Citat:
Ursprungligen postat av
Makarov.24
"Vad ska man med den uppgiften till"?
Jag antar att det används för att försöka få ihop händelseförloppet. Alltså bestämma när han kommer ut, hur snabbt han är framme vid mordplatsen osv. Det bör väl ändå ha en viss relevans?
Jo, men Engströms uppfattning om skotten kommer väl inte ge oss någon klarhet i de bitarna. Vi har bara det han själv säger att gå på och det är rätt skakigt.
Sen kan man alltid spekulera...
Jag tänker lite så här... Jag och de som tror Engström sköt Palme är rätt överens på en punkt. Vi tror att Engström strävade efter att komma nära inpå mordet. Jag för att han sökte den uppmärksamhet det innebär, ni för att han höll igång nån sorts förväxlingsalibi.
I båda fallen tummar han på sanningen. Rätt rejält om han sköt Palme så klart. Men i ingetdera fallet väljer han att hitta på att han sett något av mordet eller GM. Det är så att säga att dra det lite för långt.
Han hamnar då i en situation där han befunnit sig väldigt nära men ändå missat alltsammans. Det blir så klart lite knepigt ur trovärdighetssynpunkt. Ett sätt att lösa det på är att spela ned hela mordmomentet. Det går att uppleva skotten som enbart ett. Det är inte mer öronbedövande än att det kan uppfattas som en avgasknall.
De uppgifter han lämnar om skotten blir helt enkelt de som funkar bäst i det övriga scenario han målar upp. I själva verket kan han ha befunnit sig 50 meter därifrån och det är då också rimligare att han tog mindre notis om skotten, men så långt bort har han som sagt ingen lust att vara. Hans uppfattning om skotten är alltså det som står till buds om hans övriga berättelse ska funka.