2020-11-25, 22:28
Medlem
Väldigt spännande dag i Prime Living Pref C imorgon torsdag.
Citera
2020-11-25, 23:50
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Fast S&P ligger högt. Hur högt tror du vi ska på ett års sikt? Jag kan inte så mycket som du så jag får gå mer på magkänsla. Det har fungerat bra detta året, men det är såklart inte säkert att det gör det nästa år. Däremot har jag svårt se S&P på 4500 samtidigt som många ekonomier går på knäna. Fast jag kan få äta upp det jag skriver nu...

På ett års sikt? Jag tror ingenting, jag tar datan som den kommer.
Om magkänsla fungerar fint för sig är väl det bra.
Citera
2020-11-26, 00:48
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Fast S&P ligger högt. Hur högt tror du vi ska på ett års sikt? Jag kan inte så mycket som du så jag får gå mer på magkänsla. Det har fungerat bra detta året, men det är såklart inte säkert att det gör det nästa år. Däremot har jag svårt se S&P på 4500 samtidigt som många ekonomier går på knäna. Fast jag kan få äta upp det jag skriver nu...

Färsk TA av Tobbe Rosén på det du efterfrågar med början 5:25.
-https://www.youtube.com/watch?v=oyrkOfnBibw&t=325s
Citera
2020-11-26, 07:02
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odagan
Färsk TA av Tobbe Rosén på det du efterfrågar med början 5:25.
-https://www.youtube.com/watch?v=oyrkOfnBibw&t=325s

Tack, den var riktigt bra. Sedan är det ju inte så att alla håller med honom!? Bra info, oavsett.

Det kan såklart vara så att det fortsätter upp - jag förstår bara inte hur det går ihop. Jag hajar att det är en viss frikoppling mellan realekonomi och börs, men att det bara kan fortsätta upp såhär är svårt för mig att greppa.
Citera
2020-11-26, 09:29
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Är det läge att fynda i Norwegian nu?
Citera
2020-11-26, 09:51
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Är det läge att fynda i Norwegian nu?

2020-11-19
"Enligt vår uppfattning är aktien i ett bolag som är i en konkursskyddsprocess närmast värdelös. Vad utfallet av processen blir är okänt, men vi anser att det är en dålig idé att köpa aktien och hoppas på snabb vinst när bolaget omstruktureras", skriver Sparebank 1 Markets.

2020-11-24
EFTA Surveillance Authority har idag godkänt en förlängning av stöden till norska flygbolag. Stöden ska pågå till slutet av juni 2021. Det rapporterar norska E24. Handels- och industriministern Iselin Nybø menar att det är rimligt att förlänga stöden då man nu vet att krisen blivit långvarigare än först befarat. Flygbolagen ska ges tid att återhämta sig.

Kommer norska staten fortsätta att stödja Norwegian? Vad var deras börsvärde innan c19? Kom igen nu!
Citera
2020-11-26, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Identitetskriser
Väldigt spännande dag i Prime Living Pref C imorgon torsdag.

Egentligen inte. Det som blir spännande är vad som händer omkring 15:e december när obligationsinnehavarna får sina 4,8 miljarder aktier och kan börja sälja av dem på marknaden? Svårt att tro att långivare egentligen är intresserade av att äga 1/3 av ett hyresföretag. Det är en så stor del att de måste bli hyfsat aktiva ägare. Det kommer att bli ett säljtryck och då skall man vara redo med likviden

Jag har tillfälligt gått ur Prime Living nu inför stämman och letar efter ingångar igen. Blir det ett säljtryck så köper jag igen men annars tror jag omkring 20 öre är en rimlig kurs i slutändan så det finns ingen gigantisk uppsida just nu. Även om det fanns för ett par veckor sedan då kursen var omkring 5 öre.
Citera
2020-11-26, 14:28
Medlem
sinewaves avatar
Kul att tjurarna kommit tillbaka till tyska DAX efter långlunchen på 5 timmar:
https://i.imgur.com/8CRUl3J.png
DEU30 @ 5 min + 30 min

Kul att se om det faktiskt blir något av det hela också eller om det återigen endast innebär att björnarna kan köpa billigt när kursen går upp till tidigare gap som agerat svårt motstånd 3 gånger tidigare under dagen.
Citera
2020-11-26, 14:31
Medlem
Cincinnatis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odagan
Kan tänka mig att det var ungefär den känslan BajsBoo hade i okt 2018.
Å nu sitter karln och väntar på en dipp á 40%

Därmed inte sagt att det är fel att sälja på "toppen"...

Då var förvisso inte OMX mm. ens nära ATH under en pandemi som härjat under mer än ett halvår redan och som kommer fortsätta minst ett halvår till. Personligen har jag svårt att se en tydlig parallell.
Citera
2020-11-26, 14:53
Medlem
sinewaves avatar
Såld position,

BULL DAX x20
Köp 1: 09:04
Köp 2: 09:06
Köp 3: 09:1x
Köp 4: 09:2x
Köp 5: 09:2x
Köp 6: 09:2x
Köp 7: 09:2x
Köp 8: 09:5x
Köp 9: 10:0x
Sälj: 14:4x
Vinst: +3.21%

DAX börjar med gap fill nedåt, aggressiva röda candles. Köper på fylld gap.

Den gröna som kommer efter testar dock den gap fill som skapades och lyckas inte bryta nivån. Åtföljs av två aggressiva rödingar som går ned och testar support som finns kvar efter den breakout som skedde igår, snittar ned priset.

Priset harvar sedan på och kan inte ta sig tillbaka upp utan blir fast i en range där priset gång på gång testar nedre support. Köper när det testas nedåt, men det blir också något riskfyllt då varje gång det testas kan det bli en breakout nedåt.

Skärmdump, DAX harvar och testar support (gröna linjer, graf på 5 min):
https://i.imgur.com/eJXl0ks.png

Priset fortsätter sedan att testa den undre delen av den gap fill som skapades vid öppning men misslyckas två gånger på rad (5 min) att bryta sig in igen.

Under i princip hela dagen fastnar dock positionen i konsolidering. Breakouts sker både upp och ned men varje gång det börjar se ut som att det kommer bära av åt något håll återgår det till konsolidering.

kl. 13:50 sker dock ett uppenbart brott uppåt och varpå jag följer efter.

Uppenbar breakout (för alla utom tjurarna som sover, i efterhand ser man dock att de vaknade):
https://i.imgur.com/QM6sTOw.png

Följer med upp tills dess att den övre delen av den gap som skapades under dagen fylls och jag noterar att RSI för 5 min når 76 och får tydlig signal om att det ligger väldigt högt.

Skärmdump, priset går upp till gap och testar dess övre nivå:
https://i.imgur.com/VRZN69F.png
DEU30 @ 5 min

Vinsten blir dock skral då jag har köpt under hela dagen och därför har ett snitt av kursen för dagen.
Senast redigerad av sinewave 2020-11-26 kl. 15:35.
Citera
2020-11-26, 16:44
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Jag gick ur nu. Har haft fin uppgång detta året och vissa bolag är +200-300% sen jag gick in i våras. ATH i detta läge får jag inte ihop och jag tror inte att det håller med en långsiktig uppgång (1-2 år). Jag ställer mig vid sidlinjen igen och inväntar nästa tillfälle (är ~70% likvid from idag). Jag blir obekväm med kraftig uppgång som jag inte förstår.
Jag tror att uppgången beror på de låga räntorna, det saknas alternativ till placeringar. Det är en ständig tillströmning av kapital till börsen p g a PPM-systemet och AP-fondernas placeringar. Vinsterna på börsen ska återinvesteras någonstans, och vad är bättre än börsen? Många företag har upptäckt att det ger bättre avkastning att placera pengarna på börsen än att investera i företaget. Så länge dessa faktorer styr, så länge kan börsen fortsätta upp.
Citera
2020-11-26, 17:03
Medlem
Cincinnatis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Jag tror att uppgången beror på de låga räntorna, det saknas alternativ till placeringar. Det är en ständig tillströmning av kapital till börsen p g a PPM-systemet och AP-fondernas placeringar. Vinsterna på börsen ska återinvesteras någonstans, och vad är bättre än börsen? Många företag har upptäckt att det ger bättre avkastning att placera pengarna på börsen än att investera i företaget. Så länge dessa faktorer styr, så länge kan börsen fortsätta upp.
Greed and fear index står just nu på 91. Det kan vända väldigt snabbt. När alla girigbukar inser att börsen är på väg neråt vill alla ut för att rädda sina slantar. Då faller det ännu mer. Jag tror inte vi kommer få se enorma fall framöver dock, det finns samtidigt mycket pengar som väntar och vill in på marknaden till lägre nivåer och trycker upp vid fall. Det gäller att inte vara alltför girig när man ska gå in på marknaden, annars missar man när det drar iväg uppåt igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in