2020-11-27, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ComedyBall
Svenskt företag behöver INTE betyda svensk chaufför. Såhär går det när man anställer vilken jävla tomte som helst som egentligen inte ska sitta i ett tungt fordon.
Yrkesstoltheten är som bortblåst.. De flesta som sitter bakom ratten på en lastbil är riktiga mongon man undrar hur i helvete de fick sitt CE körkort. Resten är alkoholiserade tragiska fattighjon från östeuropa.

Om det är en utlänk så är det inte omöjligt att han köpt kortet.
Citera
2020-11-27, 11:08
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Här måste huvuden rulla och det ordentligt... Föraren bär såklart det största ansvaret om han kört onykter eller bakfull och somnat och skall därmed dömas till det hårdaste straffet i straffskalan för detta brott - detta då han uppenbarligen skitit i om han är en fara för andra. Tyvärr, kommer han får x antal rabatter då han kommer gråta ut och vill in på avgiftning och behandling, det är så det brukar se ut. Detta om han inte har andra domar och/eller avslutade behandlingar bakom sig. Chefen/ägaren skall också dömas om denne vetat om eventuella domar och/eller missbruk - denne är då ytterst medansvarig och skall dömas till dråp, han med, men kommer även han enkom dömas till något fjantbrott...

Detta är ett solklart fall utav dråp, men han kommer enkom dömas för vållande till annans död. Har aldrig förstått varför eventuella missbruk och/eller psykiska sjukdomar skall ge sänkta och lägre straff.
Citera
2020-11-27, 11:26
Medlem
Eren-Jaegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R-G-B
Om ett åkeri inte har råd att betala för däck och bilbesiktning kanske man ska lägga ner innan det händer en olycka ...

" Betalningsanmärkningar - specifikation utslag, restförda skatter och tredskodomar
2019-09-26 2 336 BESIKTA BILPROVNING I SVERIGE AB
2019-10-02 115 693 Bet.förel. utslag DÄCKHÖRNAN I HÖRBY AB "

Går nog inte så bra.
"Anmärkning:
Företagsrekonstruktion inledd 2020-03-20"

https://www.allabolag.se/5563519965/verksamhet
Citera
2020-11-27, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eren-Jaeger
Går nog inte så bra.
"Anmärkning:
Företagsrekonstruktion inledd 2020-03-20"

https://www.allabolag.se/5563519965/verksamhet

Det där är sådant som kom fram redan på sida 2 i denna tråden.

Intressant är dock att problemen är bra mycket äldre än coronakrisen.
Här finns utslag från 2018 redan, och sedan genom hela 2019. Varenda månad, frånsett juni 2019.

Kanske har skattebetalarnas stödpengar till bland annat resebranschen gått till att hålla ett sådant skitföretag under armarna. Lastbilstrafiken har kunnat hållas igång med hjälp av stöd som var avsett för busstrafiken...?

Om det nu är så, så är det jävligt illojalt mot övriga åkerier i centralen Flexilast.

Ett sådant här företag skulle varit plockat av banan för länge, länge sedan.
Citera
2020-11-27, 13:50
Medlem
Men vänta, stopp nu. Hur kan ni vara så säkra på att det är Tjörnarps buss? Flexilast har MÅNGA fjärr-bilar kopplade till sig med loggan på. Tjörnarps buss är således inte det enda åkeriet med en fjärr-bil som har Flexilast loggan i bak..
Citera
2020-11-27, 14:06
Medlem
P55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beelly08
Men vänta, stopp nu. Hur kan ni vara så säkra på att det är Tjörnarps buss? Flexilast har MÅNGA fjärr-bilar kopplade till sig med loggan på. Tjörnarps buss är således inte det enda åkeriet med en fjärr-bil som har Flexilast loggan i bak..
Enligt Snapphanetelegrafen är det Tjörnarpsbuss lastbil.
Citera
2020-11-27, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Misstänkt för grovt rattfylleri står det. Jag vet verkligen inte vilka lastbilschaufförer som kan köra fulla. Alla lastbilar hade väl alkohollås trodde jag? Jag har kört lastbil och i hytten finns ett alkolås som det ska blåsas i. Postnord har väl ett alkolås redan när nyckeln till lastbilen hämtas ut, som jag kommer ihåg det.

Det pekar på en utländsk chaufför från östland. De tjänar inte så mycket och jag är tveksam till att deras lastbilar har alkohollås. Det går såklart blåsa i alkohollåset och sedan dricka under färd om det nu skulle vara ett svenskt åkeri vars lastbil varit inblandad i.
Jag läste om en alkis som hade fått alkolås. Han fyllde ballonger med luft på bensinstationen och släppte lutfen genom alkolåset.
Citera
2020-11-27, 16:43
Medlem
Bennybrandslangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av femtaliess
Jag läste om en alkis som hade fått alkolås. Han fyllde ballonger med luft på bensinstationen och släppte lutfen genom alkolåset.
Det där går inte, sorry
Citera
2020-11-27, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minnesota
Kan du ge några exempel på lastbilsrattfyllor med dödlig utgång där enbart arbetsgivaren och inte chauffören straffats/hängts ut?
Har inte letat efter det.
Men det jag ville få fram med mitt inlägg, och som du inte förstår är att det ska, oavsiktligt vad det gäller, alltid ställas frågan om arbetsgivarens ansvar. I det här fallet och flera andra av likadan karaktär är det väl mer befogat och fråga sej hur en chaufför medvetet sätter sej bakom ratten berusad.
Citera
2020-11-27, 17:24
Medlem
Neolitikums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Det står att dom har 15 fordon på merinfo.
Sorry, såg nu att de andra fordonen inte var lastbilar så 1 st lastbil verkar stämma.
Ja, de verkar ha köpt en andel av Flexillast nyligen. Kunden köper lastbil med lastbilscentral kopplad med fasta turen. Så det det blev en kort karriär inom lastbilsnäringen, de kör mest skolbuss. Resorna är de endast agenter för. Allkolås måste användas om det är monterat. Det monteras endast på åkerier storlek Schenker eller Postnord. Det är ingen som någon känner som är inom ankdammen Flexilast. Vissa ser man aldrig, andra varje dag.
Citera
2020-11-27, 18:05
Medlem
Corrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fylld
Har inte luftkompressorn på en lastbil en behållare med sprit för att tankarna inte ska frysa?

Tunga fordon har en lufttork som tar bort vätskan ur systemet så att det inte fryser.
Tar inte bort allt, men de mesta.
Kan behöva dränera dom lite ibland, men hjälp av en fjäderventil.

Sen finns det frysskydd man kan slå i under vintern då och då om man ändå vill.
Citera
2020-11-27, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Har inte letat efter det.
Men det jag ville få fram med mitt inlägg, och som du inte förstår är att det ska, oavsiktligt vad det gäller, alltid ställas frågan om arbetsgivarens ansvar. I det här fallet och flera andra av likadan karaktär är det väl mer befogat och fråga sej hur en chaufför medvetet sätter sej bakom ratten berusad.

Varför kommer du då med påståendet att "det slutar väl som vanligt.."?

Självklart ska man även kunna lyfta frågan om arbetsgivarens ansvar. Det ena utesluter inte det andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in