2020-11-28, 00:27
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Why would it not? The virus is no kinder than before, and the hospitals are filling up. Winter is the cruelest season for a seasonal respiratory virus.

We know from before when seasonal change lowers the R0 drastically. April. We know from the Southern Hemisphere when seasonal change lowered their R0. Late spring. Why would this change just to fit your world view?
Jämför man med spanskan så var väl andra vågen över i december. Varför tror du det ska hålla på hela vintern? Och den allvarliga influensan i UK 1989/90 hade sin topp andra veckan i december. Det finns ingen anledning att utgå från att nuvarande våg kommer att mattas av först i april. Det verkar snarare okaraktäristiskt att en våg skulle vara så länge.
Citera
2020-11-28, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Så funkar det inte alls med andra sorters Coronavirus. Man blir åter infekterad ändå efter sex månader.
Varför ska immuniteten vara mer bestående med just denna Coronavirus?!

Infekterad kan du ju bli. Men då skapas antikroppar så du inte blir allvarligt sjuk.

Så att följa antal fall i denna pandemi är nu värdelöst. Allvarligt sjuka är viktigare, typ sjukhusinläggningar eller IVA.
Citera
2020-11-28, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Du tänker alltså att alla saknar immunitet och att alla medborgare blir smittade på ett och samma år? Lyckligtvis så är det ju inte så det fungerar. Det finns redan en naturlig motståndskraft i befolkningen, och alla har inte blivit exponerade än. Och så är mortaliteten fördelad på äldre åldersgrupper. Det är inte så enkelt som att ta 0.3% på hela befolkningen

Nej, jag räknade baklänges utifrån 0.3% IFR och hur många döda vi har. I så fall har vi fortfarande 8 miljoner som inte varit smittade. 0.3% är ett snitt för hela befolkningen, så ja, det är så enkelt.
Citera
2020-11-28, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
För en månad sen låg Island på 0,2% CFR. När svansen efter det senaste utbrottet är klart kommer de vara nere på samma nivå igen.

Jag vet inte vad Island låg på för flera månader sedan, jag är mest interesserad av hur det är idag.

Döden kommer efter smittan ....

Smittspridningen är på väg ner på Island, och är nästan borta nu, med färre nya fall dagligen.

Det som är mest troligt är att "svansen" i denna vågen, nu kommer att leda till fler dödsfall bland de som redan är smittade, och mindre fall av smitta de kommanda veckorna, vilket gör att CFR blir ännu högre, inte lägre ?
Senast redigerad av Kurt7777 2020-11-28 kl. 00:38.
Citera
2020-11-28, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Så funkar det inte alls med andra sorters Coronavirus. Man blir åter infekterad ändå efter sex månader.
Varför ska immuniteten vara mer bestående med just denna Coronavirus?!

Jo visst, men de flesta får inga eller minimala symptom andra gången, vilket är en form av immunitet. Så funkar det för många Corona-virus. Varje ny "exponering" boostar immunsystemet en aning.

Steriliserande immunitet, alltså att man inte öht blir infekterad, är väldigt ovanligt.

De flesta vaccin förhindrar inte heller infektion, bara att man blir allvarligt sjuk.
Citera
2020-11-28, 00:38
Medlem
Sumegs avatar
Citat:
Allright. Nu vill jag inte vara den som är den men det låter ungefär som en jobbig influensasäsong. Jag vill inte förminska något, jag fattar att många blivit ordentligt under isen. Men jag är väldigt skeptisk till reaktionen, eller inte bara skeptisk, jag är en skarp motståndare till reaktionerna.

Bara den för vilken covid är ett abstrakt fenomen kan vara skeptiker och göra jämförelser med en vanlig influensasäsong.

För den som arbetar i akutvården är alla sådana jämförelser fullständigt absurda.

Du är helt världsfrånvänd - tänk flat earther o dyl - vad gäller vilken impact pandemin har på vården och enskilda människor, patienter och vårdpersonal.

Du är helt lost vad gäller den centrala parametern i alla diskussioner här. Detta leder till att ditt tänkande kring pandemin blir helt skevt och det är därför alla här med lite verklighetskontakt argumenterar emot dig. Fattar f ö inte hur du orkar - eller har du inget liv, alls??
Citera
2020-11-28, 00:48
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Nej, jag räknade baklänges utifrån 0.3% IFR och hur många döda vi har. I så fall har vi fortfarande 8 miljoner som inte varit smittade. 0.3% är ett snitt för hela befolkningen, så ja, det är så enkelt.
Och inom vilket tidspann tänker du dig att dessa resterande 23 000 kommer att dö? Du är medveten om att influensa har en IFR på 0.1 och det skulle innebära 8000 döda på en säsong i Sverige med det sätt du tänker. Så fungerar det ju givetvis inte. Du har inte tagit alla andra variabler i beaktande? Som åldersfördelning, ökande immunitet hos yngre och därmed också skydd för de äldre och svaga, dynamiken för alla andra pandemier som kommit och gått osv osv.

Covids IFR kommer också sjunka över tid
Citera
2020-11-28, 00:54
Medlem
Citat:
Och inom vilket tidspann tänker du dig att dessa resterande 23 000 kommer att dö? Du är medveten om att influensa har en IFR på 0.1 och det skulle innebära 8000 döda på en säsong i Sverige med det sätt du tänker. Så fungerar det ju givetvis inte. Du har inte tagit alla andra variabler i beaktande? Som åldersfördelning, ökande immunitet hos yngre och därmed också skydd för de äldre och svaga, dynamiken för alla andra pandemier som kommit och gått osv osv.

Covids IFR kommer också sjunka över tid

Det är heller inte jag som påstått att IFR är 0.3%...Jag tror nog också att IFR är lägre i verkligheten (och sjunker). Jag försökte bara förklara varför man vidtar "tokiga åtgärder". Men eftersom IFR bara är uppskattningar så vågar man inte chansa. Det kan man väl tycka är rimligt ändå, eller inte.
Citera
2020-11-28, 00:56
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumeg
Bara den för vilken covid är ett abstrakt fenomen kan vara skeptiker och göra jämförelser med en vanlig influensasäsong.

För den som arbetar i akutvården är alla sådana jämförelser fullständigt absurda.

Du är helt världsfrånvänd - tänk flat earther o dyl - vad gäller vilken impact pandemin har på vården och enskilda människor, patienter och vårdpersonal.

Du är helt lost vad gäller den centrala parametern i alla diskussioner här. Detta leder till att ditt tänkande kring pandemin blir helt skevt och det är därför alla här med lite verklighetskontakt argumenterar emot dig. Fattar f ö inte hur du orkar - eller har du inget liv, alls??
Dom flesta har haft influensa men dom har ingen aning om hur det ser ut med åldringar som dör av det på sjukhus. Är influensa då ett abstrakt fenomen för gemene man?

Har du själv erfarenhet av covid? Du själv eller folk du känner?

Har du kommit med några data för att styrka dina antaganden?

Den här tråden är verkligen inte berikad med folk som har verklighetskontakt, den saken är klar.
Citera
2020-11-28, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Jämför man med spanskan så var väl andra vågen över i december. Varför tror du det ska hålla på hela vintern? Och den allvarliga influensan i UK 1989/90 hade sin topp andra veckan i december. Det finns ingen anledning att utgå från att nuvarande våg kommer att mattas av först i april. Det verkar snarare okaraktäristiskt att en våg skulle vara så länge.

They wore masks and stayed indoors. I’m not saying the peak will remain at full strength until April, but I believe that a plateau will be reached after a peak in Jan/Feb. There are a lot of accelerating factors yet to come throughout December and the heightened spread will be difficult to control in January. Common coronaviruses are most infectious between December and April. I don’t see why this one would not be any different, only more infectious. Hence why I don’t think this second wave is in full swing yet, although I predicted early on that August would see the formation of second wave upticks in Europe. I think when looking back we’ll consider August—November as precursors to the Dec—April second wave, it’s just hard to see it now in the middle of it all.
Citera
2020-11-28, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Just looking at Iceland, we could surmise that IFR is not 0.3%, but in fact quite a bit higher.

Right now, Iceland has registrered 5346 cases, the death toll stands at 26.
That means CFR is in fact 0,49%.

Iceland has one major advantage; it is the home of deCODE Genetics, one of the worlds leading RT-PCR testing labs.

This lab alone has the resources to test the entire population of Iceland within a reasonable timeframe. and has done so.

So far, Iceland has performed 1.13 tests for each of it's inhabitants, with a total of ca. 387 000 tests performed.

Everyone on Iceland obviously haven't been tested, and many have taken more than one test, but it's still an impressive number.

Most of this testing was done early on in the pandemic, during the spring.
The relatively low spread of the virus on Iceland during the summer and fall means there's less need for widespread testing these days.

What this really means, is that Iceland has probably caught just about every case of infection through widepread testing.
Ultimately meaning IFR is most likely very close to CFR.
So even in Iceland, where they've been quite successful in avoiding deaths, compared to most other countries in the world, IFR is most likely close to 0.5%.

That IFR would somehow be lower than that on a global scale, is wishful thinking.
Current estimates of global IFR, not withstanding baseless reports filled with errors, are somewhere in the 0.6-1.0% range.

In Sweden, where so many people have died unessesarily, IFR is probably much higher than the global estimates, I'd think closer to 1.0-1.5%, at least. At the same time, Swedens lack of testing makes it really hard to make heads or tails of the numbers.

Absolutely. Iceland did great in shielding the elderly from harm as well, which would lower the IFR compared to a blanket population spread.

Sweden has a high percentage of elderly in the population period. One of the highest in the world. This will drive the IFR up somewhat from a stratified global average.
Citera
2020-11-28, 01:10
Medlem
Citat:
Dom flesta har haft influensa men dom har ingen aning om hur det ser ut med åldringar som dör av det på sjukhus. Är influensa då ett abstrakt fenomen för gemene man?

Har du själv erfarenhet av covid? Du själv eller folk du känner?

Har du kommit med några data för att styrka dina antaganden?

Den här tråden är verkligen inte berikad med folk som har verklighetskontakt, den saken är klar.

Det är garanterat flera här i tråden som arbetar inom sjukvården men de vill nog ofta inte skylta med det då det kan få ödesdigra konsekvenser för karriären om man avviker från Tegnells linje.

Det säger sig själv att covid är på en helt annan nivå än influensa. Typ alla sjukhus i hela landet är nu i stabs- och beredskapsläge. Och detta är förmodligen bara början. Det händer inte pga en vanlig influensa.

Men samtidigt så kan jag förstå din utgångspunkt. För oss som inte arbetar i vården kan corona säkert kännas lite abstrakt om man inte har drabbade i ens närhet och om man själv är 20 år och kärnfrisk. Det är möjligt att jag själv hade varit för att släppa skiten fritt om inte mina föräldrar varit 70+.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in