. Finns en del frågetecken där som jag får återkomma till.)

Förhöret med ME då...
Med all respekt både för åklagarens och ME:s kompetens så är det ett rent förödande förhör för att bringa klarhet i vad som sker t.ex 23:34.16 i synnerhet och den kvällen i allmänhet.

ME som bekant har gjort ett test att låta datorn stå över natten. När skedde då detta? Jo hemma i hans bostad HELGEN innan hans förhör.
Då sade han sig få samma OKÄNDA filaktivitet från cache som i SD:s dator. Men det pratas inte om vilken typ av filer som hämtats i SD:s dator. Inte heller i ME:s dator. Bara att det är ”okända filer” som webläsaren hämtar.

Mera så säger ME att han i sin test hemma satte upp samma förutsättningar som var i SD:s dator.

Han säger att han inloggad i ”Google Drive” och då ser samma typ av okänd filhämtning till Chrome dagen efter i listan.

Här är den intressanta detaljen.
Google Drive finns på url drive.google.com

Om jag tolkat förhöret rätt så är det på den webbsidan som ME lämnar sin dator över natten.

Grejen är att filen 23:24:16 inte är kopplad till url drive.google.com

En av filerna är ”omladdning” av hemskärmen för Google Docs.

Google Docs finns på url docs.google.com.

Den filen som är intressantast är alltså den filen som har ändelsen:

...homescreen_binary_ilBn_core_sv.js

”sv” här betyder att det är Google Docs hemskärm med svensk översättning.

Alltså har ME om jag tolkat allt rätt låtit drive.google.com stå över natten när det istället borde vara docs.google.com.

Och som sagt det var helgen innan förhöret i tingsrätten.

Förhöret är helt missvisande i den här delen menar jag om jag inte fattat allt fel. De pratar svävande om Google Drive och Backup and Sync.

Man kan fråga sig om ett hemmatest med fel förutsättningar och utan dokumentation ska få väga så här tungt när man i princip diskuterar kanske tidpunkten för mordet plus minus någon minut.

Jag ser vad det är för typ av fil som i ett skarpt förhör i en mordrättegång betecknas som ”okända filer”.

Återkommer med konklusion efter att ha lyssnat klart resten av it-forensiker ME:s förhör men det ser inte bra ut.

Detta är ingen sågning mer bara en reflektion och några enkla slutsatser i all välmening.

Tillägg: ME säger att ett ”normalt handhavande” av datorn INTE ger sån här filhämtning. Det gör det enligt de tester jag gjort tidigare. Den enklaste förklaringen är att det hämtas sån typ av filer nör docs.google.com hemskärmen uppdateras. Den typ av fil hämtas även när man uppdaterar just som man gått offline och uppdaterar det något enklare hemskärmen/gränssnittet för Google Docs i offline mode.
Jag har skrivit många inlägg angående 23.34-"händelsen" (som alltså är en uppdatering av en webbsida), lite kort bara angående det jag fetat i ditt inlägg. Det är ungefär det jag försökt framföra i ett halvårs tid.

I fupen har han dessutom lagt till den missvisande (och okunniga) kommentaren "Okänd kommunikation med Drive" bredvid varje pryl som hämtas från cachen.
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-11-28 kl. 15:16.
Citera
2020-11-28, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Exakt. Att inte svara på polisens frågor när hon är så oskyldig som hon vill ge sken av är bara otroligt korkat och dumt. Men vill hon verkligen vara misstänkt så agerar hon helt riktigt. Jag misstänker att vi har att göra med en dysfunktionell familj med stort D.
Jag tror det är svårt att verka övertygande oskyldig när man har stor kunskap i ett brott som begåtts. Om hon nu inte t o m är medskyldig. Helt oskyldig är hon inte. Det kan jag sätta en bra slant på.
Citera
2020-11-28, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Jag har skrivit många inlägg angående 23.34-"händelsen" (som alltså är en uppdatering av en webbsida), lite kort bara angående det jag fetat i ditt inlägg, det är ungefär det jag försökt framföra i ett halvårs tid.

I fupen har han dessutom lagt till den missvisande (och okunniga) kommentaren "Okänd kommunikation med Drive" bredvid varje pryl som hämtas från cachen.

Ja det ska du ha credd för och tack vare de inläggen kunde jag forska vidare i detta även om jag är sen in i tråden vad gäller denna biten.

Med IT-protokollet kan jag vässa detta vidare.

Sen diskuterar de att de inte kunnat få ut några av SD:s Telegrammeddelanden. Det de har är från LW:s gamla enheter osv.

De menar att de bara kunnat återskapa meddelanden från 14/5.

Inget före (i närtid men tidigare från 2017 bl.a) och inget efter.

Men SD skickar väl meddelanden på natten efter 00:00 alltså den 15/5. Och han skickar ett meddelanden på morgonen till LW. Också via Telegram?
Varför pratar man då om att Telegram endast är återskapat 14/5 och inte både 14/5 och 15/5. Förhör ME i tingsrättenär detta från alltså.

Är det så att både meddelanden på natten efter 00:00 och de vid kl 05 osv inte är med Telegram så är det ju graverande för SD att han bytt kommunikationskanal från Telegram till t.ex whatsapp och att de meddelanden där han ska bry sig och säga ”hepp du kom inte in igen” nåt om somnade ifrån r på morgonen då skulle ”sparas” av honom så han kunde visa att se alls inte setts och att han ville kolla läget igen sär tidigt 15/5.

Så frågan är för mig som inte kikat i protokollet: Var kommunikationen 14/5 på kvällen och 15/5 tidig natt och morgon med endast Telegram eller två olika kommunikationsappar?
Citera
2020-11-28, 15:25
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Han var tydligen inte misstänkt där, efter att han hade släppts den första vändan:
Vet inte när han blev misstänkt igen sedan.

Vad polisen lämnar ut till pressen är en sak, och vad polisen har iö en annan.

Från konversationer mellan SD och andra:

A164B/788
SD->ML
2018-05-18-----------------------16:14:34 "Och jag är den misstänkta"

s. 814
SD->CF
2018-05-18-----------------------14:59:19 "Den misstänkta är jag"
CF->SD
2018-05-18-----------------------15:00:31"Jag läste om en misstänkt på nyheterna"

s.816
2018-05-18-----------------------16:12:48 "Det är hemskt att vara misstänkt
-----------------------------------------------Men sannolikt värre vara Lena
"

s. 820
SD->AS
2018-05-18-----------------------16:13:22 "Jag är som ni förstått misstänkt"

---------------------------------------------------------------------------------------------------- -------

Förhör:

A 147/3

Förhör 2 med SD
2018-05-15-------------------------------17:50
"Stefan delges misstanke om människorov genom att ha fört bort Lena Wesström."

Förhör 3 med SD
2018-05-29 ------------------------------11 :28
"[...] och han kommer och höras som misstänkt och brottet som det gäller är mord, ärendet
har diarienummer
[...]"
---------------------------------------------------------------------------------------------------- ----------

Artiklar
NA

2018-05-17

"Man har i nuläget ingen misstänkt för bortförandet och man jobbar förutsättningslöst med fallet."
https://www.na.se/artikel/polisen-har-sparrat-av-och-sparat-kring-forsvunna-kvinnans-radhus-i-orebro-utredningen-om-manniskoro v-fortsatter

2018-05-18

"– Det är bara en person som varit anhållen hittills, men det har hörts många människor redan, i olika roller, säger hon.

Men, har ni någon misstänkt i nuläget?

Det kan jag inte kommentera, säger Åsa Hiding."

2018-05-18

Telefonintervju med ÅH, ca 2:40 min in på intervjun:

Reporter: "Sitter någon anhållen?"
ÅH: "Nej, det gör det inte."
R: "Har ni nån på förhör?"
ÅH: "Eh, inte i rollen som misstänkt. I övrigt hörs det ju personer hela tiden i utredningen, för att försöka lokalisera vad den här kvinnan har tagit vägen och allmänhet som kommer in med tips osv som hanteras, så det är klart att det hålls förhör i en pågående utredning."
R:" Tror ni att ni kommer gripa nån inom en snar framtid eller..."
ÅH:" Det vill jag kommentera öht. Det för att det kan skada utredningen och det råder förundersökningssekretess på den typen av uppgifter."
R: "Så ni har inte gjort någon form av genombrott i utredningen?"
ÅH: "Jag vill inte kommentera vad vi gjort utredningen. Jag vill inte kommentera något motiv till att eventuellt (ohörbart - "det är"?) brott."

https://www.na.se/artikel/aklagaren-om-lena-wesstroms-forsvinnande-vi-forsoker-pa-alla-satt-att-hitta-henne

19 maj:

"Har ni någon misstänk?

- Det vill jag inte kommentera
."

https://www.na.se/artikel/polisen-jobbar-med-stora-resurser-i-sokandet-efter-forsvunna-lena-det-kommer-in-manga-tips

20 maj efter att kroppen hittats 19 maj och man preliminärt identifierat kroppen som Lena:

"Polis och åklagare kommenterar inte utredningsläget vad gäller misstankar då utredningen nu befinner sig i ett känsligt läge."

https://www.na.se/artikel/polisen-den-doda-ar-preliminart-identifierad-som-lena-wesstrom-45-ar-fran-orebro-inleder-mordutredni ng

---------------------------------------------------------------------------------------

Jag har ganska svårt att tro att SD inte skulle ha förstått att han var misstänkt. Han har ju blivit delgiven misstanke 15 maj-18 och även om han blev släppt, borde han reagerat vid förhör 29 maj.

Det första varje person som är misstänkt borde fråga när man släpps är om man inte längre är misstänkt. Om inte, bör det framgå när personen släpps. Här har vi inget dokumenterat om SD fått sådan information, men han säger ju själv till ett antal personer 18 maj att han är den misstänkte.

Hans hus var ju också avspärrat:

"Avspärrning -------------2018-05-16 10:42
Häva----------------------2018-05-18 14:40
"
Citera
2020-11-28, 16:32
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag har laddat ner FUP.

Jag kan inte se att de två personerna är förhörda. De finns inte med i vittneslistan.
Eftersom man har gått igenom Lenas enheter, borde man ha sett om dessa personer skulle ha varit Lenas alias. Man har också förhört Lenas chef.

Man har säkert läst hela meddelandena och skulle då ha märkt om det kunde varit ett meddelande från Lena. Dessutom borde ju avsändaren komma från Lenas enhet.

164 C/1095

"Då utredningen har visat att Lena Wesström och Stefan Davidsson har bland annat
kommunicerat via e-post, utöver andra medier, har ett antal e-post adresser identifierats som
kan ha använts till detta syfte. Rapporten syftar till att ge en överblick över vilka e-post
adresser som använts och redovisa uppgifter som kan vara av relevans för utredningen. Dessa
adresser är utöver andra som identifierats, såsom lena.wesstrom@gmail.com samt
lena@wesstrom.se.
Gmail-kontona har till största del använts för att skicka och mottaga e-post, det finns i regel
ingen annan information lagrad på kontona, såsom bilder, videos eller andra dokument och
filer. Finns det sådan information kommer det att noteras nedan. Skärmklipp bifogas om
kontona kring kontoinformation och identitetsverifiering.
Följande adresser har identifierats:
I. B*runo.s*parr@gmail.com
2. A*nders.m.n*ilsson64@gmail.com
3. C*hristel.b*locket@gmail.com
4. C*h3233344@gmail.com
5. s*oftisxxxxxxxxxx@gmail.com
6. S*oftpocahontas@gmail.com
7. S*oftisl8542l l908@gmail.com
8. L*ena.wesstrom@gmail.com
9. L*ena.wesstrom@telia.se
"

SD och LW kanske delade på ett mailkonto där de skrev till varandra via "utkast"?
De behövde ju inte ens skicka något isåfall, bara att logga in och kommunicera.
Kontona ovan eller tex "saabstefanspam-någonting" kan ju vara några de använde på det sättet.
Citera
2020-11-28, 16:35
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ja det ska du ha credd för och tack vare de inläggen kunde jag forska vidare i detta även om jag är sen in i tråden vad gäller denna biten.

Med IT-protokollet kan jag vässa detta vidare.

Sen diskuterar de att de inte kunnat få ut några av SD:s Telegrammeddelanden. Det de har är från LW:s gamla enheter osv.

De menar att de bara kunnat återskapa meddelanden från 14/5.

Inget före (i närtid men tidigare från 2017 bl.a) och inget efter.

Men SD skickar väl meddelanden på natten efter 00:00 alltså den 15/5. Och han skickar ett meddelanden på morgonen till LW. Också via Telegram?
Varför pratar man då om att Telegram endast är återskapat 14/5 och inte både 14/5 och 15/5. Förhör ME i tingsrättenär detta från alltså.

Är det så att både meddelanden på natten efter 00:00 och de vid kl 05 osv inte är med Telegram så är det ju graverande för SD att han bytt kommunikationskanal från Telegram till t.ex whatsapp och att de meddelanden där han ska bry sig och säga ”hepp du kom inte in igen” nåt om somnade ifrån r på morgonen då skulle ”sparas” av honom så han kunde visa att se alls inte setts och att han ville kolla läget igen sär tidigt 15/5.

Så frågan är för mig som inte kikat i protokollet: Var kommunikationen 14/5 på kvällen och 15/5 tidig natt och morgon med endast Telegram eller två olika kommunikationsappar?

Svarar lite kort här, fritt från minnet.

Om jag inte minns fel, är den återskapade konversationen från Telegram från Lenas moln.
Allt som skrivs den 14-15 maj mellan Lena och SD är via Telegram, även det som Stefan skriver efter hennes död, dvs från och med "fint" kl 00:02:58 och framåt (utom några meddelanden som SD skrivit lååångt efter hennes död).

11-12 maj ser det helt tomt ut i deras konversation utom 2018-05-12 00:08:54 då Lena skriver Hallå tre gånger till SD.

Jag tänker att SD med vilja sparat konversationen (i redigerat skick) för att visa upp till polisen direkt vid förhöret.
Han har ju sedan raderat även detta, vilket innebar att det vid nästa förhör var borta. "Jag har inget med mordet att göra", var väl hans förklaring till varför han raderade det hela.

Tillägg:
Allt är från A 145, Lenas och SDs tidslinje, och om de kommunicerat via andra appar de dagarna är inget jag kan minnas mig ha sett. De kan ju givetvis ha kommunicerat på för oss okänt sätt.
Senast redigerad av notknapparen 2020-11-28 kl. 17:12.
Citera
2020-11-28, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
SD och LW kanske delade på ett mailkonto där de skrev till varandra via "utkast"?
De behövde ju inte ens skicka något isåfall, bara att logga in och kommunicera.
Kontona ovan eller tex "saabstefanspam-någonting" kan ju vara några de använde på det sättet.

Men så var det, de skrev i utkast till varandra. Det går att läsa om detta i FUP
Citera
2020-11-28, 18:58
Medlem
Citat:
Svarar lite kort här, fritt från minnet.

Om jag inte minns fel, är den återskapade konversationen från Telegram från Lenas moln.
Allt som skrivs den 14-15 maj mellan Lena och SD är via Telegram, även det som Stefan skriver efter hennes död, dvs från och med "fint" kl 00:02:58 och framåt (utom några meddelanden som SD skrivit lååångt efter hennes död).

11-12 maj ser det helt tomt ut i deras konversation utom 2018-05-12 00:08:54 då Lena skriver Hallå tre gånger till SD.

Jag tänker att SD med vilja sparat konversationen (i redigerat skick) för att visa upp till polisen direkt vid förhöret.
Han har ju sedan raderat även detta, vilket innebar att det vid nästa förhör var borta. "Jag har inget med mordet att göra", var väl hans förklaring till varför han raderade det hela.

Tillägg:
Allt är från A 145, Lenas och SDs tidslinje, och om de kommunicerat via andra appar de dagarna är inget jag kan minnas mig ha sett. De kan ju givetvis ha kommunicerat på för oss okänt sätt.

Ok tack!

I förhör säger förensikern nämligen att de bara har kunnat återskapa meddelanden från 14/5 och nämner inget om 15/5.

Oavsett så har han inga problem med att visa hur han kommunicerat där med LW angående att de INTE setts på natten.
Citera
2020-11-28, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medimera
Men så var det, de skrev i utkast till varandra. Det går att läsa om detta i FUP

Om jag tar direkt ur minnet från tingsrättsförhör med SD så frågar väl åklagaren om detta och det framgår att det bara är ”utkast” från Lena. Alltså meddelanden från Lena. Minns inte om han bekräftade att det varit en faktisk kommunikation på detta sätt som är vanligt då man vill dölja kommunikation.
Citera
2020-11-28, 19:13
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ok tack!

I förhör säger förensikern nämligen att de bara har kunnat återskapa meddelanden från 14/5 och nämner inget om 15/5.

Oavsett så har han inga problem med att visa hur han kommunicerat där med LW angående att de INTE setts på natten.

Jag hittar 07:03:24/ 07:03:45 (A 145/131, 104) "halluuu" och "Noa ringde. Du ej hemma. Han var orolig. Jag med nu." på både SDs och Lenas Tidslinje. Alltså har SD inte raderat dessa?

Jag förmodar att det är sådant som SD vill ska synas för att visa polisen att han agerar på ett normalt sätt efter försvinnandet.
Citera
2020-11-28, 19:27
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ok tack!

LW var ju död den 15/5 så då fanns således ingen kommunikation dem emellan. Det SD skrev till LW "hepp, du kom inte in mer..." var ju enbart för att "plantera" för polisen/eftervärlden att de inte setts under mordkvällen.
Vilket blir extra tydligt när han (bevisligen och enligt egen utsago) raderat i princip all annan kommunikation dem emellan både för mordkvällen samt närtid.

Ska bli intressant att läsa allt raderat material från den kvällen (lär nog inte handla om år utan troligtvis månader med tanke på hur snabbt teknikutvecklingen rusar fram).
Finns med stor säkerhet redan möjlighet att göra detta, frågan är bara vilka som besitter denna kunskap och hur man kontaktar dessa.
Senast redigerad av Lova33 2020-11-28 kl. 19:37. Anledning: Ändring
Citera
2020-11-28, 19:35
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Jag hittar 07:03:24/ 07:03:45 (A 145/131, 104) "halluuu" och "Noa ringde. Du ej hemma. Han var orolig. Jag med nu." på både SDs och Lenas Tidslinje. Alltså har SD inte raderat dessa?

Jag förmodar att det är sådant som SD vill ska synas för att visa polisen att han agerar på ett normalt sätt efter försvinnandet.

Vi tänker uppenbarligen likadant och med största sannolikhet gör gemene man detsamma.
Hoppas åklagaren lägger fram detta i kommande rättegång.
Men vem vet, det raderade innehållet kanske återställs innan jul och SD kan häktas?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in