2021-01-07, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Porrconny74
Är det värt att putta in en tusenlapp varje månad? Eller rekommenderas det att föra över stora summor vid enskilda tillfällen? sparhorisont typ 3-5 år

"DCA" metoden har varit överlägset den bästa genom åren. Dollar cost averaging.
dvs att du köper lite hela tiden för att platta ut köp-kursen.

Men med tanke på den parabola bullmarket som stundar så kanske jag hade satt in en lite större summa nu, för att sen avsätta lite varje månad, exempelvis efter löning.
Citera
2021-01-07, 22:11
Medlem
Porrconny74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-Heart

Men med tanke på den parabola bullmarket som stundar så kanske jag hade satt in en lite större summa nu, för att sen avsätta lite varje månad, exempelvis efter löning.
Tack för svar, god kväll!
Citera
2021-01-08, 05:50
Medlem
UlphSvensons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porrconny74
Är det värt att putta in en tusenlapp varje månad? Eller rekommenderas det att föra över stora summor vid enskilda tillfällen? sparhorisont typ 3-5 år

Citat:

Håller med, troligen vad du kan avvara utan att lida nu, sen fylla på. Aldrig mer än du kan avvara såklart.
Citera
2021-01-08, 05:52
Medlem
UlphSvensons avatar
Citat:
Skrollar du ner här så ser du deras interest rates: https://celsius.network/earn-rewards-on-your-crypto/

De höjde nyligen från 4.51 till 4.74 för in-kind interest på btc. Har man även lite CEL-tokens och vill tjäna räntan på sina BTC i CEL så kan man få upp till 6.20%.
Detta är som Ulph skriver årsränta. Dela det sen på 52. Eftersom det betalas ut varje måndag.

Finns en annan community driven sida som loggar olika saker, tex historical rates: https://celsians.com/current-and-historical-rates/
Där kan du se hur räntan justeras med tiden. Det beror på hur mycket instutioner och företag som är intresserade att låna av dem som avgör räntan. Det justeras så att de inte ger ut mer i ränta än de själva tjänar.

Edit: Och som Ulph skriver så är det flera exchanges som har sammarbete med Celsius. Så t.ex. Bitwala, Liquid, Line, och Bitfinex erbjuder en "earn" funktion som Celsius sköter.

Två appar som är säkra och nybörjarvänliga är: Coinbase & Crypto.com
Skapa ett konto, sen för du över pengar med banken, eller köper med ditt bankkort.

Vanligtvis tar alla ut avgift (3-7%) om man handlar med bankkort. Men nu fick jag precis mail om att crypto.com erbjuder köp av krypto utan avgift (0%) under de första 30 dagarna som kund om man blir reffad. Kan skicka ett PM till dig.
Mycket av det här är sånt som borde ingå i någon pinned post om hur man jobbar med BTC, utförligt och bra.
Citera
2021-01-08, 08:23
Medlem
Hoppas att vi går förbi 40 000 dollar igen snart! Byt över från BTC till en del altcoins själv som XLM och ADA, nån som har några andra favoriter?

https://kryptokanalen.se/artikel/bitcoin-nar-40-000-dollar/
Senast redigerad av svottvett 2021-01-08 kl. 08:29.
Citera
2021-01-08, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UlphSvenson
Mycket av det här är sånt som borde ingå i någon pinned post om hur man jobbar med BTC, utförligt och bra.
Tack, jo tycker det med. Men mods här verkar ha 0 intresse av krypto. De har bara blivit ditsatta eftersom det ligger under ekonomi tror jag..

Citat:
Ursprungligen postat av svottvett
Hoppas att vi går förbi 40 000 dollar igen snart! Byt över från BTC till en del altcoins själv som XLM och ADA, nån som har några andra favoriter?

https://kryptokanalen.se/artikel/bitcoin-nar-40-000-dollar/

Nä, säljer inte en endaste satoshi här. Inte nu. Om jag köper alts så är det med fiat pengar.
Senaste altsen jag köpt är DOT och EGLD.
Citera
2021-01-08, 10:29
Medlem
UlphSvensons avatar
Citat:
Tack, jo tycker det med. Men mods här verkar ha 0 intresse av krypto. De har bara blivit ditsatta eftersom det ligger under ekonomi tror jag..

Heh, vi får väl ansöka då
Citera
2021-01-08, 10:38
Avslutad
Citat:

Du menar typ 900 sek I ett halvår och sedan kanske tex 300 sek därefter?
Citera
2021-01-09, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Du menar typ 900 sek I ett halvår och sedan kanske tex 300 sek därefter?

Nej, att du om du tänkt investera 12000kr under 1år. Så köper du in dig t.ex den första varje månad med 1000kr.
Citera
2021-01-10, 05:40
Medlem
Hoppas man kan ställa noob-fråga här..
Har skaffat Electrum nu och tänkte köpa lite BCs på bitcoin.se.
Detta är mest för kul & testa lite men oxå kanske i framtiden en "pengar-i-madrassen"-filosofi.

Fråga: Är bitcoin.se ett bra ställe att köpa? Jag vill gärna hålla min plånbok anonym men gissar att min plånboksadress inte kan spåras till mig, detta är mest av princip.
Varför måste man indentifiera sig med BankId när man köper bitcoin med swish? OK att man ska indentifiera sig mot Swish-appen men det borde inte "bitcoin.se" bry sig om - skriver jag fel plånboksadress borde väl det vara mitt problem eller vad är det jag inte fattar?
Senast redigerad av Alabalabaloo 2021-01-10 kl. 05:44.
Citera
2021-01-10, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alabalabaloo
Hoppas man kan ställa noob-fråga här..
Har skaffat Electrum nu och tänkte köpa lite BCs på bitcoin.se.
Detta är mest för kul & testa lite men oxå kanske i framtiden en "pengar-i-madrassen"-filosofi.

Fråga: Är bitcoin.se ett bra ställe att köpa? Jag vill gärna hålla min plånbok anonym men gissar att min plånboksadress inte kan spåras till mig, detta är mest av princip.
Varför måste man indentifiera sig med BankId när man köper bitcoin med swish? OK att man ska indentifiera sig mot Swish-appen men det borde inte "bitcoin.se" bry sig om - skriver jag fel plånboksadress borde väl det vara mitt problem eller vad är det jag inte fattar?
Du verkar inte fatta att det är lag på att betala skatt?
Och därför måste de registrera vem du är.
Så att sossarna ska kunna spåra dig om du skattefuskar.
Fängelse i straffskalan om det gäller över 200k.
Du betalar inte skatt nu men 30% när du säljer.

Gäller det ganska lite pengar, säg max 20k så kan du väl chansa och strunta i det.
Osannolikt att du åker fast och i värsta fall då blir det kvarskatt och kanske lite böter.
Citera
2021-01-10, 14:47
Medlem
Att man ska betala skatt har jag fattat.. jag betalar 400k om året
Men - jag visste inte att ägande av en valuta skulle skattas....
Jag jobbade utomlands för många år sedan och hittade en bunt $ jag växlat till mig från skitlandets lokala valuta (där jag fick lön). denna pengabunt har ökat i värde när den samlat damm på vinden.. ska jag rapportera det till skattmasen??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in