Citat:
Ursprungligen postat av
Fransethaiko
Fast det sista är, som du nämner, en helt naturlig biologisk effekt. Kvinnors brinntid är intensivare och kortare eftersom deras möjlighet att skaffa barn sjunker med åldern. Kvinnor attraherar flest män när de är som mest fertila. Och då kan kvinnor välja och vraka.
Tycker inte direkt synd om kvinnor för att de helt kontrollerar den sexuella marknaden. Det är väl snarare ett stort privilegium. Väntar du för länge blir du möjligtvis utan. Men knappast så att du inte fått möjligheten att välja.
Köper inte heller att äldre kvinnor skulle behandlas sämre än äldre män. Generellt är samhället diskriminerande mot äldre men inte riktat mot ett specifikt kön. Har nog snarare att göra med individens uppförande i så fall.
Jag har då många gånger fler hört medelålders kvinnor avvisas som "kärring" på t.ex. ett sammanträde, eller när politiker diskuteras på sociala media, än att män i samma ålder har avvisats med nedsättande beteckningar som har med åldern att göra (gubbe, gubbtjyv, gubbfan o.s.v.).
Jag skrev ju också det, att jag till viss del kan köpa att det FINNS något biologiskt, som gör att män tycker att unga kvinnor är mer attraktiva rent utseendemässigt. Men att det spiller över på, vad de tycker om sin kvinnliga arbetskamrat, föreningskamrat, chef, kund, patient o.s.v. är inte OK. (Sedan kräver ett förhållande i verkliga livet också, att man är kompatibla på en rad områden, och då kanske inte den 22-åriga flickan ÄR den bästa hustrun och styvmodern åt 45-åringens tre tonårsbarn från tidigare äktenskap...)