2020-11-26, 20:39
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Jag skrev passande men att det inte är första valet som hans ombud väljer. Du kanske har svårt att se resten i inlägget? Alltså är jag inte alls inne på bedrägeri även om det hade varit det mest önskade för en sån som Ebba. Avtalslagen är mitt tips som ombudet kommer att använda sig av för att få avtalet ogiltigt.
Nej, inte alls. Jag såg den delen också. Om de skulle gå den vägen via avtalslagen så blir det ett civilrättsligt mål och inte något brottsmål. Skillnaden är att de får driva målet själva utan att få hjälp av polis och åklagare. Men det är såklart en möjlig väg. Jag tänker dock att det krävs en hel del bevisning, inte minst läkarutlåtande på att Esbjörn lider av demens eller andra åkommor som gör att han är lätt att utnyttja. Anser du att Esbjörn är så pass hjälplös att han skulle behöva en god man eller en förvaltare?
2020-11-26, 20:39
Medlem
Skatteverket värderar om Esbjörns fastigheter.

Skatteverket är på gång att beräkna nytt taxeringsvärde för Esbjörns fastigheter. Det nya värdet kommer att beräknas utifrån 2019 års prisnivå och speglar bättre det aktuella marknadsvärdet än vad tidigare taxeringsvärde gör.

De aktuella fastigheterna har idag ett totalt taxeringsvärde uppgående till 3 493 000 kr fördelat på markvärde 2 763 000 kr och byggnadsvärde 730 000 kr. Detta värde fastställdes vid den förenklade fastighetstaxeringen 2018. Värdet är beräknat utifrån 2016 års prisnivå.

Nu är det alltså dags för Skatteverket att genomföra en ny småhustaxering, allmän fastighetstaxering 2021, där 2 november 2020 var sista dag att deklarera. Skatteverket skriver bl.a följande om denna taxering:

”Skatteverket beräknar utifrån alla försäljningar en prisnivå 2019 för likartade fastigheter i respektive värdeområde. Prisnivån i området tillsammans med fastighetens alla värdefaktorer utgör taxeringsvärdet.
Taxeringsvärdet ska motsvara 75 procent av det sannolika marknadsvärdet för fastigheter i värdeområdet, två år före taxeringsåret. Vid småhustaxeringen 2021 är det försäljningar under åren 2017–2019 som har avgjort om taxeringsvärdena gått upp eller ner sedan förra taxeringen.”

Notera att det är professionella fastighetsvärderare från de stora värderingsfirmorna, typ Svefa, som bistår Skatteverket med bl.a analyser av prisnivån i de olika värdeområdena i landet. Aktuellt värdeområde 380409 ingår i ett provvärderingsområde 38036 tillsammans med värdeområde 380130. I dessa områden har fastighetsvärderarna analyserat 16 försäljningar för att komma fram till rätt marknadsvärdenivå för området där Esbjörns fastigheter är belägna.

Nu har jag ”roat” mig med att redan nu beräkna det nya taxeringsvärdet för Esbjörns fastigheter. Detta har jag gjort med ledning av samma värdefaktorer som användes vid 2018 års taxering. Dessa faktorer har jag hämtat från Lantmäteriets Allmänna fastighetsinformation. (Värdefaktorerna är för markvärdets bestämmande: Tomtareal 3 870 kvm, Strand högst 75 m och egen strand, Kommunalt/Enskilt sommarvatten, Enskilt avlopp, Självständig fastighet. Vad gäller byggnadens värdefaktorer är dessa: Friliggande, Självständig fastighet, Bostadsyta och värdeya 120 kvm, Standardpoäng 20 p, Värdeår 1929). Fastigheterna är belägna i värdeområde 380409.

Enligt mina beräkningar blir det nya taxeringsvärdet för Esbjörns fastigheter 4 240 000 kr varav markvärde 3 384 000 kr och byggnadsvärde 856 000 kr.

Med beaktande av vad Skatteverket skriver ovan indikerar det nya taxeringsvärdet på 4 240 000 kr ett marknadsvärde i 2019 års prisnivå på 5 653 000 kr (4 240 000 kr/0,75).

När det gäller byggnadens skick och troliga eftersatta underhåll finns det möjlighet att vid fastighetstaxeringen begära nedsättning av byggnadsvärdet pga säregna förhållanden. Detta gjordes inte vid den förra fastighetstaxeringen. Med hänsyn till byggnadens värdeår 1929 och den låga standardpoängen på 20 p har man i viss mån redan beaktat byggnadens låga standard. En viss justering av byggnadsvärdet är nog befogat utifrån att byggnaden under en längre tid stått obebodd och därigenom kan ha vissa fuktskador och ett eftersatt underhåll.
2020-11-26, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Du tror att Ebba knackade på hos gubben och hade ett färdigskrivet kontrakt som han snabbt plitade under så var affären klar? En fastighetsaffär har man i regel god tid på sig att tänka igenom, vilket också Esbjörn hade.

Nope men telefonförsäljare kan ringa flera gånger och bearbeta en kund, skicka kontrakt per post och driva på en underskrift. I detta fall har EBT till och med varit på plats och satt pennan i handen på honom.
2020-11-26, 20:41
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ja, vissa här verkar ha en väldigt skev bild av hur rättsprocessen kommer att gå till. Domstolen kommer inte att föra något resonemang om att det är väldigt synd om Esbjörn som är gammal och ångrar sig och därför borde avtalet ogiltigförklaras. Rätten kommer att titta på om det finns ett giltigt avtal. Om så är fallet kommer de att fråga Esbjörn om varför han inte fullföljt sin del av avtalet. Då duger det inte att till domstolen bara säga "jag har ångrat mig". Det nöjer sig inte domstolen med.

Frågan är om det kommer att gå så långt? Jag vet inte så mycket om brännvinsadvokaten Binninge, men om han har andra och mer goda avsikter än att bara blåsa Esbjörn på pengar genom att maximera sitt arvode för något Esbjörn omöjligen kan vinna så borde han avråda honom från att gå vidare.

Likaså tror vissa att Esbjörn kan "vinna" detta genom att hävda att han är glömsk. Nej, det funkar inte så. Om det är så att Esbjörn dement eller psykiskt insufficient kan avtalet teoretiskt hävas, men då lär det krävas fullgoda läkarintyg på det. Esbjörn har mig veterligen inte någon god man eller förvaltare och han verkar klara sig rätt bra och kan transportera sig mellan lägenheten i Västerås, övernattningslägenheten i Uppsala (tror jag det var?) samt åka och bo hos kursgårdskvinnan och ta promenader till "släktgården". Men grejen är att då är det Esbjörn som ska stämma Ebba och ogiltigförklara avtalet. Men det har inte hänt hittills. Jag förstår inte vad brännvinsadvokaten har för plan?

Rimligtvis borde Binninge tala om för E*björn vad det är som gäller, skriv på nu hyfsat "godvilligt" eller skriv på efter en dom i tinget men åtskilligt fattigare eller åtminstone inte lika rik som han kunnat vara om han inte låtit snikna Matz härja fritt, fy satan för att få en sådan där ohemult girig släkting på halsen, lider med E*björn.

Dessutom jagad av Maggan Majkgård, kan inte vara kul att vara E*björn just nu.

Om Matz driver linjen att E*björn är dement och inte kan ta vara på sig själv så kan E*björn säga adjö till det fria liv han lever nu, stackars djävel.
2020-11-26, 20:52
Medlem
Citat:
Nej, inte alls. Jag såg den delen också. Om de skulle gå den vägen via avtalslagen så blir det ett civilrättsligt mål och inte något brottsmål. Skillnaden är att de får driva målet själva utan att få hjälp av polis och åklagare. Men det är såklart en möjlig väg. Jag tänker dock att det krävs en hel del bevisning, inte minst läkarutlåtande på att Esbjörn lider av demens eller andra åkommor som gör att han är lätt att utnyttja. Anser du att Esbjörn är så pass hjälplös att han skulle behöva en god man eller en förvaltare?

Driva målet? Dom är part i målet så dom kan använda sig av vilket försvar dom vill i detta mål. Avtalslagen kommer att avhandlas i detta fallet då Esbjörns ombud meddelat Ebbas ombud tidigare att avtalet är ogiltigt.

Stämningsansökan
Bolin har härefter genom anlitat ombud låtit meddela att avtalet skulle
vara ogiltigt.
2020-11-26, 20:53
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Om Matz driver linjen att E*björn är dement och inte kan ta vara på sig själv så kan E*björn säga adjö till det fria liv han lever nu, stackars djävel.
Ja, det där borde E*björn tänka över lite. För att komma ur avtalet är enda möjligheten att han blir diagnosticerad som dement eller i övrigt saknar förstånd. Snopet om han då får en god man eller förvaltare som han måste fråga om lov varje gång han vill köpa något

Ännu värre om han nu av brännvinsadvokaten uppmanas spela dement. Tänk om E*björn får brorsonen Matz eller kursgårdskvinnan som god man. Det skulle ju kunna vara personer som har ett intresse i att han inte bränner så mycket pengar innan sin bortgång. E*björn kommer nog att få leva på vatten och bröd återstoden av sitt liv och Matz och eventuellt kursgårdskvinnan kommer att bli snuskigt rika
2020-11-26, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av columbus13
Nope men telefonförsäljare kan ringa flera gånger och bearbeta en kund, skicka kontrakt per post och driva på en underskrift. I detta fall har EBT till och med varit på plats och satt pennan i handen på honom.

Sedan styrde hon hans hand och använde en vattenfast penna eftersom Esbjörn bara satt och dreglade och stirrade ut i tomma intet?
2020-11-26, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clyo
Skatteverket värderar om Esbjörns fastigheter.

Med beaktande av vad Skatteverket skriver ovan indikerar det nya taxeringsvärdet på 4 240 000 kr ett marknadsvärde i 2019 års prisnivå på 5 653 000 kr (4 240 000 kr/0,75).

När det gäller byggnadens skick och troliga eftersatta underhåll finns det möjlighet att vid fastighetstaxeringen begära nedsättning av byggnadsvärdet pga säregna förhållanden. Detta gjordes inte vid den förra fastighetstaxeringen. Med hänsyn till byggnadens värdeår 1929 och den låga standardpoängen på 20 p har man i viss mån redan beaktat byggnadens låga standard. En viss justering av byggnadsvärdet är nog befogat utifrån att byggnaden under en längre tid stått obebodd och därigenom kan ha vissa fuktskador och ett eftersatt underhåll.

Ja det ligger nog mer rätt än ockerpriset. Att en veranda ser dassig ut på bild anger ju inte fastighetens skick. Men Ebba har väl besiktigat huset?

Fotografiet taget i samband med kulturhistorisk bebyggelseinventering i Uppsala kommun, Funbo socken 1982
https://digitaltmuseum.se/011014007673/bostadshus-marielund-funbo-socken-uppland-1982
Senast redigerad av Browser 2020-11-26 kl. 20:59.
2020-11-26, 20:58
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Driva målet? Dom är part i målet så dom kan använda sig av vilket försvar dom vill i detta mål. Avtalslagen kommer att avhandlas i detta fallet då Esbjörns ombud meddelat Ebbas ombud tidigare att avtalet är ogiltigt.

Stämningsansökan
Bolin har härefter genom anlitat ombud låtit meddela att avtalet skulle
vara ogiltigt.
Vid närmare eftertanke kan jag nog tänka mig att ge dig rätt där . Ja, det är ju en fullt möjlig strategi att hävda att avtalet är ogiltigt. För det är ju egentligen det första rätten ska ta ställning till. Finns det ett giltigt avtal?
Senast redigerad av Kämpendahl 2020-11-26 kl. 21:00.
2020-11-26, 21:00
Medlem
Citat:
Vid närmar eftertanke kan jag nog tänka mig att ge dig rätt där . Ja, det är ju en fullt möjlig strategi att hävda att avtalet är ogiltigt. För det är ju egentligen det första rätten ska ta ställning till. Finns det ett giltigt avtal?

Det är vad domstolen skall bedöma då Esbjörn kommer hävda att avtalet är ogiltigt. Det är också Esbjörn som skall bevisa att avtalet är ogiltigt.
2020-11-26, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jourlistan
Sedan styrde hon hans hand och använde en vattenfast penna eftersom Esbjörn bara satt och dreglade och stirrade ut i tomma intet?

Ord räcker. Finns många människor som blir övertalade att göra saker de egentligen inte vill, ensam gammal man blir förförd av två unga kvinnor, de skulle nog kunnat få honom till vad som helst. På varje motfråga och tveksamhet ges ett partiskt svar inlidat i en oskyldig förpackning. Ingen tvekan om att det var skickligt gjort, det är väl en politikers jobb att övertala och knäcka sin motståndare?
Senast redigerad av columbus13 2020-11-26 kl. 21:05.
2020-11-26, 21:02
Medlem
Citat:
Ja, vissa här verkar ha en väldigt skev bild av hur rättsprocessen kommer att gå till. Domstolen kommer inte att föra något resonemang om att det är väldigt synd om Esbjörn som är gammal och ångrar sig och därför borde avtalet ogiltigförklaras. Rätten kommer att titta på om det finns ett giltigt avtal. Om så är fallet kommer de att fråga Esbjörn om varför han inte fullföljt sin del av avtalet. Då duger det inte att till domstolen bara säga "jag har ångrat mig". Det nöjer sig inte domstolen med.

Frågan är om det kommer att gå så långt? Jag vet inte så mycket om brännvinsadvokaten Binninge, men om han har andra och mer goda avsikter än att bara blåsa Esbjörn på pengar genom att maximera sitt arvode för något Esbjörn omöjligen kan vinna så borde han avråda honom från att gå vidare.

Likaså tror vissa att Esbjörn kan "vinna" detta genom att hävda att han är glömsk. Nej, det funkar inte så. Om det är så att Esbjörn dement eller psykiskt insufficient kan avtalet teoretiskt hävas, men då lär det krävas fullgoda läkarintyg på det. Esbjörn har mig veterligen inte någon god man eller förvaltare och han verkar klara sig rätt bra och kan transportera sig mellan lägenheten i Västerås, övernattningslägenheten i Uppsala (tror jag det var?) samt åka och bo hos kursgårdskvinnan och ta promenader till "släktgården". Men grejen är att då är det Esbjörn som ska stämma Ebba och ogiltigförklara avtalet. Men det har inte hänt hittills. Jag förstår inte vad brännvinsadvokaten har för plan?

Det är en slak lina mellan vanlig avtalsrätt och formkraven i Jordabalken. Där avtalsrätten inte undanröjer bestämmelserna om formkrav utan vidare. Detta är ett intressant fall där man genom list och förslagenhet undanröjer grundläggande fastighetsrätt. Inget fall jag hittat liknar detta, och det tyder på att liknande fall inte vandrat genom domstolarna.

När folk är så säkra som dig, ler jag. Det blev inte som vissa personer i tråden trodde att det skulle bli ett lagfartsammanträde utan vidare. Det blev inte heller Esbjörn som var tvingad att gå till domstol. Det var Ebba!

Nu har Ebba varit i domstol. Ebba är en kaxballe utan substans. Ebba och hennes advokat har problem med bevisuppgiften som måste in till tingsrätten för vidare handläggningar målet. Ebba har ingen bevisning förutom tomt pladder som muntlig bevisning. Vi väntar spänt på vilken vännina som var med på kafferepet, och vad hon har att säga. Är det Margaux bloggerskan?

Har Ebba brev, eller annan skriftlig bevisning om att Esbjörn ville sälja till henne? Eller vill hon bara ha undantag från lagen där ett köpebrev kan se ut hur som helst för att bli giltigt?

Jag tror att Ebba kommer ge upp. Hon kommer inte orka fram till huvudförhandling. Det är omöjligt för henne att inkomma med en seriös bevisuppgift och ange rättsliga grunder. Det blir ett utspel där hon vill framstå som ädel och generös mot Esbjörn.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in