Citat:
Ursprungligen postat av
Kämpendahl
Ja, vissa här verkar ha en väldigt skev bild av hur rättsprocessen kommer att gå till. Domstolen kommer inte att föra något resonemang om att det är väldigt synd om Esbjörn som är gammal och ångrar sig och därför borde avtalet ogiltigförklaras. Rätten kommer att titta på om det finns ett giltigt avtal. Om så är fallet kommer de att fråga Esbjörn om varför han inte fullföljt sin del av avtalet. Då duger det inte att till domstolen bara säga "jag har ångrat mig". Det nöjer sig inte domstolen med.
Frågan är om det kommer att gå så långt? Jag vet inte så mycket om brännvinsadvokaten Binninge, men om han har andra och mer goda avsikter än att bara blåsa Esbjörn på pengar genom att maximera sitt arvode för något Esbjörn omöjligen kan vinna så borde han avråda honom från att gå vidare.
Likaså tror vissa att Esbjörn kan "vinna" detta genom att hävda att han är glömsk. Nej, det funkar inte så. Om det är så att Esbjörn dement eller psykiskt insufficient kan avtalet teoretiskt hävas, men då lär det krävas fullgoda läkarintyg på det. Esbjörn har mig veterligen inte någon god man eller förvaltare och han verkar klara sig rätt bra och kan transportera sig mellan lägenheten i Västerås, övernattningslägenheten i Uppsala (tror jag det var?) samt åka och bo hos kursgårdskvinnan och ta promenader till "släktgården". Men grejen är att då är det Esbjörn som ska stämma Ebba och ogiltigförklara avtalet. Men det har inte hänt hittills. Jag förstår inte vad brännvinsadvokaten har för plan?
Det är en slak lina mellan vanlig avtalsrätt och formkraven i Jordabalken. Där avtalsrätten inte undanröjer bestämmelserna om formkrav utan vidare. Detta är ett intressant fall där man genom list och förslagenhet undanröjer grundläggande fastighetsrätt. Inget fall jag hittat liknar detta, och det tyder på att liknande fall inte vandrat genom domstolarna.
När folk är så säkra som dig, ler jag. Det blev inte som vissa personer i tråden trodde att det skulle bli ett lagfartsammanträde utan vidare. Det blev inte heller Esbjörn som var tvingad att gå till domstol. Det var Ebba!
Nu har Ebba varit i domstol. Ebba är en kaxballe utan substans. Ebba och hennes advokat har problem med bevisuppgiften som måste in till tingsrätten för vidare handläggningar målet. Ebba har ingen bevisning förutom tomt pladder som muntlig bevisning. Vi väntar spänt på vilken vännina som var med på kafferepet, och vad hon har att säga. Är det Margaux bloggerskan?
Har Ebba brev, eller annan skriftlig bevisning om att Esbjörn ville sälja till henne? Eller vill hon bara ha undantag från lagen där ett köpebrev kan se ut hur som helst för att bli giltigt?
Jag tror att Ebba kommer ge upp. Hon kommer inte orka fram till huvudförhandling. Det är omöjligt för henne att inkomma med en seriös bevisuppgift och ange rättsliga grunder. Det blir ett utspel där hon vill framstå som ädel och generös mot Esbjörn.