2020-11-28, 01:17
Medlem
HatarIslams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
För oss som inte arbetar i vården kan corona säkert kännas lite abstrakt om man inte har drabbade i ens närhet och om man själv är 20 år och kärnfrisk. Det är möjligt att jag själv hade varit för att släppa skiten fritt om inte mina föräldrar varit 70+.

Jag förstår inte den här mentaliteten, att vilja släppa ett nytt, okänt virus över hela befolkningen. Denna inställning hade hela sverige med tegnell i spetsen redan i mars månad. Vi vet fortfarande inte vilka långtgående konsekvenser viruset har på våra hjärnor och resterande organ.

Varför finns denna mentalitet? Hur tänker ni? Eller tänker ni alls?
Citera
2020-11-28, 01:19
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Det är garanterat flera här i tråden som arbetar inom sjukvården men de vill nog ofta inte skylta med det då det kan få ödesdigra konsekvenser för karriären om man avviker från Tegnells linje.

Det säger sig själv att covid är på en helt annan nivå än influensa. Typ alla sjukhus i hela landet är nu i stabs- och beredskapsläge. Och detta är förmodligen bara början. Det händer inte pga en vanlig influensa.

Men samtidigt så kan jag förstå din utgångspunkt. För oss som inte arbetar i vården kan corona säkert kännas lite abstrakt om man inte har drabbade i ens närhet och om man själv är 20 år och kärnfrisk. Det är möjligt att jag själv hade varit för att släppa skiten fritt om inte mina föräldrar varit 70+.
Jasså? Det verkar snarare att det får ödesdigra konsekvenser om man stödjer Tegnells linje eller om man inte är alarmist. Det är min uppfattning iallf.

Det är ungefär som med klimatet, eller invandringen. Om du säger emot och försöker introducera perspektiv blir du stämplad med nånting. Klimatförnekare, främlingsfientlig, och nu med covid; antivaxxer eller foliehatt.

Jag har nördat ner mig rejält i all data och gått bakåt i tiden. Jag kan inte hitta något som motiverar dom åtgärder som vissa här i tråden önskar. Och precis som med klimatdebatten, så är dom åtgärder som föreslås av alarmisterna mycket värre än själva sjukdomen.

Btw så är viruset fritt redan och har varit länge
Citera
2020-11-28, 01:26
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Så funkar det inte alls med andra sorters Coronavirus. Man blir åter infekterad ändå efter sex månader.
Varför ska immuniteten vara mer bestående med just denna Coronavirus?!
Tidigast efter 6 månader men väldigt ovanligt. Normalt håller immuniteten 12 månader för de vanliga coronavirusen.
Citera
2020-11-28, 01:33
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Så funkar det inte alls med andra sorters Coronavirus. Man blir åter infekterad ändå efter sex månader.
Varför ska immuniteten vara mer bestående med just denna Coronavirus?!
Blir man? Är det en naturlag? Efter 6 månader blir du infekterad igen!
Nej du, snarare KAN man bli, om än väldigt osannolikt. Stor skillnad!
Citera
2020-11-28, 01:36
Bannlyst
Det gör inget om man blir infekterad igen, då kommer bara en sjuksyrra på en elsparkcykel och drar en spruta i axeln på en så är man ready to go ytterligare 6 månader.
Citera
2020-11-28, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HatarIslam
Jag förstår inte den här mentaliteten, att vilja släppa ett nytt, okänt virus över hela befolkningen. Denna inställning hade hela sverige med tegnell i spetsen redan i mars månad. Vi vet fortfarande inte vilka långtgående konsekvenser viruset har på våra hjärnor och resterande organ.

Varför finns denna mentalitet? Hur tänker ni? Eller tänker ni alls?

Man gav upp för enkelt i början. Ifall vaccinet visar sig vara skit, vilket är ganska stor sannolikhet att det gör, då är det illa med ett land som Sverige.
Citera
2020-11-28, 02:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
140 döda per dag motsvarar 326,000 nya smittade per vecka, med ett IFR på 0.3 procent.

Givevis är mörkertalet stort, men de senaste tre veckorna har antalet rapporterade fall varit:

v45: 24,756
v46: 32,705
v47: 30,975

och andelen smittade av de provtagna:

v45: 10,9 %
v46: 12,9 %
v47: 11,9 %

Det ser alltså ut som att antalet fall toppade v46.

Det skulle i sin tur innebära att antalet dödsfall borde toppa någon gång mellan 23-29 november. Det vill säga nu.

Om dödsfallen följde samma exponentiella utveckling som de gjorde i början av november så skulle det nog vara rimligt. Men det ser ju inte ut som att det blir så.
Om vi summerar "Otrolig"s rapporterade siffror från tisdag till fredag, som täcker den senaste brutna veckan så är
antalet nya smittade 34 868, de sju senaste dagarna.

Dessutom så har vi problem med testandet överlag i Sverige, vi har inte kapaciteten att låta alla testa sig
vi ransonerar.

Exempel:
Möjligheten att boka tid för provtagning av covid-19 är för tillfället begränsad, både via 1177.se och på vårdcentralen. Region Östergötland provtar just nu endast prioriterade grupper.
https://www.1177.se/Ostergotland/sjukdomar--besvar/lungor-och-luftvagar/inflammation-och-infektion-ilungor-och-luftror/om-covid-19--coronavirus/lamna-prov-och-fa-provsvar-om-covid-19/lamna-prov-for-covid-19/
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-11-28 kl. 03:03.
Citera
2020-11-28, 03:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Om vi summerar "Otrolig"s rapporterade siffror från tisdag till fredag, som täcker den senaste brutna veckan så är

Dessutom så har vi problem med testandet överlag, vi har inte kapaciteten att låta alla testa sig
vi ransonerar.

Exempel:
Möjligheten att boka tid för provtagning av covid-19 är för tillfället begränsad, både via 1177.se och på vårdcentralen. Region Östergötland provtar just nu endast prioriterade grupper.
https://www.1177.se/Ostergotland/sjukdomar--besvar/lungor-och-luftvagar/inflammation-och-infektion-ilungor-och-luftror/om-covid-19--coronavirus/lamna-prov-och-fa-provsvar-om-covid-19/lamna-prov-for-covid-19/

Dock intressant att båda andel och antal faktiskt positiva utfall minskar vecka 47 kontra vecka 46. Just andelen är också den parameter vi nog får titta närmare på. Framförallt nu när det verkar blir aktuellt med snabbtester. Tror region Skåne är först ut i ledet.
Citera
2020-11-28, 03:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radjaidjah
Nordstan under dagens Black Friday

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OQgVEq/sjukskoterskan-om-trangseln-under-black-friday-sorgligt

Förstår att sjuksköterskan i artikeln är upprörd. Invandrarna drar hem smittan till sina äldre anhöriga och riskerar själva ett svårt sjukdomsförlopp. Kindpussar och allmänt dålig hygien. Vips så kvävs landets sjukvårdsresurser när viruset far runt som en löpeld i deras trånga lägenheter. Blir lite lätt spyfärdig.
Citera
2020-11-28, 03:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Dock intressant att båda andel och antal faktiskt positiva utfall minskar vecka 47 kontra vecka 46. Just andelen är också den parameter vi nog får titta närmare på. Framförallt nu när det verkar blir aktuellt med snabbtester. Tror region Skåne är först ut i ledet.
Sluta stoppa huvudet i sanden.

Så här ser det ut i Stockholm, senaste siffrorna:
27 november: Lägesrapport om covid-19

5088 nya fall av covid-19, varav 100 är provtagna på ett SÄBO, har konstaterats genom provtagning under perioden 24–26 november. Motsvarande period förra veckan konstaterades 3764 fall.
https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/11/27-november-lagesrapport-om-covid-19/

Välkommen till verkligheten!

Edit: En öking med cirka 35% av rapporterade fall i Stockholm.
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-11-28 kl. 04:01.
Citera
2020-11-28, 04:52
Medlem
bjornhagbergs avatar
Citat:
Sluta stoppa huvudet i sanden.

Så här ser det ut i Stockholm, senaste siffrorna:
27 november: Lägesrapport om covid-19

5088 nya fall av covid-19, varav 100 är provtagna på ett SÄBO, har konstaterats genom provtagning under perioden 24–26 november. Motsvarande period förra veckan konstaterades 3764 fall.
https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/11/27-november-lagesrapport-om-covid-19/

Välkommen till verkligheten!

Edit: En öking med cirka 35% av rapporterade fall i Stockholm.

Ja precis - oj covid sprider sig och fler och fler testar sig så fler och fler får positiv diagnos. Precis som Ananasen som blev testad.

Har du ens koll på hur många som dör i lunginflammation varje år i Sverige?
Citera
2020-11-28, 06:00
Medlem
Citat:

Dessutom så har vi problem med testandet överlag i Sverige, vi har inte kapaciteten att låta alla testa sig
vi ransonerar.

Exempel:
Förvissa är testkapaciteten ansträngd, men vi testade fler v47 än v46, och andelen positiva minskade.

Hur många test som bokförs varierar lite upp och ner från vecka till vecka, p.g.a. eftersläpning i rapportering. Jag vill först veta hur många test som har rapporterats, innan jag pratat om ökning/minskning. Det vill säga om andelen smittade har ökat också.

Andelen positiva är ett väldigt trevligt och stabilt mått, eftersom det inte påverkas av diskrepanser i hur många fall som rapporteras in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in