2020-11-28, 02:01
Medlem
vittne-xs avatar
Det där med värderingar....

Kan vara bra för en del här att veta att bankerna inte godkänner vilka mäklare som helst när det gäller värdering på brf eller fastighet, utan bankerna har listor på godkända mäklare. I detta fall har alltså Ebba anlitad Uppsalamäklarna om uppgifterna är korrekta.

Anledningen till dessa "listor" har att göra med att 99% av bankerna inte vill låna ut belopp på alltför "glada" värderingar. Detta baseras också på de lånebesked som banker ger inför brf eller fastighetsköp, det går alltså inte att ta in någon backslick mäklare som kryddar upp en villa med t.ex 800-2 mkr extra, bankerna har stenkoll på marknaden. Sen tillkommer ofta vid brf och husköp en viss summa för renoveringar/reparationer som ska med i lånekalkylen.

Jag blev indragen i ett dödsfall, brf i Sth-stad med sjöutsikt, särkullbarn och gnidna släktingar, när så 1:a godkända mäklare värderat brf:en var summan 4,1, detta gillade inte några av de anhöriga som fixade fram en mäklare nr:2 som värderade till 4,5. Då tog vi in en 3:e och den värderade till 3,9mkr. Sen la vi ihop summerna som blev 12,5 och delade med 3 vilket gav ett genomsnitts-värdering som blev
4,166.666:-.

Efter ett mindre världskrig mellan särkullen och släkten godtogs 4,166, sen kroknade särkullen som inte ville bo i brf:en då trafiken på gatan lät för mycket så hen sålde av, brf:en gick för 4.2 mkr, då hade särkullen låtit måla om väggarna för 20k och reparera öppna spisen för 35k.

Marielunds-rucklet är inte någon fastighet som halva Sverige vill köpa pga sjöläget.
Dels jobbet att fixa upp en vanskött kåk till modern standard, risken att som fastighetsägare torska på ett ev förläggande från miljönämnden pga skrottippen på tomten, gällande detaljplan, norrläget medför skugga och mygg sommartid, och sen vill man nog ha någorlunda grannar omkring sig, här verkar det snarare vara en mindre sekt-by om man ser till alla inlägg här.

Det skvaller jag hört utanför Flashback är att Esbjörn aldrig gjort något åt kåken efter det att han tog över år 2007 då bror hans gick bort, där sen släktingarna skrev över sina andelar och där Matz fixade ett tvivelaktigt kontrakt som aldrig lär funka rättsligt. Ser man nu till de inventeringsfoton som jag länkade i oktober ser man redan där spår av ej åtgärdade grejor, fotona togs 2009.

Bilarna är avställda typ från 80-talet, de borde ha nämnts i inventeringen 2009, alltså pekar det på att bilparken hittade dit efter 2009 av okänd anledning. Ser vi till Esbjörns boende i hyrstugan intill a 980:- dygnet skulle han landa på 29.400:-/mån, det borde bli 25k med viss rabatt. Han uppges göra lite skubbjobb åt Majkgård, då får han jobba ordentligt, men att han skulle bo där permanent tror jag inte på. Dessutom gör inteckning på denna kåk med 600K för något 2011....

Det man kan ana är att Esbjörn som fattig pensionär gör skubbjobb i utbyte mot boende, han kör någon annans bil då ingen påställd finns på honom, ev kan han fått in p-hyra på bilvraken, å andra sidan skvallrar alla dunkar och oljefat samt trycktankar om att han samlar på saker, vilket är ganska vanligt på äldre dagar, min svärfar visade sig ha 5 källarutrymmen med skräp när han gick bort....

Allt pekar på att Esbjörn kroknade på tillvaron, och sket i de löften som givits till höger och vänster om rucklet/tomten (bl.a Matz "kontrakt"). Hade EB nu varit senil hade han anlitat mäklare, vilket hade genererat annons och spring på tomten, vilket Matz m.fl hade snappat upp direkt och då hunnit avstyra mäklarens uppdrag. EB ska enl uppgifter här i tråden haft erbjudanden tidigare där även Ebba uppgivit att EB matchade hennes anbud mot någon annan där man sen kom överens om priset, dessutom ville inte EB ha mäklare inblandat, vilket klart pekar på att han ville smyga med sin försäljning. När Ebba poppade upp hade EB redan en eller flera spekulanter sen tidigare där då Ebba toppade anbudet, och det är här som EB slår till då han inte orkar vänta längre, vi har orostider nu med coronan bl.a.

Att sen Ebba och EB träffats flera ggr i huset och hunnit göra klart för avflyttning pekar klart i riktningen om att EB ville smyga ut från Marielund. Det är i flyttfasen av EB:s grejer som larmet går och sen vet vi resten. Snacket om att Ebba lurat gubben håller inte, det är gubben som kört ett eget race, men nu råkade det vara en omdiskuterad politiker som var spekulanten av ganska naturliga orsaker eftersom hon är nästgårds granne, hade det varit en Svensson hade detta bråk bara landat hos ett advokatkontor, här var det istället Expressen som drog igång innan ens juristerna hunnit bli indragna.

Men Bstard har redan pekat på att t.ex Matz barn nu för krig på facebook mot Ebba, och Majgård har väl döttrar i Örebro, där "juristen" Binninge har sin verksamhet, det pekar på att skaran av "intressenter" växer ju längre tiden går.

Får bara hoppas att inte denna tråd blir lika lång som Assange-tråden där bl.a Vresrosen härjat, den startade 2010 och är fortfarande aktiv....
Senast redigerad av vittne-x 2020-11-28 kl. 02:04.
2020-11-28, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grontarskont
Kan KD ha kvar sin fifflande boss så länge till! Snart ligger KD under 4 % igen!

1. KD har INGEN fifflande boss-
2. Stefan Löfven är statsminister och företräder sådana som dej bl.a.
3. I nästa val är Ebba den stora vinnaren.
2020-11-28, 02:17
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
2009 skriver bygg.uppsala
MARIELUNDS VILLAOMRÅDE KULTURHISTORISK BEBYGGELSEINVENTERING

Marielund 7:1 Har ej kunnat komma i kontakt med ägaren. Hus mycket välbevarat exteriört. Uppfört 1909

https://bygg.uppsala.se/contentassets/ff822fe23eba40d9899293673cde294e/marielund_kulturhistorisk_bebyggelseinventering_se ptember_2009.pdf

Booli

Tror du att booli varit där och inspekterat fastigheten? Deras värdering (som ofta är tokfel) bygger såklart inte på det faktiska skicket utan taxeringsvärde och fastigheter sålda i närområdet.
2020-11-28, 02:31
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
Tror du att booli varit där och inspekterat fastigheten? Deras värdering (som ofta är tokfel) bygger såklart inte på det faktiska skicket utan taxeringsvärde och fastigheter sålda i närområdet.

Booli är ett jävla skämt ! Bara idioter går på deras värderingar, bankerna garvar när de nämns...

I början av denna tråd nämnde jag ett liknande exempel mitt inne i Sth, där 2 föreningar sålde en misskött villa, sjöläge med renoveringsbehov som inte kommer i närheten av Marielund, den är såld nu, där yrade mäklaren om lågt pris pga renoveringsbehoven och hoppades på kraftig budgivning:

Begärt pris: 18 450 000 kr
Såld för: 17 200 000 kr
Prisutveckling
-1 250 000 kr (-7 %)
2020-11-28, 02:54
Medlem
Den som driver stoppapressarna skriver så kul

Citat:
"Esbjörn, 81, jagar desperat Ebba Busch för att få tag i henne före tillträdesdagen. Partiledaren har dock gjort sig otillgänglig i sitt elfenbenstorn eller på någon influencerfest med tveksam social distansering.

När Esbjörn, 81, inte dyker upp på banken vid tillträdesdagen hotar Ebba Busch, samma kvinna som säger sig måna om de äldre, direkt med domstol."

"Skandalerna kring Ebba Busch blir allt fler.
Nu avslöjas det hur KD-ledaren tog till motorsågen på släktgården hon köpt under dunkla förutsättningar från en åldring med dåligt minne.
– Det känns som om hjärtat håller på att brista, säger Esbjörn, 81."

"Den 81-årige mannen började gråta när han fick se vad Busch ställt till med.
– De har ju sågat ner en massa grejer, sa han samtidigt som tårarna rann."

"När inte Ebba Busch, 33, festar med sina influencer-polare så försöker hon köpa en släktgård av 81-årige Esbjörn med minnesproblem.

Den åldrade mannens tårfyllda vädjan om att häva affären verkar inte bekomma Ebba Busch som gjort politisk karriär på att hon ”månar” om de äldre."

"Men nu har toppolitikern med det tveksamma omdömet drabbats av ett tufft bakslag i sina fräcka försök att komma över fastigheten. Lantmäteriet avslår Ebba Buschs försök att få lagfart för fastigheten, avslöjar Expressen.

Nu kan Ebba Busch tvingas till ett nytt möte med Esbjörn, 81, om hon avser fortsätta driva igenom affären som ger en så sjaskig bild av hennes sanna karaktär."

"Ebba Busch har dock – eventuellt bara för syns skull då det är en kvinna som är beräknande, manipulativ och listig när det kommer till att framställa sig i en mer positiv dager – antytt att hon på vissa villkor är beredd på att backa ur affären.

Mitt under den pågående konflikten med Esbjörn, 81, valde KD-ledaren att trappa upp bråket genom att ansöka om lagfart. Men kanske hennes förmåga att läsa innantill grumlas av hennes vildsinta festande för partiledaren har nämligen misslyckats fullständigt med att fylla i dokumenten till Lantmäteriet."

"Och förhoppningsvis har Esbjörn, 81, kloka rådgivare som råder honom från att aldrig mer träffa Ebba Busch, på så sätt kan affären inte genomföras medan vi andra lärt oss vad Kristdemokraternas ledare egentligen är för slags människa bakom filtret på Instagram."

"Stoppa Pressarna har i fler artiklar rapporterat om Ebba Buschs, 33, enträgna försök att köpa en älskad släktgård av den minnessvage och lite förvirrade åldringen Esbjörn, 81."

""Flickan” som den åldrade mannen nämner är ett tidigare hittills okänt vittne som kan få betydelse om partiledaren väljer att driva sin sjaskiga affär till domstol som hon har hotat den 81-årige mannen med."

"Ebba Busch framhärdar.
Nu är hon redo att dra den förvirrade åldringen Esbjörn, 81, inför rätta.
Men det kan bli ett politiskt pris att betala för den partyglada KD-ledaren."

"Den festglada partiledaren, vars omdöme emellanåt tycks präglat av hennes relativa ungdom, köpte ett hus av åldringen Esbjörn, 81, som inte alltid är helt klar i huvudet."

"Men det är en sak att vinna i en rättssal, det är en helt annan sak att handla moraliskt. Och just bristande känsla för moral är något som kan anas hos partiledaren som inte verkar ha tillägnat sig det kristna kärleksbudskapet under sin tid i sekten Livets ords grundskola. För övrigt samma grundskola som misslyckats med att förse partiledaren med grundkläggande litterära kunskaper, Ebba Busch vet tillexempel inte vem som skrivit "Gösta Berlings saga""

”En dåres försvarstal” är en självbiografisk roman av August Strindberg men det har nog inte Ebba Busch, 33, en aning om, ity hon visade sig fullständigt sakna bildning när hennes litteraturkunskaper testades i SVT:s ”Aktuellt” vid ett tillfälle.

Och just partiledarens renons på kulturella insikter och kunskaper manifesterar sig nu av det faktum att hon driver sitt havererade fastighetsköp vidare i domstol – Ebba Busch tar nu strid i rätten mot Esbjörn, 81.

Hade Ebba Busch besuttit någon form av perspektiv, som man bland annat kan tillägna sig genom att konsumera skönlitteratur, hade hon självfallet låtit nåd gå före rätt och inte försökt driva igenom fastighetsaffären i domstol – mot en förvirrad stackars åldrings vilja."

"Ebba Bush har till stora delar byggt sin politiska karriär på en uttalad omsorg om äldre personer – det ”engagemanget” kan nu med fog ifrågasättas."

"Nu tar Ebba Busch saken till domstol och väljarna får nu se vad politikern egentligen är för slags människa."
Senast redigerad av 3m.22 2020-11-28 kl. 03:00.
2020-11-28, 06:27
Medlem
Devonss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavelramskrok
Huset har inget egentligt värde förrän det är sålt. Hur mycket huset är värt, vet man först när det legat ute till försäljning och sålts.
Ett osålt ruckel har inget värde.

Stackars Esbjörn.
Först övertalar Ebba Esbjörn att sälja, Sen blir släktingen sur för att Esbjörn sålt.
Allt blev bara fel och ingen uppbackning fanns på Esbjörns sida när papper skulle skrivas på.
Däremot hade Ebba ett antal som skulle styra upp saker och ting i samband med försäljningen.

En naiv bondläpp mot en världsvan partiledare med svada.
Stackars Esbjörn

Synd att nedvärdera och förminska Esbjörn för att han bor lite lantligt. Eller tillhör du dem som hävdar att Stockholmare är smartare än lantisar? Esbjörn är utbildad ingenjör ,enligt källa nedan, så han har nog haft huvudet på skaft. I sin glans dagar åtminstone.

2020-10-12, 17:55 #885
vittne-x
Nu blir det riktigt roligt.

Kärande Matz Bolin som nu strider om försäljningen mellan Esbjörn och Ebba, sitter på en strandtomt i Borgholm på 25.182m2. Mysteriet med bilkyrkogården hos Esbjörn som är gammal ASEA-ingenjör från Västerås klarnar nu, då Matz Bolin i Borgholm är ........bilmekaniker....
Han har 9 bilar registrerade på sig.....
2020-11-28, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av columbus13
Varför tror du det? Det som skett är väl inte ett dugg konstigt, skulle kunna hända många andra också, kanske till och med 80-90% av personer i samma sits som Eb.

Har själv jobbat inom sälj och vet att man ofta ställs inför etiska och moraliska dilemman i om man skall agera efter egenintresse eller det som uppenbart är bäst för kunden. Att övertala någon annan är verkligen inte svårt. Att personen är gammal och kanske inte har daglig kontakt med andra människor ute i ett arbetsliv gör en till ett mycket lättare byte. Det är synd om honom och man skall ha respekt för äldre.

Om du vill veta mer om att behandla de gamla med värdighet så kan du kika in på en av KDs viktigaste hjärtefrågor, som handlar om juste detta, de beskriver det ganska bra faktiskt, läsvärt. Finns på deras hemsida.

Jag har gjort en liten kort sejour som industrisäljare. Då jag var den enda säljaren av förtagets produkter i Göteborg, och de gärna ville ta sig in i västsverige, så skickade de ner själva försäljningschefen för att kolla vem jag var. Jag glömmer aldrig utbildningen jag fick över en kopp kaffe. Efter lite kallprat sade han: "Jag ska berätta för dig hemligheten med att sälja till folk. Låt dem inte få välja! Det är du som ska tala om för dem vad de ska göra. Folk är så jävla dumma i huvudet att de vill att du bestämmer åt dem."

Asfaltstattarna från Irland beter exakt så, och Busch. De letar upp någon som ser svag ut, insisterar på och erbjuder hjälp fast ingen efterfrågats, lägger ut sin asfalt och blir aggressiva när inte den klene mumlaren betalar ockerpriset. Nu lider inte jag av illusionen att KD representerar någon slags kristen moral. Johanssons frikyrkomaffia, vare sig de är borgerliga eller socialdemokratiska, är en etisk cancer i det svenska samhället. Den kristna moralen är något man nu mer tvättar tattarbyken med.
2020-11-28, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
Booli är ett jävla skämt ! Bara idioter går på deras värderingar, bankerna garvar när de nämns...

I början av denna tråd nämnde jag ett liknande exempel mitt inne i Sth, där 2 föreningar sålde en misskött villa, sjöläge med renoveringsbehov som inte kommer i närheten av Marielund, den är såld nu, där yrade mäklaren om lågt pris pga renoveringsbehoven och hoppades på kraftig budgivning:

Begärt pris: 18 450 000 kr
Såld för: 17 200 000 kr
Prisutveckling
-1 250 000 kr (-7 %)

Du kan försvara Ebba så mycket du vill, men till ingen nytta. Jag tror inte hon kommer vinna denna sak. Hon kommer inte kunna få till en talan som slutar med "seger". Första försöket med att flytta över bevisbördan på Esbjörn föll platt. Hur hennes advokat ska trolla fram en bevisuppgift är en sak som kommer roa oss alla framöver. Advokaten tog ett uppdrag, lika smickrad över att få kontakt med Ebba som Esbjörn var, men nu sitter hon med ett uppdrag hon borde ha tackat nej till.

Vi har nått en punkt där Ebba Usch har förlorat det moraliska övertag KD hade i svensk poltik. De är en intressant tid vi lever i, där nya alternativa medier sköter på ett humoristiskt sätt granskningen av politiker som bakom fasaden av "de goda", har en chockerande livsstil och moral, och tror allt är tillåtet för dem.

Dessa politiker som lever i avskildhet från medborgarnas verklighet i våra dagar, avslöjas i pestens tid, under en Covid epidemi. Likt novellerna i pestens tid anno 1348 där Giovanni Boccaccio har historier om sex, präster, listiga och promiskuösa kvinnor, bedrägerier och svek. Jag har börjat läsa Decamerone igen, och de är nu jag inser genialiteten i en rolig bok som är lika aktuell i våra dagar som när den skrevs.

Fredrick och Ebba. Frontfigurer inom svensk poltik. Där Fredricks sexualdrift är av det slag jag inte känt till innan jag läste om denne tvåkönade karl som helt saknar vett. Men han sitter i Bryssel, och har det bättre än vad han förtjänar, när han pissar på hårt arbetande medborgare som vaknar upp i det nya Svärje. Med drifter han inte kan kontrollera likt Ebba som också är driftstyrd. Ebba är en primitiv varelse som drivs av inre krafter hon inte kan tygla när hon får begär efter ett hus som är någon annans egendom.

Det intressanta är varför dessa filurer inom svensk politik inte har självbevarelsedrift, eller ens förstår att deras leverne är mycket stötande för de flesta medborgare. Det verkar inte finnas gränser för vad dessa politiker gör i sitt privatliv, medan de förbjuder medborgarna att göra samma sak, med olika lagskärpningar eller utfall de själva struntar i.
2020-11-28, 10:56
Medlem
En annan läsvärd skribent.

Ebba Busch sista seger.

https://www.folkbladet.nu/2020-11-22/ebba-buschs-sista-seger
2020-11-28, 12:43
Medlem
wedonthavetimes avatar
Ebba har redan segrat. Hon är kanske den enda politikern i Sverige som vägrar att vika sig för ett mediadrev när hon har rätt.

Hennes fester i pandemin raserade mitt förtroende för henne. Hennes vuxna hantering av denna affär har dock återställt lite av mitt förtroende för henne.
2020-11-28, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Taxeringsvärdet är 3,5 mil.
Taxeringsvärdet fastställs vid fastighetstaxering och ska motsvara 75 % av fastighetens marknadsvärde två år före fastighetstaxeringen.

Så du kan lägga på 25% till minst men marknadsvärdet är säkert betydligt högre, och här krävs en utredning på det ocker som Ebba sysslat med. Hur hon utnyttjat Esbjörn i egenskap av en mycket känd partiledare.
NU har ju inte mindre än TVÅ mäklare värderat fastigheten och kommit fram till i runda slängar samma pris. Menar du att det är de som sysslar med ocker... Eller ska vi generellt anse att alla mäklar ljuger?
2020-11-28, 13:45
Medlem
Inte undra på att förtroendet sjunker i det partiet. Ge sig på en gammal försvarslös man. Totalt orespektabelt minsann, brinn!!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in