Citat:
Ursprungligen postat av
-Gambler-
Nu är ju detta en tråd där topic är om bibeln är sann, så det förefaller sig ganska rimligt att det efterfrågas bevis utav de som påstår att bibeln är sann.
Kan du länka till inlägget med den observationen du nämnt? Jag skulle också gärna vilja att du preciserar exakt vad det är du menar att denna observation påvisar som beskrivs i bibeln, så det inte blir några missförstånd.
Är det denna du menar?
Kontemplikt: ”Är det Exempel kan vara att jorden ser ut att ha genomgått en geologiskt omvälvande världsvid äversvämningskatastrof.
Om detta gått till som Bibeln beskriver, i ett snabbt förlopp, borde man se tecken på att vatten med sediment forsat av kontinenterna och hyvlat jordytan jämn på sin väg.
En av de vanligaste geologiska topologierna världen över har just detta karaktärsdrag, jämn horisont utan hänsyn till underlagets varierande hårdhetsgrad. På engelska kallas det "Planation surfaces". Enkelt att kolla upp.”
Ber först och främst ursäkt för att jag inte bemötte detta förut.
Är det här något som geologer påstår? Alltså att en global flod är en sannolik förklaring till det de observerat?
Jag har väldigt lite kunskap om geologi så du får förtydliga och komma med källor.
Det är ju också relevant om de som att hävdar motbevis till Bibeln finns, presenterar relevanta sådana också.
Jo, du hittade rätt inlägg.
Här har vi situationen i ett nötskal. Du måste höra någon geolog göra ett uttalande om att en global flod svept fram så som Bibeln beskriver, för att kunna tro det.
Men om jag då presenterar någon geolog som hävdar detta, så är det naturligtvis en Bibeltroende geolog. Och jag tvivlar på att du godkänner ett uttalande av en sådan eftersom du ser det som att denne har förutfattade meningar eftersom denne hävdar att Bibeln är korrekt.
Om å andra sidan, en geolog som inte tror det som står i Bibeln skulle göra ett sådant uttalande, skulle denne begå akademiskt självmord, så det är inte så troligt. Denne skulle inte ha något skäl att göra ett sådant uttalande heller eftersom det skulle gå emot den vedertagna principen om metodologisk naturalism, som iofs inte vänder sig principiellt mot Guds existens, men väl emot just Bibelns berättelser.
Så på den punkten har du en rejäl "försäkring" för din tro i frågan.
Det står dock än så länge dig fritt att få en egen välgrundad uppfattning i frågan baserad på hur världen ser ut, de observationer som görs, och logisk slutledning. Men att ovetandes ha ett cirkelresonemang som axiom i frågan är bara tragiskt.