2020-11-27, 11:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CentroX
Maradona var överlägsen passningspelare.
https://youtu.be/nKZLNcMI3C0

Överlägsen 99,99 % av världshistoriens fotbollsspelare på elitnivå, ja, men inte Messi. Man kan argumentera i båda riktningar där, men Messis 100+ assist mer än Maradona är ett ganska starkt argument.
Citera
2020-11-27, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
Oh... Nej... Han behövde inte fuska, eftersom han ju ändå var bäst. Eller?
Om domaren inte blåser är knappast inte hans fel.
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Han blev känd redan 82, då han låg på planen och fotade Falcao i magen med utvisning som följd.
86 då han blev världskändis för sitt handbollsmål.
90 när han räddade ett givet mål med handen på mållinjen mot Sovjet. Erik Fredriksson dömde.
94 dopad.

Så nog har det funnits tillfällen för honom att göra sig känd.
Utsedd till århundradets bäste spelare av folket i en omröstning. Jobbigt?
Citera
2020-11-27, 12:12
Medlem
CliviaMiniatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
45 minuter läste jag det tog. Skandal oavsett. Han hade möjligen klarat sig om ambulans med hjärtstartare kommit dit snabbare. Det borde ju varit mer koll eftersom han var nyopererad och hade flera problem med hälsan.
Sorgligt. Jag läste i en tidning från Argentina att han dog ensam på sitt rum. Ingen av hans familj fanns där för att hålla honom i handen. Ingen av alla hans livvakter var där och ingen av hans talrika skötare. Han lär ha saknat sina föräldrar mycket och gråtit under sina sista veckor i livet. Kanske var det föräldrarna som var med honom i hans tankar på slutet.
Kanske det var svårt att vara nära honom men någon borde ha gjort en ansträngning. Så många älskade hans fotboll och honom, så många tjänade pengar.
Men när han dog så var han bara Diego, ensam. Vem tänkte han på? Jag tror att han längtade efter sin mamma.
Men såklart, massor av svenskar kan bara tänka att han fuskade. Han var en Argentinsk konstnär och hans konst var fotboll.
Citera
2020-11-27, 12:16
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CliviaMiniata
Sorgligt. Jag läste i en tidning från Argentina att han dog ensam på sitt rum. Ingen av hans familj fanns där för att hålla honom i handen. Ingen av alla hans livvakter var där och ingen av hans talrika skötare. Han lär ha saknat sina föräldrar mycket och gråtit under sina sista veckor i livet. Kanske var det föräldrarna som var med honom i hans tankar på slutet.
Kanske det var svårt att vara nära honom men någon borde ha gjort en ansträngning. Så många älskade hans fotboll och honom, så många tjänade pengar.
Men när han dog så var han bara Diego, ensam. Vem tänkte han på? Jag tror att han längtade efter sin mamma.
Men såklart, massor av svenskar kan bara tänka att han fuskade. Han var en Argentinsk konstnär och hans konst var fotboll.
Har hört uppgifter om att han ville vara själv pga smittorisken för covid.
Citera
2020-11-27, 12:19
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durcherrs
Anledningen till att det finns ett "folkligt intresse" (jag har personligen aldrig brytt mig om dessa individer och deras privatliv) är för att media har skapat det. Det finns betydligt bättre/intressanta spelare på själva fotbollsplan (som även var mer atletiskt och estetiskt byggda), men bara för att de var vita och inte hade klatschiga sydamerikanska namn som Rivelino, Maradona och Pelé så har de hamnat i skymundan. Michael Laudrup och Dennis Bergkamp är några som jag kommer på nu direkt som spelade mycket roligare fotboll och framför allt för laget, men bara för att de inte levde scarface-livet så är de inga "kulturikoner".

Och inget illa menat, Elias, men Bruce Lee? Större bluff tror jag det är svårt att hitta...
Eh ...
Maradona bar landslaget och klubben. Det är därför han är älskad.
Citera
2020-11-27, 12:24
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinlo89
Jag tycker det är oerhört svårt att säga vem som hade bäst touch. Man kan nog räkna in Zidane och Ronaldinho till den skaran också.

När det gäller framspelningar håller jag Messi snäppet över Maradona. Messi har flest assist i historien, mer än 100 fler än Maradona totalt sett. Visserligen har Messi spelar fler matcher, men ändå. 100 extra är många när han dessutom i flera år spelat högst upp som striker.

Passningen vid 3:46 är helt makalös! https://youtu.be/QgsFQgmJh_Q

https://youtu.be/B153SMxlHjs
Messi har en annan typ av spelare och lagtaktik omkring sig. Dessutom är fotbollen annorlunda nu.
Maradona bar sina lag vilket knappast kan gälla för Messi ...
Att fotbollsspelare runt om i världen säger att Maradona är den störste säger väl allt?
Citera
2020-11-27, 12:32
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Du vet inget om konst, inget om fotboll, inget om passion, inget om livet. Du har inget människovärde.

Konst det stämmer där är jag novis. Jag vet så mycket att man inte sparkar motspelare i magen och att man inte använder händerna i fotboll.
Din sista mening visar på att du nog inte mår så bra.
Citera
2020-11-27, 12:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Messi har en annan typ av spelare och lagtaktik omkring sig. Dessutom är fotbollen annorlunda nu.
Maradona bar sina lag vilket knappast kan gälla för Messi ...
Att fotbollsspelare runt om i världen säger att Maradona är den störste säger väl allt?

Du kan inte sätta likhetstecken mellan störst och bäst. Maradona är störst, men Messi är bäst. Messi har burit ett uruselt Barcelona på sina axlar sedan 2017. Maradona har lyckats bättre med Argentina, men Messi har ändå tagit Argentina till en VM-final och två Copa-finaler. Inte kattpiss direkt.
Citera
2020-11-27, 12:50
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soccerson
Om domaren inte blåser är knappast inte hans fel.

Utsedd till århundradets bäste spelare av folket i en omröstning. Jobbigt?

Stämmer inte. Både PELÈ och M blev utsedda. Löjlig omröstning då den skedde på nätet och de flesta som använder nätet har inte sett Pelé spela. Jag litar mest på den nedre omröstningen med journalister.

Internet omröstning.

1. M 53,6 %
2. Pelé 18,53 %
3. Eusebio 6,21 %

Fifa magazine och Grand Jury.

1. Pelé 72,75 %
2. Di Stefano 9,75 %
3. M 6,0 %
Citera
2020-11-27, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Stämmer inte. Både PELÈ och M blev utsedda. Löjlig omröstning då den skedde på nätet och de flesta som använder nätet har inte sett Pelé spela. Jag litar mest på den nedre omröstningen med journalister.

Internet omröstning.

1. M 53,6 %
2. Pelé 18,53 %
3. Eusebio 6,21 %

Fifa magazine och Grand Jury.

1. Pelé 72,75 %
2. Di Stefano 9,75 %
3. M 6,0 %
Maradona vann folkets sa jag. Och du visade ju att det stämde, överlägset dessutom. Den P vann var inte folket. Tack för styrkandet
Citera
2020-11-27, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinlo89
Du kan inte sätta likhetstecken mellan störst och bäst. Maradona är störst, men Messi är bäst. Messi har burit ett uruselt Barcelona på sina axlar sedan 2017. Maradona har lyckats bättre med Argentina, men Messi har ändå tagit Argentina till en VM-final och två Copa-finaler. Inte kattpiss direkt.
Majoriten av fotbollsvärlden håller inte med dig. Inte Messi heller.
Citera
2020-11-27, 13:23
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soccerson
Maradona vann folkets sa jag. Och du visade ju att det stämde, överlägset dessutom. Den P vann var inte folket. Tack för styrkandet

Jag skrev att båda blev utsedda.

Jag litar mer på journalister och fackfolk. I folkets omröstning kan ju Kalle 10 år rösta trots att han knappt vet vem Pelé eller Eusebio är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in