2020-11-27, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
I seriously doubt it’s 0.3%. Where are you getting this number from?
I princip alla seriösa bedömare sätter IFR runt 0.3% nuförtiden. Give or take 0.1%.

Det är ju ännu lägre globalt, men det är för att fattiga länder har så ung befolkning.
Citera
2020-11-27, 22:39
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Runt hälften av de vuxna som jag känner som ha haft Covid har varit rätt ordentligt sjuka mellan 3-10 dagar. Inget man jobbar med i alla fall. Jag var ordentligt sjuk i en dryg vecka, frugan i tre dygn.

Syrran var ordentligt sjuk i en vecka. Hennes man hade som en lätt förkylning. En granne låg på IVA en vecka. Det varierar kraftigt.
Allright. Nu vill jag inte vara den som är den men det låter ungefär som en jobbig influensasäsong. Jag vill inte förminska något, jag fattar att många blivit ordentligt under isen. Men jag är väldigt skeptisk till reaktionen, eller inte bara skeptisk, jag är en skarp motståndare till reaktionerna.

Men visst, det kanske kan vara så att när smitta väl uppstår lokalt så går det väldigt fort och många blir sängliggande samtidigt. Om det är så att en stor del av lärarna på en skola blir sängliggande ja då fattar man ju att man kanske får stänga en vecka eller två. Men det vore intressant att få veta hur sjuka lärarna har varit. Eller om dom har fått stänga pga positiva tester alena. Och hur många skolor handlar det om? Det verkar ju vara en här och en där.

Jag fortsätter iallafall att vara skeptiker i hela den här soppan. Någon måste väl vara det också
Citera
2020-11-27, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
I princip alla seriösa bedömare sätter IFR runt 0.3% nuförtiden. Give or take 0.1%.

Det är ju ännu lägre globalt, men det är för att fattiga länder har så ung befolkning.

What are they basing this on? All the first-wave large-scale studies pointed to a variable IFR that rose with societal spread and landed at a range around 0.8% and 1.3%.

That the IFR would lessen during summer is no surprise. That it rises when it gets into vulnerable demographics and causes hospital strain is no surprise either.
Citera
2020-11-27, 22:43
Bannlyst
Nordstan under dagens Black Friday

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OQgVEq/sjukskoterskan-om-trangseln-under-black-friday-sorgligt
Citera
2020-11-27, 22:46
Medlem
Citat:
What are they basing this on? All the first-wave large-scale studies pointed to a variable IFR that rose with societal spread and landed at a range around 0.8% and 1.3%.

That the IFR would lessen during summer is no surprise. That it rises when it gets into vulnerable demographics and causes hospital strain is no surprise either.
Det är väl olika, men exempelvis här:

https://www.who.int/bulletin/online_first/BLT.20.265892.pdf

och här:

https://www.acpjournals.org/doi/10.7326/M20-5352

Island har ju CFR på 0.3%, så IFR måste vara ännu lägre än så på Island.
Citera
2020-11-27, 22:50
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:

Det är ganska otroligt egentligen. Nu över 6 månader efter den pandemiska vågen, när man ganska säkert kan sätta en approximering kring 0.2-0.3% IFR, om ens det, med kraftig bias mot äldre dessutom, så babblar man fortfarande om lockdowns och diverse knasiga åtgärder.

Tänk om västvärlden hade haft en metaboliskt hälsosam befolkning. Då hade vi inte märkt någonting överhuvudtaget.
Citera
2020-11-27, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Allright. Nu vill jag inte vara den som är den men det låter ungefär som en jobbig influensasäsong. Jag vill inte förminska något, jag fattar att många blivit ordentligt under isen. Men jag är väldigt skeptisk till reaktionen, eller inte bara skeptisk, jag är en skarp motståndare till reaktionerna.

Men visst, det kanske kan vara så att när smitta väl uppstår lokalt så går det väldigt fort och många blir sängliggande samtidigt. Om det är så att en stor del av lärarna på en skola blir sängliggande ja då fattar man ju att man kanske får stänga en vecka eller två. Men det vore intressant att få veta hur sjuka lärarna har varit. Eller om dom har fått stänga pga positiva tester alena. Och hur många skolor handlar det om? Det verkar ju vara en här och en där.

Jag fortsätter iallafall att vara skeptiker i hela den här soppan. Någon måste väl vara det också

Detta är lite värre än en vanlig influensa, särskilt för vissa som blir riktigt sjuka. Jag hade influensan I vintras också och var ännu sjukare då.

Den stora skillnaden mellan denna sjukan och en influensa är att befolkningen har en ganska stor immunitet mot den och bara en del blir sjuka, Covid har vi väldigt liten immunitet mot just nu.
Citera
2020-11-27, 22:56
Medlem
Citat:
Det är väl olika, men exempelvis här:

https://www.who.int/bulletin/online_first/BLT.20.265892.pdf

och här:

https://www.acpjournals.org/doi/10.7326/M20-5352

Island har ju CFR på 0.3%, så IFR måste vara ännu lägre än så på Island.

I’ve already posted my critique of the WHO IFR study, as well as the peer reviews slamming it. It doesn’t hold much weight in the academic world. I haven’t read the second.

Iceland never suffered hospital strain, deliberately kept the infection away from older demographics, and has such a small population that testing the entirety of it to ensure the virus is kept from the vulnerable demographic is feasible. It’s not representative of wide societal spread and more a confirmation of the IFR for younger demographics.
Citera
2020-11-27, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radjaidjah

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OQgVEq/sjukskoterskan-om-trangseln-under-black-friday-sorgligt

Som vanligt i Nordstan, många utrikes födda...
Citera
2020-11-27, 23:01
Medlem
Durochmolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radjaidjah

Så sorgligt, så dumt. Börjar mer och mer tycka att vi borde stänga ner samhället helt , för vi svenskar är verkligen idioter. Hoppas idioterna som shoppade idag inte får någon vård om 2 veckor pga överfyllda sjukhus.
Citera
2020-11-27, 23:08
Medlem
Citat:
I’ve already posted my critique of the WHO IFR study, as well as the peer reviews slamming it. It doesn’t hold much weight in the academic world. I haven’t read the second.

Iceland never suffered hospital strain, deliberately kept the infection away from older demographics, and has such a small population that testing the entirety of it to ensure the virus is kept from the vulnerable demographic is feasible. It’s not representative of wide societal spread and more a confirmation of the IFR for younger demographics.
Jag har inte hört att Islands covid skulle ha en skev åldersfördelning.
Citera
2020-11-27, 23:11
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Detta är lite värre än en vanlig influensa, särskilt för vissa som blir riktigt sjuka. Jag hade influensan I vintras också och var ännu sjukare då.

Den stora skillnaden mellan denna sjukan och en influensa är att befolkningen har en ganska stor immunitet mot den och bara en del blir sjuka, Covid har vi väldigt liten immunitet mot just nu.
Jag tror immuniteten är större än vad dom flesta tror. Som jag förstått det så är korsimmunitet rätt hög, speciellt hos barn som utsätts för diverse coronavirus ofta.

Men jo, det är nog säkert lite värre en än vanlig influensa. Men sen finns det ju lite värre influensasäsonger också. 1993 var en, 2000 var jobbig och 2017/2018 var lite dryg. Frågan är hur covid sällar sig mot dessa när man jämför åldersgrupper och hälstostatus.

I början av 2018 fick jag influensan. Jag sov mig igenom en hel vecka, åt knappt nått, drack bara vatten. Den va tuff! Och jag är frisk 30 plusare. Är covid värre? Kanske, kanske inte. Marginellt isåfall. Däremot förstår jag att äldre lider som in i helvete även om den bara är lite värre än flunsan 2018. Men som sagt, det beror ju på. Det kan slå olika beroende på åldersgrupp. Denna verkar vara jävlig för riktigt gamla och dom med metabol sjukdom.
Senast redigerad av Hexen666 2020-11-27 kl. 23:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in