2020-11-26, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spenatkungen
Nej det är det inte. DHL har det i sina bilar. Inget ovanligt dock att nyktra förare startar bilarna åt fyllon innan dagens pass.

Jävla idioti.

Vem fan gör en sån grej? Är det straffbart?
Citera
2020-11-26, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulletbill
Allvar? Sjukt, dom skriver klart på deras hemsida att det inte "ska gå"

Dåligt!

innan fanns en funktion som standard att man först skulle blåsa och vid ett kllck skulle man dra in luft i någon sekund, Men eftersom mer än 70% av alla förare inte klarar av en sådan enkel sak så tog dom bort suga in funktionen i defultläget
Har man Åkt dit på rattfylla däremot o har alkolås i bilen som krav på att man ska få ha kk kvar så är det krav att den funktionen ska vara aktiverad. Dom billarna tömms dessutom loggen på regelbundet så man kan se om bilen har startats på annat sätt eller om det har blåsts underkänt prov tex under alkoholpåverkan
Citera
2020-11-26, 14:31
Medlem
I värsta fall får man väl ha en kamera som filmar när man blåser och sen stängs av.
Facket lär väl skrika högt dock...
Citera
2020-11-26, 14:38
Medlem
arneanka1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testocyp
En del har tryckluft i hytten för att underlätta städning av hytten, med dessa kan du kringgå alkolås.
Såg en film när kille gjorde det på en lastbilsträff, vill man komma förbi låset så går det
Citera
2020-11-26, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BevaraNordenRent
Svenska lastbilar har alkolås, vilket förhindrar att bilen startar. Klart att det finns svenska som kör full, som Per Gharton, men som klarade sig med att påstå om s.k. eftersupning!

Uppenbarligen har han ju kunnat starta fast det inte skulle gå, borde inte den som tillverkat alkolåset i detta fordon bli utredda med? De har ju med ett ansvar att det ska fungera.
Citera
2020-11-26, 14:43
Medlem
Machiavellys avatar
Fruktansvärt. Helt sinnessjukt.

Vad är det med alkohol och moderna samhällen, egentligen? Mår alla i västvärlden så satans dåligt att de super ner sig? Eller är det lastbilsjobbet som är ett låglivsyrke och därför lockar till sig whitetrash och lågliv som alkoholiserar sig i brist på mening med livet?
Citera
2020-11-26, 14:57
Medlem
Nimars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vilgo
Uppenbarligen har han ju kunnat starta fast det inte skulle gå, borde inte den som tillverkat alkolåset i detta fordon bli utredda med? De har ju med ett ansvar att det ska fungera.
Han kan ju ha varit nykter när han startade bilen och sen supit till under färd. Sen finns det dom som inte stänger av bilen under natten om dom vet att dom ska supa till sen finns det till och med idioter som frågar arbetskamrater om dom kan blåsa åt dom och det finns folk som är så dumma i huvudet så dom gör det.
Ett alkolås fungerar bara mot en vanlig person som druckit en öl eller två för mycket kvällen innan. Mot en alkoholist gör det inte lika mycket nytta som politikerna tror.
Citera
2020-11-26, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nimar
Han kan ju ha varit nykter när han startade bilen och sen supit till under färd. Sen finns det dom som inte stänger av bilen under natten om dom vet att dom ska supa till sen finns det till och med idioter som frågar arbetskamrater om dom kan blåsa åt dom och det finns folk som är så dumma i huvudet så dom gör det.
Ett alkolås fungerar bara mot en vanlig person som druckit en öl eller två för mycket kvällen innan. Mot en alkoholist gör det inte lika mycket nytta som politikerna tror.

Inför att man måste blåsa under färd också så löser det många av dessa problem.
Exakt hur vet jag inte, kanske en varnings pip och sen måste man blåsa inom 5 min eller nått...
Citera
2020-11-26, 15:06
Medlem
Citat:
Exakt hur vet jag inte, kanske en varnings pip och sen måste man blåsa inom 5 min eller nått...

Det hjälper väl inte om dom kan blåsa med tryckluft, finns ju i alla lastbilar.
Citera
2020-11-26, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nimar

Jo dom får sannerligen utreda hur han har burit sig åt för att kunna starta sen får de som tillverkar alkolåsen göra om och göra rätt.
Citera
2020-11-26, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vilgo
Det hjälper väl inte om dom kan blåsa med tryckluft, finns ju i alla lastbilar.

Nä det klart. Tryckluft vet jag inte hur man ska lösa. Enda jag kan komma på är en kamera..
Eller återinföra att man måste blåsa in också..
Senast redigerad av Bulletbill 2020-11-26 kl. 15:15.
Citera
2020-11-26, 15:18
Avstängd
Citat:

det finns redan,vissa modeller kräver att man blåser med jämna mellanrum,under färd..så att få någon annan att sk startblåsa fungerar tills nästa gång det ska blåsas under färd..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in