2020-11-25, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taradodo
efter jag bestrid påminnelse faktura så fick jag ett mail som säger
"Det finns inga tveksamheter om att den personen som fakturan är utställd på har gjort en beställning av professionell bilvärdering på vår hemsida, vilket vi även vid en ev. tvist kan bestyrka fullt ut med data. Beställa något och sen förneka att man gjort ett köp är ett bedrägeribrott som man blir åtalad för, som vi kommer polisanmäla vid utebliven betalning.

Du har din fulla rätt att bestrida fakturan med klagomål till ARN eller konsumentverket, eller annan myndighet om du anser att vi har gjort något fel, men det innebär inte att ditt betalningsansvar upphör.

Alla betalningsvillkor inklusive pris, och att ångerrätt inte gäller finns klart och tydligt reglerat i avtalet ni godkände i samband med er beställning. Innan man beställer något ska man självklart alltid läsa avtalet och villkoren för tjänsten. Vid ytterligare spörsmål hänvisar vi till avtalet som reglerar skyldigheter och rättigheter mellan köpare och säljare. https://bilvärdering24.se/avtalsvillkor.php

§ 11. Ångerrätt gäller inte för avtal som avser en tjänst som har fullgjorts, om konsumenten uttryckligen har samtyckt till att tjänsten börjar utföras och gått med på att det inte finns någon ångerrätt när tjänsten har fullgjorts. Vilket du godkänt i samband med din beställning och accepterande av avtal. https://lagen.nu/2005:59#K2P11S1

Vårt krav består till fullo, och vi emotser full betalning enligt gällande betalningsvillkor. Vid utebliven betalning kommer vi att lämna kravet vidare till inkasso. Kronofogden för utmätning, stämningsansökan i domstol med betalningsföreläggande. Krav på att kund är fullt betalningsansvarig för alla domstolskostnader, våra kostnader inkluderade samt alla administrativa avgifter. Då det föreligger en ev. framtida tvist i domstol har vi på kundtjänst inte befogenhet att besvara detta ärende ytterligare per e-post."
Man bli jätte nervös ,tips vad ska man göra mer?

Har fått precis samma som dig då, en sak är märklig när jag sökte på bilvärdering och gjorde den så är jag ganska säker på att hemsidan var bilvärdering24.com inte .se och den dom kom direkt som ett alternativ på Google, nu även om du söker bilvärdering24 på Google så visas inte hemsidan som ett alternativ, varför då?
Citera
2020-11-25, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Det är meninglöst att anmäla detta till Konsumentverket/ARN då de som står bakom företaget är BEDRAGARE. Följaktligen så struntar de i ARN's beslut som bara är rådgivande och fortsätter tills bedrägeriet inte längre fungerar. Man måste förstå att dessa är inte sluga företagare med ett riktigt företag med pengar investerade utan det är bara målvakter som står för företaget och det finns inget för bedragarna att förlora. Sveriges rättsväsende maler så långsamt att inget hinner hända innan de redan fått de pengar de vill ha och dragit. Sen kör de igång nån annan bluff.

Det är bra om folk polisanmäler men polisen prioriterar inte sånt här så det händer sällan något. Däremot vore det bra om det skrevs mer i tidningarna om det så folk var mer medvetna om vad det är och hur det fungerar. Men folk är rätt tröga och fattar inte när man försöker förklara.
Jag har försökt att övertyga min morsa i tio års tid att hon inte ska prata med telefonförsäljare men lik förbannat så sitter hon där med nåt abonnemang på nåt skit hon blivit pålurad titt som tätt.

Om det nu är meningslöst att anmäla till ARN och konsumentverket vad föreslår du isåfall att man gör?
Citera
2020-11-25, 16:01
Medlem
Citat:
efter jag bestrid påminnelse faktura så fick jag ett mail som säger
"Det finns inga tveksamheter om att den personen som fakturan är utställd på har gjort en beställning av professionell bilvärdering på vår hemsida, vilket vi även vid en ev. tvist kan bestyrka fullt ut med data. Beställa något och sen förneka att man gjort ett köp är ett bedrägeribrott som man blir åtalad för, som vi kommer polisanmäla vid utebliven betalning.

Du har din fulla rätt att bestrida fakturan med klagomål till ARN eller konsumentverket, eller annan myndighet om du anser att vi har gjort något fel, men det innebär inte att ditt betalningsansvar upphör.

Alla betalningsvillkor inklusive pris, och att ångerrätt inte gäller finns klart och tydligt reglerat i avtalet ni godkände i samband med er beställning. Innan man beställer något ska man självklart alltid läsa avtalet och villkoren för tjänsten. Vid ytterligare spörsmål hänvisar vi till avtalet som reglerar skyldigheter och rättigheter mellan köpare och säljare. https://bilvärdering24.se/avtalsvillkor.php

§ 11. Ångerrätt gäller inte för avtal som avser en tjänst som har fullgjorts, om konsumenten uttryckligen har samtyckt till att tjänsten börjar utföras och gått med på att det inte finns någon ångerrätt när tjänsten har fullgjorts. Vilket du godkänt i samband med din beställning och accepterande av avtal. https://lagen.nu/2005:59#K2P11S1

Vårt krav består till fullo, och vi emotser full betalning enligt gällande betalningsvillkor. Vid utebliven betalning kommer vi att lämna kravet vidare till inkasso. Kronofogden för utmätning, stämningsansökan i domstol med betalningsföreläggande. Krav på att kund är fullt betalningsansvarig för alla domstolskostnader, våra kostnader inkluderade samt alla administrativa avgifter. Då det föreligger en ev. framtida tvist i domstol har vi på kundtjänst inte befogenhet att besvara detta ärende ytterligare per e-post."
Man bli jätte nervös ,tips vad ska man göra mer?

Jag fick min faktura igår, mailade dem direkt och brestred den fick samma svar som du.
Har anmält till Konsumentverket och ARN idag.
Ligger ca 20 st anmälningar mot bilvärdering24 enbart idag på Konsumentverkets sida och ca 130 st senaste veckan.

Så länge man bestrider fakturan i alla led som sägs här
https://www.hallakonsument.se/fragor-och-svar/2328987/bilvarderingen-fran-bilvardering24-kostade-2000-kronor-behover-vi-betala

Så tycker jag inte att man behöver oroa sig för mycket.
Skickar de en påminnelse till mig så kommer jag även att polisanmäla dem.
Senast redigerad av oddich25 2020-11-25 kl. 16:05.
Citera
2020-11-25, 16:07
Medlem
Messerschmitts avatar
Ni som har knappat in ert regnummer, fick ni även ange ert namn och personnummer? Eller går deras faktura med automatik till den som äger fordonet?
Citera
2020-11-25, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SeanCarter
Har fått precis samma som dig då, en sak är märklig när jag sökte på bilvärdering och gjorde den så är jag ganska säker på att hemsidan var bilvärdering24.com inte .se och den dom kom direkt som ett alternativ på Google, nu även om du söker bilvärdering24 på Google så visas inte hemsidan som ett alternativ, varför då?
Om du ska söka så finns de på https://bilvärdering24.se
Problemet nu har de ändrat på första sidan så står nu under regnummer värdera bilen för 1995kr
Citera
2020-11-25, 17:48
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Om det nu är meningslöst att anmäla till ARN och konsumentverket vad föreslår du isåfall att man gör?

Från 10 dagar sen: "Det är bara ett gammalt bedrägeri som fortfarande folk går på. Man ingår INTE ett avtal för att man skriver in sitt reg.nr på en sida. Bara kasta räkningen, inget kommer nånsin att hända med det. "
Citera
2020-11-25, 21:50
Medlem
Citat:
Om du ska söka så finns de på https://bilvärdering24.se
Problemet nu har de ändrat på första sidan så står nu under regnummer värdera bilen för 1995kr

För mig står det bara värdera bilen direkt
Citera
2020-11-25, 23:03
Medlem
Citat:
För mig står det bara värdera bilen direkt

Från PC så står det värdera bilen direkt. från mobil står det värdera bilen direkt 1995 kr
Citera
2020-11-26, 11:12
Medlem
Citat:
Från PC så står det värdera bilen direkt. från mobil står det värdera bilen direkt 1995 kr

På min mobil står det bara värdera bilen direkt
Citera
2020-11-26, 11:16
Medlem
Citat:
Bra spanat!

Lydelsen på knappen verkar bero helt på vilken browser / operativ man använder.
Mna tester visar att de allra flesta browers på PC ger texten "Värdera bilen direkt". Detta är bra, då borde det vara ännu mer safe att bestrida aventuella fakturor och låta bli betala. Prisuppgift måste tydligt framgå för att att klick skall räknas som köp.

Bra att detta nu har kommit fram i denna tråd, kan användas mot vår käre Royal Blomfster i händelse av tvist.
Citera
2020-11-26, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skewie
Bra spanat!

Lydelsen på knappen verkar bero helt på vilken browser / operativ man använder.
Mna tester visar att de allra flesta browers på PC ger texten "Värdera bilen direkt". Detta är bra, då borde det vara ännu mer safe att bestrida aventuella fakturor och låta bli betala. Prisuppgift måste tydligt framgå för att att klick skall räknas som köp.

Bra att detta nu har kommit fram i denna tråd, kan användas mot vår käre Royal Blomfster i händelse av tvist.

Detta måste bero på vilken mobil browser man har då också, på min iPhone som använder Safari står det bara värdera direkt, priset står gömt under avtal långt ner
Citera
2020-11-26, 12:09
Medlem
Fick idag Inkasso krav på posten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här