2020-11-26, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Herregud, jag inser nu att det inte är lätt för en svagbegåvad människa som dej att förstå skrivet ord.

Jag ska försöka skriva enkel svenska så även du kan läsa och förstå.

1. Kostnad för själva påkopplingen är en mindre summa.
2. Värdeökning av hela fastigheten en mkt högre summa.

Enkelt va'..

Förstår du nu, annars kanske jag kan bokstavera för dej istället.
Herregud vad du svamlar. VAD ÄR TOMTEN VÄRD? Du hävdar att den är undervärderad men har inte lyckats få fram en enda siffra... VAD ÄR DEN VÄRD!?!?!
2020-11-26, 15:10
Medlem
Citat:
Är ni födda igår eller vad är fel på er!
Givetvis höjs värdet på området stort om kommunen satsar på det, ny planritning mm.
När helt plötsligt alla har vatten, folk bor året runt, nybyggnationer sker, hela området blir ju attraktivt på ett helt annat sätt än om en enda "fastighetsägare" kopplar på vatten/avlopp själv.
Hur kan man inte förstå detta!
Det heter inte planritning... du har inte riktigt någon koll på vad du svamlar om. DETALJPLAN är ordet du inte kan.
2020-11-26, 15:12
Avslutad
EBT har väl två möjligheter att komma ur detta med hedern något så när Behåll:

1. Acceptera att Esbjörn inte vill sälja och backa ur affären.
2. Betala ett högre pris så att alla blir nöjda, varför inte fastighetens rätta värde eller strax över dess värde.

Pengar är ju inte en bristvara hos EBT, sedan när hon väl renoverat, fixat till denna sjötomt så kommer hon likväl ha ett större värde i fastigheten.
2020-11-26, 15:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Herregud vad du svamlar. VAD ÄR TOMTEN VÄRD? Du hävdar att den är undervärderad men har inte lyckats få fram en enda siffra... VAD ÄR DEN VÄRD!?!?!

Har skrivit det tidigare men du har inte läst det tydligen, ca 5.5 miljoner lågt räknat.
2020-11-26, 15:29
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Vad jag förstått så har för de flesta mäklare i Uppsala med omnejd denna försäljning blivit samtalsämnet på fikarasten typ, denna försäljning har ju fått ett stort medialt genomslag.

Det vore väl hellre konstigt om man som yrkesman inte kollar in det själv, säkerligen har många åkt och tittat på detta, givetvis inte inne i huset, men huset är vad jag fått information om ett ruckel ändå.

Som information så har mina källor passerat fastigheten, dock inte sett det inifrån.

Det är klart att mäklarna pratar om det här. Branchskvaller är det bästa skvallret. Men jag tror att till och med mäklare drar sig för att ens gå in på en fastighet och snoka på eget bevåg. Här i byn skulle en sån person i bästa fall bli ifrågasatt och kanske bli polisanmäld. Eller helt enkelt bara försvinna i sann SGT-anda.

Nu har jag inte varit där själv, men det är en relativt stor fastighet och jag tvivlar på att man ser så värst mycket från vägen. Nej, dina mäklarkompisar kllgissar nog precis som vi andra och vad man kommer fram till, baseras nog mer på om man är Team Ebba eller Team Esbjörn, än på verkliga fakta.
2020-11-26, 15:32
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Har skrivit det tidigare men du har inte läst det tydligen, ca 5.5 miljoner lågt räknat.

Snarare runt 2.9 miljoner. Som tidigare påtalats så har den här tomten mest ogynnsamt läge runt sjön av alla fastigheter som gränsar till den.

Det är ingen slump att det här är den enda fastigheten runt sjön som år 2020 har förfallit till ett ruckel istället för att vara bebodd.

Om tomten haft ett mer attraktivt läge så skulle det redan ha stått en lyxkåk på den.
Senast redigerad av wedonthavetime 2020-11-26 kl. 15:39.
2020-11-26, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Det heter inte planritning... du har inte riktigt någon koll på vad du svamlar om. DETALJPLAN är ordet du inte kan.

Uppenbarligen har han koll då han beskrev det på ett sätt så du förstod precis vad han menade. Bra att du påpekade dock, fler språkpoliser behövs för att föra debatten frammåt.
2020-11-26, 15:43
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Helt korrekt, men här inne har vi en uppsjö med skribenter i EBTs armada vilka in i absurdum visar förnekelse till detta helt självklara konstaterade.

Skrivit det förr, gör det igen, när dessa "Bagdad Bob" människor dyker upp i trådar blir det näst intill komik av det hela.

Klart att värdet stiger om man fixar till det. Men nuvarande värde baseras på nuvarande skick. Ett framtida värde vet man inget med bestämdhet om. Man kan bara göra en kvalificerad gissning.

Jag som köpare kanske vill göra en varsam upprustning, medans om du köper tomten, istället vill bygga en herrgård. Vad det framtida värdet blir, beror på vem av oss som köpte marken, i kombination medcalla andra faktorer...
2020-11-26, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Klart att värdet stiger om man fixar till det. Men nuvarande värde baseras på nuvarande skick. Ett framtida värde vet man inget med bestämdhet om. Man kan bara göra en kvalificerad gissning.

Jag som köpare kanske vill göra en varsam upprustning, medans om du köper tomten, istället vill bygga en herrgård. Vad det framtida värdet blir, beror på vem av oss som köpte marken, i kombination medcalla andra faktorer...

Även en varsam uprustning i detta fall skulle göra en enorm skillnad. Samtidigt som det inte skulle kosta särskilt mycket. Utväxlingen per investerad renoveringskrona ska ju också vara rimlig. Man ska inte tro att bara för att står bråte på en igenväxt tomt och husfärgen har börjat flagna lite att man kan köpa fastigheten för ingenting.

Detta avseende bör vara med vid en försäljning, alltså potentialen, och det är något som en mäklare oftast hjälper till att lyfta fram. Är ju uppenbart varför mäklare undvikits.
2020-11-26, 16:07
Medlem
Lost.Villains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det finns en likhet, eftersom någon främling plötsligt söker upp en person som blir överrumplad.

Vi vet bara det som framkommit i media, och det har rapporterats att Esbjörn har minnesluckor. Nu när Ebba gått till domstol kommer det vara en sakomständighet som kommer klargöras.

Att en person som är 80 år inte minns allt och skulle behövt hjälp med en så viktig transaktion som en fastighetsförsäljning verkar trovärdigt. I Esbjörns ålder är det svårt att sköta det man skötte förr. Han behöver säkert hjälp med att sköta fastigheter och bilar. Men vi ska inte förväxla ordet hjälp med att bli avhänd egendom till underpris och dumpa priset på fordon.

Det som framkommit i media är ju Matz ihopsnickrade version för att få snyftsympatier. Ganska genomskinligt att ens hota med att gå till media för att man är kränkt då man riskerar att förlora ett arv.
2020-11-26, 16:32
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Du är nog nära sanningen när du skriver att detta kan vara bedrägeri, förövrigt ett mkt väl skrivet inlägg.

Att hennes mäklarkompis inte vill sköta affären ger ju bara mera bensin på elden om att här har inte allt gått rätt till.

Antar att detta ärende bara är i sin linda om EBT inte drar dej ur, som du skriver kan säkerligen motdraget bli en polisanmälan om försök till bedrägeri.

Att detta även kan infalla under allmänt åtal gör väl att dagarna redan nu är räknade innan EBT blir polisanmäld, oberoende på vad Esbjörn med vänner svarar med.

Varför envisas du med att skriva EBT när det är länge sen hon tog bort Thor
2020-11-26, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Varför envisas du med att skriva EBT när det är länge sen hon tog bort Thor

Nu heter hon Ebba Usch.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem