2020-11-27, 02:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surkart1
Hav var en ikon
Precis som Zlatan hur gammal kommer Zlatan att bli? 93 eller 41

Han är raka motsatsen levnadsmässigt. Tränar hårt, varken dricker eller knarkar. Så länge han inte råkar ut för nån freak accident eller börjar lägga på sig massa vikt efter karriären (föga troligt) kommer han bli 80-88 år.
Citera
2020-11-27, 04:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CentroX
Bättre touch? Inte en chans.
Eller hur.

Svennis sa det bra "om man tar Messi och så lägger du på lite till så har du Maradona"
Citera
2020-11-27, 04:44
Medlem
EastClintfoods avatar
Börjar folk jämföra Zlatte med maradona?
Citera
2020-11-27, 05:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Spelar ingen roll att han kom undan med att fuska. Det där med "Gud's hand" är liksom ingen som på allvar menar att det var vad som gjorde Maradona till världens bästa fotbollsspelare genom tiderna. Maradona's skicklighet med bollen är legendarisk. Finns liksom en anledning till att en kokaintorsk och horknullare som dessutom stängdes av för doping och var bästis med italienska maffian, är ansedd att vara världens bästa fotbollsspelare, medan övriga fotbollsstjärnor är career-girls som är överdrivet försiktiga kring deras fläckfria rykte osv.

Maradona är en idrottslegend. Till och med jag som vill förbjuda fotboll diggar honom, vilket säger rätt mycket om vilken fantastisk fotbollshjälte han faktiskt var när han var på topp. Maradona kan faktiskt vara den största idrottslegenden någonsin i alla tider och alla kategorier; Maradona är liksom större än fotboll.
Visst var han en lysande fotbollsspelare. Han var dessutom en usel människa som inte drog sig för vare sig fusk eller droger. De båda kan samexistera och jag saknar honom definitivt inte!
Citera
2020-11-27, 06:36
Medlem
Durcherrss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Jürgen Klinsmann, lol. Det namnet har jag inte hört sedan 90-talet, bokstavligt talat. Minns inte ens hur han såg ut, men minns att han var hyfsat duktig fotbollsspelare. Maradona däremot har det skrivits om i åratal, långt efter att han la ner fotbollen. Detta eftersom det finns ett folkligt intresse kring Maradona, och folk har varit intresserade av Maradona hela tiden. Till och med jag som totalt skiter i fotboll och gärna ser ett fotbollsförbud, klickar gärna när jag ser en nyhet om Maradona (detta innan han dog alltså). Maradona är som Mike Tyson, Bruce Lee, 2Pac osv, alltså stora kulturikoner som genererar omfattande intresse från allmänheten även från folk som normalt sett inte bryr sig om boxning, kampsport, gangsta rap osv. Det är så det funkar när man är en legend.

Anledningen till att det finns ett "folkligt intresse" (jag har personligen aldrig brytt mig om dessa individer och deras privatliv) är för att media har skapat det. Det finns betydligt bättre/intressanta spelare på själva fotbollsplan (som även var mer atletiskt och estetiskt byggda), men bara för att de var vita och inte hade klatschiga sydamerikanska namn som Rivelino, Maradona och Pelé så har de hamnat i skymundan. Michael Laudrup och Dennis Bergkamp är några som jag kommer på nu direkt som spelade mycket roligare fotboll och framför allt för laget, men bara för att de inte levde scarface-livet så är de inga "kulturikoner".

Och inget illa menat, Elias, men Bruce Lee? Större bluff tror jag det är svårt att hitta...
Citera
2020-11-27, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinlo89
Jag tycker det är oerhört svårt att säga vem som hade bäst touch. Man kan nog räkna in Zidane och Ronaldinho till den skaran också.

När det gäller framspelningar håller jag Messi snäppet över Maradona. Messi har flest assist i historien, mer än 100 fler än Maradona totalt sett. Visserligen har Messi spelar fler matcher, men ändå. 100 extra är många när han dessutom i flera år spelat högst upp som striker.

Passningen vid 3:46 är helt makalös! https://youtu.be/QgsFQgmJh_Q

https://youtu.be/B153SMxlHjs
Maradona var överlägsen passningspelare.
https://youtu.be/nKZLNcMI3C0
Citera
2020-11-27, 08:04
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LittleBabyNothing
Ja fast vem är inte komplex? Finns väl ingen som är genomgod eller genomond. Jag supportar inte blint hyllande. Ditt påstående om att det inte nämns att han gillade Castro, Che Guevara etc. stämmer inte. Hans politiska åsikter nämns ofta både här i tråden och när det skrivs om honom i media.

Däremot intressant att få ser problem om man skule hylla neoliberala krigshetsare som Obama, Clinton, Biden och så vidare.

Jag har inte sett några krönikor problematisera Maradonas liv ur det perspektivet, det har varit briljansen, handsen och kokainet.

De flesta människor har inte varit kokainister, de flesta bryr sig om sina barn, de flesta är inte exceptionella underbarn/talanger/världsbäst, de flesta ligger inte med horor osv. Jag skulle nog vilja säga att det är att släta över Maradonas som en exceptionell, komplicerad, fascinerande och spännande person med att säga att "vem är inte komplex".
Citera
2020-11-27, 08:27
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outback4
Varför ska en fuskare få uppmärksamhet? Han dopade sig hejdlöst i vm 94 och som tur var slängdes han ut ur turneringen. Så. Inget mål att minnas.
DM är i Samma fuskarliga som B. Johnson, Mühlegg, Armstrong .
Löjla dig inte. Han är ingen fuskare. Skilj på sak och sak.
Citera
2020-11-27, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Börjar folk jämföra Zlatte med maradona?
D10S, en stor talang, det är inget snack om den saken. Enligt en majoritet fans och liknande verkade han dock bli otroligt mycket bättre efter att han dog och det kan jag inte hålla med om.
Citera
2020-11-27, 09:04
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cay
D10S, en stor talang, det är inget snack om den saken. Enligt en majoritet fans och liknande verkade han dock bli otroligt mycket bättre efter att han dog och det kan jag inte hålla med om.

Talang? Du menar väl slutprodukt?

Så är det ju, folk tenderar att hylla de avlidna till skyarna.

Men att blanda in Zlatte, han är fan inte på samma nivå som Maradona.
Citera
2020-11-27, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Löjla dig inte. Han är ingen fuskare. Skilj på sak och sak.
Det där får du förklara. Du ser det inte som fusk att boxa in en boll i en VM-match? Och dessutom vara stolt över det efteråt?

Maradona var en fantastisk spelare, som inte hade behövt fuska för att hävda sig. Tyvärr finns det många som lyfter honom ännu mer, pga dessa mörka inslag. Messis största problem som fotbollsspelare är för många att han är för ärlig och diskret. Märkligt.
Citera
2020-11-27, 09:12
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
Det där får du förklara. Du ser det inte som fusk att boxa in en boll i en VM-match? Och dessutom vara stolt över det efteråt?

Maradona var en fantastisk spelare, som inte hade behövt fuska för att hävda sig. Tyvärr finns det många som lyfter honom ännu mer, pga dessa mörka inslag. Messis största problem som fotbollsspelare är för många att han är för ärlig och diskret. Märkligt.
Det är inte hans problem att domaren dömde mål. Knappast att avsikten var att fuska. Sen har man ju noll humor om man inte kan ta att han har balls att skämta om det efteråt.

Ang. Messi så är det nog så att hans problem är att han inte har gjort några större avtryck på den stora landslagsscenen. Helt okej så..gjort flest landslagsmål i Argentina..och ett antal mål i VM osv..men inget avgörande eller någon minnesvärd och viktig match som varit extra framträdande i. CL i all ära. Men VM är fortfarande det som sätter avtryck i det stora hela bland folk. Sen kan man tycka vad man vill. Men fakta var att Argentina absolut inte haft något drömlandslag (som tex fallet varit för Messi) under Maradonas tid. Han lyfte dom. Och på klubblagsscenen lyfte han Napoli..som inte heller var så mycket att hänga i granen i övrigt. Där småller ligatitlarna minst lika högt...trots avsaknad av Europacup/CL-titlar. Man får se allt relativt.

Det Maradona åstadkom var magiskt. Sen om han var bäst eller inte jämfört med andra tidsepoker...Pelé, Messi..osv..tycker jag är svårt att jä'mföra.
Senast redigerad av Steff83 2020-11-27 kl. 09:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in