2020-11-28, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Rent logiskt så borde väl Olof rusa till Polisen och BE om att få bli topsad, för att få saken ur världen, nu när man fått fram en spermafläck? Han har sitt livs chans att med hjälp av teknisk bevisning bli rentvådd, så jag fattar inte varför en person skulle vilja missa den chansen? I så fall har han ju IQ närmare utvecklingsstörd eller så är han skyldig och livrädd nu.

Hur tänker ni andra kring det?

Jag håller fullständigt med dig! Om karln är "oskyldig" borde han hänga på låset hos polisen och vilja bli topsad, annars har han definitivt inte alla hästar hemma.
Citera
2020-11-28, 12:47
Medlem
Citat:
Rent logiskt så borde väl Olof rusa till Polisen och BE om att få bli topsad, för att få saken ur världen, nu när man fått fram en spermafläck? Han har sitt livs chans att med hjälp av teknisk bevisning bli rentvådd, så jag fattar inte varför en person skulle vilja missa den chansen? I så fall har han ju IQ närmare utvecklingsstörd eller så är han skyldig och livrädd nu.

Hur tänker ni andra kring det?
Du har en stor poäng i det du skriver, är man oskyldig så vill man bli rentvådd.
Citera
2020-11-28, 16:18
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ramlosa83
Han är kort, ser lite ut som en dvärg typ. skägg och flint.
Det skrevs av någon som tydligen hade något med Sveg att göra enligt historiken.

Flint redan vid den åldern? Olof är född 1978 så han är bara 34 när inlägget skrevs,
Inlägget är postat 2012-11-29.

Eller är det ett troll som postar missledande info?
Citera
2020-11-28, 16:20
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bambikill
Long time sedan jag skrev i någon tråd här men snöade in på fallet här lite igen - inte tänkt på det på många år - och kom på att en av mina bästa vänner ju är född och bor, i Husum, hade helt glömt bort att mordet skedde just där.

Ringde henne idag och förhörde mig såklart om alla detaljer, relevanta och icke relevanta, jag kunde komma på att fråga om då hon tydligen känner OW och hela familjen.
Liten håla, alla känner alla).
Jag fick tillåtelse att dela med mig av det hon berättade men hon vill givetvis inte bli outad (alla känner alla i Husum, som sagt).

Skriver lite allmänna grejer som kanske kan vara intressanta; (Och på slutet då en treat till alla olycksgamar )

(Jag tror att jag inte bryter mot någon regel på något sätt, men om jag gör det, Mod - varsågod och censurera bort den biten)

Om OW:

* Hon har gått på samma grundskola som honom (Husumskolan) och har umgåtts med honom i en lägre grad samt även gått i skolan med en av hans systrar.
I skolan ansåg hon honom väldigt märklig och tyckte att han var obehaglig, han "gav henne krypningar i hela kroppen". Han var tydligen väldigt våldsam mot tjejer (killar vågade han sig inte på) och många tjejer var rädda för honom. Bland annat beskrev hon när hennes kompis blev "karatesparkad" i magen av honom - han bara sprang fram och sparkade henne utan någon som helst motivering eller förvarning.

* I vuxen ålder tycker hon att han förändrats och inte uppvisar samma beteenden. Hon tror inte att han är farlig för någon och att det var en "engångsgrej", även om hon såklart anser att han bör straffas. Dock har han och hela familjen haft ett rent helvete sedan händelsen om det nu kan trösta de som vill ha blodig vedergällning...
Hon är inte det minsta rädd för honom och har, när han bodde i Husum, haft viss saklig kontakt med honom och är helt säker på att han aldrig någonsin hade "vågat" ge sig på henne. (Inte för att jag hade känt mig okej med att umgås med en mördare - vilket hon är 100 % säker på att han är). Hon anser dock att han definitivt inte har alla skruvar på plats och att hans sexualitet verkar mer än lovligt skruvad.

* Hon har inte träffat honom eller haft kontakt med honom sedan han flyttade till Sveg (det är helt korrekt att han bor där och heter samma sak som skidåkerskan Pillan, hans mors namn som ogift, vilket konstaterats flera gånger tidigare i tråden).

Resten av familjen;

* Hon är god vän en av hans systrar
(som jag för övrigt träffat själv en gång utan att vara medveten om vems syster hon var. Mycket trevlig och rar tjej och jag tycker inte att familjen bör hängas ut mer än väldigt ytligt, då det inte är de som begått något brott och säkert är mer än lovligt trötta på uppmärksamheten). Ingen i familjen tror att han är skyldig, men ämnet tas inte direkt upp med systern då hon är traumatiserad av hela händelsen.

* Om man ska lägga fram det lite diplomatiskt och snyggt, är modern minst sagt avskydd i hela bygden och ansedd spritt språngande. (Observera att jag inte påstår det, jag återger vad jag sagts).
Tydligen en massa olika saker och hon påstås vara mentalt minst sagt labil och enligt min kompis är hon säkerligen en stark bidragande orsak till hans konstiga kvinnoinställning och våldsamma läggning. Vidare detaljer vet jag inte riktigt, det var nog mycket hörsägen, min kompis känner inte kvinnan väl och vill inte heller.

* Hon känner fadern som tydligen är en väldigt trevlig och vänlig man, tystlåten friluftsnisse som fiskar och jagar och gärna delar med sig av sin fångst. Han är skild från modern och har varit så länge, sedan innan mordet om jag inte missförstod.

* Som backup till tidigare info i tråden - OW och hans mor har tagit hennes namn som ogift (samma som skidåkerskan Pillan som sagt), systrarna verkar alla veta vad de heter redan, så jag kommenterar inte dem då jag inte tycker att de ska behöva outas på grund av vad deras bror gjort. Hemligt är det ju inte men jag har ingen lust med det.

Malin;

* En jättesnäll, superrar tjej som ingen tyckte illa om. Att någon skulle ha haft något agg mot henne är tämligen otroligt. Kompisen hon var på väg till när hon mördades, är en bekant till min kompis. (Som sagt... Husum...)

* En del i Husum tror på ryktet om att Malin tog betalt för sex med honom men det är rent skitsnack anser min kompis. (Vilket backar upp min skepsis om att en tjej som är - troligen - oskuld, präktigt hemmavävd och en "bra flicka", skulle få för sig att göra något så galet som att prostituera sig, speciellt till en av bygdens "stolle-pellar" för att låna ett uttryck från allas vår käre Leffe GW). Att hon skulle stämt träff med OW eller ens känt honom mer än mycket ytligt, tror hon absolut inte fast hon inte själv var närmare vän med Malin utan bara bekant.

Mordet;

* OW är, i hennes, och hela Husums (minus familjen W) åsikt, alldeles garanterat, 100 % skyldig.
Hans märkliga person och beteenden plus bevisen som finns, ger inget utrymme för tvivel enligt henne.

* DOCK har min kompis en teori, som hon tror bergfast på ( jag uttalar mig inte om saken - det vet jag ingenting om); att han inte var ensam om det.

OW var tydligen kompis med någon snubbe, som var en riktigt obehaglig kuf, han var yngre än OW (troligen 3 år yngre om min kompis minns rätt), som "verkligen hatade kvinnor/tjejer".
Denne killen var väldigt våldsamt lagd och gav tjejer stryk till höger och vänster - min kompis har blivit snudd på misshandlad av honom hur många gånger som helst men ingen vuxen gjorde något åt grabben utan han fick hållas - "killar är ju sådana" brukar ju vara attityden bland lärare...
Alla tjejer på skolan var rädda för honom och enligt min kompis var det inte bara hans våld utan även snubben i sig, han var inte som han skulle i hjärnkontoret.
Hon är beredd att svära på att han är en direkt farlig man idag.
(Jag antar att jag inte ens kan antyda vad han heter då han inte är misstänkt för någonting.
Jag vet inte mer än förnamn och födelseår om han nu var tre år yngre men jo han verkar ju inte vara en speciellt trevlig kille).

Enligt hennes uppfattning är OW inte en person som skulle mörda någon - one sick puppy, yes - men ingen mördare (i alla fall inte överlagt) medan hans kompis däremot lätt går att se som en potentiell mördare. Hon tror att de gjort det tillsammans, men att själva mordet begicks av den andre killen. Jag spånade lite på det med henne för att se hur hon menade.
Jag fattade inte riktigt om OW faktiskt HADE synts med den här killen den aktuella dagen, eller om något vittne hade sett TVÅ killar och Malin, eller om det bara var misstankar från min kompis sida just angående att de två brukade hänga ihop och båda var så jävla konstiga mot tjejer.
Men jo han bodde tydligen snubblande nära fyndplatsen, nästan hans bakgård.

Min kompis visste inte om polisen har undersökt möjligheten.

Jag funderade lite - jag är inte säker, speciellt inte som jag inte fått tag i FUP;en - på om några av OW;s teckningar som beslagtogs, faktiskt föreställde uppenbart mördade kvinnor?
Han har ju uppenbarligen en väldigt starkt SMB-inriktad sexualitet - direkt våldsamt så - men hade han ritat teckningar på döda kvinnor?
Jag minns att det var teckningar som överensstämde med Malins kropp, men de är ju uppenbarligen tecknade långt efter hennes död och bara för att man tecknar av ett lik, är fascinerad eller upphetsad av det, eller hemlighåller ett brott, betyder det inte att man faktiskt har begått mordet.
Om det skulle ha gått till på det här sättet är han lika skyldig, absolut, men då är det ju faktiskt en annan snubbe som också ska dit på det.
Jag har inte den blekaste aning om det finns någon substans i någonting av den teorin, men det är såklart intressant att spåna om. Funderar ju på om polisen har tänkt i liknande banor? De vet säkert vad de pysslar med och har de inga misstankar om sådant så är det nog inte så. Men teorin var intressant i alla fall

JAG VILL HA FUP;en!!!!!!!!! Utan att betala för den helst... Jag är pank.
Men jag tänkte liksom lite som så att jag lägger ut en treat här som folk vill ha och har tjatat om - jag tog mig besväret att rota rätt på det - så kanske någon kan vara bussig och lägga manken till och försöka få tag i FUP;en? Please?

Jag har en bild på OW - klassfoto från nionde klass.
En vuxenbild är lite krångligare att få tag i och min kompis har ingen. Men jag skulle anta att han ser i stort sett likadan ut rent basically - en femtonåring är ju rätt utvecklad rent fysiskt.

Om jag inte får lägga ut bilden - snälla Mod - radera bilden och inte resten...
(Det verkade inte funka att lägga ut [IMG]-länk så länkar url)

http://i1346.photobucket.com/albums/p698/Bambikill2000/OWHusumskolan9a1994_zps2b8ad517.jpg
Fotot fungerar tyvärr inte och medlemmen har inte varit inloggad på länge, sedan 2016-07-06.
Har verkligen ingen ett foto på Olof?

Olof spred tydligen skitsnack om Malin och i små byar hänger folk gärna på sådant.
Inget att ta på allvar för Malin var blyg, och känd som en ordentlig tjej.

Det var länge sedan jag läste den här tråden och undrar om någon kommer ihåg något om den 3 år yngre väldigt obehagliga killen som nämns?

Jag har för mig att jag har läst fup. Har någon den kvar?
Jag har en kvaddad dator där den kan finnas och en firma ska rädda vad dom räddas kan, men det blir om några månader.
Citera
2020-11-28, 16:20
Medlem
Citat:
Är det verkligen så bra av Poliserna att vitt och brett i media sägs att de vill topsa honom och tror han kan dömas? Tänker att självmord inte är allt för orealistiskt i detta fall. Är det inte bättre att diskret åka och topsa honom?
Nu är han friad och då får man inte utsätta honom för tvångsåtgärder som rör denna händelse, om det blir resning i fallet kan det bli toppning. Jag är osäker på att denna resning kan gå vägen, det blir en ond sirkel, för att få resning till men för den friade personen krävs nya bevis och det beviset får man inte ta på grund av att han är friad.
Citera
2020-11-28, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Nu är han friad och då får man inte utsätta honom för tvångsåtgärder som rör denna händelse, om det blir resning i fallet kan det bli toppning. Jag är osäker på att denna resning kan gå vägen, det blir en ond sirkel, för att få resning till men för den friade personen krävs nya bevis och det beviset får man inte ta på grund av att han är friad.

Verkar ju hel sjukt ifall killen är immun mot topsning. Det borde väl räcka med att de vill ha fallet polisiärt uppklarat kan jag tycka. Nya bevis är ju just spermafläcken som man efter 20 år kan se
Citera
2020-11-28, 17:35
Medlem
Skaraborg2s avatar
Själv kräva att få bli topsad om han är oskyldig.

Citat:
Ursprungligen postat av kramiklon
Jag håller fullständigt med dig! Om karln är "oskyldig" borde han hänga på låset hos polisen och vilja bli topsad, annars har han definitivt inte alla hästar hemma.

Även om han har blivit friad, så skulle han ändå frivilligt rusa till polisen och kräva att få bli topsad för att visa att han är oskyldig.
Citera
2020-11-28, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Fotot fungerar tyvärr inte och medlemmen har inte varit inloggad på länge, sedan 2016-07-06.
Har verkligen ingen ett foto på Olof?

Olof spred tydligen skitsnack om Malin och i små byar hänger folk gärna på sådant.
Inget att ta på allvar för Malin var blyg, och känd som en ordentlig tjej.

Det var länge sedan jag läste den här tråden och undrar om någon kommer ihåg något om den 3 år yngre väldigt obehagliga killen som nämns?

Jag har för mig att jag har läst fup. Har någon den kvar?
Jag har en kvaddad dator där den kan finnas och en firma ska rädda vad dom räddas kan, men det blir om några månader.

Han är väl med i en tv-serie, kalla fall eller vad den heter, är en expert från usa med i programmet som ska lösa kallafall
Citera
2020-11-28, 18:37
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Han är redan i onåd, inte bara inom rättsväsendet utan även i den akademiska världen :

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/stockholms-universitet-staller-in-kurs-med-sven-a-christianson

https://www.dn.se/om/sven-a-christianson/

Sexuella trakasserier?
Citera
2020-11-28, 18:53
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Sexuella trakasserier?

Nä handlar nog om att han under kursen framhäver sin mycket omstridda forskning såsom sanning.

En obehagligt person, sliskig. Jag har träffat honom i verkligheten för länge sen, under en föreläsning.
Citera
2020-11-28, 19:01
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Sexuella trakasserier?
Men för helvete. Du citerar ett inlägg med två länkar och hade du orkar läsa dom så hade du hittat detta på en av länkarna.
Ska du vara med och diskutera får du faktiskt ta och läsa på

2020-02-20
Sven Å Christianson.
Besked i dag: Stockholms universitet stoppar psykologiprofessorns kurs
Stockholms universitet har nu beslutat att stoppa kursen i rättspsykologi. Anledningen är den omfattande …

2020-02-11
Dan Josefsson: Skandal att ”Quickexperten” får utbilda framtidens rättspsykologer
Att Sven Å Christianson sår tvivel om skuldfrågan i Kevinfallet på kursen i rättspsykologi är ett haveri.

2020-02-07
Universitetet försöker stoppa psykologiprofessorns kurs
Vittnesmål från studenter på Stockholms universitet får psykologiska institutionen att försöka stoppa kursen …

2018-05-17
Stockholms universitet behåller kritiserad kurslitteratur - men stryker två kapitel
Stockholms universitet behåller den omstridde psykologiprofessorn Sven Å Christiansons bok som kurslitteratur …

2018-05-12
Förra utredaren fortfarande övertygad om att bröderna dödade fyraårige Kevin
Trots att både mordplats, vittnen och teknisk bevisning saknades är fortfarande kriminalkommissarien Rolf …

2018-04-05
Quick beskrivs som ”seriemördare” i kurslitteratur på universitet
Sven Å Christianson, professor vid Stockholms universitet, har kritiserats för sitt agerande i Kevin- och …
https://www.dn.se/om/sven-a-christianson/
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Nä handlar nog om att han under kursen framhäver sin mycket omstridda forskning såsom sanning.

En obehagligt person, sliskig. Jag har träffat honom i verkligheten för länge sen, under en föreläsning.
Sven Å Christiansons utvärdering av en mördare har inte med verkligheten att göra.
Senast redigerad av Timeout 2020-11-28 kl. 19:08.
Citera
2020-11-28, 19:56
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Men för helvete. Du citerar ett inlägg med två länkar och hade du orkar läsa dom så hade du hittat detta på en av länkarna.
Ska du vara med och diskutera får du faktiskt ta och läsa på

.

DN artikeln var låst. I SVT artikeln stod följande att läsa:

"Universitetet poängterar att kursen inte ställs in på grund av den debatt som pågår om Sven Å Christianson offentligt, utan för händelser inom hans tjänstgöring på psykologiska institutionen"

Just att man använder ordet "händelser" låter lite märkligt.

Samt:

"Initialt fördes bland annat samtal med den berörda studenten samt med kursansvarig"

Jag tyckte därför att det lät som någonting annat. Speciellt när man skrev "den berörda studenten" i singular, som om det var en elev som utsatts för något. Det är en konstig formulering. Märkligt ordval att säga att studenten är berörd bara för att hon har påtalat brister, eller? Borde vara studenten som framfört kritiken eller liknande. Annars är det ju en hel klass som berörts, om undervisningen varit undermålig.

Därför tänkte jag att det var något annat bakom. Jag hade helt säkert fel, precis som du säger, men dåligt påläst är jag inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in