2020-11-27, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Det finns två vittnen som kunnat fokusera på den (o)sannolika gärningsmannen relativt ostörda, det är Jeppson och Nieminen. LJ såg kepsen men inte väskan, väskan hade GM på den sida han inte kunde se. Nieminen hade fokus på mannens händer och väskan eftersom den springande/lufsande mannen höll på och fumlade med den, och reagerade därför inte på om denne hade huvudbonad eller ej. Signalementet på GM stämde in på SE så pass mycket att han blev orolig. SE har varit "försvunnen" mellan 23.20- 23.40. "Det går inte att komma runt Engström" som KP sa.

Problemet är att det inte går att dra den typen av växlar på de iakttagelserna. Det som kommer ut av dessa ostörda, fokuserade vittnesmål är alltså i Jeppsons fall en keps och för Nieminens del en fladdrande rock. Att utifrån sånt här säga att det inte går att komma runt Engström är för klent.
Citera
2020-11-27, 11:33
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Problemet är att det inte går att dra den typen av växlar på de iakttagelserna. Det som kommer ut av dessa ostörda, fokuserade vittnesmål är alltså i Jeppsons fall en keps och för Nieminens del en fladdrande rock. Att utifrån sånt här säga att det inte går att komma runt Engström är för klent.
Här har vi en mer heltäckande bild av det KP sa:

Citat:
Det handlar om en misstänkt gärningsman som inte går att ”komma runt”, inledde Krister Petersson onsdagens minst sagt välbevakade presskonferens om sitt beslut i åtalsfrågan.
– Och den personen är Stig Engström, som omnämnts som ”Skandiamannen”, sade åklagaren.
Eftersom Stig Engström avled år 2000 kan åklagaren inte inleda förhör eller väcka åtal mot honom. Därför har Krister Petersson beslutat att utredningen ska läggas ned.

Citat:
Citat:
Om dagens Palmegrupp varit aktiva för 34 år sedan hade Stig Engström blivit anhållen om han inte kunnat lämna ordentliga förklaringar till de varierande uppgifterna, enligt Krister Petersson.
– Min bedömning är att det finns tillräckligt med omständigheter för att han också skulle ha kunnat bli häktad. Men jag är inte så dum att jag säger att det här materialet i sig ensamt räcker för att vi kan påstå att brottet är styrkt, som en domstol måste göra. Men det hade givit oss en rimlig chans att bygga upp ett case emot honom, säger Petersson.

Klokt talat.

https://www.hd.se/2020-06-10/far-sveriges-storsta-mordgata-svaret-i-dag
Citera
2020-11-27, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
"Vad ska man med den uppgiften till"?

Jag antar att det används för att försöka få ihop händelseförloppet. Alltså bestämma när han kommer ut, hur snabbt han är framme vid mordplatsen osv. Det bör väl ändå ha en viss relevans?

Jo, men Engströms uppfattning om skotten kommer väl inte ge oss någon klarhet i de bitarna. Vi har bara det han själv säger att gå på och det är rätt skakigt.

Sen kan man alltid spekulera...

Jag tänker lite så här... Jag och de som tror Engström sköt Palme är rätt överens på en punkt. Vi tror att Engström strävade efter att komma nära inpå mordet. Jag för att han sökte den uppmärksamhet det innebär, ni för att han höll igång nån sorts förväxlingsalibi.

I båda fallen tummar han på sanningen. Rätt rejält om han sköt Palme så klart. Men i ingetdera fallet väljer han att hitta på att han sett något av mordet eller GM. Det är så att säga att dra det lite för långt.

Han hamnar då i en situation där han befunnit sig väldigt nära men ändå missat alltsammans. Det blir så klart lite knepigt ur trovärdighetssynpunkt. Ett sätt att lösa det på är att spela ned hela mordmomentet. Det går att uppleva skotten som enbart ett. Det är inte mer öronbedövande än att det kan uppfattas som en avgasknall.

De uppgifter han lämnar om skotten blir helt enkelt de som funkar bäst i det övriga scenario han målar upp. I själva verket kan han ha befunnit sig 50 meter därifrån och det är då också rimligare att han tog mindre notis om skotten, men så långt bort har han som sagt ingen lust att vara. Hans uppfattning om skotten är alltså det som står till buds om hans övriga berättelse ska funka.
Citera
2020-11-27, 11:54
Medlem
Citat:
Här har vi en mer heltäckande bild av det KP sa:

Klokt talat.

https://www.hd.se/2020-06-10/far-sveriges-storsta-mordgata-svaret-i-dag

Ja, men det är väl inte mycket att säga om det. Hade väl varit toppen om de anhöll Engström när det begav sig. Det vilar bara på skälig misstankegrad och kräver knappast något tungt artilleri. Gunnarsson anhölls. Innebar det att det inte gick att komma runt honom?

Jag kanske drar för stora växlar på den olycksaliga formuleringen men den är konstig. Även om jag inte tror att Christer Pettersson sköt Palme är det mer välfunnet att säga att han inte går att komma runt. Han blev trots allt utpekad.

Engström kan man utan vidare runda. Skulle man mot all förmodan kunna knyta någon annan till mordet finns det faktiskt ingenting kring Engström man behöver grubbla vidare på.
Citera
2020-11-27, 12:06
Medlem
Citat:
Jo, men Engströms uppfattning om skotten kommer väl inte ge oss någon klarhet i de bitarna. Vi har bara det han själv säger att gå på och det är rätt skakigt.

Sen kan man alltid spekulera...

Jag tänker lite så här... Jag och de som tror Engström sköt Palme är rätt överens på en punkt. Vi tror att Engström strävade efter att komma nära inpå mordet. Jag för att han sökte den uppmärksamhet det innebär, ni för att han höll igång nån sorts förväxlingsalibi.

I båda fallen tummar han på sanningen. Rätt rejält om han sköt Palme så klart. Men i ingetdera fallet väljer han att hitta på att han sett något av mordet eller GM. Det är så att säga att dra det lite för långt.

Han hamnar då i en situation där han befunnit sig väldigt nära men ändå missat alltsammans. Det blir så klart lite knepigt ur trovärdighetssynpunkt. Ett sätt att lösa det på är att spela ned hela mordmomentet. Det går att uppleva skotten som enbart ett. Det är inte mer öronbedövande än att det kan uppfattas som en avgasknall.

De uppgifter han lämnar om skotten blir helt enkelt de som funkar bäst i det övriga scenario han målar upp. I själva verket kan han ha befunnit sig 50 meter därifrån och det är då också rimligare att han tog mindre notis om skotten, men så långt bort har han som sagt ingen lust att vara. Hans uppfattning om skotten är alltså det som står till buds om hans övriga berättelse ska funka.

Det kan absolut vara som du säger. Dock har jag svårt att se att SE har alibi.
Citera
2020-11-27, 12:19
Medlem
En teori är att SE återvänt till mordplatsen. Hur lång tid kan han ha behövt efter att han försvann efter mötet med YN? Detta är alltså utifrån SPEKULATION att han är mördaren.
Citera
2020-11-27, 12:42
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag värjer mig lite mot din beskrivning att jag "pekar ut" de här författarna. Vi måste väl ändå utgå ifrån att det här är vuxna människor som tar ansvar för vad de själva skriver. Och vad de menar är alltså att Stig Engström har alibi, eller att han kanske har alibi, eller att man kanske bör undersöka om han har alibi:

Jag uttryckte mig väl dåligt. Det jag menade var att du pekade på författarnas synpunkter kring en fråga vi diskuterade, vilket inte har något med mina synpunkter att göra.
Citera
2020-11-27, 12:43
Medlem
Citat:
Det kan absolut vara som du säger. Dock har jag svårt att se att SE har alibi.

Samma här. Tycker inte att det han redogör för på mordplatsen är tillräckligt för att ge honom alibi.
Citera
2020-11-27, 12:44
Medlem
Citat:
En teori är att SE återvänt till mordplatsen. Hur lång tid kan han ha behövt efter att han försvann efter mötet med YN? Detta är alltså utifrån SPEKULATION att han är mördaren.

Ett problem med att tro på Engström som mördare och skicka tillbaka honom till mordplatsen är ju möjligtvis att ett av huvudargumenten för att han sköt Palme är att ingen såg honom på mordplatsen...
Citera
2020-11-27, 13:18
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ja, men det är väl inte mycket att säga om det. Hade väl varit toppen om de anhöll Engström när det begav sig. Det vilar bara på skälig misstankegrad och kräver knappast något tungt artilleri. Gunnarsson anhölls. Innebar det att det inte gick att komma runt honom?

Jag kanske drar för stora växlar på den olycksaliga formuleringen men den är konstig. Även om jag inte tror att Christer Pettersson sköt Palme är det mer välfunnet att säga att han inte går att komma runt. Han blev trots allt utpekad.

Engström kan man utan vidare runda. Skulle man mot all förmodan kunna knyta någon annan till mordet finns det faktiskt ingenting kring Engström man behöver grubbla vidare på.
Det största misstaget var att SE uppenbarligen avfördes på felaktiga grunder eller för att vara mer exakt, YN:s vittnesmål avfärdades på felaktiga grunder 1986.

Du har skrivit att SE snackar mycket skit och där är vi överens. Var placerar du SE vid den här tidpunkten?

Citat:
Tid: 23.22.20.
Lägesbeskrivning:

En inre ring med OP, LP, SG, AH och KJ.

En yttre ring med PW, CW, AE, GI, LB, MR, UR, SK och BP.

I bilarna finns HJ, LL, JA.

På trottoaren norr om Dekorima finns AB och JÅS.

På andra sidan vägen finns AD, IM, HL, SL och SR.

https://tunnelgatan.se/skyldig.htm
Citera
2020-11-27, 13:29
Medlem
Citat:
Det största misstaget var att SE uppenbarligen avfördes på felaktiga grunder eller för att vara mer exakt, YN:s vittnesmål avfärdades på felaktiga grunder 1986.

Du har skrivit att SE snackar mycket skit och där är vi överens. Var placerar du SE vid den här tidpunkten?

https://tunnelgatan.se/skyldig.htm

Det är väl i detta läget han ska se LJ?
Citera
2020-11-27, 13:35
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Det är väl i detta läget han ska se LJ?
Ja enligt sin egen utsago åtminstone och då borde han ingå i den "inre ringen". Nu är det så att ingen sett vare sig gubben, jättekepsen eller väskan, så han måste ha snackat skit. Frågan är var han befann sig?

Jag tror att han skulle korsa Malmskillnadsgatan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in