Citat:
Halmgubben var din referens till Noa och att jag skulle resonera på det sätt du anförde. Det gör jag inte. Jag blundar inte för olika möjligheter så som du gör.
Att du uttrycker dig på det viset visar mig vilken sorts argumentator du är, och den sorten blir jag inte direkt imponerad av.
Jag ber om ursäkt för det. Jag gjorde mig lustig över vad jag menar är ett irrationellt förhållningssätt till kunskapssökande som kan leda till vilka vansinniga slutsatser som helst, men jag menar inte att du resonerar så ang berättelsen om Noa.
Citat:
De vetenskapliga resultat som framförs enligt metodologisk naturalism är endast sanna och kan tala för sig själva i denna fråga om man vet att allt tillkommit på grund gradvisa förändringar som följer naturlagar och om man vet att ingen Gud skapat eller på annat sätt interagerat med sin skapelse.
I fråga om Bibelns sanningshalt förutsätts därför resultatet. Det blir då ologiskt att anföra dessa "vetenskapliga resultat" som motbevisning.
Ja jag förstår att det är ett problem för de som tror att bibeln är bokstavligt sann att vetenskapligt arbete utgår ifrån den observerbara verkligheten.
Om du har en hypotes om verkligheten som inte behöver ta hänsyn till naturlagarna så är det du som har bevisbördan.
Om man antar diverse saker, som exempelvis att naturlagarna fungerat annorlunda, kan man såklart komma fram till vad som helst.
Oavsett vad evidensen visar kan man alltid hävda att en gud har fifflat med naturlagarna etc. Det är ofalsifierbart nonsens.
Citat:
Om man endast kan anföra "förklaringar och hypoteser i termer av naturliga orsaker." vilket man gör enligt metodisk naturalism, blir dina ord helt meningslösa där du skriver "Man behöver inte anta varken att det är sant eller falskt. Man undersöker först och sen drar man slutsatsen om dess äkthet baserat på de evidens man fått fram."
Men detta är ju tämligen irrelevant i o m att de övernaturliga påståendena i bibeln inte är falsifierbara. Det finns med andra ord ingen rationell anledning till att tro på dem.
Man kan ju hävda att skapelseberättelsen är sann trots att alla evidens visar motsatsen, eftersom att gud gjorde så.
Men det är, återigen, inte falsifierbart och därmed meningslöst att ta hänsyn till.
Eller finns det något övernaturligt påstående i bibeln som du anser att det finns belägg för? Dvs utan att man på förhand antar att bibeln är sann.
Om vi tar skapelseberättelsen till exempel. Evidensen visar att berättelsen har fel om bland annat vilken ordning saker och ting ”skapades” i.
Har du något belägg för att detta inte stämmer, förutom att ”gud gjorde så”?
Citat:
Det låter bra och vettigt, men i denna fråga är därför det du tror är neutrala evidens högst vinklade och kan inte fungera som logiska motbevis.
Vinklade hur?
Låt säga att man undersöker exempelvis universums ålder utan att utesluta bibeln eller någon annan övernaturlig förklaring. Vad skulle man då komma fram till?
Skulle resultatet bli annorlunda?
Vilken metod är det du förespråkar?
Citat:
Så det du menar är allmänt vedertagen, beprövad vetenskap är i frågan om Bibelns sanningshalt irrelevant eftersom man i själva metodiken utgår från att det inte gått till så som beskrivs i Bibeln.
Evidensen visar att bibeln är felaktig alldeles oavsett vad man utgår ifrån.
Eller ja, man kan som sagt alltid lägga fram ofalsifierbara ad hoc-förklaringar på allting för att visa att bibeln eller vilken religiös text som helst ”stämmer” om man så vill.
Citat:
Du skrev:
"Ja men visst. Genom att på förhand, helt utan grund, anta att den stämmer. Det verkar ju vara ett rationellt förhållningssätt till kunskap.

"
Det är alltså precis så ni själva i praktiken resonerar när ni hävdar att Bibeln motbevisas. Ni antar på förhand, helt utan grund, att allt tillkommit genom naturliga orsaker - gradvisa förändringar. Och menar att man på detta sätt kan motbevisa Bibeln.
Som sagt, ofalsifierbar ad hoc.
På samma sätt antar du, helt utan grund, att du existerade för 10 minuter sen och menar att det är motbevisat att du skapades för 5 minuter sen med ett falskt minne.
Eller du kanske antar att vi bör ta hänsyn till hypotesen om att du skapades med ett falskt minne?
Du har bevisbördan för en eventuell övernaturlig förklaring till verklighetens beskaffenhet.
Tills dess att du presenterar belägg finns det lika liten anledning att inkludera dina förställningar om bibeln som vedaskrifterna.