2020-11-26, 04:07
Medlem
Autobahn76s avatar
Väldigt många människor tappar som bekant bort sina bitcoins, och dessa är borta för alltid. Vad händer när den sista bitcoinen är borta om x antal år?
Citera
2020-11-26, 07:07
Medlem
SvenskHODLers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fosterland
Uhm, va? Jag har inte fått ett enda scammail till min crypto e-post. Inte polaren heller, vi pratade om det förra veckan. Jag är iaf nöjd med min Nano X, den gör det den ska iaf.
Jag hittar inte på .. Jag har vänner som fått dessa mail för de köpt Ledger.

Ledger clients whose data was stolen in a breach were targeted in a phishing scam this past week.
https://blog.kraken.com/post/6746/ledger-phishing-scam-targets-crypto-hardware-wallet-users/
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Väldigt många människor tappar som bekant bort sina bitcoins, och dessa är borta för alltid. Vad händer när den sista bitcoinen är borta om x antal år?
Givet oändlig tid kanske alla bitcoins kan tappas bort... tills dess så kan världsekonomin dela på de bitcoins som finns kvar då det inte spelar roll om det finns 21 eller 2.1 miljoner coins så länge bitcoins i sig är oändligt delbara.
Senast redigerad av SvenskHODLer 2020-11-26 kl. 07:13.
Citera
2020-11-26, 07:12
Medlem
Colosss avatar
Citat:

Hur delbara är bitcoins?
En bitcoin kan delas ner till åtta decimaler. Därför är 0.000 000 01 BTC det minsta belopp som kan hanteras i en transaktion. Vid behov kan protokollet och relaterad programvara modifieras för att hantera ännu mindre mängder.

Så den sista Bitcoinen skulle vara värd hela Bitcoin nätverkt & delbar till förslagsvis 10^-8/10^7=10^-15=0,000 000 000 000 000 001
10^7 = Tio miljoner Bitcoins just nu som ej är borttappade.

Can Someone Guess My Crypto Private Key?

Citat:
Ursprungligen postat av SvenskHODLer

Ledger clients whose data was stolen in a breach were targeted in a phishing scam this past week.
https://blog.kraken.com/post/6746/ledger-phishing-scam-targets-crypto-hardware-wallet-users/

Yep. Got it. Klickade till & med på länken
From:
Ledger Alerts
You just sent 0.0115207 ВТС (0/30 confirmations).

Withdrawal Delayed
Dear ***** *****,

To: 3CVJtUnPnPaXhCCPlOVSsYCCtCBVq*****
Amount: 0.0115207
Network Fee: 0.00002979

Due to the security settings, this transaction will be delayed for 3 hours 30 minutes.
If you didn‘t make this transaction, cancel it immediately.
Senast redigerad av Coloss 2020-11-26 kl. 07:22.
Citera
2020-11-26, 07:21
Medlem
Klanledarens avatar
Citat:
Alla BTC kommer inte sannolikt slarvas bort. Framöver någon gång kommer man kunna öppna ett kryptokonto på banken som håller koll på nycklarna. Sen finns det andra custodial lösningar sedan länge där man inte behöver hantera nycklar, senaste ex PayPal.
Senast redigerad av Klanledaren 2020-11-26 kl. 08:03.
Citera
2020-11-30, 09:11
Medlem
Citat:
Du kan köpa certifikat på Avanza/Nordnet för att spekulera i priset på kort eller medellång sikt. Bra skattefördel med schablonbeskattningen.

Större summor för riktiga bitcoins annars köp på en exchange, helst Kraken eller Bitstamp eller svenska Trijo.se där det är SEPA banköverföring som gäller.
Varför helst Kraken och Bitstamp? Och vad gör Trijo bättre än Bt.cx, Safello och Btcswe? Är det mycket dyrare avgifter på svenska cryptobörser?

Har tröttnat på certifikaten då dessa bara går att handla m-f 9-17.30, men har svårt att få en uppfattning om vilken cryptobörs som är bäst just nu, samt krånglar minst med svenska banker.
Citera
2020-11-30, 10:02
Medlem
SvenskHODLers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anvandarnamn2
Varför helst Kraken och Bitstamp? Och vad gör Trijo bättre än Bt.cx, Safello och Btcswe? Är det mycket dyrare avgifter på svenska cryptobörser?

Har tröttnat på certifikaten då dessa bara går att handla m-f 9-17.30, men har svårt att få en uppfattning om vilken cryptobörs som är bäst just nu, samt krånglar minst med svenska banker.
Trijo är den enda svenska riktiga exchangen, med en egen orderbok, därmed lägre avgifter. Safello och btcx är mer en slags dealer. Dock nu efter Trijo öppnade igen med ny bank så är det SEPA som gäller vilket vissa banker kan ha problem med.. inte helt 100%.

Kraken och Bitstamp är de största mest seriösa kryptobörserna.
Citera
2020-11-30, 10:40
Avslutad
Citat:

Kraken måste dock ha den överlägset sämsta och utdaterade tradingplattformen av alla.
Citera
2020-11-30, 15:04
Medlem
Citat:
Trijo är den enda svenska riktiga exchangen, med en egen orderbok, därmed lägre avgifter. Safello och btcx är mer en slags dealer. Dock nu efter Trijo öppnade igen med ny bank så är det SEPA som gäller vilket vissa banker kan ha problem med.. inte helt 100%.

Verkar inte som att jag kan använda Trijo.
Vilka insättningsalternativ erbjuder ni?

Hos Trijo kan du för närvarande endast sätta in pengar via direkt banköverföring. Det innebär att dina pengar finns på ditt konto samma sekund som du har signerat överföringen med mobilt bankID. Skälet till att vi har valt just direkt banköverföring som insättningsmetod är att det är det säkraste och snabbaste sättet – allt för att du som kund ska kunna känna dig trygg och säker.

De banker som för närvarande finns tillgängliga är Swedbank, Nordea, Handelsbanken och Sparbanken, men detta kan komma att ändras av olika skäl. Det innebär också att vi dessvärre inte längre kan erbjuda SEB, Länsförsäkringar eller Danske Bank.

Vi undersöker löpande andra alternativ såsom Swish eller kortbetalning, men du kan alltid vara säker på att vi kommer att prioritera din säkerhet framför allt annat.
Är Bt.cx, Safello och Btcswe öppna för handel 24/7 och har fungerande system för att lägga köp- och säljordrar, stop loss, osv.?

Eller är utländska exchanger så pass mycket bättre/har lägre avgifter att det är värt att krångla med kopior på pass/räkning och allt som ickeBankID medför?

Någon mer exchange på https://coinmarketcap.com/rankings/exchanges/ som du vet om som har bra rykte och som är värd att kolla upp?
Senast redigerad av Anvandarnamn2 2020-11-30 kl. 15:08.
Citera
2020-11-30, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Kraken måste dock ha den överlägset sämsta och utdaterade tradingplattformen av alla.
Har du någon åsikt om vilken crypto exchange som är bäst för svenskar i nuläget ur tradingsynpunkt?
Citera
2020-11-30, 15:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Anvandarnamn2
Har du någon åsikt om vilken crypto exchange som är bäst för svenskar i nuläget ur tradingsynpunkt?
Alla exchanges är ungefär lika bra för svenskar beroende på vad du är ute efter.
Finns ingen som är bättre för just svenskar.

Bättre att du googlar utifrån vad du prioriterar (enkelhet, mobilklient, hävstång, likviditet m.m).
Citera
2020-11-30, 15:12
Avslutad
Citat:

Nej, det tror jag inte att du gör heller. Vore en ganska fjantig sak att hitta på och jag tycker att dina poster är vettiga. Det jag säger är bara att varken jag eller polaren har fått några sådana
Citera
2020-11-30, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Alla exchanges är ungefär lika bra för svenskar beroende på vad du är ute efter.
Finns ingen som är bättre för just svenskar.
Tänkte väl kanske mest på någon som inte svenska banker ställer sig på tvären emot i nuläget.
Citat:

Bättre att du googlar utifrån vad du prioriterar (enkelhet, mobilklient, hävstång, likviditet m.m).
Egentligen bara erkänt bra säkerhet och att den inte går ner vid stora svängningar, som jag har förstått att t ex Coinbase ofta gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in