2020-11-27, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel05123
Vilka kolla du? Var inne på Cdon och amazon Inge släpp där iaf
Inga släpp på cdon,amazon, netonnet eller elgiganten
Citera
2020-11-27, 00:06
Medlem
Finns konsoler på cyberphoto men det står bara ”okänd leveranstid”. Nån som beställt ps5 därifrån och fått det redan?
Citera
2020-11-27, 00:11
Medlem
Jonas2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lilpeeep
Finns konsoler på cyberphoto men det står bara ”okänd leveranstid”. Nån som beställt ps5 därifrån och fått det redan?

Jag har, inget info alls om lev.
Citera
2020-11-27, 00:14
Medlem
Jonas2000s avatar
Verkar inte vara nån släpp idag..
Citera
2020-11-27, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas2000
Jag har, inget info alls om lev.
Då kanske dom bara väntar på att få in konsoler till lagret eller nåt och att det är därför det går att beställa därifrån. Tyckte det kändes lite mysko när jag gick in på den hemsidan, haha.
Citera
2020-11-27, 00:22
Medlem
Jonas2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lilpeeep
Då kanske dom bara väntar på att få in konsoler till lagret eller nåt och att det är därför det går att beställa därifrån. Tyckte det kändes lite mysko när jag gick in på den hemsidan, haha.

Undrar hur många som beställt ifrån Cyberphoto, det kan dröja länge tills de skickar en. Men när jag ringde de så tipsa de mig att inte ta bort ordern hmm..

Edit: Fan va kul att se denna tråd år 2026 och få flashbacks av all stress och damp.
Senast redigerad av Jonas2000 2020-11-27 kl. 00:25.
Citera
2020-11-27, 00:36
Medlem
Sommar200118s avatar
Nä nu lämnar jag denna skärseld, man får bli utan konsol för detta tär på en något enormt.
Citera
2020-11-27, 02:37
Medlem
Nosstocks avatar
Jag beställde nyss och fick bekräftelsemail om att ordern är registrerad och kommer att skickas inom kort!
Citera
2020-11-27, 02:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Låter som Xbox One när den kom. Visserligen inte helt fast i molnet; men redan då var man förhindrad från brukande av begagnade spel, eller att ens använda konsolen offline om minnet inte sviker.

Att spel växer och släpps i "moduler" är förståeligt. Man kan ju totalt sett släppa färre spel, tidigare och tjäna mer genom expansioner och DLC. Det tråkiga är dock som du säger, att storföretagen utnyttjar detta i egenskap av profitmaximering och för att låsa in kunderna (ett litet plåster på såren är ju såklart ifall Google drar in pengar via annonser, då det kan motivera att hålla klassiska servrar igång).

Med MS' resurser hade man kunnat upprätthålla Live-servrar till originalboxen än idag, och inför "molneran" bygga på sig ett riktigt gott rykte (Project Insignia är ju som litet entusiastprojekt på väg som fullvärdig ersättare till Live 1.0). Men nej, inte ens när spelen huvudsakligen var offline brydde man sig om att hålla liv i ryktet. Istället satsade man återigen på planned obsolescence, ungefär som Battery Leak of Death eller Red Ring of Death.

Idag kan man tvärtemot 90-talet lägga 10.000 timmar på ett spel utan att vara i närheten av färdig. Kul att allt då är onlinebaserat och servrar bara klappar ihop. Nä, då tar jag hellre PS5, och slipper slänga konsolen när M$ släppt något nytt.

Jag håller med om att första Xbox One var en katastrof p.g.a alla artificiella begränsningar. MS skärpte dock till sig (jämfört med 2013) och som läget är med XSX funkar även Live från 360. Nu kan man dock konstatera att den sista generationen som till fullo funkade offline var PS2 och det kan vi tacka dåvarande uppkopplingar för samt att spelen brukade köras från skivan direkt. Som läget är idag har vi inga 100% skivbaserade spel utan snarare funkar dessa som licens och installationsmedium och spelen patchas via nätet. Den dagen servrarna stängs ned funkar i allra bästa fall skivan fast då med en tidig version av spelet.

Jag skulle inte betrakta vare sig PS5 eller XSX som "offlinekonsoller" som kommer funka speciellt bra utan servrarna och att det enda fungerande botemedlet är att Microsoft och Sony inför GOTY eller "Archive Editions" i form av skivor med komplett patchade spel med alla DLCs som släpps när spelet ifråga skall plockas bort från onlinebutiken. Dessa utgåvor görs då i offlineversion utan krav på serverautentisering och liknande.

Med tanke på hur dagens spel fungerar och distribueras vågar jag påstå att det ifråga om arkivering och offlinestöd inte ser bra ut med någon av konsollerna just p.g.a att allting är hårt kopplat mot nätet och skivbaserade spel ofta kräver omfattande patchning redan dag 1 (förstadagspatchen). Tar vi Cyberpunk 2077 som exempel har jag för mig skivorna började pressas för en månad sedan och alla som köper spelet dag 1 till alla plattformar kommer ha en rejäl patch att dra ner även när det installeras från skivan.

Jag skulle inte köpa en nextgenkonsoll med tankar på att köra den offline. Ofta brukar det gå att köra en fullt installerad sak med patchade spel offline en tid men definitivt inget som är realistiskt om tanken med det hela baseras på arkivering och framtida funktionalitet (d.v.s hur det kommer att fungera att spela dagens spel år 2040).

Då jag inte ägt en OG-Xbox kan jag inte uttala mig om hur den funkar idag (mer än att jag sett poster på Reddit med användare som kört igång den som retrokonsoll och det verkat funka). På den tiden hade jag PS2 och den vet jag definitivt funkar som offlinekonsoll utan problem.

Däremot vågar jag inte tänka tanken på att köra vare sig PS5 eller XSX utan servrar och med opatchade spel installerade från skivor med versioner som närmast liknar beta. För arkivering (vilket är en viktig fråga) kommer det i praktiken krävas skivor med fullt patchade spel med all DLC och att dessa inte heller bygger på onlinekomponenter. Idag är ju spelen ofta kopplade till sådant som Rockstar Social Club och annat (alltså inte bara onlinedelen som MS och Sony erbjuder utan även de olika spelbolagens egna lösningar). Man märker det direkt när man kör igång sådana titlar som GTA, RDR2 eller Fallout 4. Sparfiler och allt lagras fint i varsitt moln. Även där kommer det krävas att man enkelt kan exportera sina sparade spel till extern disk och att offlinesparande funkar problemfritt för framtida arkivering.

Vare sig PS5 eller XSX kommer funka bra som retrokonsoller om tjugo år såvida inte bolagen aktivt vidtar åtgärder för just detta (inte bara kompletta spel på skiva utan lösningar för onlinedelen, export av sparade spel och att aktivt supporta tredjepartsutvecklare om de vill ta över driften av dessa delar).
Citera
2020-11-27, 02:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nosstock
Jag beställde nyss och fick bekräftelsemail om att ordern är registrerad och kommer att skickas inom kort!

Vart ifrån?
Citera
2020-11-27, 02:58
Medlem
Loveflowers avatar
Citat:

Från vilken sida?
Citera
2020-11-27, 02:59
Medlem
Citat:
Vart beställde du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in