2020-11-28, 14:02
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magicstrip
Inte undra på att förtroendet sjunker i det partiet. Ge sig på en gammal försvarslös man. Totalt orespektabelt minsann, brinn!!

Typisk svensk syn att alla äldre är försvarslösa och ej kapabla att fatta beslut.
2020-11-28, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Typisk svensk syn att alla äldre är försvarslösa och ej kapabla att fatta beslut.

Du skulle veta hur en äldre person kan bli orolig och totalt freaka ur när nåt sånt här händer i vardagen....bättre den fina tjejen bygger ett eget slott.....det har hon råd med och inte trakassera en äldre man på det här viset!!!
2020-11-28, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
NU har ju inte mindre än TVÅ mäklare värderat fastigheten och kommit fram till i runda slängar samma pris. Menar du att det är de som sysslar med ocker... Eller ska vi generellt anse att alla mäklar ljuger?

Jag ställer frågan igen o igen o igen. Vilka är de TVÅ mäklarna som värderat fastigheten som påkallas av Usch-anhängarna?
Så länge det inte kommer fram med namn o firma är det bara två fantasi-mäklare som man vill höja till skyarna. Är det riktiga mäklare så hade de stått öppet för sina värderingar. Så jobbar riktiga mäklare o inte i skymundan a la Sjönära utan ansvar kontraktskrivande sk mäklare.

Kom igen nu o presentera dessa två mäklare!!!! (som inte har något att dölja)
2020-11-28, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime

Och förresten hur ska de kunna försvara sig på ett bra sätt när 85% inte har varken internet eller bank id?? Med löständerna i glaset vid sängbordet eller?? Typiskt en arvslös 55+ feminist att kommentera nåt sånt....
2020-11-28, 14:24
Medlem
Citat:
Du skulle veta hur en äldre person kan bli orolig och totalt freaka ur när nåt sånt här händer i vardagen....bättre den fina tjejen bygger ett eget slott.....det har hon råd med och inte trakassera en äldre man på det här viset!!!
Vad menar du med "sånt här" som tydligen "händer".... Att en brorson har inte talat med på 10 år ringer på dörren och är arg för att han sålt en fastighet han "lovat" bort? Ja det kan göra den bäste nervös - oavsett ålder.
2020-11-28, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Jag ställer frågan igen o igen o igen. Vilka är de TVÅ mäklarna som värderat fastigheten som påkallas av Usch-anhängarna?
Så länge det inte kommer fram med namn o firma är det bara två fantasi-mäklare som man vill höja till skyarna. Är det riktiga mäklare så hade de stått öppet för sina värderingar. Så jobbar riktiga mäklare o inte i skymundan a la Sjönära utan ansvar kontraktskrivande sk mäklare.

Kom igen nu o presentera dessa två mäklare!!!! (som inte har något att dölja)
Jag ställer en motfråga - VEM har värderat den högre... Inte heller här figurera några namn, bara fantasimäklare.
2020-11-28, 14:38
Medlem
Citat:
Jag ställer en motfråga - VEM har värderat den högre... Inte heller här figurera några namn, bara fantasimäklare.

Vuxet svar! Men vad kan man förvänta sig av en Usch-anhängare som påstår att två hittills okända mäklare står på deras sida.
Följer tråden med ett allmänintresse o har sett ett (1)inlägg på en som påstår att personen känner en mäklare som anser att fastigheten har undervärderats medan Usch-anhängarna tjatar om att värderingen är rätt. Fakta tack!

Vilka är dessa två mäklare som du hänvisar till?
2020-11-28, 14:41
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Och förresten hur ska de kunna försvara sig på ett bra sätt när 85% inte har varken internet eller bank id?? Med löständerna i glaset vid sängbordet eller?? Typiskt en arvslös 55+ feminist att kommentera nåt sånt....

Problemet i Sverige är att den yngre generationen ej umgås med den äldre och därmed får en tro att alla är sinnesförvirrade offer.

I USA blir en 78 åring president. Esbjörn är 81 år och helt klar i skallen enligt den information som finns tillgänglig.
2020-11-28, 14:56
Medlem
Grontarskonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejhejvidica
1. KD har INGEN fifflande boss-
2. Stefan Löfven är statsminister och företräder sådana som dej bl.a.
3. I nästa val är Ebba den stora vinnaren.

Han företräder ALLA tom dig!

Inte röstat S på länge!

Nja kan ha fel men jag tror hypen kring EB och KD är över. Tror de snart är ett +/- 4 % parti inom kort.

EB verkar galen och känslokall och det håller inte längden!
2020-11-28, 15:18
Medlem
Citat:
I ett tidigare inlägg, se nedan, har jag visat att Skatteverkets värderar Esbjörns fastigheter till över 5 miljoner. Detta i 2019 års prisnivå.

Fastighetsköpen som ligger till grund för denna värdering finns att hämta på Skatteverkets hemsida.
https://www1.skatteverket.se/fa/fa_vo/secure/start.do?votyp=smahus&taxeringsar=2021

Citat:
Ursprungligen postat av Clyo
Skatteverket värderar om Esbjörns fastigheter.

Skatteverket är på gång att beräkna nytt taxeringsvärde för Esbjörns fastigheter. Det nya värdet kommer att beräknas utifrån 2019 års prisnivå och speglar bättre det aktuella marknadsvärdet än vad tidigare taxeringsvärde gör.

De aktuella fastigheterna har idag ett totalt taxeringsvärde uppgående till 3 493 000 kr fördelat på markvärde 2 763 000 kr och byggnadsvärde 730 000 kr. Detta värde fastställdes vid den förenklade fastighetstaxeringen 2018. Värdet är beräknat utifrån 2016 års prisnivå.

Nu är det alltså dags för Skatteverket att genomföra en ny småhustaxering, allmän fastighetstaxering 2021, där 2 november 2020 var sista dag att deklarera. Skatteverket skriver bl.a följande om denna taxering:

”Skatteverket beräknar utifrån alla försäljningar en prisnivå 2019 för likartade fastigheter i respektive värdeområde. Prisnivån i området tillsammans med fastighetens alla värdefaktorer utgör taxeringsvärdet.
Taxeringsvärdet ska motsvara 75 procent av det sannolika marknadsvärdet för fastigheter i värdeområdet, två år före taxeringsåret. Vid småhustaxeringen 2021 är det försäljningar under åren 2017–2019 som har avgjort om taxeringsvärdena gått upp eller ner sedan förra taxeringen.”

Notera att det är professionella fastighetsvärderare från de stora värderingsfirmorna, typ Svefa, som bistår Skatteverket med bl.a analyser av prisnivån i de olika värdeområdena i landet. Aktuellt värdeområde 380409 ingår i ett provvärderingsområde 38036 tillsammans med värdeområde 380130. I dessa områden har fastighetsvärderarna analyserat 16 försäljningar för att komma fram till rätt marknadsvärdenivå för området där Esbjörns fastigheter är belägna.

Nu har jag ”roat” mig med att redan nu beräkna det nya taxeringsvärdet för Esbjörns fastigheter. Detta har jag gjort med ledning av samma värdefaktorer som användes vid 2018 års taxering. Dessa faktorer har jag hämtat från Lantmäteriets Allmänna fastighetsinformation. (Värdefaktorerna är för markvärdets bestämmande: Tomtareal 3 870 kvm, Strand högst 75 m och egen strand, Kommunalt/Enskilt sommarvatten, Enskilt avlopp, Självständig fastighet. Vad gäller byggnadens värdefaktorer är dessa: Friliggande, Självständig fastighet, Bostadsyta och värdeya 120 kvm, Standardpoäng 20 p, Värdeår 1929). Fastigheterna är belägna i värdeområde 380409.

Enligt mina beräkningar blir det nya taxeringsvärdet för Esbjörns fastigheter 4 240 000 kr varav markvärde 3 384 000 kr och byggnadsvärde 856 000 kr.

Med beaktande av vad Skatteverket skriver ovan indikerar det nya taxeringsvärdet på 4 240 000 kr ett marknadsvärde i 2019 års prisnivå på 5 653 000 kr (4 240 000 kr/0,75).

När det gäller byggnadens skick och troliga eftersatta underhåll finns det möjlighet att vid fastighetstaxeringen begära nedsättning av byggnadsvärdet pga säregna förhållanden. Detta gjordes inte vid den förra fastighetstaxeringen. Med hänsyn till byggnadens värdeår 1929 och den låga standardpoängen på 20 p har man i viss mån redan beaktat byggnadens låga standard. En viss justering av byggnadsvärdet är nog befogat utifrån att byggnaden under en längre tid stått obebodd och därigenom kan ha vissa fuktskador och ett eftersatt underhåll.
2020-11-28, 15:23
Medlem
couguars avatar
Jag googlade och kom in på en debattartikel, skriven av Gustaf Lantz (s), där han bl a skriver följande:

Citat:
/..../
För att se dessa band måste man förstå att KD i Uppsala är Livets ords politiska gren. Catharina Drougge som arbetade som politisk sekreterare för Kristdemokraterna i Uppsala kommun skrev på sin blogg ”För er oinvigda; det är helt nödvändigt att ha stöd av Livets ords församling för att nå högre positioner inom Kristdemokraterna
/..../

Kristdemokraternas kommunalråd i Uppsala Jonas Segersam har tidigare varit rektor på Livets ords skola. I deras fullmäktigegrupp återfinns även Eva Moberg som leder församlingens sociala arbete. Den som saknar Livets ordkoppling är ett ovanligt undantag bland partiets företrädare i Uppsala.
/..../

Publicerad: 19 nov 2020
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/pA1KvW/kds-kopplingar-till-trump-ett-problem

Jag googlade därför vidare på Catharina Drougge, tidigare kommunpolitisk sekreterare åt kristdemokraternas tidigare kommunalråd i Uppsala, Ola Leife. Och Catharina Drougges blogginlägg "Sagan om Ebba Busch Thor" från den 4 dec 2018 är synnerligen intressant läsning:
https://catharina-drougge.blogspot.com/2018/12/sagan-om-ebba-busch-thor.html

Catharina Drougges blogginlägg från den 11 okt 2020: "Ringer Ebba Busch på dörren, öppna inte!"
https://catharina-drougge.blogspot.com/2020/10/ringer-ebba-busch-pa-dorren-oppna-inte.html

Kopplingen mellan Livets Ord och KD-falangen i Uppsala, som Ebba Busch tillhör, känns verkligen inte bra!
2020-11-28, 15:25
Medlem
Kärringen är tokig och gör vad som helst för att få sin vilja fram. Jag kan garantera att hon är rökt nästa gång dom väljer partiledare. Kristen, girig och skillsmässa må vara vanligt men attraherar knappast den småländska frikyrkliga väljarbasen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in