2020-11-26, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niqq
Hur är det med läsförståelsen? Förlåt, men jag kan inte hjälpa dig.

Citat:
Att han gick ut på gatan direkt efter att ha stämplat ut och bara spenderat några sekunder med vakten sa han redan från början. För att inte måla in sig i ett hörn var han kvar med att förklara sina två minuter på gatan. En senare utstämplingstid blir då det enda sättet att placera sig som efterföljande vittne så att han aldrig ser CP.

Jag vet i o f s inte hur många gånger man måste läsa detta för att det ska bli begripligt. Han anger ju inte ens en tid som täcker upp för de här minuterna på gatan. Det håller ju inte i nån ända. Återgå till det du är bäst på; tala om hur öm du blir i baken av att folk skriver saker du inte håller med om.
Citera
2020-11-26, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
I så fall är han kvar på Skandia när skotten faller, kliver ut, går i normalt tempo och kommer fram ca en minut efter mordet?

Kan ju tänkas, även om det väl inte tar honom en minut att knalla ned till Tunnelgatan.

Jag menar att det är ytterligare ett stycke meningslös information som ingen hade brytt sig ett dyft om om det inte vore för att det kom ur Engströms rätt sladdriga trut.

Vad ska man med den uppgiften till? Vi vet hur många skott som avlossades. Vid nåt tillfälle har han väl dessutom ändrat sig. Han hörde första skottet men uppfattade det andra som en avgassmäll. Är det också en del av nån sorts intrikat försök att skaffa sig alibi?

Som sagt, Engström tycks vara något av en skitsnackare.
Citera
2020-11-26, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Det skrev jag iofs aldrig det är din slutsats.
Jag konstaterade bara att vi inte kan utesluta att hon ringt bara för att det inte kan bevisas 30 år senare.

Det är lite märkligt att hon i förhör inte säger sig ha känt till att Stig figurerar i media som t.ex, Aktuellt eller att han vittnade i rätten o.s.v.
Det gör att man ändå inte tro på hennes ord i förhören helt och fast.

Jag vet inte vem som ringde in tipset och det är ytterst tveksamt om vi nånsin får veta.
Helt ok att du tonar ner. Det går förstås inte att utesluta något som inte går att bevisa. Lika lite som det går att bevisa eller utesluta att någon annan av Sveriges 8 miljoner invånare ringt till prästen på onsdagen, eller att det går att utesluta att någon i den breda målgruppen Ystad-Haparanda skickat bekännelsebrevet från Norrtälje på fredagen.
Vad PU sysslat med under 2019 väcker verkligen en del frågor. Att kontrollera väskbutiker i Norrtälje 34 år efter mordet hade alltså högre prioritet än att höra Henry Olofsson igen.
Komiskt om det inte samtidigt varit så allvarligt och tragiskt.
Senast redigerad av MacMackay 2020-11-26 kl. 23:05.
Citera
2020-11-26, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Det låter vi vara osagt.
Han är svår att förstå sig på.
OM inte hans drickande påverkad minner negativt så har jag svårt att tro att han hade glömt tiden men jag kan givetvis inte veta.Inte du heller.
Han var inte misstänkt och behövde inget alibi egentligen men kanske hade han ändå såna tankar?

Vi kan kalla det glömska, en tunga som slinter eller vad vi vill. Vad vi kan konstatera är han knappast medvetet anger en tid som tar honom till mordplatsen tre minuter för sent när han sen lämnar ett vittnesmål som går ut på att han missar mordet med några få sekunder.
Citera
2020-11-26, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
"Enligt promemorian hade Hamrén och Ström åkt ut till Nieminen på hennes arbetsplats Domus i Skärholmen för en bandad fotokonfrontation. Istället för att visa Nieminen polisens egna bilder från april 1986 – där Engström visade sig framifrån och i profil med de kläder han burit mordkvällen – visade de henne av oklar anledning en bild från Expressen i samma månad. På den bar Engström en elegantare, dubbelknäppt och tjockare rock än den han burit mordkvällen.

Nieminen mindes den springande mannens rock som uppknäppt och att den fladdrade »hemskt mycket«, därav slöt hon sig till att den rocken varit tunnare än den hon nu fick se. Därtill bar Engström halsduk på Expressens bild, vilket hon inte mindes huruvida den springande mannen hade gjort. I övrigt liknade Engström i allt väsentligt mannen hon sett på David Bagares gata: längden på rocken, kroppsformen, skorna och den lilla handledsväskan. Emellertid hade Nieminen uppfattat den springande mannen som cirka 185 centimeter lång medan hon nu uppskattade Engströms längd till 180. Hursomhelst: Engström var 182 centimeter lång.

Förhöret var över på i runda slängar sex (!) minuter. I allt väsentligt hade alltså Nieminen konstaterat att mannen på bilden överensstämde väl med den person hon mött. Den enda egentliga avvikelsen – tjockleken på rocken – hade utredarna själva bäddat för genom att visa henne en felaktig bild. Likafullt slog Ström fast: »Det var med all sannolikhet inte Stig Engström som Yvonne Nieminen mötte på David Bagares gata.« En halsbrytande slutsats.
"

https://magasinetfilter.se/kommentar/det-avgorande-misstaget/

Det här är ett helt horribelt påstående av Pettersson. Nieminen förevisas en bild på Engström just för att han är en man av medellängd med rock och liten väska. Att hon lyckas bocka av detta fullständigt självklara tar Pettersson som intäkt för att Engström stämmer med hennes minnesbild i allt väsentligt.

Som att höra ett vittne tala om en mustasch, visa en bild på en man med mustasch, höra vittnet säga att det med mustasch stämmer och tolka det som ett utpekande.

Det är ju inget utöver det alla inblandade redan vet som hon reagerar på. De enda saker hon minns och som hon så klart prickar in är det som föranleder hela fotokonfrontationen! Hon har inte sett nån keps, inget ansikte, kan inte beskriva rocken närmare än att den var uppknäppt och därför fladdrade när han sprang (big surprise). Någon närmare karaktäristik kan hon knappast heller levererera på eftersom hon några år senare tycker Christer Petterson passar bra in.

Om det skulle framkomma något som faktiskt binder Engström till brottet ska Pettersson ha noll kredd för det. Då är han någon som träffar tavlan när han blundar.
Senast redigerad av Bemp 2020-11-26 kl. 23:48.
Citera
2020-11-26, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Helt ok att du tonar ner. Det går förstås inte att utesluta något som inte går att bevisa. Lika lite som det går att bevisa eller utesluta att någon annan av Sveriges 8 miljoner invånare ringt till prästen på onsdagen, eller att det går att utesluta att någon i den breda målgruppen Ystad-Haparanda skickat bekännelsebrevet från Norrtälje på fredagen.
Vad PU sysslat med under 2019 väcker verkligen en del frågor. Att kontrollera väskbutiker i Norrtälje 34 år efter mordet hade alltså högre prioritet än att höra Henry Olofsson igen.
Komiskt om det inte samtidigt varit så allvarligt och tragiskt.

Ja, prioriteringarna känns märkliga. Att döma av PU-liggaren har man inte ens frågat ut alla centrala vittnen om Engström. Är det att gå tillbaka till mordplatsen?
Citera
2020-11-26, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Det här är ett helt horribelt påstående av Pettersson. Nieminen förevisas en bild på Engström just för att han är en man av medellängd med rock och liten väska. Att ta detta som intäkt för att Engström stämmer med hennes minnesbild i allt väsentligt är fullständigt bisarrt. Det är ju inget utöver detta som hon reagerar på. De enda saker hon minns och som hon så klart prickar in är det som föranleder hela fotokonfrontationen!

Som att höra ett vittne tala om en mustasch, visa en bild på en man med mustasch, höra vittnet säga att det med mustasch stämmer och tolka det som ett utpekande.

Om det skulle framkomma något som faktiskt binder Engström till brottet ska Pettersson ha noll kredd för det. Då är han någon som träffat tavlan när han blundat.

Yvonne beskriver honom som ljus hy, inget skägg, medellång, satt eller grov kroppstyp, 35-45 år, en liten väska och en mörk lång rock som fladdrade mycket. Dvs allting stämmer mycket väl överens med hur SE såg ut förutom på tjockleken på rocken. Dags att skaffa glasögon gubben?
Citera
2020-11-26, 23:55
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Systematiskt är din tolkning och jag delar den inte i avseendet "medvetet".
Jag delar heller inte detta att den skulle utgöra hans alibi. Det får stå för de författare du pekar ut.
Jag värjer mig lite mot din beskrivning att jag "pekar ut" de här författarna. Vi måste väl ändå utgå ifrån att det här är vuxna människor som tar ansvar för vad de själva skriver. Och vad de menar är alltså att Stig Engström har alibi, eller att han kanske har alibi, eller att man kanske bör undersöka om han har alibi:
Senast redigerad av Draifos 2020-11-27 kl. 00:03.
Citera
2020-11-27, 00:00
Medlem
Citat:
Yvonne beskriver honom som ljus hy, inget skägg, medellång, satt eller grov kroppstyp, 35-45 år, en liten väska och en mörk lång rock som fladdrade mycket. Dvs allting stämmer mycket väl överens med hur SE såg ut förutom på tjockleken på rocken. Dags att skaffa glasögon gubben?

Din egen läsförmåga lämnar en del att önska. Det är just detta som får utredningen att visa henne en bild på Engström. Varpå hon inte kan peka ut Engström.

Pettersson skriver:

Citat:
En saklig sammanfattning av fotokonfrontationen blir därmed: med all sannolikhet var det Stig Engström som Yvonne Nieminen mötte på David Bagares gata.

Det är helt jävla osaklig sammanfattning. Hade han haft ett uns av heder hade han påpekat att Engström inte kan uteslutas som mannen hon såg. Men hur spännande är det när böcker och lösnummer ska säljas...
Citera
2020-11-27, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Din egen läsförmåga lämnar en del att önska. Det är just detta som får utredningen att visa henne en bild på Engström. Varpå hon inte kan peka ut Engström.

Pettersson skriver:

Det är helt jävla osaklig sammanfattning. Hade han haft ett uns av heder hade han påpekat att Engström inte kan uteslutas som mannen hon såg. Men hur spännande är det när böcker och lösnummer ska säljas...

Vadå peka ut? Hon säger ju att allting stämmer förutom rocken. Vad vill du att hon ska göra mer? Utbrista "DET VAR HAN JAG SÅG" utan att ens ha sett ansiktet? Hon skulle kunna stå öga mot öga med mannen och det bästa hon skulle kunna säga är "Ja det mesta stämmer".

Det är meningslöst att diskutera med dig, sankmark och MOP-spanaren för ni har inte kapacitet att hänga med på de mest grundläggande fakta och koncepten i denna mordutredning.
Senast redigerad av niqq 2020-11-27 kl. 00:20.
Citera
2020-11-27, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag värjer mig lite mot din beskrivning att jag "pekar ut" de här författarna.Vi måste väl ändå utgå ifrån att det här är vuxna människor som tar ansvar för vad de själva skriver. Och vad de menar är alltså att Stig Engström har alibi, eller att han kanske har alibi, eller att man kanske bör undersöka om han har alibi:

Men varför begär du då att vi ska ta ansvar för detta?
Citera
2020-11-27, 00:12
Medlem
Citat:
Vadå peka ut? Hon säger ju att allting stämmer förutom rocken. Vad vill du att hon ska göra mer? Utbrista "DET VAR HAN JAG SÅG" utan att ens ha sett ansiktet? Hon skulle kunna stå öga mot öga med mannen och det bästa hon skulle kunna säga är "Ja det mesta stämmer".

Tack! Då behövde jag inte säga det själv. Hennes vittnesmål är alltså värdelöst för att binda Engström till mordet. Tyvärr tvingas jag meddela dig att Pettersson, Petersson och alla deras adepter inte håller med. Det här är sprängstoff i caset mot Skandiamannen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in