2020-11-26, 23:30
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nokthal
Frågan är också hur tillförlitligt den informationen om att det kommer komma fler konsoler på den här sidan av året är. Överlag känns det som föga troligt. Kolla bara på webhallen t.ex., lär väl ta dem ett halvår minst till för att fylla igen alla förhandsbokningar man har.

Ingen aning. Bara vänta och se.
Man ska ta all information med en nypa salt. Likaså att butikerna är tomma. Rätt som det är, har de sålt igen.
Och vem vet? Kanske Sony får ordnat fler fortare än väntat. Jag har faktiskt ingen aning.
Citera
2020-11-26, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Ingen aning. Bara vänta och se.
Man ska ta all information med en nypa salt. Likaså att butikerna är tomma. Rätt som det är, har de sålt igen.
Och vem vet? Kanske Sony får ordnat fler fortare än väntat. Jag har faktiskt ingen aning.

Så är det. Vi hade väl liknande problem när PS4an släpptes så bristen på hårdvara kan ju knappast förklaras med enbart coronapandemin.
Citera
2020-11-26, 23:33
Medlem
Citat:
Fullt möjligt, den som lever får väl se misstänker jag.

Absolut, tack för headsup förresten. Kommer sätta korta datum på mina tradera annonser
Citera
2020-11-26, 23:33
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Så är det. Vi hade väl liknande problem när PS4an släpptes så bristen på hårdvara kan ju knappast förklaras med enbart coronapandemin.

Minns faktiskt inte när fyran kom. Men nej; Corona har inte enbart skulden i detta. Frågan är bara varför inte Sony har producerat fler.
Citera
2020-11-26, 23:37
Medlem
någon som tror att de kommer släppa fler ps5 ikväll? amazon kanske? eller vad tror ni?
tror ni även att priset kommer stiga på ps5 via blocket och tradera ifall det inte släpps fler konsoler innan julafton?
Citera
2020-11-26, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Fick den i måndags.

Hmm är du säker på att du beställde 15 tiden och inte 09.00?
Citera
2020-11-26, 23:56
Medlem
Citat:
Frågan är också hur tillförlitligt den informationen om att det kommer komma fler konsoler på den här sidan av året är. Överlag känns det som föga troligt. Kolla bara på webhallen t.ex., lär väl ta dem ett halvår minst till för att fylla igen alla förhandsbokningar man har.

Men som du säger så kan mycket väl vissa butiker ha exemplar. Amazon bör ju ha den största kapaciteten att leverera maskiner och det var ett tag sen de hade sitt senaste släpp.

Av vad jag har förstått så är det främst USA som kommer få konsoler igen innan årets slut. Vet inte hur pass prioriterat Sverige är med 10-11 m invånare och typ 1 % av den totala mängden gamers
Citera
2020-11-26, 23:58
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mobiltelefon
Jag vet ett bolag som är ute efter plånboken och det heter Google och med tanke på forumdelen är det Stadia jag syftar på. Man köper spel till en tjänst som endast finns i molnet och där Google har full frihet att sätta vilket pris som helst eftersom de vet att kunderna är inlåsta (det är en tidsfråga innan "gratis-Stadia" förses med reklamavbrott och priserna på premiumversionen gradvis stiger).

Generellt bygger dagens konsoller på DRM - även om det går att spela offline kvarstår faktum att det finns ett moln med på ett hörn. Det optimala vore att man kunde bränna ut sina patchade spel till skivor eller någon form av externlagring och ha möjlighet att skriva in ett serienummer som alternativ den dagen servrarna stängs ner och det är tal om att bevara spelen inför framtiden.

Ett alternativ är att sälja "färdigpatchade" Game of the Year Edition av "klassiska" titlar (alltså spel som betraktas som färdigpatchade) på skiva med serienummer för framtida bruk.
Låter som Xbox One när den kom. Visserligen inte helt fast i molnet; men redan då var man förhindrad från brukande av begagnade spel, eller att ens använda konsolen offline om minnet inte sviker.

Att spel växer och släpps i "moduler" är förståeligt. Man kan ju totalt sett släppa färre spel, tidigare och tjäna mer genom expansioner och DLC. Det tråkiga är dock som du säger, att storföretagen utnyttjar detta i egenskap av profitmaximering och för att låsa in kunderna (ett litet plåster på såren är ju såklart ifall Google drar in pengar via annonser, då det kan motivera att hålla klassiska servrar igång).

Med MS' resurser hade man kunnat upprätthålla Live-servrar till originalboxen än idag, och inför "molneran" bygga på sig ett riktigt gott rykte (Project Insignia är ju som litet entusiastprojekt på väg som fullvärdig ersättare till Live 1.0). Men nej, inte ens när spelen huvudsakligen var offline brydde man sig om att hålla liv i ryktet. Istället satsade man återigen på planned obsolescence, ungefär som Battery Leak of Death eller Red Ring of Death.

Idag kan man tvärtemot 90-talet lägga 10.000 timmar på ett spel utan att vara i närheten av färdig. Kul att allt då är onlinebaserat och servrar bara klappar ihop. Nä, då tar jag hellre PS5, och slipper slänga konsolen när M$ släppt något nytt.
Senast redigerad av avc 2020-11-27 kl. 00:00.
Citera
2020-11-27, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheHeizenbast
Av vad jag har förstått så är det främst USA som kommer få konsoler igen innan årets slut. Vet inte hur pass prioriterat Sverige är med 10-11 m invånare och typ 1 % av den totala mängden gamers

Du har nog rätt. Norden överlag är nog tämligen låg prioriterat tyvärr.
Citera
2020-11-27, 00:03
Medlem
Sommar200118s avatar
Verkar inte vara någon 00:00 release någonstans iaf..
Citera
2020-11-27, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommar200118
Verkar inte vara en 00:00 release någonstans iaf..
Vilka kolla du? Var inne på Cdon och amazon Inge släpp där iaf
Citera
2020-11-27, 00:05
Medlem
Sommar200118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel05123
Vilka kolla du? Var inne på Cdon och amazon Inge släpp där iaf

Netonnet, elgiganten, mediamarkt, cdon och webbhallen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera